رده‌بندی بهترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط “ادگار رایت” (Edgar Wright)

“ادگار رایت” برای دهه‌ها در سینمای بریتانیا صدایی خاص داشته، از کارهای اخیر او به همراه “سایمون پگ” (Simon Pegg) در سیتکام “اسپیسد” (Spaced) تا تغییر مسیر او به هالیوود که با فیلم اکشن “بیبی راننده” (Baby Driver) در سال 2017 تکمیل شد، رایت کارهای خلاقانه و تحسین شده‌ای انجام داده که در طی سال‌ها طرفداران زیادی به دست آورده‌اند. جدیدترین کار او “دیشب در سوهو” (Last Night in Soho) که بسیار مورد انتظار است، با انتشار در بهار 2021 بار دیگر او را به دنیای وحشت باز می‌گرداند.

به همین دلیل فکر کردیم حالا بهترین زمان است که کارهای همیشه مرتبط، همیشه جالب و هنرمندانه یکی از منحصر به فردترین کارگردانان این صنعت را قضاوت کنیم. در این پست به مجموعه سه گانه ” سه طعم” (Cornetto) و دیگر فیلم‌های کارگردانی شده توسط ادگار خواهیم پرداخت، تا مشخص کنیم کدام بهترین و کدام بدترین فیلم اوست و این قضاوت را بر اساس شایستگی هنری، برجستگی فرهنگی و محبوبیت عام انجام خواهیم داد. با پروشات همراه باشید.


5. اسکات پیلگریم در برابر دنیا – Scott Pilgrim vs. the World – 2010

به عنوان اولین همکاری ادگار رایت با “سایمون پگ” (Simon Pegg) و “نیک فراست” (Nick Frost) این فیلم خوب محسوب می‌شود، که نمایش عالی ترکیب خاص او از اکشن، طنز و غم را در بر دارد. این فیلم بر بدشانسی “اسکات پیلگریم” (Scott Pilgrim) و رابطه‌اش با دوست دختر جدیدش “رامونا” (Ramona) تمرکز دارد، بین اسکات پیلگریم و دوست پسرهای سابق دوست دخترش صحنه‌های جالبی را شاهد خواهیم بود.

در مقایسه با دیگر فیلم‌های این کارگردان تین فیلم از لحاظ فیلمبرداری در میزان جاذبه‌های جهانی کمبودهایی داشته، اما اشتباه نکنید “اسکات پیلگریم” عشق ادگار رایت به کتاب‌های کمیک و بازی‌های ویدئویی را نشان می‌دهد که در برخی صحنه‌ها تحسین این دو فرم از سرگرمی کاملاً مشهود است. طرفداران کارهای ادگار رایت باید حتماً این فیلم را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر گری کوپر (Gary Cooper) از بدترین تا بهترین


4. پایان دنیا – The World’s End – 2013

قطعاً “پایان دنیا” یکی از متفاوت‌ترین قسمت‌های یه گانه “سه طعم” می‌باشد، در این فیلم “سایمون پگ” و “نیک فراست” از نقش‌هایشان در “پلیس خفن” (Hot Fuzz) و “شان می‌میرد” (Shaun of the Dead) جلو می‌زنند، و کاراکترهایی بالغ‌تر و باملاحظه‌تر را به تصویر می‌کشند.

“پایان دنیا” با رویکردی خشن‌تر به طبیعت زندگی روستایی در بریتانیا نگاهی خلاقانه دارد. این فیلم نسبت به دو فیلم دیگر خیلی کندتر پیش می‌رود که به همین دلیل جایگاهی پایین‌تر از دو فیلم دیگر دارد، اما این فیلم برخی از نشانه‌های آشنای کارهای رایت را در خود داشته و تیم بازیگری آن اجرای بسیار خوبی از خود نمایش دادند و کمدی آن به اندازه برخی از بهترین‌های این ژانر خلاقانه بود.


3. بیبی راننده – Baby Driver – 2017

این فیلم اولین کار غیر کمدی رایت در ژانر اکشن بود که تا به امروز از پرفروش‌ترین کارهای این کارگردان بوده است. فیلم “بیبی راننده” محصول 2017 و در ژانر بر زندگی راننده‌ای به نام “بیبی” (Baby) تمرکز دارد که سعی دارد از دنیای جرم و جنایت رهایی یابد.

به طور کلی تمامی صحنه‌ها فوق العاده هستند و بازیگران با پشتیبانی قابل توجه ” جان هم ” (Jon Hamm)، “لیلی جیمز” (Lily James) و “جیمی فاکس” (Jamie Foxx) اجرایی عالی از خود به نمایش می‌گذارند. موسیقی تا به الان هیچوقت به این اندازه در فیلم‌های رایت برجسته نبوده، در این جا موسیقی تأثیر به سزایی در داستان دارد و سرعت فیلم و پیشرفت کاراکترها به خصوص بین بیبی و عشقش “دبرا” (Deborah) را کنترل می‌کند.

با این که این فیلم به اندازه فیلم‌های جدید هیجان انگیز نیست، اما “بیبی راننده” هنوز یکی از فیلم‌هایی است که با زبان همیشگی ادگار رایت و فیلمبرداری پرقدرتش می‌توان بارها و بارها آن را تماشا کرد.

همچنین بخوانید: نگاهی به 10 فیلم برتر پیتر جکسون


2. پلیس خفن – Hot Fuzz – 2007

“پایس خفن” درباره یک کارآگاه اهل لندن است که به یک دهکده روستایی کوچک منتقل می‌شود. این فیلم ترکیبی بسیار خنده دار از اکشن دوستانه و کمدی با روستاهای خواب آور بریتانیاست. این فیلم محصول 2007 به همراه دو فیلم دیگر از سه گانه “سه طعم” تیم بازیگری فوق العاده ای دارد که شامل ” تیموتی دالتون ” (Timothy Dalton)، ” جیم برودبنت ” (Jim Broadbent) و “اولیویا کولمن” (Olivia Coleman) می‌باشد.

این فیلم به دلیل با ارزش بودنش جایگاه بسیار بالایی در لیست دارد و یکی از خنده دارترین در بین این سه گانه است، این کمدی بریتانیایی منحصر به فرد اما جهانی یکی از برترین فیلم‌های بریتانیی شد و توانست برای دیگر کارهای رایت و فیلم “شان می‌میرد” (Shaun Of The Dead) زمینه را فراهم کند.


1. شان می‌میرد – Shaun Of The Dead – 2004

“شان می‌میرد” به دلایل مختلف فیلمی خلاقانه محسوب می‌شود، که یکی از آنها این است که ادگار رایت (و بازیگران اصلی فیلم “سایمون پگ” و “نیک فراست”) را به سینما معرفی کرد.

“شان می‌میرد” از موفقیت “اسپیسد” استفاده کرد و به فیلمی خلاقانه تبدیل شد که وارد مغز بیننده شده و اجازه نمی‌دهد چیزی احساس کند، البته به غیر از زمان طولانی 90 دقیقه‌ای آن.

وجود رابطه بین “شان” (Shaun) و “لیز” (Liz) بسیار خوب بوده و آنطور که انتظار می‌رود، این گونه نیست که تمام صحنه‌های فیلم به زامبی‌ها مربوط باشد. در این اثر به کارهای “جورج رومرو” (George A. Romero) و برخی صحنه‌های “اسپیسد” اشاره‌ای می‌شود. “اسپیسد” فیلمی است که تصمیمات درست و خلاقانه رایت از آن متولد شد و می‌توان آن را در این سه گانه موفق نیز مشاهده کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر عرفان خان؛ ستاره فقید سینمای بالیوود


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم