معرفی فیلم “اطلس ابر” (Cloud Atlas)؛ نگاهی به سرگذشت زندگی انسان‌ها

یکی از بهترین فیلم‌هایی که هر کسی می‌تواند درطول زندگی‌اش تماشا کند، فیلم زیبای و تامل‌برانگیز “اطلس ابر” است که می‌توان بارها آن را تماشا کرد و لذت برد. این فیلم که به شکلی حرفه‌ای زندگی انسان‌ها را در شش عصر متفاوت به تصویر کشیده‌است، تاثیر رفتارها و اعمال انسان‌ها بر روی زندگی نسل‌های بعدی خود را به نمایش درآورده و یک اثر سینمایی باارزش محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل فیلم “اطلس ابر” پرداخته‌ایم، با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “اطلس ابر” (Cloud Atlas)
  • ژانر: درام، علمی-تخیلی، ماجراجویی
  • کارگردان: “تام تیکور”، “اندی واچوفسکی”، “لانا واچوفسکی”
  • بازیگران: “تام هنکس“، “هلی بری”، “جیم برودبنت”، “هوگو ویوینگ”، “جیم استرجس”، “بائه دونا”
  • سال تولید: 2012
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 66/100

تریلر فیلم

با اینکه زمان زیادی ار اکران فیلم “اطلس ابر” نمی‌گذرد، اما می‌توان گفت که این فیلم به‌نوعی از زمان خودش جلوتر بوده و داستان آن آنقدر تاثیرگذار و دنبال‌کننده است که می‌تواند به هزارتویی بی‌پایان برای برخی مخاطبان تبدیل شود. هرچه باشد، قرار دادن و دنبال کردن شش داستان مجزا در یک فیلم کار ساده‌ای نیست و “اطلس ابر” در پیوند دادن داستان‌هایش به یکدیگر بسیار سطح بالا عمل کرده‌است. تاجایی که از تعداد زیادی از بازیگران حاضر در این فیلم، برای چند نقش مختلف استفاده شده و این امر با کلیت مفهومی که فیلم قصد بیانش را دارد سازگار می‌باشد.

گفتیم داستان “اطلس ابر” زندگی انسان‌ها را در شش عصر مختلف نشان می‌دهد؛ داستانی که در سال 1849 و در یک کشتی مسافرتی می‌گذرد، داستان وکیلی را دنبال می‌کند که جان یک برده سیاهپوست را نجات می‌دهد و هنگامی که مورد خیانت یکی از همراهنش قرار می‌گیرد، این برده ناجی او شده و دیدگاهش را نسبت به قوانین ظالمانه‌ی برده‌داری تغییر می‌دهد.

داستانی که در سال 1936 می‌گذرد، درباره یک نوازنده پیانو است که استعداد شگرفی در زمینه موسیقی داشته و عاشق مرد دانشمندی شده که اگر دیگران از این عشق ممنوعه باخبر شوند، جان و مالش را می‌بازد و نابود می‌شود. داستان این نوازنده با نامه‌هایی که برای عشقش می‌نویسد در فیلم بیان می‌شود و پایان تلخی هم دارد.

داستان بعدی در سال 1973 است، یک زن خبرنگار که برای فاش کردن حقیقت‌های پنهان و سیاسی، حاضر است جان خودش را به خطر بیندازد و در این راه با افرادی آشنا می‌شود که همراهی‌اش می‌کنند و حتی مورد خیانت برخی نیز قرار می‌گیرد.

داستان چهارم در سال 2012 و به‌عبارتی زمان حال می‌گذرد؛ یک ناشر مسن به شکل ناخواسته‌ای در مسیری قرار می‌گیرد که او را تا نزدیکی مرگ می‌برد و برمی‌گرداند. این داستان طنز‌آمیزترین داستان فیلم “اطلس ابر” بوده و پایان خوشی هم دارد.

داستان پنجم در آینده و در سال 2144 سپری می‌شود؛ در شهر سئول و درست زمانی که عده‌ای از آدم‌های ساکن این شهر درصدد انقلابی بزرگ هستند. دختری به‌نام سومی که تمام عمرش را مانند یک ربات بوده، الهام‌بخش این گروه انقلابی شده و به فردی مقدس برای نسل‌های بعدی‌اش تبدیل می‌شود.

داستان ششم و آخر هم در یک دنیای آخرالزمانی می‌گذرد؛ جایی که تمدن و سیاره زمین نابود شده و انسان‌ها به دو گروه تقسیم شده‌اند، عده‌ای زندگی فرامدرن و عده‌ای هم زندگی انسان‌های نخستین را درپی گرفته‌اند. در این داستان شاهد تلاش‌های ساکنان اندک زمین برای بقا و نجات سیاره زمین هستیم که اولین و آخرین سکانس‌های فیلم نیز در همین دنیا می‌باشد.

اما چیزی که فیلم “اطلس ابر” را تماشایی کرده، نحوه روایت آن است؛ هیچکدام از این شش داستان به شکل مجزایی تعریف نمی‌شوند بلکه از ابتدا تا انتهای فیلم شاهد روایت‌های کوتاه از هر یک از این داستان‌ها هستیم که به بهترین شکل ممکن درپی یکدیگر قرار گرفته و معرفی می‌شوند.

تدوین پویا، صحنه‌سازی‌های قوی، موسیقی متن تاثیرگذار و دیالوگ‌های عمیق در فیلم “اطلس ابر” امری واضح و کارشده بوده که نمی‌توان تأثیر هریک را بر روند فیلم نادیده گرفت. ماجراهای فیلم “اطلس ابر” نشان می‌دهند که اعمال انسان‌ها در گذشته و حال و آینده دیگر انسان‌ها موثر است. زندگی‌های قبلی شخصیت‌های داستان و ارتباط پیچیده بین اتفاقاتی که نتیجه اتفاق‌هایی در سال‌ها و حتی قرن‌های گذشته هستند، به زیبایی در این فیلم به تصویر کشیده شده‌است.

تصاویری از فیلم “اطلس ابر”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم