12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “تک تیرانداز آمریکایی” (American Sniper) که باید تماشا کنید

فیلم‌های جنگی نوع خاصی از فیلم‌های اکشن هستند که شجاعت و جسارت را نمایش می‌دهند. اگر یک فیلمساز نتواند بین این دو عنصر تعادل ایجاد کند، شاید فیلم خوب از آب درنیاید. تاریخ فیلمسازی پر از فیلم‌های جنگی، به خصوص جنگ جهانی دوم است. این فیلم‌ها با پس زمینه جنگ یا در میدان جنگ ساخته می‌شوند. بنابراین جنگ موضوع جذاب و جالبی برای سینماگران است.

“تک تیرانداز آمریکایی” یکی از بهترین نمونه‌های فیلم جنگی است. در اینجا می‌خواهیم فیلم‌های مشابه آن از لحاظ داستان و ساخت را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. سقوط شاهین سیاه – Black Hawk Down – 2001

براساس کتاب غیرتخیلی سال 1999 به همین نام نوشته “مارک بودن” درباره ریاست کاپیتان مایک استیل بر تیم 100 نفره رنجرهای ارتش که به شهر موگادیشو می‌روند تا نیروهای سومالی را خاموش کنند. بنابراین جنگ 100 دقیقه‌ای نیروهای سومالی علیه هلیکوپترها و سربازهای آمریکایی آغاز می‌شود. پس برای دیدن صحنه‌های خون و خونریزی با محتوای گرافیکی آماده شوید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


11. ستیغ هکساو – Hacksaw Ridge – 2016

یک فیلم جنگی متفاوت با داستان واقعی دزموند داس، پزشک جنگ، که دوست ندارد به اسلحه دست بزند. کارگردانی “مل گیبسون” (Mel Gibson) داستان را به شکل هوشمندانه‌ای نشان می‌دهد. نمی‌توانید از این فیلم چشم بردارید و صحنه‌های احساسی‌اش شما را درگیر می‌کند. فردی که در ابتدا ضعیف به نظر می‌رسید جان عده‌ای را نجات داد و مورد احترام قرار گرفت.


10. یک جنگ – A War – 2015

داستان یک فرمانده دانمارکی که به قتل مردم غیرنظامی در افغانستان متهم شده و تلاش می‌کند جوخه‌اش را نجات دهد. این فیلم نسخه دانمارکی “مهلکه” (Hurt Locker) است که جنبه دیگری از جنگ در خاورمیانه را نشان می‌دهد. فیلم کشتار نیروها در افغانستان از دید فرمانده پدرسن (پیلو اسبک “Pilou Asbæk”) را نشان می‌دهد. او درباره بقا، اخلاقیات، مرگ و زندگی سوالاتی را پرسیده و ثابت می‌کند که در جنگ همه چیز سیاه و سفید نیست.


9. نامه‌هایی از ایوو جیما – Letters from Iwo Jima – 2006

داستان از نگاه یک ژاپنی در نبرد ایوو جیما بین نیروهای آمریکا و ژاپن امپریال در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و به فقدان می‌پردازد. گرچه فیلم مستقل است اما به فیلم “پرچم‌های پدرمان ما” (Flag of Our Fathers) هم شباهت‌هایی دارد. این فیلم جنبه انسانی جنگ را نشان می‌دهد.


8. مهلکه – The Hurt Locker – 2008

این فیلم برنده شش جایزه اسکار شد، از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم. همچنین تنها فیلم یک کارگردان زن بود که این دو جایزه را می‌برد. فیلم در اردن ضبط شده و تلاش مهاجران و فراریان عراقی در تب جنگ خاورمیانه را نشان می‌دهد و توسط بیگلو به خوبی به تصویر کشیده شده است. یک اثر خوش ساخت از بیگلو که از او چنین انتظاری هم می‌رفت و یک شاهکار به دنیا عرضه کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دانکرک (Dunkirk)


7. خشم – Fury – 2014

فیلمی با حضور “برد پیت” (Brad Pitt)، “شیا لباف” (Shia LaBeouf)، “لوگان لرمن” (Logan Lerman)، “اسکات ایستوود” (Scott Eastwood) و “جان برنثال” (Jon Bernthal) در نقش‌های اصلی، که برای مبارزه با نازی‌ها در یک تانک اردو می‌زنند. اوج داستان بسیار جذاب است و در پایان فیلم مبهوت می‌شوید. در دنیای بی رحم جنگ و نابودی این فیلم امید را بیدار می‌کند و نشان می‌دهد برخی از انسان‌ها هنوز مهربان هستند. “برد پیت” دوباره ثابت کرد یکی از بهترین بازیگران هالیوود است.


6. پاتن – Patton – 1970

ژنرال آمریکایی جرج اس پاتن، فرمانده ای بی ادب و گستاخ اما موفق است که به خاطر اقدامات شجاعانه خود در میدان جنگ شهرت دارد. “جرج سی اسکات” (George C Scott) نقش او را ایفا کرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را هم پس زد، کاری که “مارلون براندو” (Marlon Brando) هم برای فیلم “پدرخوانده” (The Godfather) انجام داد. “پاتن” یک اثر زندگی نامه‌ای است که این قهرمان آمریکایی را به تصویر کشید، کسی که گفت: “هیچ حرامزاده‌ای تا به حال به خاطر مردن برای کشورش در جنگ پیروز نشده. برای پیروزی در جنگ باید کاری کنید تا حرامزاده‌های دیگر برای کشورشان بمیرند.”


5. خط باریک سرخ – The Thin Red Line – 1998

اگر بگوییم “ترنس مالیک” (TerrenceM alick) یک نابغه است بازهم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. او از زمان خود جلوتر بود و “خط باریک سرخ” این موضوع را ثابت می‌کند. فیلمی درباره نبرد مونت آستن در دوران جنگ جهانی دوم در برابر ژاپن امپریال، که در زمان اکران برخی منتقدین آن را دوست نداشته و برخی درخشان توصیف کردند. اما همه موافق بودند که: “هرکس جنگ خود را درپیش دارد.”


4. نجات سرباز رایان – Saving Private Ryan – 1998

یک فیلم جنگی زیبا که با هر بار نمایش میدان جنگ نرماندی نبوغ فیلمسازی اسپیلبرگ را به تصویر می‌کشد. تلاش یک گروه برای یافتن آخرین عضو خانواده‌ای که سه پسرش را در جنگ از دست داده تماشایی است. فیلم به شما اهمیت زندگی را نشان می‌دهد که حیات یک انسان ارزش هرکاری را دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)


3. جوخه – Platoon – 1986

این فیلم براساس تجربه “الیور استون” (Oliver Stone) در جنگ ویتنام ساخته شده است و نه فقط ضدجنگ است بلکه جامعه را نقد می‌کند. داستان از دید یک سرباز ایده آلیست به نام کریس تیلور (چارلی شین “Charlie Sheen”) روایت می‌شود که داوطلب جنگ شده و تحت فرمان بارنز با بازی “تام برنگر” (Tom Berenger) است. بارنز و دارودسته اش محصول واقعی جنگ هستند. شکنجه مردم عادی، تجاوز به کودکان و قتل افراد پیر و معلول کار هرروزه آنهاست. جنون آنها به این دلیل است که از طبقه پایین جامعه هستند. کشتار در روستا ارجاعی به کشتار مای لای است که نیروهای آمریکا حدود 300 تا 400 فرد غیرنظامی اعم از زن و مرد و کودک و نوزاد را کشتند.


2. پل رودخانه کوای – The Bridge On the River Kwai – 1957

یک اثر کلاسیک و نقدی بر ذات انسان که ساخت پل را به عنوان نماد به کار برده است. یک افسر بریتانیایی به کمک افرادش پلی می‌سازد تا نیروهای ژاپن از آن رد شوند و نشانه هوش خودشان باشد. با این حال متوجه می‌شود نیروهای خودش می‌خواهند پل را منفجر کنند. می‌خواهد مانع افرادش شود، اما افرادش مانع او می‌شوند و جنون انسانی پل را منفجر می‌کند.


1. غلاف تمام فلزی – Full Metal Jacket – 1987

یک درام جنگی کلاسیک ساخته “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) در سال 1987 که کوبریک نشان می‌دهد یک سرباز و قاتل بی رحم چطور است. خوب و بد در ذات هر انسانی وجود دار و اینکه کدام یک بر شخصیت او حکمفرما شود به شیوه پرورش او و نگرشش به جهان مربوط است. در فیلم می‌بینیم که سربازها با مفهوم خوب و بد شستشوی مغزی می‌شوند و به همین دلیل در دوراهی اخلاقی قرار می‌گیرند. در این شرایط یک سرباز باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد ماشین کشتار باشد یا برقرارکننده صلح در سرزمینی جنگ زده.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. مهران سارانی

    شهریور 21, 1401

    باسلام.اکثر این فیلمایی که معرفی کردین فقط ژانر وموضوع جنگی دارن.وهیچ ربطی به تک تیرانداز یاهمون اسنایپر نداره

    پاسخ

  2. نوید

    خرداد 16, 1400

    اقا فیلم هایی که معرفی میکنید خوبن ولی خداییش هیچ ربطی به تکتیر انداز ندارن

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به نوید

      مهر 1, 1400

      نبرد استالینگراد ببین اکثرا تک تیراندازن

      پاسخ

    • محمد صالح در پاسخ به نوید

      مهر 2, 1400

      فیلم دشمن پشت دروازه ها بهترین فیلم تک تیراندازی ک دیدم

      پاسخ

  3. Hashem

    تیر 19, 1399

    تنها ارتباط این فیلمها مسئله جنگ بود و به هیچ وجه نمیتوان آنها را در یک دسته طبقه بندی کرد مخصوصا هیچکدام را نمیتوان با تک تیرانداز در یک گروه قرار داد. دفعه دیگه حداقل قبلش خودتون فیلمها رو نگاه کنید خوندن خلاصه فیلمنامه کمکی به پیدا کردن فیلمهای نزدیک به هم نمیکنه.

    پاسخ