15 راز درباره پشت صحنه ساخت فیلم “تلقین” (Inception)

کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) فیلمسازی نیست که در مقیاس کوچک کار کند، به همین دلیل در “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) صحنه معروف 18 چرخ را قرار می‌دهد یا در “دانکرک” (Dunkirk) صحنه هواپیماهای جنگی را می‌بینیم.

تعهد او به انجام کارهای بزرگ در فیلم “تلقین” محصول سال 2010 به اوج می‌رسد، زیرا در این فیلم شخصیت کاب “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) به همراه تیم خود به رویای افراد راه پیدا می‌کنند و افراد مختلف را هدف قرار می‌دهند. ورود به رویای دیگران نیازمند خلق صحنه‌های رئال و سورئال در کنار هم است.

گرچه سبک فیلمسازی خاص نولان و تصاویر رؤیایی کمی عجیب است، می‌تواند برای بازیگر و عوامل کار دشواری ایجاد کند چون باید روشی نو و خاص را پیش بگیرند. “کریستوفر نولان” فیلمسازی نیست که اجازه دهد چنین کابوس‌هایی کارش را خراب کنند. در اینجا می‌خواهیم 15 راز درباره پشت صحنه ساخت “تلقین” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. صحنه انفجار کافه پاریس واقعاً ضبط شد

شاید عجیب باشد که با حضور دو شخصیت اصلی فیلم در مقابل یک کافه آنجا را منفجر کرد، اما “کریستوفر نولان” این کار را کرد.

“لئوناردو دیکاپریو” و “الن پیج” (Ellen Page) در یک صحنه رؤیایی روی میز روبروی کافه نشسته‌اند که صحنه سورئال شده و ساختمان‌ها و اشیای اطرافشان منفجر می‌شود. از آنجاییکه نولان می‌خواست بازیگران در صحنه باشند، متخصص جلوه‌های ویژه “کریس کوربولد” (Chris Corbould) از سیستم لوله‌های هوا در اطراف بازیگران استفاده می‌کند تا ذرات را در هوا پخش کنند و ساختمان‌های پشت سرشان هم در حال انفجار به نظر برساند.

سپس توسط جلوه‌های رایانی تصاویر عوض شد و صحنه‌های ویرانی به آن افزوده شد، اما اغلب عناصر مربوط به این تصویر درحالی ضبط شد که بازیگران در صحنه حضور داشتند.

همچنین بخوانید: معرفی 30 فیلم جذاب و دیدنی شبیه تلقین (Inception)


14. راهروی چرخان واقعی بود و “جوزف گوردون لویت” بیشتر بدلکاری‌ها را خودش انجام داد

در یکی از صحنه‌های خاص فیلم “جوزف گوردون لویت” (Joseph Gordon-Levitt) باید با دو ویلن مبارزه کنند، درحالی که راهرویی که در آن حضور دارند با گرانش صفر در حال چرخش است.

گرچه این جلوه‌ها با استفاده از عناصر رایانه‌ای هستند اما روش نولان پیچیده‌تر از اینهاست.

عوامل در یک سانتریفیوژ بزرگ که در زاویه 360 درجه می‌چرخید یک راهرویی ساختند تا شخصیت‌ها در آن مبارزه کرده و درحالی که فضا می‌چرخد روی دیوار و سقف راه بروند.

به گفته گوردون-لویت این صحنه فیزیکی سخت‌ترین صحنه ممکن بود که دو هفته تمرین کردند تا با حرکات و کار توی آن آشنا شوند و بیشتر کارها را خودش انجام داد.


13. فیلمسازها یک لوله هوا ساختند که یک ون روی آن جای بگیرد

در یکی از صحنه‌های آخر فیلم کاب و تیمش در پشت یک ون هستند و روی پل گیر کرده‌اند، آن هم درحالی که زیر پایشان آب است. برای اینکه این صحنه ساخته شود نمی‌شد ون را روی پل آویزان کرد بلکه باید کنترل بیشتری روی آن می‌داشتند تا حرکات قابل کنترل باشد.

راه حل ساده اما هوشمندانه بود: یک لوله هوای بزرگ ساختند که ون از آن آویزان شده باشد و بر سرعت آن تسلط داشته باشند.

“دیلیپ رائو” (Dileep Rao) که در این صحنه در ون حضور دارد گفت ضبط این صحنه یک ماه طول کشید و بازیگران و عوامل صحنه‌های دیگر را ضبط می‌کردند و بعد به سراغ آن می‌آمدند تا همه چیز خوب پیش برود.


12. نولان یک دهه روی فیلمنامه این فیلم کار کرد

تعجبی ندارد که فیلمنامه چنین فیلم سنگینی آنقدر کار داشته باشد. نویسنده/کارگردان این فیلم گفت به مدت یک دهه به فکر این فیلمنامه بود و سپس آن را ساخت.

به گفته نولان او ابتدا قوانین دنیای داستان و ورود به رویاها را ساخت، اما ایجاد رابطه عاطفی میان کاب و تماشاگر فیلمنامه را مشکل می‌کرد.

نولان می‌گوید زمانی که درباره سفر کاب برای پیوستن به همسر و فرزندانش فکر کرد متوجه شد فیلمنامه کامل شده و این تکه‌ها پازل فیلمنامه را تکمیل کردند.


11. این فیلم استعاره فیلمسازی است

گرچه صحنه‌ای اکشن و بدلکاری نقطه اوج این اثر حماسی هستند اما فیلم جذابیت‌های دیگری هم دارد، بسیاری از شخصیت‌های گروه کاب استعاره افراد پشت صحنه هستند.

شخصیت آریادنه با بازی “آلن پیج” که دنیاهای رؤیایی را ساخته شبیه یک طراح تولید است. شخصیت ایمز “تام هاردی” (Tom Hardy) کسی است که می‌تواند هویت افراد در رویاها را تقلید کند. فیشر “کیلین مورفی” (Cillian Murphy) هدف عملیات بوده و شبیه بیننده است. آرتور “جوزف گوردون-لویت” یک تهیه کننده است. و کاب که کل فرایند را پیش می‌برد کارگردان عملیات است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع خواب و رویا که باید تماشا کنید


10. گروه بازیگری حول محور “دیکاپریو” جریان داشت

پیش از شروع مرحله پیش تولید نولان می‌دانست که دیکاپریو نقش اصلی را برعهده دارد. بنابراین با توجه به او بازیگران دیگر را انتخاب کرد تا مکمل لئو باشند. او کارهای پیشین دیکاپریو را تحسین می‌کرد و نظم، تعهد و توانایی او را برای برقراری ارتباط مخاطب با شخصیت ضروری می‌دانست.

بنابراین نولان به جای اینکه بازیگران را براساس قدرتشان انتخاب کند، براساس میزان توانایی همکاری‌شان با دیکاپریو و تکمیل شخصیت لئو انتخاب می‌کرد.

در پایان شخصیت‌ها نامزد و دریافت کننده جوایز مختلف شدند و افرادی چون “مایکل کین” (Michael Caine)، “تام هاردی” و “کیلین مورفی” در آثار قبلی و بعدی نولان هم حضور یافتند.


9. صحنه مبارزه در برف یک کولاک واقعی بود

در صحنه مربوط به مبارزه روی برف، عوامل با نزدیک شدن به تاریخ موردنظر به یک مشکل برخوردند: روی کوه هیچ برفی نبود. “والی فیستر” (Wally Pfister) فیلمبردار می‌گوید آن روزها بسیار سخت بود زیرا منتظر بودند به این امید که کوه برفی شود. به جای آن تصاویری دریافت کردند که کوه را گلی نشان می‌داد تا برفی.

بنابراین عوامل برف مصنوعی ساختند تا با جلوه‌های رایانه‌ای این صحنه را خلق کنند، اما لازم نبود. زیرا یک هفته پیش از شروع فیلمرداری شدیدترین کولاک ممکن در شهر کالگری باریده شد که در آن دهه بی نظیر بود و روزهای مربوط به فیلمبرداری بسیار سرد شد.


8. “تام هاردی” باید خودش اسکی کردن را یاد می‌گرفت

پس از اینکه کوه سرانجام برفی شد یکی از ستارگان فیلم “تام هاردی” با مشکل دیگری روبرو شد. شخصیت او باید اسکی می‌رفت و از دست گروهی از قاتلین بی نام و نشان فرار می‌کرد. تنها مشکل این بود که هاردی اسکی رفتن بلد نبود.

هاردی از این می‌ترسید که این مشکل در نقش آفرینی او مشکل ایجاد می‌کرد، اما برای پیشگیری از آن روی صحنه این کار را یاد گرفت.

نولان هاردی را به پشت اسنومبیل بست و با سرعت 40 مایل در ساعت به پایین کوه فرستاد. در پایان این بازیگر آنقدر خوب اسکی را یاد گرفت که نولان را شگفت زده کرد.


7. در صحنه مربوط به طوفان برفی چندین بهمن واقعی ایجاد شد

نولان برای صحنه تعقیب و گریز در برف از فیلم‌های کلاسیک جیمز باند مانند “در خدمت سرویس مخفی ملکه” (On Her Majesty’s Secret Service) الهام گرفت و می‌خواست یک بهمن واقعی ایجاد کند. به گفته یکی از تهیه کننده‌های فیلم “جردن گلدبرگ” (Jordan Goldberg)، فیلمسازان از افرادی که بهمن می‌ساختند کمک گرفتند.

برای این کار باید در نقاط مختلف مواد منفجره می‌گذاشتند تا بهمن ایجاد شود. بنابراین پیش از اینکه صحنه‌های موردنظر خلق شود باید چند بهمن ایجاد می‌شود.

گلدبرگ درباره این صحنه‌ها گفت: “پشت دوربین کارهای مختلفی انجام دادیم که البته در سرمای سوزان و یخبندان کالگری که هرلحظه هوا سرد و سردتر می‌شود کار بسیار سختی است.”

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان؛ کارگردان برجسته سینمای هالیوود


6. قطار یک سازه استیل بود که روی کامیون قرار گرفت

یکی از صحنه‌های مهم فیلم صحنه‌ای است که قطار به وسط خیابانی در مرکز شهر می‌آید. با این حال، از آنجاییکه آن خیابان ریل نداشت و نولان تا جای ممکن از جلوه‌های مختلف استفاده کرد، فیلمسازان باید بداهه سازی می‌کردند.

نولان حس کرد ناخودآگاه کاب باید عناصر خطرناکی را به رویاها می‌آورد و حس کرد قطار می‌توانست این کار را انجام دهد. بنابراین خدمه یک کامیون را به صحنه آوردند.

آن‌ها با استفاده از چوب و آکریلیک شیشه و استیل سازه‌ای شبیه قطار ساختند که روی کامیون را می‌پوشاند.

در جلوی این سازه 1.5 تن استیل گذاشته شد تا ماشین‌ها را کنار زده و خودش آسیب نبیند.


5. فیلم در شش کشور و چهار قاره ضبط شد

صحنه‌های “تلقین” فضاها و لوکیشن های مختلف را نشان می‌دهند زیرا قهرمان‌ها باید برای انجام مأموریت به کشورهای مختلف سفر می‌کردند. اما فقط شخصیت‌ها سفر نکردند بلکه کل گروه فیلمسازی به شش کشور و چهار قاره سفر کردند.

درحالی که قسمت اعظم فیلم در داخل و اطراف لس آنجلس ضبط شد، لوکیشن های دیگر عبارتند از ژاپن، مراکش، فرانسه، انگلستان و کانادا.

برخی از لوکیشن ها برای نولان آشنا بودند. راهروی چرخان بدون گرانش در لوله‌های هوا در بدفوردشایر، انگلستان ضبط شد که نولان در “بتمن آغاز می‌کند” (Batman Begins) و “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) هم از آن استفاده کرد، درحالی که صحنه قصر ژاپنی در آغاز فیلم در استودی برادران وارنر در لس آنجلس ضبط شد.


4. موسیقی متن آهنگ کند “ادیت پیاف” است

یکی از مضامین اصلی “تلقین” چرخش زمانی با سفر شخصیت‌ها به لایه‌های مختلف خواب است.

ایده دستکاری خواب آنقدر در داستان مهم است که به موسیقی متن فیلم هم راه یافته است.

آهنگ Non, je ne Regrette Rien از “ادیت پیاف” (Edith Piaf) در هنگام رفتن به یک لایه دار استفاده شده و “هانس زیمر” (Hans Zimmer) آهنگساز آن را در کل فیلم به کار برد.

زیمر نت‌های اصلی آهنگ را گرفت و تغییر داد تا گذر زمان و رفتن به مراحل بعد را نشان دهد و در این باره گفت: “تمام موسیقی متن فیلم تغییر و دستکاری آهنگ “ادیت پیاف” است.”


3. بازیگران و عوامل فیلم برای خواندن فیلمنامه در یک اتاق حبس شدند

نولان نمی‌خواست اخبار مربوط به این پروژه و داستان به بیرون درز کند و به همین دلیل برای کسب اطمینان بیشتر ملاحظات بسیاری به خرج داد.

زمانی که دیکاپریو قرارداد را امضا کرد عده کمی فیلمنامه را خوانده بودند و بقیه عوامل و بازیگران پیش از پیوستن به پروژه و برای خواندن فیلمنامه در یک اتاق حبس شدند.

“کریس کوربلود” که در “بتمن آغاز می‌کند” و “شوالیه تاریکی” هم متخصص جلوه‌های ویژه بود، در این باره گفت: «نمی‌توانستیم فیلمنامه را از اتاق خارج کنیم. وقتی به اتاق وارد می‌شدی می‌گفتند فیلمنامه را بخوان و بعد تماس بگیر.”

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سگ تازی (Greyhound) که باید تماشا کنید


2. یک بار هتل ساخته شد تا شیب 25 درجه داشته باشد

زمانی که شخصیت “رابرت فیشر” با بازی مورفی متوجه شد که تا آخر فیلم در یک رؤیا می‌ماند، باری که خودش و بقیه توی آن هستند در زوایای مختلف شیبدار می‌شود، گیج شد.

نولان برای ایجاد این تأثیر سورئال نباید اجازه می‌داد اشیای صحنه سر بخورند، اما چیزهایی مثل مایعات توی شیشه یا چراغ‌ها شیب دار می‌شدند، انگار که واقعاً نیروی گرانش تغییر کرده بود.

بنابراین روی یک سطح یک بار ساختند تا قابلیت شیبدار شدن داشته باشد. دوربین‌ها هم طوری تنظیم شدند تا با تغییر شیب اتاق ثابت بمانند.

عوامل این صحنه هم باید آزمون می‌دادند زیرا یک سوم داوطلب‌ها نمی‌توانستند با شیبدار شدن سطح روی آن بمانند.


1. نولان پیش از مهلت تعیین شده و کمتر از بودجه موردنظر فیلم را تمام کرد

با وجود ضبط پیچیده و دشوار “تلقین”، نولان فیلم را زودتر از موعد و با بودجه کمتر از مقدار پیشبینی شده 160 میلیون دلار آماده کرد.

نولان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما توانستیم زودتر از موعد و با بودجه‌ای کمتر از آنچه تخمین زده بودیم فیلم را آماده کنیم که بسیار بسیار خوب بود…من فشار و محدودیت زمانی و مادی را دوست داریم و خوشم می‌آید که با محدودیت‌ها پیش بروم.”

نولان با تولید کارهای دشوار بیگانه نیست، او در کنار “تلقین” حداقل سه اثر مهم دیگر ساخته است: “پرستیژ” (The Prestige)، “شوالیه تاریکی” و “شوالیه تاریکی برمی‌خیزد” (The Dark Knight Rises) که تقریباً همه زودتر از موعد با بودجه کمتر از مقدار پیشبینی شده ساخته شدند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Far from love

    مرداد 16, 1399

    درباره این فیلم هر چی بگیم باز کمه
    یک شاهکار دوس داشتنی با یه عالمه عنصر که به باورپذیری فیلم کمک میکنه
    نولان از حرفه ای ترینای تاریخه و به شدت منتظر tenet هستم
    دمتون گرم

    پاسخ