لیست بهترین سریال‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما که باید تماشا کنید

تلویزیون و سینما به انسان امکان می‌دهد تا از بزرگ‌ترین موهبت خدادادی یعنی تخیل استفاده کند. سینما و تلویزیون عناصر هنری و عاطفی خود را با عناصر علمی-تخیلی ادغام کرده‌اند. از روزگار ساخت “دکتر هو” (Doctor Who) تا سریال مرتبط با هوش مصنوعی یعنی “وست ورلد” (Westworld) این ژانر انقلابی به پا کرده است. در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


17. حسی – 2018-2015 – Sense۸

در این سریال ماجرای هشت غریبه روایت می‌شود که هر کدام در یک نقطه از کره زمین زندگی می‌کنند و متوجه می‌شوند که با نیرویی خاص و مرموز با هم از لحاظ احساسی و از راه دور ارتباط دارند. سریال “حسی” در ژانر علمی-تخیلی ساخته شده و با داستان خاص خود به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم فرای سن، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی یا هرچیز دیگر چه چیزی ما انسانها را به هم پیوند می‌زند. سریال “حسی” عجیب و گیج‌کننده در عین حال به‌شدت طرفدار دنیایی است که در آن آدم‌ها بتوانند به ذهن و جسم خودشان افتخار کنند.


16. تاریک – 2020-2017 – Dark

سریال تاریک که در سه فصل ساخته شده، بهترین محصول شبکه نتفلیکس از نظر مخاطبان در سال 2020 انتخاب شد. داستان اصلی این سریال بر پایه سفر در زمان بوده و روایتش در عین پیچیده بودن جذاب و دنبال‌کننده است. شخصیت اصلی داستان پسری به‌نام جوناس است که بعد از فوت پدرش به دنبال یافتن راهی برای علت مرگ اوست و در این میان با دنیایی عجیب و پیچیده روبرو می‌شود. سریال تاریک یکی از بهترین پایان‌بندی‌ها را داشته و شما را محو خودش می‌کند.


15. گمشده در فضا – Lost In Space – 1965-1968

یک سریال تلویزیونی علمی-تخیلی آمریکایی ساخته “آروین آلن” (Irwin Allen) که از سال 1965-1968 در سه فصل و 83 قسمت پخش شد. این سریال با اقتباس از کتاب کمیک خانواده رابینسون چاپ گلد کی کامیکز ساخته شد. این سریال نامزد جایزه ‌امی در قسمت جلوه‌های ویژه عکاسی-فیلمبرداری در سال 1966 شد اما آن را به دست نیاورد، در سال 1968 نیز جایزه بهترین گریم را از دست داد. داستان درباره خدمه یک سفینه است که پس از گمشدن باید زنده بمانند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


14. فایرفلای – Firefly – 2002-2003

داستان سریال 500 بعد و پس از یک جنگ جهانی رخ می‌دهد و درباره خدمه یک کشتی فضایی است که برای زنده ماندن هرکاری می‌کنند. این مردان و زنان بی پناه فقط می‌خواهند زنده بمانند و شاید زندگی بهتری داشته باشند، اما مدام با چالش‌های جدید روبرو می‌شوند، مانند ریورهای گوشت خوار. موضوع سریال پیچیده است و از آنجاییکه تنها در یک فصل تولید شد شاید پاسخ‌های کافی در اختیارتان نگذارد. شاید این سریال روزی ادامه یابد و شاهد شخصیت‌های جدید باشیم.


13. دکتر هو – Doctor Who – 2005

این سریال از زمان ساخت نسخه اصلی “دکتر هو” در سال 1963 همیشه مورد علاقه طرفداران بوده است. نسخه بریتانیایی آن در کشور خودش محبوب شده و طرفداران از آن راضی هستند. این سریال علمی-تخیلی درباره دکتر هو است که با سفینه تاردیس در زمان و فضا سفر می‌کند. او با کمک همراهان وفادارش با موجودات مختلف مبارزه کرده تا از انسان‌ها و تمدن‌ها محافظت نماید. طی سال‌ها بازیگران اصلی تصور کردند نقش‌ها عوض شده‌اند، اما سریال توانست کیفیت و فضای خود را حفظ کند و همین موضوع آن را به سریالی ویژه تبدیل کرد.


12. او ای – 2019-2016 – The OA

یک سریال علمی-تخیلی پیچیده و یکی از دست کم گرفته شده ترین آثار این لیست. پریری جانسون پس از هفت سال سختی در برزخ به زادگاهش بازمی گردد و در کمال تعجب زنی متفاوت است که می‌تواند ببیند و خودش را او ای می‌نامند. پریری غیبت پیچیده‌اش را به عجیب‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد. این سریال برای طرفداران سریال‌های علمی تخیلی پس زمینه ابرقهرمانی بهترین انتخاب بوده و غنی‌ترین و پیچیده‌ترین شخصیت‌ها را نشان می‌دهد.


11. سرگذشت ندیمه – The Handmaid’s Tale – 2017

سریالی براساس رمان “مارگارت آتوود” که نمایش آن از سه سال پیش شروع شد. تلاش “الیزابت ماس” (Elizabeth Moss) در این سریال و درک بالای او از داستان این سریال را دیدنی کرد. اگر به دنبال اثری چالش برانگیز هستید این سریال را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: لیست بدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2019


10. دوازده میمون – 2018-2015 – 12Monkeys

سریالی اقتباسی از فیلم ساخته “تری گیلیام” (Terry Gilliam) به همین نام با حضور “برد پیت” (Brad Pitt) و “بروس ویلیس” (Bruce Willis) که در آینده پسا-آخرالزمانی رخ می‌دهد و یک ویروس بشریت را از بین برده است. دانشمندان انسانی را در زمان به عقب می‌فرستند تا درباره ویروس بیشتر بدانند. سریال نیز از همین موضوع استفاده می‌کند اما لایه‌های بیشتری را به فیلم و شخصیت اضافه می‌کند. امتیاز بالای سریال نشانگر استقبال طرفداران فیلم کلاسیک از این اثر است.


9. خدایان آمریکایی – American Gods – 2017

برای آن دسته از افرادی که با این سریال آشنا نیستند باید بگوییم چیزی بین “جان ویک” (John Wick) و فیلم‌های تارانتینو محسوب می‌شود. سریالی دیدنی با جلوه‌های علمی تخیلی و محتوایی منسجم. زندانی که به تازگی آزاد شده با آمادن به خانه خبر مرگ و بهترین دوستش را می‌شنود. غمگین و افسرده با آقای وندزی واشنا می‌شود و این آشنایی زندگی‌اش را عوض می‌کند. فضای فیلم و موجودات اساطیری در کنار تکنولوژی مدرن این اثر را دیدنی کرده است.


8. گمشدگان – Lost – 2004-2010

این سریال با وجود روایت محدود از آن بهترین استفاده را برد. داستان درباره بازماندگان سقوط هواپیما در یک جزیره ماورایی است که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. طلسم جزیره آنها را به دام انداخته و حالا باید خود را آزاد کنند. روایتی نفسگیر با جلوه‌های دیدنی که از دیدنش سیر نمی‌شوید.


7. لژیون – Legion – 2017

این سریال برخی از بهترین صحنه‌های تاریخ سینما را رقم می زند. پس زمینه دیدن، جلوه‌های ویژه و تنش داستان به روایتی جذاب منجر می‌شوند. شیزوفرنی دیوید به او کمک می‌کند تا صداهای عجیب را شنیده و تصاویر آزاردهنده‌ای ببیند. وقتی عاشق سید بیمار می‌شود زندگی‌اش مععنای جدیدی پیدا می‌کند. اما خوشحالی او کوتاه مدت است زیرا یک فرد شیزوفرنیک در دنیای دیگری به سر می‌برد. یک سریال منسجم و دیدنی با اجرای خوب بازیگران و صحنه‌های اکشن که ارزش تماشا کردن دارد.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


6. آینه سیاه – Black Mirror – 2011

یکی از بحب برانگیزترین سریال‌های این لیست. یک سریال ترسناک آنتولوژی علمی تخیلی که بهترین عناصر این ژانر را به معرض نمایش می‌گذارد. این سریال خطرناک‌ترین جنبه‌های ارتباط انسان با تکنولوژی را نشان می‌دهد. گرچه داستان بر اختراعات و اکتشافات آینده تمرکز دارد، اما اغراق کنایی در ارتباط انسان امروز با مدرنیته نشانگر مسیر خطرناکی است که به آن وارد شده‌ایم. استفاده هوشمندانه از کلیشه‌های روایی و عناصر تخیلی این سریال را دیدنی کرده است.


5. چیزهای عجیب – Stranger Things – 2016

یک شهر کوچک ایندیانا در دهه 80 به مرکز آزمایش‌های سری حکومت و ایجاد دنیایی ماورایی تبدیل شده و یکی از رازآلودترین دوراهی‌های انسانی را ایجاد می‌کند. “چیزهای عجیب” یکی از محبوب‌ترین سریال‌های چند سال اخیر است. یک اثر دیدنی با داستان و اجراهای جذاب که با فضای پرتنش خود طرفداران را به دهه 80 می‌برد و به خوبی توانسته آن فضا را به تصویر بکشد.


4. ریک و مورتی – Rick and Morty – 2016

تنها سریال کمدی لیست که شایسته قرارگیری در این لیست را داشته و بدشانسی‌های دانشمند دیوانه‌ای به نام ریک و نوه‌اش مورتی را نشان می‌دهد. ادغام مفاهیم مختلف این کمدی را جذاب کرده است. موفقیت این سریال توانسته به ساخت هفتاد قسمت دیگر هم منجر شود و بنابراین تا مدت‌ها این سریال را خواهیم دید.


3. ساکن برج بلند – The Man in the High Castle – 2019-2015

اگر سریال‌های دیگر لیست آشفته‌تان کند این سریال مغزتان را منفجر می‌کند. روایتی از تاریخ با کمی تغییر که دنیای پس از جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد، آن هم درحالی که نتیجه جنگ عوض شده است. یک فیلم دیدنی که حتماً باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


2. وست ورلد – Westworld – 2016

سریال زیبایی از نولان با ترکیب طبیعت بکر غرب و جلوه‌های علمی تخیلی. یک سریال سورئال با درون مایه زیبایی شناسانه و فرهنگی که به عنوان اثری نوآورانه، یک پارک تفریحی در دنیای آینده غرب را نمایش می‌دهد، بازدیدکنندگان این پارک با کمک تکنولوژی می‌توانند هرکاری که دوست دارند انجام دهند، تا اینکه تکنولوژی آنطور که باید پیش نمی‌رود. فیلمبرداری و مفاهیم پیچیده این سریال را جذاب و دیدنی می‌کند.


1. منطقه گرگ و میش – The Twilight Zone – 1959-1964

یک سریال تلویزیونی آمریکایی ساخته “راد سرلینگ” (Rod Serling) در پنج فصل که از سال 1959 تا 1964 از سی بی اس پخش شد. یکی از بهترین درام‌های تاریخ که موفقیت آن به ساخت یک فیلم بلند، یک سریال رادیویی، یک کتاب کمیک، یک مجله و اسپین آف های دیگر طی پنج دهه منجر شد. سی بی اس اخیراً تصمیم به بازسازی سریال را گرفته و “جردن پیل” (Jordan Peele) ساخت آن را برعهده دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (10)

بستن فرم

  1. آهو

    فروردین 19, 1401

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    یه عکس بهتر برا دکتر هو میذاشتین اخه
    خیلی سریال جذابی هست هر یوالی درباره فضا و زمان داریو کامل جواب میگیری
    حتما ببینین به نظرم چون خیلی نظر ادم تو خیلی چیزا عوض میشه
    مهم ترینش هم اینکه میفهمیم چقدر یه انسان باارزش تر از ابنه که وقتشو بخاد با کارای عادی بگذرونه🤞💫♥️

    پاسخ

  2. رضا

    تیر 20, 1399

    با سلام
    چرا فیلم کشتی جنگی رو نزاشتید؟
    اگه میشه بزارید

    پاسخ

  3. محمد

    تیر 20, 1399

    لاست سلطانه 😘

    پاسخ

  4. Mohammad Reza

    تیر 19, 1399

    سریال های Battlestar Galactica- Fringe و the 100 هم می تونستن باشن.یا حتی سریال قدیمی پیشتازان فضا

    پاسخ

  5. Gigi

    تیر 19, 1399

    نه هیچی سریاله😑

    پاسخ

  6. Gigi

    تیر 19, 1399

    پس فیلم های کریستوفر نولان چرا نیستن مثل تلقین و میان ستاره ای

    پاسخ

    • mobin780 در پاسخ به Gigi

      تیر 19, 1399

      فرق فیلم و سریال رو میدونی ؟!

      پاسخ

      • عبآس در پاسخ به mobin780

        تیر 19, 1399

        مبین!!!!!!
        چه عجله‌ایه برا ایراد گرفتن از اینو اون!!!؟؟؟ اگه چشماتو یه کم وا میکردی، میدیدی خودش متوجهِ اشتباهش شده

        پاسخ

        • mobin780 در پاسخ به عبآس

          تیر 21, 1399

          بحث سر این نیست ! بحث اینه که واقعا بعضی ها فرق فیلم و سریال رو نمیدونن ! به هر دو میگن فیلم

          پاسخ

      • سمیرا در پاسخ به mobin780

        تیر 19, 1399

        باشه بابا طرف فهمید

        پاسخ