معرفی انیمه “شبح درون پوسته” (Ghost in the Shell)؛ داستانی خارق‌العاده از دنیای ربات‌ها

“شبح درون پوسته” نیز مانند فیلم “بلید رانر” (Blade Runner) ترکیبی از ژانرهای سایبرپانک و علمی-تخیلی است. این انیمه موجب تولد فیلم‌های سایبرپانک زیادی شد، منحصراً “ماتریکس” (The Matrix) که سازندگان آن اعلام داشتند “شبح درون پوسته” الهام بخش اصلی آنها بوده است. این انیمه داستان یک افسر امنیت ملی که در حال تعقیب هکری بزرگ به نام “کنترل گر” است، مضمون جستجو برای هویت فرد در دنیایی تکنولوژی محور را نشان می‌دهد. “شبح درون پوسته” یکی از بهترین مثال‌ها از سینمای سایبرپانک است و بر سبک جلوه‌های بصری “واچوفسکی‌ها” برای سه‌گانه “ماتریکس” و کارهای علمی-تخیلی دیگر “جیمز کامرون” تأثیر زیادی داشته است. گرچه در سال 2017 نسخه هالیوودی این انیمه با بازی اسکارلت جوهانسون و کارگردانی  روپرت سندرز (Rupert Sanders) ساخته شد، اما نسخه اورجینال و ژاپنی این اثر جذاب‌تر و دیدنی‌تر است که با تماشای آن متوجه تاثیرش بر سایر آثار هالیوود خواهید شد. در ادامه این مقاله به معرفی کامل انیمه سینمایی “شبح درون پوسته” پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام انیمه : “شبح درون پوسته” (Ghost in the Shell)
  • ژانر: علمی-تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: “مامورو اوشی” (Mamoru Oshii)
  • صداپیشگان: “آتسوکو تاناکا”، “آکیدو اوتسوکا”، “لماسا کایومی”
  • سال تولید: 1995
  • زبان: ژاپنی
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96/100

تریلر انیمه

 

همانطور که در مقدمه مقاله هم اشاره شد، “شبح درون پوسته” داستانی جنایی درباره تروریست‌های سایبرپانک است که برای انجام جنایت‌های خود از ماشین‌ها استفاده می‌کنند. “سرگرد موتوکو کوزاناگی” شخصیت مرکزی فیلم می‌باشد، زنی که مغز و هوشیاری او درون بدنی سایبورگی جای گرفته، و حالا افکاری ذهن او را درگیر کرده، افکاری شامل اینکه او هرگز انسان نبوده است.

“شبح درون پوسته” باوجود داستان پیچیده و مورد بحثی که دارد، به هیچ وجه در روایت داستانش وقت تلف نمی‌کند و در مدت زمان یک ساعت و بیست دقیقه‌ای خود، دنیایی تاریک و پرخطر را به‌تصویر می‌کشد. شاید نیاز باشد برای بهتر درک کردن دنیای ترسیم شده در “شبح درون پوسته” این انیمه را چندین بار تماشا کنیم، اما نمی‌توان در روایت این انیمه قسمتی اضافی و یا کسل‌کننده پیدا کرد که به منحرف کردن ذهن مخاطب کمک کرده باشد.

شخصیت‌های اصلی و فرعی در انیمه “شبح درون پوسته” به بهترین شکل معرفی می‌شوند و با دیالوگ‌های مشخصی که دارند، از همان ابتدا اهدافشان برای مخاطب روشن و واضح بوده و هیچ نیازی به پرداختن بیشتر به شخصیت و یا گذشته هیچکدامشان در طول داستان حس نمی‌شود. این موضوع در واقع هنر سازندگان این انیمه را نشان می‌دهد که چگونه در شخصیت‌پردازی موفق عمل کرده‌اند تا با وجود مدت زمان کمی که در اختیار داشته‌اند، هیچ نقطه مبهمی را در داستان و سرگذشت شخصیت‌ها جا نگذاشته‌اند و به حرفه‌ای‌ترین شکل داستانی منطقی، کامل و غافلگیرکننده را به نمایش گذاشته‌اند.

حتی اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی هم نباشید، باید انیمه “شبح درون پوسته” را به‌عنوان اثری سینمایی که منبع الهام بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی مشهور بعد از خود شده‌است را تماشا کنید.

تصاویری از انیمه “شبح درون پوسته”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم