معرفی 10 انیمه برتر استودیو جیبلی که نباید از دست بدهید

محصولات استودیو جیبلی (Studio Ghibli) یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین پدیده‌‌های هنری در ژاپن است. این استودیو انیمه‌سازی در سال 1985 توسط هایائو میازاکی، کارگردان پرآوازه  ژاپنی، تأسیس شد و تا به امروز با انیمه‌های زیبا و خیره‌کننده‌اش توجه مخاطبان زیادی از سراسر دنیا را به خود جلب کرده‌است.

انیمه‌های ژاپنی طی دهه‌های گذشته طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند و در این میان، انیمه‌هایی که استودیوی جیبلی ساخته، همواره از کیفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار بوده‌اند. در این مقاله 10 مورد از بهترین انیمه‌هایی که توسط استودیو جیبلی ساخته شده‌اند را معرفی خواهیم کرد. اگر از طرفداران انیمه‌های این استودیو باشید، حتما تاکنون آثار بی‌نظیر آن را بیش از چند بار تماشا کرده‌اید. اما اگر هم هیچکدام از این انیمه‌ها را تماشا نکرده‌اید، در ادامه لیستی از بهترین انیمه‌های سینمایی استودیو جیبلی را برایتان آماده کرده‌ایم که از تماشای آنها لذت خواهید برد. با پروشات همراه باشید.


10. وقتی مارنی آنجا بود – ۲۰۱۴ – When Marnie Was There

“وقتی مارنی آنجا بود”، به کارگردانی “هیروماسا یونه‌بایاشی”، با ریتم آرام اما دلنشین خود، داستان دختری دوازده ساله به نام آنا را روایت می‌کند که بر خلاف دیگر دختران هم سن و سال خودش، دختری آرام، گوشه‌گیر، کم‌حرف و کمی افسرده است که تمام وقتش را به طراحی منظره‌های دور و اطرافش می‌پردازد، دوستی ندارد و رابطه‌اش با مادر و پدرش کمرنگ است. مادر آنا که بسیار نگران وضع روحی و روانی دخترش است، او را به پیشنهاد دکترش به دهکده‌ای دور از شهر می‌فرستد تا در تابستان با خاله و شوهر خاله‌اش زندگی کند و مدتی از شهر و فضای اضطراب‌آور آن دور باشد. این دهکده اتفاقاتی را برای آنا رقم می‌زند که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد.


9. قلعه متحرک هاول – ۲۰۰۴ – Howl’s Moving Castle

نیازی نیست “میازاکی” را به تماشاگر حرفه‌ای سینما معرفی کنیم یا بگوییم به چه دلیلی باید انیمه‌های ساخته او را تماشا کند. تماشاگران حرفه‌ای سینما می‌دانند در پس هر داستانی که این کارگردان ژاپنی با انیمه‌های زیبا و چشم نوازش تعریف می‌کند، دریایی از معانی عمیق و مفاهیم فلسفی نهفته است. انیمه “قلعه متحرک هاول” هم مانند دیگر آثار او شکوایه‌ای بلند بالا از رفتار‌های آسیب‌زای بشر و ضرری است که متوجه خود او، هم نوعانش و طبیعت است. تماشای انیمه‌های میازاکی تاثیر عمیقی بر ذهن و روح هر تماشاگری خواهد گذاشت و “قلعه متحرک هاول” هم از این قاعده مستثنا نیست.


8. به‌خاطر دیروز – Only Yesterday – ۱۹۹۱

این شاهکار “ایسائو تاکاهاتا” درباره یک زن شاغل بیست و هفت ساله است که با سفر به مناطق روستایی به یاد روزهای کودکی خود در توکیو می‌افتد. لحن جذاب فیلم و سبک احساسی آن باعث می‌شود یکی از بهترین انیمه‌ها برای بزرگسالان باشد. این انیمه در عین حال نگاه فمینیستی داشته و موضوعات آن بسیار پیچیده و چالش برانگیز هستند. این انیمه در حال حاضر یک انیمه کلاسیک محسوب می‌شود که تماشای آن لذت‌بخش بوده و دیدگاهتان نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد.


7. شاهزارده مونونوکه – 1997 – Princess Mononoke

این انیمه که یکی از شاهکارهای ” هایائو میازاکی” محسوب می‌شود، داستان نبرد میان خدایان جنگل و انسان‌ها را روایت می‌کند. ”شاهزاده آشیتاکا” که در مبارزه با یک گراز شیطانی زخمی شده‌است، به دنبال یافتن پاد زهر به شرق سفر می‌کند و هنگامی که به مقصد می‌رسد متوجه می‌شود جنگی بین انسان‌ها و ساکنان جنگل بر سر غارت زمین‌ها در گرفته است. جنگل در میان دهکده‌ای است که مردمانش برای یافتن سنگ آهن در حال نابودی و تخریب آن هستند.

”شاهزاده مونونوکه” دختری است که توسط گرگها بزرگ شده و برای دفاع از جنگل به دهکده حمله می‌کند ولی با دخالت ”شاهزاده آشتیاکا” موفق به کشتن رهبر دهکده نمی‌شود. در جریان این درگیری، ”شاهزاده آشتیاکا” زخمی می‌شود و ”شاهزاده مونونوکه” او را به جنگل می‌برد تا توسط خدای مرگ و زندگی درمان شود.

انیمه ”شاهزاده مونونوکه ” سرشار از تخیلات قوی و رها و صحنه‌هایی است که گاهی بسیار لطیف و زیبا و گاهی بسیار خشن‌اند. موسیقی فیلم بسیار مناسب با فضای آن است و در لذت‌بخش بودن فیلم تاثیر زیادی دارد.


6. زمزمهٔ قلب – 1995 – Whisper of the Heart

این انیمه که توسط “یوشیفومی کوندو” کارگردانی شده است، داستان دختر نوجوانی به نام شیزوکو است که عاشق کتاب خواندن است و تمام وقتش را به انتخاب کتاب‌های رمان در کتابخانه و خواندن آنها در خانه می‌گذراند. شیزوکو دختری آرام است که توانایی شعر گفتن هم دارد اما هیچوقت سعی نکرده این استعداد خود را بپروراند. شیزوکو ذهنی بزرگ دارد و از روبرو شدن با مسائل جدید و متفاوت استقبال می‌کند. او برای آینده هیچ برنامه‌ی خاصی ندارد و هرچه برایش اتفاق می‌افتد را با آغوشی باز می‌پذیرد.

شیزوکو به طور اتفاقی متوجه می‌شود هر کتابی را که او از کتابخانه امانت می‌گیرد، قبلا توسط پسری به نام سی‌جی آماساوا خوانده شده است. شیزوکو که از این اتفاق تعجب کرده، سعی می‌کند به دنبال این شخص بگردد و او را ملاقات کند. اینکه فرد ناشناسی دقیقا همان کتاب‌هایی که او به آنها علاقه دارد را مطالعه کرده، اتفاقی خوشایند برای شیزوکوی نوجوان است.


5. بر فراز تپه شقایق – 2011 – From Up on Poppy Hill

“بر فراز تپه شقایق” داستانی پر فراز و نشیب با شخصیت‌هایی است که لحظه‌ای بازیگوش و تندخو هستند و لحظه‌‌ای دیگر گوشه‌گیر و آرام. فضای کلی داستان آرامش خاصی دارد درحالی که در زیر و بم آن آشوبی برپا می‌شود و تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند. هنر کارگردان در روایت داستان به شکلی است که سر و صدای بیش از حد ایجاد نمی‌کند و در عین حال داستانی پرتکاپو را به مخاطبش تحویل می‌دهد.

شخصیت اصلی داستان دختر نوجوانی به نام یومی است که در دهه ۶۰ میلادی و در یک خانه بزرگ با خواهر و برادر و چند دختر دانشجوی دیگر زندگی می‌کند. یومی در دبیرستان بزرگی درس می‌خواند و دوستان زیادی هم ندارد. او صبح‌ها زودتر از همه بیدار می‌شود و بعد از درست کردن صبحانه چند پرچم رنگی را بر میله‌ی جلوی خانه نصب می‌کند. این کار برای یومی جایگاه خاصی دارد و آن را به احترام پدرش که سالها پیش در جنگ کشته شده انجام می‌دهد. او در مدرسه با پسری به نام شان آشنا می‌شود و رابطه‌ی عاشقانه میان این دو نوجوان داستان فیلم را زیباتر می‌کند.


4. سرویس تحویل کیکی – 1989 – Kiki’s Delivery Service

اگر با سبک فیلم سازی و روایت داستان “هایائو میازاکی” آشنایی داشته باشید حتما این نکته را می‌دانید که در فیلم‌های ساخته شده توسط این کارگردان، تخیل و خیال‌پردازی نقش ویژه‌ای دارد. انیمه “سرویس تحویل کیکی” هم از این ویژگی برخوردار است. “کیکی” دختری نوجوان و جادوگر است که بنا به رسم جادوگران، بعد از رسیدن به سیزده سالگی باید به طور مستقل و جدا از خانواده‌اش زندگی کند. “کیکی” که دختری پر جنب و جوش و کنجکاو است همراه با گربه‌اش، به شهری دور از محل زندگی خانواده‌اش نقل مکان می‌کند و بعد از مستقر شدن در آن شهر، تصمیم می‌گیرد به کاری مشغول شود. “میازاکی” مشکلات و سختی‌های زندگی را با ظرافت تمام در این فیلم به نمایش در آورده است به طوری که مخاطب همراه با شخصیت اصلی داستان به چالش کشیده می‌شود و نتیجه‌ی اتفاقات در حال جریان فیلم امری غیر قابل پیش بینی به نظر می‌رسد.


3. پورکو روسو – 1992 – Porco Rosso

متاسفانه این انیمه یکی از آثار کلاسیک تولید استودیوی جیبلی است که در مقایسه با انیمه های دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. درحالی که این انیمه یکی از جواهرات استودیوی جیبلی است: جزئیات و زمینه آن به خوبی کار شده است و داستان هم درباره مردی به نام پورکو است که در دوران جنگ جهانی خلبان است و براثر یک طلسم به شکل یک خوک آدم خوار درمی آید. درنتیجه ماجراجویی ها و مشکلات او به تصویر کشیده می شود. بنابراین فیلم عناصر طنز و درام را یکجا نشان می دهد. موضوعات این انیمه برای بزرگسالان مناسب است اما کودکان هم می توانند از آن لذت ببرند.


2. همسایه‌ام توتورو – 1988 – My Neighbor Totoro

این انیمه که یکی از مشهورترین آثار استودیو جیبلی می‌باشد، در سرتاسر جهان مورد توجه قرار گرفته و نه تنها برای بچه‌ها بلکه برای بزرگسالان هم لذتبخش بوده‌است. داستان این انیمه درباره دو خواهر است که به دهکده کوچکی خارج از شهر نقل مکان کرده‌اند و در آنجا با یک موجود عجیب به‌نام توتورو که در جنگل زندگی می‌کند آشنا می‌شوند. مثل دیگر آثار میازاکی، همسایه‌ام توتورو نیز سرشار از لحظات احساسی و دوست‌داشتنی است که آن را به یک تجربه متفاوت و فراموش‌نشدنی تبدیل کرده. محبوبیت این انیمه به قدری بود که بعد از اکران، شخصیت توتورو به نماد استودیو جیبلی تبدیل شد.


1. شهر اشباح – 2001 – Spirited Away

شهر اشباح یکی از پرفروش‌ترین انیمه‌های تاریخ سینمای ژاپن می‌باشد که در زمان اکرانش در سال 2001 موفق شد از بسیاری از فیلم‌های پرفروش این کشور پیشی بگیرد. داستان درباره دختری ده ساله به نام چیهیرو است که به دنیایی فانتزی وارد می‌شود؛ جایی که نامش را از او می‌گیرند و او باید تلاش کند علاوه‌بر نگه داشتن هویت واقعی‌اش، پدر و مادرش که در این دنیا به خوک تبدیل شده‌اند را آزاد سازد. در این انیمه علاوه بر شخصیت بی‌نظیر چیهیرو و تلاش‌های او برای رسیدن به هدفش، شاهد شخصیت‌های فوق‌العاده دیگری نیز هستیم که داستان آن را جذاب و دیدنی کرده و ما را با خود در دنیایی پر از عناصر تخیل‌آمیز همراه می‌کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. ملینا

    اردیبهشت 25, 1401

    من خیلی از کارتون شاهزاده مونونوکه خوشم میاد خیلی کارتون خوبیه آلات ۷ بار میشه ک دیدیمش عاشقشم و کارتون گودزیلا(سیاره خوار) خیلیییییی خوشگله عاشقشم این کارتون رو تقریبا ۱۰ بار دیدیم محشرهههههه

    پاسخ

  2. آرمی یا افتخار

    بهمن 24, 1399

    من اولین انیمیه که دیدم انیمیشن زمانی که مارنی آنجا بود بود و امروز یه انیمه دیگه به اسم(نقاب میوتارا)رو تا نصفه دیدم و حالا ببینم چی میشه 😅

    پاسخ