رتبه بندی مجموعه فیلم‌های “سریع و خشمگین” (Fast and Furious)

از زمان ساخت اولین فیلم “سریع و خشمگین” حدود 20 سال می‌گذرد و از یک فیلم تعقیب و گریز به یک پدیده جهانی با حضور “وین دیزل” (Vin Diesel) تبدیل شد که در گیشه جهانی بیش از 5 میلیارد دلار فروش داشت و “سرنوشت خشمگین” (The Fate of the Furious) به دومین فیلم پرفروش غیرچینی در گیشه چین تبدیل شد.

جذابیت جهانی “سریع و خشمگین واضح است، تب آن شاید کمی سرد شود اما هرگز نمی‌خوابد، صحنه‌های اکشن آن همیشه مایع افتخار استودیو یونیورسال است و محتوای آن همیشه دیدنی بوده و به ساعت سری‌های دیگر منجر می‌شود.

اکنون چندگانه “سریع و خشمگین” با وجود اسپین آف “هابز و شاو” (Hobbs and Shaw) به 9 فیلم تبدیل شده و تماشاگران به خاطر صحنه‌های اکشن و داستان ساده این فیلم‌ها را دنبال می‌کنند. این چندگانه با وجود بازیگران جذاب ادامه خواهد یافت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم در اینجا فیلم‌های “سریع و خشمگین” را رتبه بندی کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. 2 سریع و 2 خشمگین – 2Fast 2 Furious – 2003

با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم پروژه “سریع و خشمگین” در ابتدا چقدر ضعیف بود. در سال 2003 فیلم‌های “سریع و خشمگین” فیلم‌های کم بودجه‌ای بودند که با صحنه‌های تعقیب و گریز خودرو برای پسربچه‌های نوجوان ساخته می‌شد. به تدریج کمپانی یونیورسال با افزودن چهره‌هایی مانند “وین دیزل”، و رپرهایی مانند “تایریس گیبسون” (Tyrese Gibson) و “لوداکریس” (Ludacris) در سال‌های 2000 این فیلم‌ها را جذاب‌تر نمود.

در این فیلم از دومین فیلم این چندگانه نیز تغییری رخ داد و شخصیت برایان اوکانر “پل واکر” (Paul Walker) از یک پلیس مخفی مثبت به یک راننده مسابقه شرور تبدیل شد. گره فیلم اینجاست که گانگسترها و مجرمین می‌خواستند به شخصیت‌های خوب کمک کنند و بنابراین برایان از وظیفه‌اش سرپیچی کرد تا به دام کمک کند (مردی که در فیلم اول مشغول بازرسی او بود).

به نظر می‌رسد “سریع و خشمگین 2” از بسیاری جهات نسخه تجاری “سریع و خشمگین” است که قبلاً با بودجه و انتظارات پایین ساخته شده بود. این فیلم درخشان‌تر و رنگارنگ‌تر بود و خودروها و بازیگران از انتظارات ما فراتر رفتند. این فیلم خوب و خوش ساخت بود اما از ریشه اصلی چندگانه فاصله گرفت.

این فیلم جالب بود اما کاریزمای “وین دیزل” را نداشت و با فاصله گرفتن از محتوای اصلی این چندگانه ناامیدکننده‌ترین و ضعیف‌ترین سری فیلم‌های “سریع و خشمگین” است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سریع و خشن (The Fast and the Furious)


8. سریع و خشمگین: توکیو دریفت – The Fast and the Furious: Tokyo Drift – 2006

در سال 2006 چندگانه “سریع و خشمگین” به زانو درآمد، بنابراین یونیورسال آن را به توکیو فرستاد تا مسیر این چندگانه عوض شود و تماشاگر جدید جذب کند. درنتیجه این فیلم اولین اثر از این چندگانه بود که “پل واکر” ستاره در آن حضور نداشت و “وین دیزل” هم نقش مثبتی برعهده نداشت، درنتیجه یک اثر کاملاً متفاوت خلق شد که عده کمی می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.

با این حال گذشت سال‌ها به نفع این فیلم تمام شد و این اثر نه تنها به عنوان یک اسپین آف شکست خورده شناخته نمی‌شود، بلکه استعداد کارگردانی “جاستین لین” (Justin Lin) در سه سیکوئل دیگر به کار گرفته شد. برای تماشاگرانی که از این چندگانه انتظار بالایی ندارند، این سری هم یکی از سری‌های معمولی چندانه های موفق تلقی می‌شود (اتفاقی که برای برخی از سری‌های “جنگ ستارگان” (Star Wars) یا “دزدان دریایی کارائیب” (Pirates of the Caribbean) هم پیش آمده)، با این حال تماشاگران سال 2006 این اثر را ضعیف قلمداد کردند و بنابراین در گیشه 159 میلیون دلار فروش داشت.

با نگاهی به چندگانه “سریع و خشمگین” فیلم توکیو را با دیدی نوستالژیک درنظر می‌گیریم که در دنیایی کم فروغ تر و البته منطقی‌تر شکل گرفته، با این حال این موضوع هم نتوانسته به این اثر کمک کند و چندان موردتوجه قرار نگرفت.


7. سریع و خشمگین – Fast & Furious – 2009

یونیورسال پس از تولید دو فیلم ضعیف بار دیگر “وین دیزل” را بازگرداند و او به عنوان بازیگر و تهیه کننده توانست این فیلم را به اصل خود بازگرداند.

نتیجه کار یک اثر متفاوت بود که با عناصر اکشن و درام به یکی از بهترین چندگانه‌های هالیوود تبدیل شد. واکر، دیزل و کارگردان توکیو یعنی جاستین یک فیلم دیدنی و جذاب خلق کردند که از دو فیلم قبلی قوی‌تر بود و توانست مسیر درستی برای این چندگانه فراهم کند.

برایان (واکر) و دام (دیزل) در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک کارتل مواد مخدر را شکست دهند و همکاری درست عوامل پشت دوربین به یک اثر دیدنی منجر می‌شود که دو برابر توکیو فروش داشت، یعنی معادل 363.2 میلیون دلار. اگر این چندگانه برای سال‌های آتی خود به آدرنالین نیاز داشت، این فیلم آن را فراهم نمود.


6. هابز و شاو – Fast & Furious Presents: Hobbs and Shaw – 2019

زمانی که یونیورسال اعلام کرد برای ادامه چندگانه “سریع و خشمگین” قصد دادرد با “دواین “راک” جانسون” (Dwayne “The Rock” Johnson) همکاری کند، در خانواده این چندگانه اختلاف ایجاد شد و حتی دیزل و گیبسون در رسانه‌های اجتماعی جانسون را یک خائن و تک رو نامیدند. با این حال فیلم خوب بود.

این فیلم با زمان 2 ساعت و 17 دقیقه یک اکشن کمیاب است که صحنه‌های مشتزنی آن از دیالوگ‌ها هم بیشتر است، از تکنولوژی به خوبی استفاده کرده و البته بیش از حد خود را جدی گرفته است. این فیلم از لحاظ خلق صحنه‌های غیرواقعی، مانند ماشین‌هایی که در زیر آب به زیردریایی تبدیل می‌شوند، هم زیاده روی کرد و به نوعی اثر فانتزی تبدیل شد، با این حال گویا این ترفند به امضای این چندگانه بدل شد و هنوز هم با آن همراه است.

این فیلم با حضور “دواین جانسون” و “جیسون استاتهام” (Jason Statham) در نقش‌های اصلی یک فیلم دیدنی بود و این دو هم اجرای قابل قبولی ارائه دادند. مشکل فیلم در ترکیب عناصر کمدی، اکشن و درام در کنار هم بود و تعداد کم بازیگران هم باعث شد تنش همیشگی فیلم‌های “سریع و خشمگین” را نداشته باشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیسون استاتهام، ستاره بی چون و چرای سینمای اکشن


5. سرنوشت خشمگین – The Fate of the Furious – 2017

فیلمی که شخصیت‌ها زیردریایی می رانند و شخصیت‌ها به “سریع و خشمگین 7” بسیار نزدیک هستند (حتی شخصیت لوک هابز جانسون به شخصیت تورتوی دیزل نزدیک شد). گویا در انتهای سری 7 این سؤال پیش آمده که اگر شخصیت تورتو علیه خانواده قیام کند چه می‌شود؟ و درنتیجه این فیلم ساخته شده است.

این ایده برای فیلمی که سیکوئل های زیادی از آن ساخته شده بود و هرگونه اقدام برای بازگشت به اصل داستان با شکست مواجه شده بود، ایده‌ای نو محسوب می‌شد. این فیلم همچنین به دیزل فرصتی دارد تا به نقش اصلی این چندگانه بازگردد، زیرا در فیلم‌های قبل در سایه “دواین جانسون”، “جیسون استاتهام” و “پل واکر” قرار گرفت. در این فیلم خانواده باید بدون رهبرشان یک مأموریت انجام می‌دادند که همین به شوخی‌های زیادی منجر شد. در این فیلم شخصیت دکارد شای استاتهام به شخصیت منفی‌ای که در سری 6 با استقبال طرفداران مواجه شده بود بازگشت.

این تصمیم ساده به یک جنگ داخلی میان طرفداران تبدیل شد که درباره کلیشه “رویارویی قهرمان در مقابل یک ویلن نامرئی” نظرات مختلفی داشتند، گرچه این سروصدا به اندازه سروصدای مربوط به فیلم‌های مارول نبود. همچنین در این فیلم “شارلیز ترون” (Charlize Theron) هم حضور داشت، بازیگر متولد آفریقای جنوبی که در اکشن “مکس دیوانه: جاده خشم” (Mad Max: Fury Road – 2015) حضور یافت، اما در این فیلم شخصیت منفی و مشوق تورتو بود و به طور کلی می‌توان گفت شخصیت منفی را به کسی داده بودند تا در تبلیغات فیلم تأثیر مثبت‌تری داشته باشد.

گرچه این فیلم یکی از سری‌های خیره کننده این چندگانه است اما از آثار برتر “سریع و خشمگین” در سال‌های 2010 یک قدم عقب رفته و گرچه اثر خوبی است، اما فیلمی نیست که بخواهید بارها آن را تماشا کنید.


4. سریع و خشمگین – The Fast and the Furious – 2001

در یک چندگانه فیلم اول همیشه بهترین است، اما این موضوع درباره “سریع و خشمگین” صدق نمی‌کند. گرچه فیلم آغازین این چندگانه دیدنی بود، اما نمی‌توان آن را بهترین اثر “سریع و خشمگین” دانست.

این فیلم برای کمپانی یونیورسال یک شگفتی بود زیرا سه روز بعد از اکران در گیشه آمریکا بودجه اولیه‌اش را بازگرداند و از این نظر موفق بود، اما گویا به بازار خاصی محدود شد زیرا در نهایت 207 میلیون دلار فروش داشت که در مقایسه با فروش 1 میلیارد دلاری فیلم‌های دیگر چیزی نبود. موفقیت اصلی این فیلم محصول سال 2001 به کارگردانی “راب کوهن” (Rob Cohen) در نسخه نمایش خانگی آن بود که به دلیل صحنه‌های تعقیب و گریز خودروها به جایگاه خوبی دست یافت و همین موضوع عامل ساخت سری‌های دیگر بود.

این فیلم را بعدها نسخه مسابقه خیابانی “نقطه شکست” (Point Break) نامیدند. “پل واکر” و “وین دیزل” نقش‌های اصلی پلیس مخفی برایان اوکانر و مجرم وفادار دومینیک تورتو را برعهده داشتند و فیلم هم با مضامین اخلاقیات و برادری ثابت کرد تنها یک فیلم مسابقه‌ای معمولی نیست.

یک اثر نوستالژیک از دورانی که سینما چندان پرزرق و برق و پرسروصدا نبود و به همین دلیل ارزش داشت.


3. سریع و خشمگین 6 – Fast & Furious 6 – 2013

زمانی که در “سریع و خشمگین” 5 متوجه شدیم هان زنده است، هیجان زیادی به پا شد و با خلق سیکوئل توکیو هان همچنان زنده ماند. “سریع و خشمگین 6” از بسیاری جهات فیلم او بود که “جاستین لین” کارگردان فضای زیادی به این شخصیت داد (چون در سری توکیو به او کمک کرده بود). این فیلم آخرین همکاری لین با این چندگانه بود، البته در “سریع و خشمگین 9” که در سال 2021 اکران می‌شود دوباره به کارگردانی این چندگانه بازگشت.

این فیلم بیشتر به خاطر صحنه تعقیب. برخورد هواپیماها به یاد مانده که “وین ویزل” و “دواین جانسون” در کنار هم هنرنمایی می‌کردند. این فیلم یک اکشن مدرن با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بود، اما در بخش پایانی آن “جیسون استاتهام” به عنوان قاتل هان معرفی می‌شود و دوباره به سری “توکیو” بازمی گردیم که همین موضوع تأثیر عاطفی داشت و باعث شد هزاران نفر دنبال سری دیگر آن باشند.

این دوره از فیلم‌های “سریع و خشمگین”، در فاصله “سریع و خشمگین 5” در سال 2011 تا “سریع و خشمگین 7” در سال 2015، از لحاظ جذابیت، تنش و خلاقیت، بی رقیب بودند و این چندگانه در بهترین شرایط خود به سر می‌برد. متاسفانه کسی انتظار نداشت این فیلم آخرین حضور “پل واکر” باشد، زیرا او مدت کوتاهی پس از اکران این فیلم در سال 2013 از دنیا رفت و در حقیقت “سریع و خشمگین 6” آخرین فیلمی که همه اعضای خانواده در کنار هم بودند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر وین دیزل که باید تماشا کنید


2. سریع و خشمگین 5 – Fast Five – 2011

فیلمی‌های درباره سرقت، تعقیب و گریز خودروها و اکشن، که داستان آن در خیابان‌های ریودوژانیروی برزیل رخ داده و برخی از جذاب‌ترین صحنه‌های اکشن سال‌های 2010 را ارائه داد.

پس از موفقیت “سریع و خشمگین” سری پنجم آن باید سخت تلاش می‌کرد تا دوستی و اتحاد این خانواده در سری چهارم را دوباره زنده می‌کرد، به همین دلیل گیبسون و لوداکریس از فیلم دوم و “هونگ کنگ” (Hung Kang) از فیلم توکیو به این فیلم بازگشتند تا داستان سرقت از بانک از داخل اداره پلیس را نشان دهند.

در این فیلم شخصیت ضدقهرمان دوست داشتنی دومینیک تورتو، با بازی دیزل، در مقابل شخصیت لوک هابز کارمند سیا، با بازی دواین تازه وارد، قرار می‌گیرد و بنابراین فیلم موردعلاقه طرفداران خلق می‌شود که ستاره‌های اکشن، لوکیشن های جذاب و شخصیت‌های به یادماندنی در کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین صحنه‌های بدلکاری این فیلم هم دیدنی بوده و اگر به خاطر درخشش فیلم دیگر نبود حتماً در جایگاه اول قرار می‌گرفت.


1. سریع و خشمگین 7 – Furious 7 – 2015

این فیلم به خاطر خداحافظی با شخصیت اصلی برایان اوکانر با بازی “پل واکر” شناخته می‌شود. مرگ نابهنگام او در سن 40 سالگی برای تمام دوستان و طرفداران او غم انگیز بود، اما از آنجاییکه تاریخ اکران فیلم جدید مشخص شده بود، بازیگران و عوامل ساخت فیلم را ادامه دادند و برادر واکر به عنوان بدل او قرار گرفت و از جلوه‌های رایانه‌ای استفاده شد. گرچه نقش او کوتاه بود اما این فیلم توانست یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات تاریخ هالیوود را برای او رقم بزند.

پس از شات های مربوط به واکر در کنار ساحل، غروب آفتاب در زمینه و کودکی در آغوشش، مونولوگی از شخصیت تورتو با بازی دیزل پخش می‌شود که با دوستش برایان (با بازی واکر) خداحافظی می‌کند و به سمت دیگری می‌رود و درنتیجه فیلم پایانی عاطفی و غیرقابل تصور دارد. این خداحافظی سزاوار بازیگری بود که مردم طی سال‌ها با او بزرگ شده بودند و نباید فراموش می‌شد.

استاتهام پس از حضور در سری ششم در سری هفتم هم حضور یافت تا تنش خاصی را با خود بیاورد و جانسون این بار با اسلحه وارد شد. “راندا رَوزی” (Ronda Rousey) قهرمان کشتی کج هم در این فیلم حضور کمیو دارد و حتی “کرت راسل” (Kurt Russell) در پرستاره‌ترین فیلم‌های “ریع و خشمگین” حضور یافت. زمانی که یک نفر دیگری را آنقدر محکم پرت می‌کند که بتون زیر پایش ترک برمی دارد یعنی با یک فیلم معمولی مواجه نیستیم.

این فیلم در گیشه 1.5 میلیارد دلار فروش داشت و موفق‌ترین سری این چندگانه است که به نهمین فیلم پرفروش تاریخ بدل شد. این فیلم باعث شد آثار ضعیف‌تر این چندگانه را فراموش کنیم و به یاد داشته باشیم که تمام تلاش‌های ناموفق این چندگانه با این اثر بخشیده شدند.

چندگانه‌های معدودی توانستند موفقیت تجاری “سریع و خشمگین” را تکرار کنند، اما موفقیت سری هفتم این چندگانه باعث شد فیلم موفق دیگری هم ساخته شود و این چندگانه به یک نام خانگی و آشنا تبدیل شود که برای همیشه جاودانه شد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم