10 دیالوگ فراموش نشدنی فیلم “انجمن شاعران مرده” (10 Dead Poets Society)

فیلمی اقتباسی نوشته “ننسی اچ. کلاینبام” محصول سال 1989 که به یکی از بهترین فیلم‌های کلاسیک دهه خود بود و برنده اسکار شد. این فیلم با حضور “رابین ویلیامز” (Robin Williams) چالش‌های هفت دانش آموز در مدرسه‌ای پسرانه را نشان می‌دهد که فشارهای جامعه بر این افراد در برابر اشتیاق‌های درونی‌شان را به معرض نمایش می‌گذارد.

این فیلم دیالوگ‌های الهام بخشی دارد که می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد. از شوخی‌ها تا نصیحت‌های انگیزه بخش آقای جان کیتینگ شنیدنی هستند. در اینجا این دیالوگ‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. دم را غنیمت بشمارید. از زمان حال استفاده کنید، پسرها، زندگی خود را شگفت انگیز کنید.

آقای کیتینگ تصویر دنش آموزان گذشته را به دانش آموزان فعلی نشان می‌دهد. به آن‌ها می‌گوید شما با آنها فرقی ندارید و همان میزان تستوسترون و همان مدل موها را دارید، اما حالا آنها از میان رفته‌اند.

او می‌خواهد به آنها بگوید تا وقتی جوان و شاداب هستید از زندگی خود نهایت استفاده را ببرید. دم را غنیمت بشمارید، از زمان حال استفاده کنید…او می‌خواهد بگوید از زمان خود استفاده کنید و زندگی ارزشمندی داشته باشید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)


9. پزشکی، تجرات، حقوق، مهندسی…این هدف‌ها برای ادامه زندگی ضروری هستند، اما شعر، زیبایی، لذت, عشق…این‌ها دلیل ما برای ادامه زندگی هستند.

آقای کیتینگ دلیل توجه به این هنرها را نشان می‌دهد. بدون شک انسان برای بقا به علم و تکنولوژی نیاز دارد، اما باید برای بروز خود راهی پیدا کند. زیرا این کار هم به اندازه دارو مهم است.

او به تعادل میان نیاز و خواسته و عقل و قلب اعتقاد دارد. او یادآوری می‌کند انسان چون بخشی از بشریت است شعر می‌گوید، نه چون شعر جالب است. انسان‌ها پر از شور و اشتیاق هستند، فقط باید این بخش‌ها را بیدار کنند.


8. من روی میزم می‌ایستم و به خودم یادآوری می‌کنم که باید با نگاه متفاوتی به همه چیز نگاه کنیم.

آقای کیتینگ برای آموزش بهتر می‌گفت که روی میزش می‌ایستاد تا به همه چیز نگاه متفاوتی داشته باشد. مردم اغلب فقط به تصویر مقابلشان نگاه می‌کنند و فراموش می‌کنند طرف دیگر را هم ببینند.

او از آنها خواست تا روی میز او بمانند و دیدگاه تازه‌ای به دست آورند. این دانش آموزها با زندگی روتین و رسوم‌های خود خو گرفته‌اند و کمتر پیش آمده مسیر دیگری پیش بگیرند.


7. باید برای شنیدن صدای درونی‌تان تلاش کنید زیرا هرچقدر دیرتر شروع کنید این صدا را کمتر می‌شنوید

آقای کیتینگ دیالوگ‌های الهام بخشی دارد که هرکسی را به فکر فرو می‌برد. او دانش آموزان را ترغیب می‌کند تا تفکر آزادانه داشته باشند و راه خود را بروند.

به گفته او، در روزگاری که همه زندگی تکراری دارند نباید زندگی طبق خواسته خود را فراموش کنیم. باید سد را شکسته و ایده‌ها، مکان‌ها و باورهای جدید را پیدا کنیم.


6. زبان فقط به یک دلیل خلق شد…تا زنان را اغوا کند

در حقیقت این تنها دلیل اختراغ زبان نیست. “نیل پری” درست می‌گفت که برای ارتباط ایجاد شده، اما برای الهام بخشیدن و یافتن قلمروهای جدید، به ابزار انسان برای بروز تمایلاتش تبدیل شد.

استفاده از زبان طی نسل‌ها تکامل یافت. آقای کیتینگ درباره مترادف “خسته” و “غمگین” از دانش آموزان سؤال کرد. که ناکس اوراستریت جواب داد: “عبوس”. در نتیجه “برای اغوای زنان” به معنای جلب محبت آنها توسط کلمات زیباست.

همچنین بخوانید: 10 فیلم که برتری سفیدپوستان را به‌خوبی به تصویر می‌کشند


5. لذت بردن از زندگی به معنای خفه کردن خود نیست.

اخراج شدن به خاطر شیطنت درست نیست. آقای کیتینگ پس از شوخی چارلز در مقابل همه دانش آموزان به چارلی دالتون اخطار داد که دیگر به دردسر نیفتند. چارلز تصور می‌کرد آقای کیتینگ خوشحال می‌شود، اما اشتباه کرده بود.

این جمله شامل چندین معناست که فرد ممکن است بسته به شرایط خود معنای متفاوتی از آن را درک کند. چارلی احمق بود که انجمن مخفی‌شان را فاش کرده بود.


4. انسان تنها در رویایش می‌تواند آزاد باشد. بنابراین همیشه باید بگوییم ای کاش و ای کاش.

در ولتون زمانی که یکی از همکاران آقای کیتینگ درباره روش‌های مختلف تدریس از او پرسید، این جواب را داد. این مدرسه سال‌هاست که ارزش سنت و نظم را حفظ کرده و فقط امکان کمی تغییر وجود دارد.

او به آزاد اندیشی اعتقاد دارد، درست مانند چیزی که با دیدن آقای نولان و روش‌های عجیب آموزشی او، گفت. انسان فقط با دنبال کردن رویاهایش می‌تواند آزاد باشد.


3. من آنها را به اینجا آوردم تا اهمیت تبعیت و سختی حفظ ارزش‌ها در مقابل دیگران را نشان دهم.

دانش آموزان ولتون با مشاهده روش پرانرژی آقای کیتینگ در تدریش شگفت زده شدند. او آنها را مجبور می‌کرد تا برای فهم بیشتر راه بروند و بدوند. او به سه تن از دانش آموزان گفت راه بروند و کاملاً هم قدم باشند. او با این کار می‌خواست نشان دهد انسان با دنبال کردن استانداردهای جامعه عقاید خود را کنار می‌گذارد. او به آنها گفت رویاهایشان هرچقدر هم متفاوت باشد باید آن را دنبال کنند.


2. همیشه فکر می‌کردم آموزش یعنی یادگیری تفکر فردی.

کل مفهوم فیلم در این جمله خلاصه شده. این چیزی بود که آقای کیتینگ دوست داشت به دانش آموزانش بگوید: استفاده از آموزش برای دانستن بیشتر درباره خود و دیگران. با آموزش ایستادگی را یاد گرفته و بی تفاوت نمانید.

پس از اینکه آقای نولان از آقای کیتینگ خواست شیوه آموزشش را عوض کند، او با یک دوراهی مواجه شد. دانش آموزان تحت تأثیر او قرار گرفته و نمی‌توانستند جور دیگری فکر کنند، اما مدرسه از آن‌ها می‌خواست ساکت و مطیع باشند.

همچنین بخوانید: رتبه بندی بهترین فیلم‌های رابین ویلیامز (Robin Williams) براساس امتیاز IMDb


1. چون تدریس را دوست دارم. نمی‌خواهم جای دیگری باشم.

زمانی که نیل پری از آقار کیتینگ پرسید آیا ماندن در مدرسه را انتخاب می‌کند یا رفتن به لندن و بودن در کنار همسرش. او یا تدریس را دوست دارد پس رسیدن به رویاهایش را به زندگی بدون رؤیا ترجیح می‌دهد. اشتیاق او به آموزش زندگی بسیاری را تغییر داد، مخصوصاً دانش آموزانش.

معلمی مانند آقای کیتینگ مربی و محرم خوبی است. او همیشه الهام بخش دیگران است و با انرژی خود دیگران را به شکل دادن زندگی‌شان ترغیب می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم