معرفی بهترین شخصیت‌های 10 فیلم برتر “فرانسیس فورد کاپولا” (Francis Ford Coppola)

“فرانسیس فورد کاپولا” در دهه 1970 حرفه درخشانی داشت که کمتر کارگردان‌هایی به سطح او در آن دوره می‌رسند. او با ساخت فیلم‌هایی چون “پدرخوانده”، “پدرخوانده دو”، “مکالمه” و “اینک آخرالزمان”، طی 10 سال 4 شاهکار سینمایی ساخت. همین چهار فیلم برای اسطوره شدن او کافی بود، با این حال آثار درخشان دیگری هم ساخت.

او در کنار فیلمسازان همدوره اش مانند “جرج لوکاس” (George Lucas) و “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) یکی از پیشگامان موج نوی هالیوود، و یکی از بهترین فیلمسازان آمریکایی است. در اینجا 10 شخصیت برتر فیلم‌های او را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “تاکر: انسان و رؤیایش” (Tucker: The Man And His Dream)، امتیاز 6.9، پرستون تاکر

فیلمی موزیکال و تجربی با حضور “مارلون براندو” (Marlon Brando)، درباره شخصیت پرستون تاکر کارآفرین که صنعت اتومبیل سازی آمریکا را دگرگون کرد و در این فیلم نقاط ضعف انسانی به نمایش درمی آید.

گرچه اجرای براندو دیدنی بود، اما “جف بریجز” (Jeff Bridges) در نقش تاکر درخشید و هرچه رسوایی‌ها و شایعات درباره او بیشتر می‌شد، چهره‌اش بیشتر و بیشتر عوض می‌شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر فرانسیس فورد کاپولا که باید تماشا کنید


9. “خارجی‌ها” (The Outsiders)، امتیاز 7.1، جانی کید

“فرانسیس فورد کاپولا” اصلاً به ساخت فیلمی درباره خشم نوجوانان فکر نمی‌کرد، تا اینکه “جو آلن میزاکین”، کتابدار دبیرستانی در فرزنو، به او نامه‌ای نوشت و درخواست که “خارجی‌ها” را به فیلم تبدیل کند.

فیلم پر از بازیگرانی است که بعداً ستاره شدند، نظیر: “پاتریک سوویزی” (Patrick Swayze)، “راب لو” (Rob Lowe)، “تام کروز” (Tom Cruise)، “دایان لین” (Diane Lane) و “امیلیو استیوز” (Emilio Estevez). اجرای “رالف ماکیو” (Ralph Macchio) در نقش جانی کید هم می‌درخشد.


8. “باران ساز” (The Rainmaker)، امتیاز 7.2، رودی بیلور

فیلمی اقتباسی از رمان “جان گریشام” به همین نام درباره یک وکیل جوان که بر علیه کلاهبرداری های یک شرکت بیمه اعتراض می‌کند. شاید کلاهبرداری شرکت بیمه به اندازه آخرالزمان زامبی‌ها یا حمله بیگانه‌ها جذاب نباشد، اما در دستان کاپولا و با اجرای “مت دیمون” (Matt Damon) دیدنی شده است.


7. رامبل فیش (Rumble Fish)، امتیاز 7.2، پسر موتورسوار

انتخاب بهترین شخصیت “رامبل فیش” خنده دار است. “میکی رورکه” (Mickey Rourke) نقش یک رهبر سابق گانگستری را ایفا می‌کند که حاالا زندگی آرامی دارد، درحالی که “مت دیلون” (Matt Dillon) نقش برادر جوانتر او را برعهده دارد که می‌خواهد مانند برادرش گانگستر شود. برخورد این دو شخصیت فیلم را دیدنی‌تر می‌کند، اما بدون شک گانگستری که حالا زندگی آرامی دارد جذابتر است.


6. “دراکولای برام استوکر” (Bram Stoker’s Dracula)، امتیاز 7.4، کنت دراکولا

اقتباس ران گوتیگ ترسناک “دراکول” شاید یک اثر افسانه‌ای و کلاسیک نباشد، اما از آثار اقتباسی ضعیف یک سر و گردن بالاتر است. اجرای “گری الدمن” (Gary Oldman) در نقش کنت شاید به پای “بلا لاگوسی” (Bela Lugosi) یا “کریستوفر لی” (Christopher Lee) نرسد، اما فراموش نشدنی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر مارتین اسکورسیزی بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


5. “پدرخوانده 3” (The Godfather Part III)، امتیاز 7.6، وینسنت کورلئونه

شاید بخش سوم سه گانه “پدرخوانده” چندان جذاب نباشد چون خود کاپولا هم قصد نداشت آن را بسازد (به نظر او فیلم اول و دوم کامل بودند)، اما “اندی گارسیا” (Andy Garcia) در نقش وینسنت کورلئونه آنقدر درخشید که نامزد اسکار شد. اگر کاپولا به جای دختر خودش از “وینونا رایدر” (Winona Ryder) در نقش مری استفاده کرده بود در آن صورت او صحنه را از آن خود می‌کرد، اما بازی یکنواخت “سوفیا کاپولا” (Sofia Coppola) می‌تواند بدترین اجرای این سه گانه باشد.


4. “مکالمه” (The Conversation)، امتیاز 7.8، هری کال

پیش از اینکه “برایان دی پالما” (Brian De Palma) با ساخت “به هم ریختن” (Blow Out) به “مکالمه” ادای احترام کند، کاپولا با ساخت “مکالمه” به “آگراندیسمان” (Blowup) اثر “میکل‌آنجلو آنتونیونی” (Michelangelo Antonioni) ادای احترام کرد. این فیلم به شرایط سیاسی رسوایی واترگیت می‌پردازد که داستان یک شخص دولتی نمایش داده می‌شود که به راز سری پی برده و حالا دولت به دنبال اوست.

“جین هکمن” (Gene Hackman) در نقش هری کال، مردی که زیاد می‌دانست و علیه اش توطئه شده، اجرای دیدنی دارد.


3. “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now)، امتیاز 8.4، کاپیتان ویلارد

شاید به یادماندنی‌ترین شخصیت “اینک آخرالزمان کلنل کرتز باشد، اما نقش کاپیتان ویلارد، با بازی “مارتین شین” (Martin Sheen) که برای کشتن کلنل راهی رودخانه می‌شود، درخشان است. ویلارد سربازی است که راهی یکی از وحشی‌ترین جنگ‌ها می‌شود و در آنجا با شرارت درون خود مواجه خواهد شد.


2. “پدرخوانده 2” (The Godfather Part II)، امتیاز 9، ویتو کورلئونه

کاپولا در دومین سری از سه گانه “پدرخوانده” داستان مایکل و تلاش او برای ادامه کسب و کار خانوادگی را با داستان ورود ویتوی جوان در آغاز قرن بیستم به آمریکا، به صورت موازی پیش می‌برد. درحالی که “آل پاچینو” (Al Pacino) در نقش مایکل اجرای درخشان دیگری را ارائه می‌دهد، “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) در نقش ویتوی جوان جایزه اسکار را از آن خود می‌کند و برای همیشه ماندنی می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه پدرخوانده (The Godfather)


1. “پدرخوانده” (The Godfather)، امتیاز 9.2، مایکل کورلئونه

گرچه “مارلون براندو” در نقش ویتو کورلئونه اجرای درخشانی دارد، اما این “آل پاچینو” است که در نقش مایکل کورلئونه می‌درخشد. داستان “پدرخوانده” داستان مایکل است. در آغاز فیلم او سرباز جنگ است که آینده درخشانی پیش رو دارد و از تجارت جنایی خانواده دوری می‌کند، اما پایان خانواده آغاز اوست. پاچینو این تغییر را به زیبایی اجرا می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم