چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید

چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید

برای وقت‌گذرانی با فرزندان بزرگ‌تر راه‌های مختلفی وجود دارد. برای شروع باید طوری برنامه‌ریزی کنید که برای این کار وقت داشته باشید. این کار شاید به این معنا باشد که برخی از کارهای خود را به تأخیر انداخته و به‌جای آن با فرزند خود وقت بگذرانید. برای فعالیت‌هایی برنامه‌ریزی کنید که بتوانید در کنار هم انجام دهید، مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا رفتن به سینما.

روش اول: برنامه‌ریزی کنید.

چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: برنامه ریزی
  1. برنامه‌ریزی کنید. اولین راه این است که برنامه‌ریزی نموده و کارهای غیرضروری را به تأخیر بیندازید. برای مثال، گردگیری خانه را به فردا واگذار نموده و امروز با فرزند خود به تئاتر بروید. یا از کسی بخواهید در انجام کارها به شما کمک کند تا بتوانید شام را در کنار فرزند خود میل کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: زمان بندی
  2. وظایف خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که وقت کافی داشته باشید. یکی از راه‌های عدم وقت‌گذرانی خانواده‌ها با یکدیگر این است که وقت کافی ندارند. همانطورکه برای قرار ملاقات دیگر برنامه‌ریزی می‌کنید، برای این کار هم برنامه‌ریزی کنید.
  • تنها کافی است که به فرزند خود زنگ زده و از او بپرسید آیا جمعه نهار وقت دارد، اگر وقت نداشت برای هفته بعد برنامه‌ریزی کنید.
  • به یاد داشته باشید که همه زندگی و مشغولیت‌های خود را دارند، اما اگر با آن‌ها وقت‌گذرانی نکنید بعدها پشیمان خواهید شد.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: بهانه جویی نکنید
  1. بهانه‌جویی نکنید. ممکن است برای عدم وقت‌گذرانی با فرزند خود عذر و بهانه‌های مختلفی بیاورید. شاید بهانه اصلی شما این باشد که فرزندتان وقت ندارد و تصور کنید “فرزندم مشغول زن و بچه‌های خودش است و وقت ندارد من را ببیند.” اگر همیشه این عذر و بهانه‌ها را بیاورید هرگز نمی‌توانید با او وقت بگذرانید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: برنامه های مختلف
  2. برنامه‌های مختلف ترتیب دهید. علاوه بر دیدوبازدیدهای معمولی، برنامه‌های خانوادگی ترتیب دهید که اعضای خانواده بیشتر یکدیگر را ببینند. برای مثال، هر جمعه باهم به دوچرخه‌سواری بروید و یا فرزندان خود را به دور هم جمع کنید.

روش دوم: فعالیت‌هایی که می‌توانید باهم انجام دهید را مشخص کنید.

چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: گفتگو
  1. درباره کارهایی که می‌توانید باهم انجام دهید با فرزند خود صحبت کنید. درباره اینکه فرزند خود به چه چیزهایی علاقه دارد فکر کنید. می‌توانید از او سؤال کنید. سپس می‌توانید برنامه‌هایی ترتیب دهید که هم برای شما و فرزندتان جالب باشد و هم برای دیگر افرادی که قرار است در کنار شما آن فعالیت‌ها را انجام دهند.
  • زمانی که دراین‌باره با فرزند خود صحبت می‌کنید، با زبان بدن مانند ارتباط چشمی و تکان دادن سر به او نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: دیدار
  1. برای تعطیلات یا مناسبت‌های خاص دیگر به دورهم جمع شوید. تعطیلات یکی از بهترین ایامی است که اعضای خانواده به دورهم شوند. روزهای تعطیل را مشخص نموده و فرزندان خود را دعوت کنید تا در آن روزها به دیدنتان بیایند و دور هم جمع شوید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: کمک به هم
  2. از فرزندان خود بخواهید در انجام وظایف به شما کمک کنند. حتی کوچک‌ترین چیزها هم می‌توانند بهانه‌ای باشند تا در کنار فرزندان خود باشید. برای مثال، اگر می‌خواهید به فروشگاه نزدیک محل زندگی فرزندتان بروید، می‌توانید از او بخواهید که همراهی‌تان کند.
  • می‌توانید از او بخواهید در انجام کارهای خانه به شما کمک کند. برای مثال اگر در حال نقل‌مکان هستید می‌توانید از فرزند خود بخواهید در جمع‌آوری وسایل به شما کمک کند.
  • این مسئله می‌تواند فرصتی باشد که شما و فرزندتان خاطرات گذشته را مرور کنید. فرزند شما با دیدن یک عکس یا اسباب‌بازی قدیمی می‌تواند به یاد کودکی خود بیفتد و دراین‌باره با یکدیگر صحبت کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: آشپزی
  1. با یکدیگر آشپزی کنید. می‌توانید با فرزندان خود جمع شده و درکنار هم آشپزی کنید. برای تنوع بیشتر می‌توانید غذایی را انتخاب کنید که هیچ‌کدامتان تابه‌حال درست نکرده‌اید. در این صورت درکنار هم درست کردن آن را یاد می‌گیرید.
  • می‌توانید مقدار بیشتری غذا بپزید تا برای شب‌های دیگر هم کنار بگذارید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: پیاده روی
  1. با یکدیگر حیوانات را به پیاده‌روی ببرید. اگر هردویتان حیوان خانگی دارد می‌توانید در کنار هم آن‌ها را به پیاده‌روی ببرید. در این صورت حیوانات شما با هم آشنا شده و شما هم می‌توانید باهم زمان صرف کنید.
  • زمانی که برای اولین بار حیوانات خود را با یکدیگر آشنا کردید آن‌ها را در قلاده خود نگه دارید، زیرا بهتر است ابتدا یکدیگر را بو کشیده و از دور با یکدیگر آشنا شوند.
  • البته تا حدی طبیعی است که با دیدن یکدیگر رفتارهای غیرطبیعی نشان دهند اما اگر به یکدیگر حمله کردند، دندان‌هایشان را به هم نشان دادند و سرشان را پایین گرفتند، آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده و روز دیگری آن‌ها را به هم معرفی کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: تماشای فیلم
  1. در کنار هم فیلم تماشا کنید. اگر شما و فرزندتان به یک برنامه تلویزیونی یا یک فیلم علاقه‌مندید می‌توانید آن را در کنار یکدیگر تماشا کنید. یک شب را به فیلم دیدن اختصاص دهید. پس از تماشای فیلم می‌توانید درباره صحنه‌های موردعلاقه خود صحبت کنید و یا نظر خود را درباره شخصیت‌ها و داستان ارائه دهید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: مراسم عمومی
  2. به مراسم عمومی بروید. اگر شما و فرزندتان در نزدیکی موزه و دانشگاه زندگی می‌کنید می‌توانید با هم به این مکان‌ها بروید. اگر در این مکان‌ها رویدادهای رایگان برگزار شود می‌توانید با فرزند خود در آن‌ها شرکت کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: مراسم خیریه
  3. در مراسم خیریه شرکت کنید. مطمئناً در اطراف شما انجمن‌های خیریه مختلفی وجود دارد، می‌توانید با فرزند خود در آن‌ها شرکت کرده و کمک‌های مختلف ارائه دهید. از فرزند خود بپرسید آیا به این مراسم‌ها علاقه دارد. اگر چنین است با موسسه مربوطه تماس گرفته و کمک‌های داوطلبانه خود را ارائه دهید.
  • شرکت داوطلبانه در مراسم‌های خیریه نه‌تنها باعث می‌شود در کنار فرزندان خود وقت صرف کنید، بلکه باعث می‌شود به افراد دیگر هم کمک کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: تعطیلات
  1. با هم به تعطیلات بروید. از فرزندان خود بخواهید با شما به کوهنوردی و دریا بیایند. در این صورت شما و فرزندتان می‌توانید در کنار یکدیگر وقت بگذرانید.
  • اگر فرزند شما خانواده یا نزدیکان خود را دارد آن‌ها را نیز دعوت کنید.
  • مناطق دیدنی موردعلاقه فرزندان خود را انتخاب کنید. با آن‌ها درباره مقصد موردعلاقه‌شان صحبت کنید و اگر تمایل داشتند در کنار هم به آن مناطق سفر کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: ورزش
  1. با فرزند خود ورزش کنید. شما و فرزندتان می‌توانید در پارک اطراف خانه‌تان قدم زده یا دوچرخه‌سواری کنید. در این صورت نه‌تنها هردوی شما سالم و سلامت هستید، بلکه می‌توانید درباره زندگی و مسائل مختلف آن صحبت کنید.

روش سوم: رابطه خوبی داشته باشید.

چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: حریم خصوصی
  1. به حریم فرزند خود احترام بگذارید. به حریم خصوصی فرزند خود احترام بگذارید. ممکن است فرزندتان زمانی که کوچک‌تر بود همه تعطیلات را با شما سپری می‌کرد اما اکنون ترجیح می‌دهد تعطیلات را به‌تنهایی یا با خانواده و همسر و فرزندش سپری کند.
  • اگر فرزندتان برای تعطیلات دعوتتان نکرد سرزده به آنجا نروید. در این صورت اگر خانه نباشند وقتتان را تلف کرده‌اید، همچنین اگر برنامه دیگری تدارک دیده باشند ممکن است ناراحتشان کنید.
  • در خانه فرزند خود طوری رفتار نکنید که انگار خانه خودتان است، قوانین را رعایت کنید. برای مثال، اگر در خانه خود با کفش می‌گردید اما فرزندتان کفش‌هایش را درمی‌آورد، در خانه او کفش‌هایتان را دربیاورید.
  • اگر فرزند جوانتان با شما زندگی می‌کند، حریم خصوصی او را رعایت کنید. برای مثال، در صورت ورود به اتاق آن‌ها اول در بزنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: حمایت عاطفی
  1. ازلحاظ عاطفی فرزند خود را حمایت کنید. بگذارید فرزندتان بداند که هر زمان به شما نیاز داشت در کنارش هستید. در مشکلات کنارشان باشید و همراهی‌شان کنید. برای مثال اگر فرزند شما در رابطه عاطفی خود دچار مشکل شد، به او بگویید، “شرایط سختی است” یا “امیدوارم از پس این مسئله بربیایی.”
  • حمایت عاطفی فقط این نیست که مشکل فرزند خود را حل کنید، بلکه باید به سخنان او گوش دهید. تنها زمانی که از شما درخواست کرد می‌توانید او را نصیحت کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: نصیحت نکنید
  1. دائم نصیحتشان نکنید. برای مثال، اگر فرزندتان نمی‌خواهد دکترا بخواند و شما می‌خواهید، دراین‌باره مجبورش نکنید و به او فشار وارد نکنید. شاید به نظر شما جملاتی مانند “باید مدرک دکترای خود را دریافت کنی” یا “با داشتن دکترا شغل بهتری به دست می‌آوری” به نظر شما نصیحت خوبی باشد اما به نظر فرزندتان غرغر و دخالت است. اگر فرزندتان نصیحت شما را قبول ندارد، تصمیمشان را قبول کنید.

    چگونه با فرزندان بزرگ‌سال خود بیشتر زمان صرف کنید: ارتباط
  2. از فرزند خود بپرسید که چه ارتباطی را ترجیح می‌دهد. اگر به همان روشی که فرزندتان ترجیح می‌دهد با او ارتباط برقرار کنید، راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنند. بنابراین باید شیوه ارتباطی خود را تغییر دهید، ممکن است با برقراری ارتباط بیشتر با فرزند خود به هم نزدیک‌تر شده و زمان بیشتری باهم صرف کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم