اقداماتی که پس از سرقت هویت (مدارک شناسایی، کارت اعتباری و … ) باید انجام داد

سرقت هویت می‌تواند بر زندگی شما صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند. ممکن است با کارت اعتباری شما جرائمی را انجام دهند و به گردن شما بیفتد. برای جلوگیری از این مشکل باید سریعاً شکایت کنید و از مقامات قضایی دادرسی بخواهید. زمانی که کارت اعتباری و دیگر مدارک خود را پس گرفتید باید بیش از گذشته از آن‌ها محافظت کنید.

بخش اول: متوقف کردن سرقت

چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با آژانس اعتباری
  1. با آژانس‌های اعتباری تماس بگیرید. در اولین فرصت که از موضوع سرقت باخبر شدید باید با آژانس‌های اعتباری و دیگر مراجع قضایی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید این موضوع را پیگیری کنند. آن‌ها می‌توانند تا 90 روز این سرقت را پیگیری کنند.
  • کارت اعتباری یک اعلان سرقت دارد که باعث می‌شود پیش از گشایش یک حساب جدید با یک شماره تماس بگیرند. در این صورت زمانی که سارقان تلاش می‌کنند یک حساب جدید گشایش کنند شما متوجه می‌شوید. زیرا تمام سارقین در ابتدا تاریخچه و موجودی کارت را بررسی می‌کنند.
  • پیگیری علامت سرقت رایگان است.
  • اگر با یکی از مراجع تماس بگیرید، آن‌ها خودشان با مراجع دیگر هماهنگ می‌کنند.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با شرکت کارت اعتباری
  1. با شرکت کارت اعتباری خود تماس بگیرید. باید با شرکت کارت اعتباری خود تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که حساب شما را مسدود کنند. درصورتی‌که سرقت کارت اعتباری را گزارش کنید، شما فقط مسئول حداکثر 50 دلار از سرقت‌ها هستید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با بانک
  2. با بانک خود تماس بگیرید. سارقان کارت اعتباری ممکن است به حساب بانکی شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین باید به‌سرعت سرقت را گزارش کنید. هرچقدر دیرتر گزارش دهید ممکن است پول بیشتری از دست بدهید.
  • برای مثال، اگر پیش از انجام سرقت و کلاه‌برداری‌ها گزارش نکرده باشید، آن‌وقت شما مسئول آن‌ها هستید. بااین‌حال اگر این کلاه‌برداری‌ها تنها دو روز پیش از گزارش شما باشد، آن‌وقت شما مسئول 50 دلار آن‌ها هستید.
  • هرچقدر گزارش شما دیرتر باشد، مسئولیتتان بیشتر است. اگر تا 60 روز گزارش ندهید، مسئولیت شما تا 500 دلار خواهد بود. پس از 60 روز شما مسئول تمامی سرقت‌ها هستید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: دریافت گزارش حساب
  1. گزارش حساب اعتباری خود را درخواست کنید. اگر سرقت را گزارش دهید و قربانی شناخته شوید، در آن صورت بدون ثبت درخواست و از طریق پیگیری شکایت می‌توانید گزارش حساب خود را درخواست کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: کپی گزارشات پزشکی
  2. برای دریافت کپی گزارشات پزشکی درخواست دهید. این‌گونه سارقان می‌توانند با سرقت مدارک هویت شما از بیمه و یا خدمات دیگر استفاده کنند و داروهای موردنیاز خود را دریافت کنند. تاریخچه پزشکی شما باید صحیح باشد تا میزان پول ارائه‌شده به بیمه و امکانات دریافتی تغییر نکنند. برای اطمینان حاصل کردن از این مورد باید از تمام مراکز مرتبط گزارشات پزشکی خود را دریافت کنید.
  • به تمامی پزشکانی که ممکن است به سارق مربوطه نسخه نوشته باشند، تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از داروخانه‌ای که به سارق دارو داده نیز اطلاعاتی را کسب کنید.
  • از طریق پیگیری مراجع قضایی می‌توانید به‌راحتی این گزارشات را دریافت کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: صورت حساب های پزشکی
  1. از مراکز پزشکی صورت‌حساب درخواست کنید. با مراکز پزشکی تماس گرفته و از آن‌ها صورت‌حساب خود را دریافت کنید. این صورت‌حساب گزارش یا تاریخچه پزشکی شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. در حقیقت شما می‌توانید سالانه گزارشی را دریافت کنید که شامل موارد زیر است:
  • هویت فرستنده این اطلاعات
  • اطلاعات فرستاده‌شده
  • تاریخ فرستاده شدن اطلاعات
  • دلیل به اشتراک گزاری این اطلاعات

بخش دوم: گزارش سرقت

چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: گزارش سرقت
  1. سرقت را به مراجع قضایی گزارش دهید. سرقت مربوطه را به مراجع قضایی محل زندگی خود گزارش دهید تا آن‌ها مراحل لازم را اجرا کنند.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با پلیس
  2. با پلیس تماس بگیرید. باید با پلیس تماس گرفته و سرقت را گزارش دهید. شاید نیاز باشد به اداره پلیس بروید و فرم‌هایی را پر کنید. البته حتماً یک مدرک شناسایی در اختیار داشته باشید.
  • پیش از ترک اداره پلیس یک کپی از گزارش پلیس را به همراه داشته باشید. زیرا این کپی گزارش مدرک کلاه‌برداری و سرقت است. شاید نیاز باشد که این گزارش را به شرکت کارت اعتباری خود ارسال کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با ثبت احوال
  1. با ثبت‌احوال تماس بگیرید. ازآنجایی‌که ممکن است سارقان آر مدارک هویت شما سوءاستفاده کنند بنابراین لازم است که سرقت آن را به ثبت‌احوال و سازمان‌های مربوطه گزارش دهید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تماس با سازمان های پزشکی
  2. با سازمان‌های پزشکی تماس بگیرید. با سازمان‌های پزشکی تماس بگیرید. اگر پزشکی که تابه‌حال به آن مراجعه نکرده‌اید، اطلاعات شما را خواسته و آن را در نسخه یا پرونده قید نموده است، پس به‌احتمال‌زیاد سارقین از هویت شما استفاده کرده‌اند.
  • اگر یک سارق از هویت شما برای کارهای پزشکی یا خرید دارو استفاده نموده باید آن را به داروخانه، مطب پزشکی و همچنین شرکت بیمه گزارش دهید.
  • اول تماس بگیرید. باید هرچه سریع‌تر گزارش دهید که فردی به‌طور غیرقانونی از هویت شما استفاده می‌کند. زمانی که گزارش پلیس را دریافت نمودید، می‌توانید آن را در یک ایمیل قید کرده و آن را به تمام پزشکان، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و یا سایر مکان‌هایی که سارقین ممکن است از آن‌ها استفاده کنند، ارسال کنید. به اطلاع آن‌ها برسانید که از شما سرقت شده و از دادن خدمات به آن‌ها خودداری کنند.

بخش سوم: امتیاز اعتباری خود را بهبود بخشید

چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تهیه پرونده
  1. یک پرونده تهیه کنید. برای بهبود امتیاز اعتباری خود باید نامه‌های مختلفی ارسال نموده و تماس‌های تلفنی بی‌شماری داشته باشید. باید بدانید با چه کسی تماس گرفته و چه گفته‌هایی ردوبدل شده است. به همین دلیل باید یک سیستم بایگانی داشته باشید.
  • در این پوشه باید تمامی نامه‌های فرستاده‌شده به بانک، شرکت کارت اعتباری و مراکز دیگر را نگهداری کنید. باید یک کپی از تمام نامه‌های ارسال‌شده به این مراکز را نگهداری کنید.
  • همچنین یک لیست از تمامی تماس‌های تلفنی، تاریخ و ساعت آن‌ها و فردی که با آن صحبت کردید را تهیه کنید. همچنین چکیده‌ای از گفته‌های ردوبدل شده را داشته باشید.
  • تمامی نامه‌ها را به‌عنوان نامه‌های سفارشی فرستاده و درخواست پاسخ ارائه دهید. تا بدانید که نامه شما ارسال و خوانده شده است.
  1. حساب‌های جدید را ببندید. باید گزارش حساب‌های خود را بررسی نموده و هر حساب جدیدی که به نام شما ثبت‌شده را ببندید. برای بستن این حساب‌ها باید با مراجع قضایی که به آن‌ها مراجعه کردید، صحبت کنید، آن‌ها خودشان این مسئله را پیگیری نموده و اگر اطلاعات حساب معتبر نباشد، حساب شما بسته خواهد شد.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: قبوض پرداخت نشده
  2. قبوض پرداخت‌نشده را جمع‌آوری کنید. اگر از سرقت انجام‌شده مدت‌زمانی سپری‌شده باشد، به‌احتمال‌زیاد خریدهایی انجام شده و قبض‌های آن پرداخت‌نشده باقی‌مانده است. بنابراین باید این قبوض را جمع‌آوری نموده و در گزارشات قید کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: پاک کردن گزارشات پزشکی
  3. گزارشات پزشکی خود را پاک کنید. مطمئناً می‌خواهید گزارش پزشکی صحیح و بدون اشکالی داشته باشید. از سوی دیگر ممکن است که سارقین برای استفاده از بیمه و خرید دارو از مدارک پزشکی شما استفاده کرده باشند. اگر این اطلاعات را پاک نکنید، در آینده ممکن است نتوانید از برخی خدمات استفاده کنید، زیرا شرکت‌های بیمه تصور می‌کنند شما آن‌ها را دریافت کرده‌اید. بنابراین باید از آن‌ها بخواهید این اطلاعات را از گزارشات پزشکی شما حذف کنند.
  • نامه ارسال کنید. در این نامه تأکید کنید که این اطلاعات نادرست هستند، به همراه آن گزارش پزشکی خود را ارسال نموده و بخش‌هایی که به شما مربوط نیست را هایلایت کنید. برای مثال، می‌توانید این‌گونه بنویسید، “پس از بررسی گزارش پزشکی خود متوجه شدم که سارق مدارک بنده تقاضای دریافت کدئین داشته است. من برای دریافت آن تقاضا نداده‌ام و اگر تحقیق کنید متوجه خواهید شد که هیچ تأیید هویتی صورت نگرفته است. لطفاً این اطلاعات نادرست را از گزارش پزشکی بنده پاک کنید.”
  • باید گزارش پلیس را به همراه نامه به مراجع قضایی ارسال کنید. این نامه را به‌صورت نامه سفارشی ارسال نموده و برای دریافت پاسخ تقاضا کنید.

بخش چهارم: از سرقت‌های آینده پیشگیری کنید

چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: فعال سازی اعلان سرقت
  1. اعلان سرقت کارت را فعال کنید. 90 روز پس از دریافت کارت اعتباری، اعلان سرقت غیرفعال می‌شوید. با تماس با شرکت مربوطه می‌توانید آن را به مدت 7 سال فعال کنید.
  • برای دریافت این فعال‌سازی ممکن است لازم باشد به مراکز مختلف مراجعه کنید.
  • کپی گزارش پلیس را به همراه داشته باشید تا درصورت لزوم آن را نیز ارسال کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: تغییر رمزعبور و پین کد
  1. پین کد و رمز عبور خود را تغییر دهید. پین کد و رمز عبور کارت اعتباری خود را تغییر دهید. برای تغییر این موارد می‌توانید به بانک یا شرکت کارت اعتباری خود مراجعه کنید.
  • رمز دوم تمام حساب‌های خود (حساب‌های بانکی و اعتباری) را تغییر دهید. باید رمز عبورهای قوی‌تری داشته باشید که حدس زدن آن راحت نباشد.
  • یک رمز عبور قوی نباید از 8 حرف کمتر باشد. از انتخاب اعداد یا کلمات کامل خودداری کنید.
  • در رمز عبور خود از عدد، حروف بزرگ، حروف کوچک و علائم، استفاده کنید.

    چگونه با سرقت هویت کنار بیایم: نرم افزار امنیتی
  1. نرم‌افزار امنیت کامپیوتر را خریداری کنید. باید از کامپیوتر خود را در برابر سارقین محافظت کنید. با باز کردن یک ایمیل ناشناس، باج افزار و ویروس‌های مخرب می‌توانند به سیستم شما حمله کنند. به همین منظور باید نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ضد جاسوسی را نصب کنید.
  • به‌جای دانلود نرم‌افزارهای رایگان بهتر است یک نرم‌افزار امنیتی حرفه‌ای خریداری کنید. قیمت این نرم‌افزارها متفاوت است و می‌توانید با توجه به بودجه خود یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم