10 کشتی‌گیر بزرگ که به دنیای بازیگری وارد شدند

صنعت ورزش و سرگرمی یا همان کشتی کج پر از شخصیت‌های قوی هیکلی است که در صحنه‌های ورزشی حضور دارند و در مقابل هزاران (یا ده‌ها هزار نفر) نمایش اجرا می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که هالیوود هم دیر یا زود از این ستاره‌ها استقبال کند. با این حال تجربه ثابت کرده عده کمی از این کشتی گیرها می‌توانند از صحنه پرتحرک و پرسروصدای کشتی به صحنه اجرا وارد شده و تکنیک‌های بازیگری را یاد بگیرند. به همین علت است که عده اندکی از آنها در این کار موفق شده‌اند.

برخی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ستاره‌های دنیای WWE مانند “د میز” (The Miz)، “رندی اورتن” (Randy Orton)، بیگ شو” (Big Show) یا “تریپل اچ” (Triple H) در فیلم‌های اکشن دره دو حضور یافته‌اند. اما نتوانسته‌اند در فیلم‌های درام یا طنز حضور یابند و این نشان دهنده سخت بودن ورود از دنیای کشتی به صنعت واقعی هالیوود است.

با این حال برخی از این کشتی گیرها به عرصه بازیگر قدم گذاشته و در آن موفق بوده‌اند. برخی در فیلم‌های موفق نسل خود حضور یافته و برخی هم یکی دو فیلم ارزشمند به یادگار گذاشته‌اند. در اینجا می‌خواهیم 10 کشتی گیر موفق و بزرگ را که در دنیای بازیگری هم موفق بوده‌اند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. آدام اج کپلند – Adam “Edge” Copeland

از آنجاییکه اج همیشه مردی جذاب و خوش قیافه بود، بنابراین تعجبی ندارد که پس از شکست غم انگیز در عرصه کشتی به دنیای بازیگری روی آورد.

او پس از جراحت از ناحیه گردن در عرصه کشتی در سریال‌های تلویزیونی از جمله “پناهگاه” (Haven) و “وایکینگ‌ها” (Vikings) حضور یافت و حتی در اقتباس تلویزیونی مارول، یعنی “فلش” (The Flash) بازی کرد.

ستاره‌ای قد بلند و بلوند که در پوشش قدیم اسکاندیناوی در سریال “وایکینگ‌ها” به شهرت بیشتر رسید و سپس در آثار دیگر حضور یافت. اج برخلاف شخصیت‌های دیگر این لیست در بهترین سریال‌های تلویزیونی این دوره حضور یافت و گرچه نمی‌توان او را یک بازیگر جدی دانست اما کارش خوب بود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هالیوود که ستارگان کشتی کج (WWE) در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند


9. کوین نش – Kevin Nash

کشتی گیر سابق که در سن 53 سالگی در فیلم “مایک جادویی” (Magic Mike) نقش مکمل را برعهده گرفت و آن هم به خاطر فیزیک بدنی چشمگیرش بود. با این حال در این نقش موفق ظاهر شد. او در هر کاری موفق است، حتی در قسمتی از “سابرینا، جادوگر نوجوان” (Sabrina the Teenage Witch) که از کمد بیرون می‌پرد و توسط سالم کتک می‌خورد.

او علاوه بر این نقش‌ها در فیلم‌های مهمی مانند “جان ویک” (John Wick)، “دوران راک” (Rock of Ages) و “طولانی‌ترین حیاط” (The Longest Yard) هم حضور داشت و بنابراین می‌توان گفت پس از بازنشستگی از دنیای کشتی به بازیگری روی آورد.


8. استیو آستین – Steve Austin

این کشتی گیر با حضور در بیش از 30 سریال و فیلم (غیر از سریال‌های WWE) به یک بازیگر هالیوودی تبدیل شده و کارنامه‌ای برای خود دست و پا کرده است.

او در فیلم‌های اکشنی مانند “بی مصرف‌ها” (The Expendables)، کمدی‌هایی مانند “بزرگ‌شده‌ها ۲” (Grown Ups 2) و فیلم‌های حد وسط این دو مانند نسخه 2005 “طولانی‌ترین حیاط”، حضور یافت. با وجود اینکه او مشهورترین کشتی گیر تاریخ است اما بازیگر نقش اصلی نشد و “محکوم” (The Condemned) مهم‌ترین نقش او را نمایش داد.

آستین یک کشتی گیر نامی و شناخته شده است و گرچه در عرصه بازیگری به شهرت چندانی نرسید اما توانست کارنامه‌ای برای خود دست و پا کند.


7. آندره د جاینت – Andre The Giant

د جاینت به خاطر حضور در یک فیلم در لیست ما قرار گرفت اما این فیلم آنقدر مهم و اجرای او آنقدر به یادماندنی بود که باعث شد او را یک بازیگر بنامیم و حتی در این لیست از “استیو آستین” و “کوین نش” پیشی بگیرد. مسلماً این فیلم “عروس شاهزاده” (The Princess Bride) است.

از هر کسی بخواهید چند کشتی گیر معروف را نام ببرد حتماً د جاینت هم در بین اسامی خواهد بود. از هر فرد زیر 50 سال هم که بپرسید حتماً می‌گوید او بازیگر “عروس شاهزاده” بود.

او با بازی در نقش یک فرد غول پیکر دوست داشتنی قلب‌ها را ربود و با کسب شهرت بیشتر و بیشتر به یکی از به یادماندنی‌ترین کشتی گیرهای تاریخ بدل شد.


6. جسی ونتورا – Jesse Ventura

می‌توان گفت ونتورا از زندگی نهایت لذت را برد. او هم یک کشتی گیر ستاره بود، هم بازیگر هالیوودی و حتی فراماندار آمریکایی.

فیلم “جسد” (The Body) فقط یک نمونه از فیلم‌های اکشن اوست و البته در آثار ضعیف هم حضور یافته است. برای مثال در سال 1997 در فیلم “بتمن و رابین” (Batman & Robin) حضور یافت (که فیلم ضعیفی بود) و و در دهه 80 در فیلم کلاسیک اکشن “غارتگر” (Predator) یکی از نقش‌های اصلی را برعهده گرفت. او در این فیلم در نقش کارل ودرز، یکی از همراهان شوارتزنگر حضور یافت.

او سپس در کنار “آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) در فیلم “مرد فراری” (The Running Man) و در سال 1993 در کنار “سیلوستر استالونه” (Sylvester Stallone) در “تخریب‌چی” (Demolition Man)   حضور یافت.

ونتورا پس از آغاز فعالیت‌های سیاسی بازیگری را کنار گذاشت، اما اخیراً در فیلم “لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته” (Teenage Mutant Ninja Turtles) حضور یافت، گرچه دیگر مانند “غارتگر” نقش و فیلم‌های مهم ندارد، اما می‌توان او را یک بازیگر شاخص از عرصه کشتی کج دانست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های ترسناک تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. هالک هوگان – Hulk Hogan

“هالک هوگان” اولین ستاره بزرگ کشتی کج بود که به فرهنگ عامه وارد شد و تعجبی ندارد که به هالیوود هم راه یافت.

با این حال، معروف‌ترین نقش او به عنوان ویلن در فیلم “راکی 3” (Rocky 3) ساخته استالونه در سال 1982 رخ داد و در آن زمان هنوز به دنیای کشتی وارد نشده بود. با این حال در زمان اوج دنیای بازیگری بود که به دنیای کشتی کج راه یافت و در صحنه کشتی هم دیالوگ‌های جالبی می‌گفت، مثلاً “ویتامین هات رو بخور و دعا بخون.”

نه اینکه بگوییم بازیگر خوبی بود، اما مطمئناً به یادماندنی بود و مهم‌تر اینکه بازیگر پولسازی بود و برای هالیوود همین مهم است.

در اواخر دهه 80 و اوایل 90 در فیلم‌های اکشن در کنار چهره‌هایی مانند شوارتزنگر، “ژان کلود ون دام” (Jean-Claude Van Damme) یا “استیون سیگال” (Steven Segal) حضور یافت و در فیلم‌های نه چندان موفق اما پرفروشی بازی کرد، از جمله: “غیرقابل کنترل” (No Holds Barred)، “جنگاور حومهٔ شهر” (Suburban Commando) و “بابانوئل هیکلی” (Santa With Muscles).

او به مدت طولانی در نوع خود ستاره بود و او را بزرگ‌ترین بازیگر کشتی گیر می‌دانستند، با این حال در چند سال اخیر در اثر مهمی حضور نیافته است.


4. ردی پایپر – Roddy Piper

شاید “ردی پایپر” به اندازه هوگان در آثار بزرگ حضور نیافته باشد، اما بازیگر بهتری بود.

بدون شک او به خاطر حضور در اثر کلاسیک علمی تخیلی-ترسناک “آن‌ها زنده هستند” (They Live) در سال 1988 شهرت دارد که دیالوگ به یادماندنی‌ای داشت: “اومدم اینجا تا آدامس بادکنکی بجوم و خوشگذرانی کنم، اما آدامس بادکنکی ندارم.”

او با این نقش توانست کاریزمای خود را نشان دهد و ثابت کند اگر قرار باشد یک بازیگر بزرگ از دنیای کشتی داشته باشیم او پایپر است.

گرچه کارگردانی “جان کارپنتر” (John Carpenter) کارگردان فیلم “هالووین” (Halloween) در موفقیت این فیلم بی تأثیر نبود، اما درخشش یک ضدقهرمان دنیای کشتی در یک عرصه غیرورزشی موجب موفقیت این فیلم شد و پاپیر ثابت کرد استعدادش به عرصه کشتی محدود نمی‌شود.

متاسفانه او هرگز در عرصه بازیگری به طور جدی وارد نشد و در اواخر دهه 80 و 90 بر کشتی تمرکز کرد، اما در سال‌های 90 و 2000 در فیلم‌های درجه دو حضور یافت و در سریال‌های تلویزیونی مانند “زورو” (Zorro) و “های‌لندر” (Highlander) نقش‌های به یادماندنی داشت. جدیدترین حضور او هم پس از بازنشستگی از کشتی در “فیلادلفیا همیشه آفتابی است” (It’s Always Sunny In Philadelphia) بود.

پایپر با آستین‌های همیشه تا زده و لبخندی که همیشه کنج صورتش نقش بسته، شخصیتی کاریزماتیک در دنیای ورزش و سینما بود.


3. جان سینا – John Cena

“جان سینا” با هیکلی آهنین شانزده بار قهرمان جهان شده و با جثه قوی و بزرگ خود می‌تواند نقش بادیگاردهای هالیوود را به خوبی ایفا کند، اما جالب اینجاست که او با استعداد بازیگری خود توانست در آثار کمدی هم حضور یابد.

او در فیلم کمدی زندگی نامه‌ای “لاشهٔ قطار” (Trainwreck) به نویسندگی و کارگردانی “امی شومر” (Amy Schumer) نقش یکی از دوست پسرهای او را ایفا کرد و هم جذابیت جنسی خود را نشان داد و هم مهارت بازیگری‌اش. سپس در سال 2018 در کمی “بازدارندگان” (Blockers) نقش پدر ساده لوحی را ایفا کرد که می‌خواهد مانع خوش گذرانی دختر نوجوانش باشد. ظاهراً سینا می‌خواهد یکی از ستاره‌های ماندنی هالیوود باشد که خنده را بر لبانتان می نشاند.

او سپس در فیلم پرفروش “بامبلبی” (Bumblebee) اسپین آف “تبدیل شوندگان” (Transformers) حضور یافت و در نهمین سری “سریع و خشمگین” (Fast & Furious) نیز بازی کرد. بنابراین باید او را یکی از ستاره‌های هالیوودی بدانیم.


2. دیوید باتیستا – Dave Bautista

یکی از بهترین کشتی گیرهای تاریخ که برای تبدیل شدن به بهترین بازیگر از دنیای کشتی تنها یک قدم فاصله داشت. این بازیگر نگهبان کهکشان در فیلم‌های جیمز باند مانند “اسپکتر” (SPECTRE) و “بلید رانر 2049” (Blade Runner 2049) هم حضور داشته و در “نگهبانان کهکشان 1 و 2” (Guardians 1 & 2) و در “انتقام جویان: جنگ بی نهایت” (Avengers: Infinity War) و “انتقام جویان: بازی آخر” (Avengers: Endgame) در نقش درکس نابودگر حضور یافت.

این کشتی گیر که 6 بار قهرمان WWE شده، هم توانسته در دنیای کشتی نامی برای خود دست و پا کند و هم در عرصه بازی در هالیوود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. دواین “راک” جانسون – Dwayne “The Rock” Johnson

تبدیل شدن از یک ستاره کشتی به ستاره بازیگری کار آسانی نیست و علاوه بر چهره‌های این لیست تعداد بی شماری از عهده آن برنیامدند، اما “دواین “راک” جانسون” ثابت کرد این اتفاق شدنی است.

او بازیگری را در دهه 30 زندگی آغاز کرد و با استفاده از شهرت کسب شده در دنیای کشتی به دنیای بازیگری قدم گذاشت و به یک ستاره پولساز بدل شد. از آن زمان یک ستاره هالیوودی محسوب می‌شود.

او اکنون جز یکی از 10 بازیگر پردرآمد هالیوود است که پس از “جرج کلونی” (George Clooney) در رده دوم قرار می‌گیرد، که البته آن هم چون کلونی از برند الکل خود 119 میلیون دلار درآمد سالانه دارد. او در سال 2016 در صدر این لیست قرار داشت و “مارک والبرگ” (Mark Wahlberg) را کنار زد، و در سال 2017 نیز به خاطر برند برگر والبرگ بعد از او قرار گرفت.

او در فیلم‌های موفق و پرفروش هالیوودی حضور یافت، از جمله چندگانه “سریع و خشمگین” و فیلم 900 میلیون دلاری “جومانجی: به جنگل خوش آمدید” (Jumanji: Welcome to the Jungle) و سیکوئل 780 میلیون دلاری “جومانجی: مرحلهٔ بعدی” (Jumanji: The Next Level). او حتی در انیمیشن “موانا” (Moana) ساخته دیزنی صداپیشگی کرد و خودش یک تنه فیلم ” سن آندریاس ” (San Andreas) و “رمپیج” (Rampage) را جلو برد.

دنیای هالیوود حالا درهایش را به روی جانسون باز کرده و گرچع از نوع بازیگران اسکاری نیست، اما هرساله به آن راه یافته و موضوع بحث‌های سینمایی در گوشه و کنار جهان است. او یکی از مشهورترین چهره‌های صنعت کشتی هم هست و هربار که در توییتر، مصاحبه‌ها یا برنامه‌ها درباره کشتی صحبت شود از او هم نام می‌برند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    تیر 24, 1399

    و درضمن راک چطوری از دهه 30 اغاز به بازیگری کرده؟ 100 سال پیش بازیگر بوده یا هنوز بازیگر نشده؟باسپاس

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به محمدرضا

      تیر 24, 1399

      سلام،
      فکر کنم اشتباه خوندید، منظور دهه سی زندگی خود راک هست نه دهه سی از نظر تاریخی 🙂

      پاسخ

  2. محمدرضا

    تیر 24, 1399

    ممنون بابت ترجمه فقط شماره 10 اقتباس تلویزیونی دیسی هستش نه مارول با سپاس

    پاسخ