معرفی فیلم “خدمتکاران” (The Help)؛ فیلمی با محوریت زندگی سیاهپوستان به‌عنوان خدمتکار

تاکنون فیلم‌های زیادی با محوریت سیاهپوستان آمریکایی ساخته شده‌است که هرکدام به نوعی به مسائل این قشر و مشکلاتی که در دهه‌های مختلف تاریخ متحمل می‌شدند تمرکز داشته‌اند. دهه گذشته نیز دهه پرباری از این نظر بود و سینمای هالیوود با تولید آثار فاخر و جسورانه، تحول شگرفی در این ژانر به‌وجود آورد. فیلم زیبای “خدمتکاران” یکی از ساده‌ترین این فیلم‌هاست که بر اساس رمانی به همین نام نوشته شده و ستارگان بزرگی را در خود جای داده‌است. داستان این فیلم اندکی با ژانر کمدی همراه بوده و اصلی‌ترین نقطه قوتش نیز اجرای تک‌تک بازیگران آن است. در ادامه این مقاله به معرفی کامل فیلم “خدمتکاران” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “خدمتکاران” (The Help)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “تیت تیلور” (Tate Taylor)
  • بازیگران: “وایولا دیویس”، “اما استون”، “اکتاویا اسپنسر”، “جسیکا چستین”
  • سال تولید: 2011
  • جوایز: برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اکتاویا اسپنسر
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 76/100

تریلر فیلم

شاید با انتخاب یک فیلم که در آن مسائل نژادپرستی مطرح شده‌است، انتظار نمایشی غمگین و داستانی پر درد و رنج را داشته باشیم، اما فیلم “خدمتکاران” با ترکیب اتفاقات تلخ و گزنده و کمدی ظریف، داستانی الهام‌بخش، تأثیرگذار و پرزرق و برق را به تصویر کشیده‌است که علاوه بر روایت مسائل سیاهپوستان، به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی کارکترهایش هم می‌پردازد.

فیلم در دهه ۱۹۶۰ در جکسون، میسیسیپی اتفاق می‌افتد. “آیبلین کلارک” به عنوان خدمتکار یک خانواده سفید پوست مشغول به کار است. در حالی که او عاشق کودکی است که باید از او مراقبت کند، باید هر روز ناعدالتی‌هایی برای نژادپرستی را تحمل کند. زمانی که نویسنده مشتاق “اوگنیا فلان” (اما استون) به او نزدیک می‌شود تا مانند دیگر خدمتکاران داستان خود را به او بگوید، در رابطه بین کارفرمایان و خدمتکاران تغییری جدی ایجاد می‌شود.

درحالی که سیاهپوستان در این ایالت فقط به خدمتکاری در خانه‌های سفیدپوستان مشغول‌اند، مدام مورد آزار و اذیت‌های کلامی قرار گرفته و توسط صاحب‌خانه هایشان مورد تحقیر و تهمت قرار می گیرند. در این شرایط و زمانی که دختر سفیدپوستی خواستار همکاری با آنها در نوشتن داستان‌های خوب و بدشان می‌شود، طبیعتا هیچکدامشان حاضر به همکاری با وی نمی‌شود؛ چراکه چنین کاری از طرف یک سفیدپوست، برای آنان بیشتر به یک توطئه شباهت دارد تا امری خیرخواهانه و انسان‌دوستانه.

در این میان “آیبلین کلارک” تنها زن سیاهپوستی است که با فلان در نوشتن کتابش همکاری می‌کند؛ کلارک زنی غمگین و افسرده است که بعد از مرگ پسرش همچنان داغدار اوست و فکر می‌کند اگر از گفتن حقایق زندگی خود و هم‌نوعانش خودداری کند، به خود و دیگر خدمتکاران خیانت کرده‌است.

فیلم “خدمتکاران” از نظر شخصیت‌پردازی بسیار قوی عمل کرده و حتی شخصیت‌های فرعی آن نیز از داستانی عمیق و اجرای زیبا و دیدنی برخوردارند؛ یکی از زیباترین اجراهای این فیلم بازی جسیکا چسیتن در نقش زنی عجیب و غریب و غیرعادی است که هیچکدام از دوستانش او را در جمع خود راه نمی‌دهند و او در نهایت با کمک خدمتکارش که زنی سیاهپوست است، به زندگی بازمی‌گردد و موفق می‌شود استعدادهای خود را بشناسد و به‌خوبی از آنها استفاده کند.

“خدمتکاران” به تنهایی، آنقدر پرزرق و برق است که نمی‌توان آن را در مبحث نژادپرستی و جنبش‌های حقوق مدنی سال ۱۹۶۰ آمریکا مفید دانست. بلکه باید به‌عنوان قطعه‌ای از یک اجرای با ارزش شمرده شود.

تصاویری از فیلم “خدمتکاران”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. سحر

    مرداد 1, 1399

    فیلم The Help یکی از شاهکارهای عالی و اقتباسی است که مدتهای زیاد ذهنتون رو درگیر می سازه و هر بار با دیدن پوستر فیلم وسوسه میشید دوباره آن را ببینید. ممنون از پروشات برای معرفی این کار بی نظیر

    پاسخ