10 تفاوت بزرگ میان سریال و کتاب “دکستر” (Dexter)

سریال “دکستر” سریالی جذاب و دیدنی بود که براساس رمان “دکستر رؤیاپردازی تاریک” اثر “جف لیندزی” ساخته شد. نویسنده چندین کتاب نوشت اما فصل اول “دکستر” به رمان اول نزدیک است. با این وجود تفاوت‌هایی وجود داشت. کتاب از سریال ترسناک‌تر هم بود و سریال با آزاداندیشی برخی از قسمت‌های کتاب را عوض کرد.

کتاب‌های “دکستر” که محدودیت‌های تلویزیون را نداشت عناصر ترسناک‌تری را نشان داد. در اینجا این عناصر را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. دکستر و قاتل تامیامی

قاتل ماشین یخ شخصیت منفی فصل اول است و در سریال دکستر در خانه خود عروسک‌هایی دریافت می‌کند که انگار کسی می‌خواهد به او پیامی را منتقل کند. در کتاب، قاتل تامیامی (الهام بخش قاتل ماشین یخ) در اولین رویارویی ترسناک‌تر ظاهر می‌شود.

دکستر حین رانندگی اطراف میامی با یک ماشین یخ مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد او را دنبال کند که راننده یک کله را به سمت ماشین او پرتاب می‌کند. گرچه این صحنه در سریال استفاده شد اما اولین رویارویی مهم با برایان موسر نیست.

همچنین بخوانید: 18 سریال جذاب و دیدنی شبیه سریال دکستر (Dexter)


9. زمان و چگونگی قتل لاگوئرتا

ماریا لاگوئرتا در سریال می‌میرد اما نقش مهمی دارد که در چند فصل ادامه پیدا می‌کند. در کتاب، لاگوئرتا با نام میگدیا، نسبت به سریال، با دبورا دشمنی بیشتری دارد. او متوجه می‌شود که برایان (قاتل تامیامی/قاتل ماشین یخ) دبورا را اسیر کرده و می‌خواهد دکستر را به اجبار به سمت خود بخواند.

زمانی که دکستر از کشتن دبورا (که در سریال دبرا است) خودداری می‌کند (هم به خاطر اصولش و هم چون در کمال تعجب خواهرش را دوست دارد)، برایان لاگوئرتا را می‌کشد. دکستر با این موضوع مشکلی ندارد چون در آن صورت با خواهرش فرار می‌کند.


8. سردتر بودن دکستر

دکستر در کتاب نماد کامل یک قاتل سریالی است. سرد، حسابگر، ظالم، بی احساس و بدون حس همدردی. او اصلاً انسان نبود. در حالی که در سریال اینطور نیست. گرچه عجیب و منزوی است، اما مشخصاً نسبت به برخی افراد حس محبت دارد، گرچه آنها او را درک نمی‌کنند.


7. زندگی شخصی دبرا

در سریال دبرا یک زن شاغل است که به یافتن عشق هم فکر می‌کند. درحالی که آنقدر غرق کارش است که برای برقراری رابطه وقت ندارد. در کتاب او با یک مرد رابطه دارد و پس از بارداری از او صاحب یک پسر می‌شود. طرفداران سریال نمی‌توانند دبرا را با یک کودک تصور کنند و به همین دلیل از سریال حذف شد.


6. داستان برایان

داستان برایان در رمان طولانی‌تر است. گرچه در کتاب به دبرا علاقه ندارد، اما هویت واقعی‌اش را به دکستر نشان داده و سعی دارد او را به دنیای ظالم خود بکشاند. او در فصل اول سریال می‌میرد. در کتاب اما زنده مانده، زندگی می‌کند و دکستر لاگوئرتا را قربانی می‌کند تا دبرا را نجات دهد. در حقیقت او تا پایان رمان در سال 2015 مهره اصلی داستان است.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره پشت صحنه جنگیر (The Exorcist)


5. سرنوشت گروهبان دواک

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های کتاب و سریال گروهبان دواک است. او در سریال برای مدتی به دکستر مشکوک است و همه جا او را دنبال می‌کند. سپس سرانجام توسط دوست دختر دکستر، لیلا، کشته می‌شود.

در کتاب، دکتر دانکوی قاتل، دواک را زنده نگه داشته و فقط قسمت‌هایی از بدن او را که لازم دارد زنده می‌کند. به این معنا که زبان و دنده‌هایش برداشته می‌شوند. دکتر دانکو مدتی او را شکنجه می‌دهد تا اینکه دواک برای مردم التماس می‌کند.


4. کایل چاتسکی/کوئین

در کتاب شریک دبرا کایل چاتسکی است، که با هم رابطه دارند و بچه دار می‌شوند. در سریال دبرا هیچ شریکی ندارد تا اینکه با جویی کوئین آشنا می‌شویم. دبرا با او رابطه دارد، اما او با چاتسکی توصیف شده در کتاب فرق دارد و دبرا و کوئین در پایان سریال از هم جدا می‌شوند. چاتسکی درشت و عضلانی است درحالی که کوئین لاغر و نحیف ست.


3. مسافر تاریک

در سریال و کتاب از مسافر تاریک درون دکستر سخن گفته می‌شود که او را وادار به کشتن می‌کند و دکستر نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کند. در سریال، مشخص است که دکستر بیماری روانی دارد و یک روانی است. مسلماً مسافر تاریک بخشی از درون است.

در کتاب، مسافر تاریک نوعی موجود اساطیری یا معنوی تلقی می‌شود که سرانجام در مقابل دکستر ظاهر خواهد شد. شاید هم دکستر او را اینگونه دیده. در هر صورت برداشت ماورایی کتاب در سریال وجود ندارد.


2. کودکان

استر و کودی فرزندان ناتنی دکستر و فرزندان واقعی ریتا از ازدواج قبلی‌اش با مردی بیمار هستند. آن‌ها زیاد در سریال دیده می‌شوند. با این حال این کودکان کاملاً معمولی و طبیعی هستند. اما در کتاب مسافر تاریک اطراف آنها دیده شده و می‌خواهد قوانین مرگباری را به آنها آموزش دهد، اما دکستر مخفیانه قوانین هری را به آنها یاد می‌دهد تا بی دلیل به قتل دست نزنند.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و دیدنی درباره پشت صحنه سه گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight)


1. اتفاقات پس از فصل اول

درحالی که “جف لیندزی” پس از “دکستر رؤیاپردازی تاریک” چندین کتاب نوشت، تنها فصل اول سریال دنباله روی کتاب‌ها بود. کتاب‌های دیگرش عبارتند از: دکستر عزیز قربانی، دکستر در تاریکی، دکستر طراحی شده، دکستر خوشمزه، همزاد دکستر، نسخه نهایی دکستر و دکستر مرده.

فصل‌های بعدی با رمان فرق داشتند، اما تنها در رابطه شخصیت اصلی و شخصیت‌های فرعی و موضوع اصلی فیلم.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم