چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟

برای اینکه یک زندگی آرام و بدون دغدغه داشته باشیم باید بتوانیم مسائل مالی را به‌خوبی مدیریت کنیم. عدم مدیریت مسائل مالی می‌تواند یک زوج تازه را به مشکل دچار کند. بنابراین برای حل‌وفصل مسائل مالی خانواده و برنامه‌ریزی بودجه و هزینه، تمام اعضای خانواده باید با یکدیگر گفتگو کنند.

بخش اول: مدیریت مسائل مالی خانواده

چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: رک باشید
  1. درباره مسائل مالی خود رک باشید. اگرچه این مسئله در تمام مدت مهم است اما باید پیش از ازدواج درباره مسائل مالی خود رک باشید. زیرا اگر یکی از زوجین مشکلات مالی و بدهی داشته باشد تمام این مشکلات به زندگی مشترک راه پیدا می‌کند. بنابراین پیش از ازدواج باید درباره میزان دارایی، نحوه خرج کردن آن و بدهی‌های احتمالی صحبت کرد. درنتیجه در کلیه مراحل زندگی درباره مسائل مالی رک خواهید بود.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟:صحبت کنید
  2. برای صحبت درباره مسائل مالی ملاقات بیشتری ترتیب دهید. در طول ماه یک روز را فقط به صحبت درباره مسائل مالی اختصاص دهید. این روز می‌تواند با تاریخ پرداخت قبوض یا صورت‌حساب‌های بانکی همراه باشد. در این قرار می‌توانید درباره هزینه‌های مالی ماه گذشته، اهداف مالی بلندمدت و خریدهای آتی صحبت کنید. تنها با صحبت درباره این مسئله می‌توانید مسائل و مشکلات دیگر را حل کنید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: مشارکت کنید
  3. یک فرد را به‌عنوان مدیر مسائل مالی خانواده قرار ندهید. برخی از خانواده‌ها یک نفر را برای رسیدگی به مسائل خانواده قرار می‌دهند، اما این کار بار سنگینی بر دوش آن فرد گذاشته و باعث می‌شود که اعضای دیگر از مسائل بی‌خبر باشند. درنتیجه اگر آن فرد فوت کند یا جدا شود، اعضای دیگر نمی‌توانند مسائل را مدیریت کنند زیرا از چیزی خبر ندارند. برای خودداری از این مشکل، برای هر عضو خانواده مسئولیتی ترتیب دهید.
  • برای صحبت درباره مسائلی همچون دریافت وام یا سرمایه‌گذاری، باید به همراه همسر خود در جلسات گفتگو حضور داشته باشید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: حساب مشترک
  1. حساب مشترک باز کنید. اعضای خانواده یا می‌توانند یک حساب مشترک باز کنند و یا اینکه هرکدامشان به‌طور جداگانه حساب شخصی داشته باشند. حداقل باید یک حساب مشترک داشته باشید که از طریق آن قبض و مخارج خانه را تأمین کنید. در آخر ماه می‌توانید مخارج را محاسبه نموده و هر فرد سهم خویش را پرداخت کند. داشتن حساب‌های شخصی هم می‌تواند از بروز بحث و جدال بر سر مخارج شخصی جلوگیری کند.
  • در صورت داشتن حساب مشترک باید برای هر فرد محدودیتی را مشخص کرد تا درنتیجه یک نفر تمام حساب خانواده را به‌تنهایی خرج نکند.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: حساب جداگانه
  1. هرکدامتان حساب جداگانه داشته باشید. اگرچه داشتن حساب مشترک خوب است اما هر فرد باید به‌صورت جداگانه حساب داشته باشد، درنتیجه سابقه حساب شخصی خود را دارد و بعدها می‌تواند از آن استفاده کند. بنابراین هرکدامتان حساب جداگانه و کارت اعتباری مختص به خود را داشته باشید.

بخش دوم: استفاده از یک بودجه

چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: بودجه مشخص
  1. یک بودجه مشخص را انتخاب کنید. پیش از انتخاب بودجه باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید از آن نگهداری کنید. برخی از افراد ممکن است فقط با حساب‌های سرانگشتی بودجه خود را کنترل کنند، درحالی‌که دیگران از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند. برای این کار نرم‌افزارهای آنلاین مختلفی وجود دارد مانند Mint.com و Manilla. اگر به دنبال نرم‌افزارهای پیشرفته‌تری باشید می‌توانید از Quicken یا Microsoft Money استفاده کنید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: مخارج روزانه
  2. مخارج روزانه خود را بررسی کنید. در طول یک ماه تمام مخارج خود، حتی خرید چیزهای کوچک را نیز یادداشت کنید. مخارج را یادداشت نموده و ببینید برای خرید چه چیزهایی هزینه کرده‌اید. در آخر ماه با همسر خود این مخارج را بررسی کنید. درنتیجه می‌دانید که بودجه آن ماه برای چه هزینه‌هایی صرف شده است. مخارج را به قسمت‌های مختلف (خانه، ماشین، خوراک و غیره) تقسیم کنید. سپس مالیت و هزینه‌های دیگر را نیز محاسبه کنید. این مقدار بودجه ماهانه شما است.
  • حتی می‌توانید گردش بانکی خود را نیز دریافت کنید تا مطمئن شوید که تمام مخارج و خریدها را بررسی نموده‌اید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: تامین بودجه
  1. با کمک یکدیگر بودجه را تأمین کنید. به مخارج و هزینه‌های خود نگاهی بیندازید. آیا پس‌اندازی باقی می‌ماند؟ یا اینکه هزینه‌ها بیش از دارایی‌تان است؟ اگر چنین است هزینه‌ها را کاهش دهید. در غیر این صورت کمی پول پس‌انداز کنید. می‌توانید هزینه‌های مربوط به خوراک و سرگرمی را کاهش دهید.
  • یادتان باشد که هرماه مبلغ مشخصی را برای هزینه‌های غیرمنتظره مانند هزینه‌های پزشکی یا تعمیر خودرو کنار بگذارید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: تامین بودجه
  1. برای افزایش بودجه و در صورت نیاز بیشتر کار کنید. مخارج اضافی را حذف نموده و بودجه مشخصی را تعیین کنید. برای مثال، اگر دارای فرزند باشید باید بودجه خود را به شکل دیگری تعیین کنید. بنابراین دوباره به لیست مخارج خود نگاهی انداخته و هزینه‌های اضافی را حذف کنید، در آن صورت خواهید دید که با خرج کمتر چقدر خوشحال‌تر خواهید بود.

بخش سوم: پس از انداز برای رسیدن به اهداف زندگی

چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: اهداف بلندمدت
  1. 1. باهم برای رسیدن به اهداف بلندمدت زندگی برنامه‌ریزی کنید. درباره اهداف مختلف خود مانند خرید خانه، بازنشستگی یا خرید ماشین، با یکدیگر صحبت کنید. درصورتی‌که هر دوی‌تان موافق بودید که خرید آن مورد ارزش پس‌انداز کردن را دارد، پس برای رسیدن به آن پس‌انداز کنید. این برنامه‌ریزی باعث می‌شود که پس اندازه و مخارج شما برنامه‌ریزی‌شده باشد.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: پس انداز اضطراری
  2. مقداری پول برای روز مبادا پس‌انداز کنید. هر خانواده‌ای باید برای روز مبادا مبلغی را کنار بگذارد تا درصورت از دست دادن شغل خود و هزینه‌های پزشکی ناخواسته به مشکل برنخورد. این پس‌انداز باعث می‌شود که دیگر پول قرض نکنند و ازلحاظ مالی امنیت داشته باشند. عاقلانه این است که حقوق سه تا شش ماه را برای روز مبادا پس‌انداز کنید. البته این مقدار برای خانواده‌های مختلف متفاوت است. نرم‌افزارهای آنلاین مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا میزان پس‌انداز خود را مشخص کنید.
  • برای یافتن نرم‌افزار آنلاین مناسب برای محاسبه پس‌انداز جستجو کنید.
  • نرم‌افزاری به نام HelloWallet این محاسبات را انجام می‌دهد.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: کاهش بدهی
  1. بدهی خود را کاهش دهید. در درجه اول باید بدهی‌های خود را پرداخت کنید. تنها درصورتی‌که می‌توانید در زندگی پیشرفت کنید که در ابتدا بدهی‌های دانشجویی، بدهی وام، و بدهی‌های دیگر را پرداخت کنید. برای حذف این بدهی‌ها باید پابه‌پای هم کار کنید و بدهی‌ها را پرداخت نمایید. بنابراین با همسر خود برنامه‌ریزی نموده و این بدهی‌ها را پرداخت کنید. درصورت نیاز فردی را مأمور کنید که هرماه بر پرداخت این بدهی‌ها نظارت داشته باشد.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: بازنشستگی
  2. برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کنید. بهتر است زوج‌ها هرچه زودتر برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنند. زیرا اگر زودتر مقداری پول را پس‌انداز کنند تا سنین میان‌سالی سود بیشتری کسب خواهد نمود، اما اگر همان مقدار پول را در سنین بالا پس‌انداز کنند سود کمتری دریافت می‌کند. برای افزایش میزان پس‌انداز دوران بازنشستگی خود تلاش کنید.
  • پیش از پس‌انداز پول برای تحصیلات فرزندتان برای بازنشستگی خود پس‌انداز کنید. زیرا برای تحصیل بورس و منابع دیگر موجود است، اما برای بازنشستگی هیچ منبع مالی وجود ندارد.
  • سعی کنید که هرچه زودتر مدارک موردنیاز برای دوران بازنشستگی و بهره‌مندی از بیمه و حقوق آن دوره را آماده کنید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: هزینه تحصیلی
  1. برای هزینه‌های تحصیلی برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌خواهید برای تحصیلات عالیه فرزند خود پس‌انداز کنید، بهتر است که این کار را هرچه زودتر انجام دهید. می‌توانید با یک وکیل صحبت کرده و دراین‌باره اطلاعات بیشتری کسب نمایید. اگر برای پس‌انداز فرصت کافی ندارید می‌توانید از وام‌های تحصیلی و یا بورس کمک بگیرید.

بخش چهارم: ثابت‌قدم باشید

چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: خریدهای بزرگ
  1. بدون تفکر قبلی خریدها بزرگ انجام ندهید. برای خریدهای خیلی بزرگ و گران یک سقف تعیین کنید، البته این سقف در خانواده‌های مختلف متفاوت است. برای خریدهای فراتر از این سقف یکدیگر را در جریان بگذارید و اجازه کسب کنید. فقط درصورتی‌که هردو طرف موافق بودند این کار را انجام دهید. اگر هرکدامتان این قانون را زیر پا گذاشتید، دیگری را در جریان بگذارید. مخفی نگه‌داشتن آن باعث ایجاد مشکل می‌شود.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: قرض های غیرضروری
  2. از قرض‌های غیرضروری خودداری کنید. دریافت وام برای خرید لوازم یا جواهر باید با اجازه طرفین باشد. در این صورت هر دوی‌تان همفکری می‌کنید و می‌توانید از پس‌اندازهای خود استفاده کنید تا از بدهی و وام خودداری شود. در این صورت از پرداخت سود در بلندمدت خودداری می‌شود. همچنین همیشه طرف مقابل را در جریان بدهی کارت اعتباری قرار دهید، زیرا شاید بتوانید آن را با کارت اعتباری طرف مقابل پرداخت کنید و دیگر مجبور نشوید وام‌های کلان دریافت کنید و متضرر شوید.

    چگونه مسائل مالی خانواده را مدیریت کنیم؟: نرم افزارهای موجود
  3. برای کنترل حساب مالی خود از نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنید. باوجود تعداد زیاد نرم‌افزارهای موجود می‌توانید به‌راحتی گردش مالی خود را کنترل کنید. برای شروع می‌توانید گردش مالی ماهانه خود را با کمک Google Drive کنترل کنید. این اسناد به شما کمک می‌کنند که به ‌حساب دسترسی داشته و در صورت لزوم آن را تغییر دهید. برای بودجه‌بندی هم می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند HomeBudget یا Mint استفاده کنید.
  • برای کنترل دفترچه‌های حساب و فاکتورها هم نرم‌افزاری به نام FileThis وجود دارد.
  • برخی از این نرم‌افزارها را امتحان کرده و ببینید کدام‌یک برای شما مناسب است. بیشتر آن‌ها رایگان یا حداقل ارزان هستند، همچنین می‌توانید از نسخه آزمایشی آن‌ها استفاده کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم