10 حقیقت پنهان درباره پشت صحنه فیلم “محله چینی‌ها” (Chinatown)

“محله چینی‌ها” یک شاهکار سینمایی و بهترین نمونه فیلم نوآر با بررسی مسائل اجتماعی است که “جک نیکلسون” (Jack Nicholson) و “فی داناوی” (Faye Dunaway) در آن حضور دارند. فیلمنامه “رابرت تاون” (Robert Towne) یکی از بهترین فیلمنامه های سینمایی و نمونه کامل داستان نوشته شده برای ساخت فیلم است. این فیلمنامه در کلاس‌های فیلمنامه نویسی تدریس و تحلیل می‌شود. در اینجا 10 حقیقت پنهان درباره پشت صحنه فیلم “محله چینی‌ها” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “رابرت تاون” با وجود پیشنهاد صد هزار دلاری برای نوشتن فیلمنامه “گتسبی بزرگ” نوشتن “محله چینی‌ها” را ترجیح داد

“رابرت تاون” فیلمنامه نویس پیشنهاد نوشتن فیلمنامه “گتسبی بزرگ” (The Great Gatsby) در ازای 125،000 دلار یا نوشتن فیلمنامه ای دیگر در ازای 25،000 دلار را دریافت کرد. از آنجاییکه به نظرش نمی‌توانست به اندازه “اسکات فیتزجرالد” داستان را بازگو کند، پیشنهاد 25،000 دلاری را پذیرفت و “محله چینی‌ها” را نوشت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی جک نیکلسون بر اساس IMDb


9. “فی داناوی” و “رومن پولانسکی” در زمان فیلمبرداری مدام بحث می‌کردند

می‌توان گفت در زمان ساخت “محله چینی‌ها” “فی داناوی” و “رومن پولانسکی” (Roman Polanski) به شدت درگیر شدند. در یک صحنه که موی داناوی بد مانده بود، به جای صدا کردن تیم گریم موی او را کشید. زمانی که داناوی درباره انگیزه شخصیتش از پولانسکی سؤال کرد، فریاد زد که حقوقش انگیزه او بوده و بهتر است فقط دیالوگ‌ها را بگوید. همچنین یک بار پولانسکی به داناوی اجازه نداد به دستشویی برود، داناوی هم در یک فنجان ادرار کرد و در اعتراض آن را به صورت پولانسکی پاشید.


8. کارگردانی فیلم به “جان هیوستون” پیشنهاد شد

پیش از اینکه “جان هیوستون” (John Huston) نقش نوا کراس ویلن را ایفا کند، پیشنهاد کارگردانی فیلم را دریافت کرد، اما آن را نپذیرفت. پیش از آمدن پولانسکی، کارگردانی فیلم به “مایک نیکولز” (Mike Nichols) کارگردان “فارغ التحصیل” (The Graduate) و ” پیتر بوگدانوویچ ” (Peter Bogdanovich) کارگردان “ماه کاغذی” (Paper Moon) هم داده شد.


7. “جک نیکلسون” پس از “محله چینی‌ها” دیگر نقش کارآگاه را بازی نکرد تا شخصیت گیتس به یادماندنی شود

جک نیکلسون” (Jack Nicholson) پس از بازی در نقش جیک گیتس دیگر هرگز نقش کارآگاه را بازی نکرد چون می‌خواست این نقشش به یادماندنی شود.

“رابرت تاون” می‌خواست “محله چینی‌ها” اولین سری از یک سه گانه باشد، اما پس از شکست سیکوئل “دو جیک” (The Two Jakes) (که به خاطر اتهام تجاوز پولانسکی ساخت همان هم مشکل بود)، فیلم سوم هرگز ساخته نشد.


6. “فی داناوی” به “جک نیکلسون” گفت واقعاً به او سیلی بزند

در صحنه‌ای که گیتس به اولین سیلی می زند، نیکلسون در چند برداشت تظاهر به سیلی زدن کرد، اما چون خوب از آب درنیامد داناوی از او خواست واقعاً سیلی بزند. او این کار را کرد، اما با وجود اینکه داناوی به او گفته بود، عذاب وجدان داشت. این برداشت در نسخه نهایی دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم الهام گرفته شده از محله چینی‌ها (Chinatown) از رومن پولانسکی


5. در اواسط تولید “استنلی کورتز” فیلمبردار اخراج شد

مدت کوتاهی پس از شروع تولید، “استنلی کورتز” (Stanley Cortez) فیلمبردار اخراج شد. چون پولانسکی به دنبال سبک طبیعی بود، اما کورتز سبک کلاسیک را می‌پسندید. پولانسکی چند روز وقت داشت تا جای او را پر کند و سپس “جان. ای.آلونزو” (John A. Alonzo) را جایگزین کرد. برخی از نماهای کورتز در این فیلم هست و جز آخرین آثار اوست زیرا چهار سال بعد بازنشسته شد.


4. “جین فوندا” بری نقش اولین درنظر گرفته شد

پیش از حضور “فی داناوی” در نقش اولین، “جین فوندا” (Faye Dunaway) و “جولی کریستی” (Evelyn Mulwray) برای این نقش درنظر گرفته شده بودند. “آنجلیکا هیوستون” (Anjelica Huston) هم برای این نقش درنظر گرفته شده بود، که البته عجیب بود چون او دختر واقعی “جان هیوستون” بازیگر نقش نوا کراس است.


3. “جان هیوستون” هرچقدر هم که تلاش کرد نتوانست نام گیتس را درست تلفظ کند

در “محله چینی‌ها”، نوا کراس در تلفظ نام گیتس مشکل دارد. این موضوع در فیلمنامه نبود، بلکه مشکل خود هیوستون بود. هرچقدر هم که نیکلسون و پولانسکی اشتباه او را تصحیح کردند، بازهم نتوانست این مشکل را حل کند و این موضوع در فیلم ماند.


2. صحنه‌های “جک نیکلسون” با “جان هیوستون” عجیب بود چون در آن زمان با دختر هیوستون رابطه داشت

در زمان ساخت “محله چینی‌ها” ارتباط نیکلسون و “آنجلیکا هیوستون”، دختر هیوستون، تازه آغاز شده بود. همین موضوع آنها را معذب می‌کرد و از آنجاییکه نیکلسون در همه صحنه‌ها بود، بنابراین تمام صحنه‌های هیوستون در کنار نیکلسون است. عجیب‌ترین صحنه وقتی است که کراس از گیتس می‌پرسد: “تو با دختر من رابطه داری؟” این جمله می‌توانست صحنه را حقیقی کند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. “رومن پولانسکی” و “رابرت تاون” درباره پایان توافق نداشتند

“رومن پولانسکی” کارگردان و “رابرت تاون” فیلمنامه نویس بر سر پایان “محله چینی‌ها” توافق نظر نداشتند. تاون پایان کلاسیک نئو-نوآر را می‌پسندید که اولین پدرش را کشته و به زندان بیفتد، اما پولانسکی به دنبال پایانی ناگهانی بود تا شرایط سیاسی زمان را نشان دهد، چون جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت آمریکایی‌ها را نسبت به حکومت ناامید کرده بود.

از آنجاییکه پولانسکی حرف آخر را می‌زد، تاون تسلیم شد. او از تغییرات ناراضی بود، اما سپس متوجه شد این پایان از پایان موردنظر او بهتر است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم