10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “نفرین لیورونا” (The Curse of La Llorona) که باید تماشا کنید

“نفرین لیورونا” یک فیلم ترسناک آمریکایی-ماورایی به کارگردانی “مایکل چاوز” (Michael Chaves) در اولین حضور اوست که ششمین سری از چندگانه درحال رشد “احضار” (The Conjuring) محسوب می شود. این فیلم با حضور “لیندا کاردلیانی” (Linda Cardellini)، “ریموند کروز” (Raymond Cruz) و “پاتریشیا ولاسکوئز” (Patricia Velasquez)، در 12 مارس 2019 در کنفرانس سینمایی جنوب تا جنوب غربی اکران شد و با واکنش‌های مختلف و البته مثبت منتقدین مواجه شد.

“نفرین لیورونا” درباره کارمند مددکاری اجتماعی به نام آنا گارسیا (کاردلینی) است که در سال‌های 1970 لس آنجلس دو فرزندش را بزرگ می‌کند. در یکی از پرونده‌ها جزئیات مشکوکی دیده و با دنبال کردن بین آن پرونده و اتفاقی ماورایی که برای خانواده خودش هم می افتد شباهت‌هایی می‌بیند. او به کمک یک واسطه متوجه می‌شود لیورونا خودش را در آنا رسوخ داده و می‌خواهد فرزندان او را بگیرد. لیورونا یا زن گریان روح زنی در فولکلور امریکای لاتین است که فرزندانش را از دست داده و به همین دلیل همه را به نفرین خود دچار می‌کند. او به دنبال کودکان خود بچه‌های دیگر را دزدیده و از آن خود می‌داند. سرانجام آنا تصمیم می‌گیرد با کمک یک کشیش با این روح شرور مبارزه کند.

از این توضیحات پیداست که “نفرین لیورونا” تمام عناصر فیلم‌های ترسناک را داراست. بنابراین برای طرفداران فیلم‌های ترسناک کلیشه با صحنه‌های ترسناک می‌تواند دیدنی باشد. بنابراین شاید طرفداران فیلم‌های خاص آن را دوست نداشته باشند، اما در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های ترسناک را به شما معرفی کنیم. این شما و این لیستی از فیلم‌های ترسناک شبیه “نفرین لیورونا”. با پروشات همراه باشید.


10. احضار – The Conjuring – 2013

خب این فیلم به توضیح نیاز ندارد. “نفرین لیورونا” ششمین سری از این چندگانه موفق است که به خاطر درخشش “احضار” ساخته شد. این فیلم به کارگردانی “جیمز وان” (James Wan) و با بودجه 20 میلیون دلاری ساخته شد و در سراسر جهان بیش از 319 میلیون دلار فروش داشت. “پاتریک ویلسون” (Patrick Wilson) و “ورا فارمیگا” (Vera Farmiga) نقش اد و لورین وارن را ایفا می‌کنند. یک زوج محقق و نویسنده در زمینه پرونده‌های ماورایی که در این فیلم همکاری آنها با خانواده پرون که در سال 1971 در مزرعه‌شان در رودآیلند با اتفاقات عجیبی روبرو شدند، به نمایش درمی آید.

“شری لیندن” از هالیوود ریپورتر می‌گوید: “این فیلم با وجود استفاده کم از جلوه‌های دیجیتال، اجراهای دیدنی و طراحی خوب، مضمون و سبک فیلم‌هایی نظیر “جنگیر” (The Exorcist) و “وحشت در آمیتی ویل” (The Amityville Horror) را تکرار می‌کند و البته از فیلم دوم موفق‌تر و درخشان‌تر است.”

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر ترسناک


9. خواهران – Sisters – 1972

یک فیلم ترسناک روانشناسانه به کارگردانی “برایان دی پالما” (Brian De Palma) که چندان موردتوجه قرار نگرفت. “مارگو کیدر” (Margot Kidder)، “جنیفر سالت” (Jennifer Salt) و “چارلز درنینگ” (Charles Durning) در فیلم حضور داشته و داستان درباره یک مدل فرانسوی کانادایی است که خواهر دوقلویش به قتلی وحشیانه متهم شده و یک خبرنگار روزنامه در استیتن آیلند شاهد آن است. این فیلم با اشاراتی به آثار “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) در حرفه “دی پالما” نقطه عطفی محسوب شده و باعث شد پس از آن تریلرهای خشنی بسازد. فیلم در زمان اکران در سال 1972 با واکنش منفی منتقدین مواجه شد که اجرا و فیلم‌های واقعی استفاده شده را جالب نمی‌دانستند. فیلم “کری” (Carrie) از “دی پالما” در سال 1976 هم فیلم موفق دیگر اوست.


8. ستون فقرات شیطان – The Devil’s Backbone – 2001

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی “گی‌یرمو دل تورو”، هنرمند اسکاری، که فیلمی گوتیک و ترسناک است و “ماریسا پاردس” (Marisa Paredes)، “ادواردو نوریگا” (Eduardo Noriega) و “فدریکو لوپی” (Federico Luppi) در آن اجرا می‌کنند. داستان در سال پایانی جنگ داخلی اسپانیا رخ داده و داستانی رئال-سورئال در یتیم خانه‌ای متروک اسپانیایی است که سزارس و کارمن مسئولیت آن را برعهده دارند. این فیلم با عناصر جنگی و سیاسی، داستان پسری یتیم به نام کارلوس را روایت می‌کند. این فیلم هم مانند فیلم قبلی با فیلم موفقتر دل تورو یعنی “هزارتوی پن” (Pans Labyrinth) در سال 2006 شباهت‌هایی دارد. منتقد سینمایی نیویورک تایمز، “ای.او. اسکات” درباره “ستون فقرات شیطان” به درستی گفت: “دل توروی کارگردان ترس را با ظرافت ترکیب کرده و وحشت و غم را در چشمان پسرکی نشان می‌دهد که تا حدودی متوجه جریان است.”


7. روانی – Psycho – 1960

فیلمی ترسناک و روانشناسانه به کارگردانی “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) افسانه‌ای با حضور “آنتونی پرکینز” (Anthony Perkins)، “جنت لی” (Janet Leigh)، “جان گوین” (John Gavin)، “ورا مایلز” (Vera Miles) و “مارتین بالسام” (Martin Balsam). گرچه این فیلم با “نفرین لیورونا” تفاوت دارد، اما هردو فیلم به رابطه نامعمول مادر و فرزندی می‌پردازند. درحالی “نفرین لیورونا” فیلم را با شخصیت شرورش اساطیری می‌کند، این فیلم به ذهن شخصیت منفی داستان به نام نورمن بیتس و علاقه ادیپ گونه‌اش به مادرش می‌پردازد. “روانی” را یکی از بهترین فیلم‌های “هیچکاک” می‌دانند و بسیاری از منتقدین و سینمادوستان آن را تحسین کرده‌اند. فیلم “ربکا” (Rebecca) تریلر دیگری به کارگردانی هیچکاک است که به شکل دیگری از هویت زنانه می‌پردازد.


6. کشتار با اره برقی در تگزاس – The Texas Chain Saw Massacre – 1974

یک فیلم ترسناک آمریکایی در سال 1974 با حضور بازیگران ناشناسی نظر “مریلین برنز” (Marilyn Burns)، “پاول اِی. پارتین” (Paul A. Partain)، “ادوین نیل” (Edwin Neal)، “جیم سایدو” (Jim Siedow) و “گونار هانسن” (Gunnar Hansen)، که اغلب بهترین فیلم اسلشر شناخته می‌شود. این فیلم به تولید و تهیه کنندگی “توبی هوپر” (Tobe Hooper) با بودجه 140،000 دلاری ساخته شد و در گیشه به فروش بالای 30 میلیون دلاری رسید (که معادل 150 میلیون دلار امروز است). داستان درباره چند دوست است که در مسیر سفر به دست یک خانواده آدم خوار اسیر می‌شوند. این داستان که به خاطر فروش بالا داستانی واقعی نامیده شد و شرایط سیاسی را نیز نقد می‌کرد، کاملاً تخیلی است. در حال حاضر این فیلم را یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک می‌دانند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین قسمت از فیلمهای ترسناک دنباله دار که طرفداران ژانر ترسناک باید ببینند


5. طالع نحس – The Omen – 1976

نمی‌شود از چندگانه‌های ترسناک نام برد و از “طالع نحس” حرف نزد. فیلمی به کارگردانی “ریچارد دانر” (Richard Donner) درباره کودکی که پس از قتل فرزند سفیر آمریکا “رابرت تورن” جایگزین آن کودک شده وهمسرش رمیک چیزی نمی‌داند. به زودی مرگ‌های عجیبی رخ می‌دهد و والدین نمی‌دانند بچه جایگزین که او را دامین نامگذاری کرده‌اند در حقیقت ضدمسیح است. این فیلم با حضور “گریگوری پک” (Gregory Peck)، “لی رمیک” (Lee Remick)، “دیوید وارنر” (David Warner)، “هاروی اسپنسر استیونز” (Harvey Spencer Stephens)، “بیلی وایت لا” (Billie Whitelaw)، “پاتریک تروتون” (Patrick Troughton)، “مارتین بنسان” (Martin Benson) و “لئو مک کرن” (Leo McKern)، با نقدهای مختلف روبرو شد و با موفقیت در گیشه به یک چندگانه بدل گشت.


4. آزمون بازیگری – Audition – 1999

نمونه بارز فیلم‌های آسیایی افراطی، یک فیلم ترسناک ژاپنی به کارگردانی “تاکاشی میکه” (Takashi Miike) براساس رمانی به همین نام نوشه “ریو موراکامی” در سال 1997 که داستان ضدزن و ترسناک آن درباره شیگهارو آیومای بیوه است که پسرش دنبال ازدواج مجدد اوست. سرانجام آیوما به کمک دوستش یک آزمون می‌گذارد تا همسر آینده‌اش را پیدا کند. او پس از مصاحبه با چند زن به آسامی علاقه مند می‌شود که او هم با آیوما رفتار خوبی دارد. با این حال در آغاز رابطه‌شان گذشته آسامی بر رابطه‌شان سایه می‌اندازد. این فیلم از زمان آغاز در لیست‌های مختلف برترین فیلم‌های ترسناک قرار گرفت. بر فیلم‌های ترسناک دیگر و کارگردان‌هایی مانند “الی راث” (Eli Roth) و “خواهران سوسکا” تأثیر گذاشت.


3. درخشش – The Shining – 1980

فیلمی ترسناک به تهیه کنندگی و کارگردانی “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) براساس رمانی به همین نام نوشته “استیون کینگ” در سال 1977 که “جک نیکلسون” (Jack Nicholson) در نقش جک تورانس الکلی و نویسنده نقش آفرینی می‌کند. او به عنوان مراقب هتل تاریخی متروکی در کلرادو راکیز عازم می‌شود تا در کنار همسرش وندی تورانس (شلی دووال “Shelley Duvall”) و پسر کوچکش دنی تورانس (دنی لوید “Danny Loyd”) در آنجا بماند.

چندی بعد دنی که می‌تواند ارواح را ببیند متوجه گذشته تاریک هتل می‌شود. در یک شب زمستانی تاریخ تکرار شده و جک تحت تأثیر نیروهای ماورایی هتل دیوانه شده و همسر و پسرش را به خظر می‌اندازد. این فیلم از زمان اکران در سال 1980 واکنش‌های مختلف دریافت کرد و سرانجام به یکی از بهترین و مهم‌ترین فیلم‌های ترسناک بدل شد.


2. جنگیر – The Exorcist – 1973

نه این بار “جنگیر” در صدر قرار نگرفت. این فیلم ترسناک ماورایی به کارگردانی “ویلیام فردکین” (William Friedkin) در سال 1973 نه تنها یک اثر درخشان سینمایی بلکه یک اثر فرهنگی است. بلافاصله پس از اکران فیلم تماشاگران در صف بلیت و تماش ساعت‌ها منتظر مانده و برخی چندبار آن را تماشا می‌کردند. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که می‌توانست حرفه تمام بازیگران و عوامل را دگرگون کند. با این حال بسیاری از ستاره‌های سینما آن را رد کردند و “آلن برستین” (Ellen Burstyn) کمتر شناخته شده و “لیندا بلر” (Linda Blair) ناشناس در آن حضور یافتند.

برخی از تماشاگران حین تماشای فیلم، مخصوصاً صحنه واقعی آنژیوگرافی مغزی و خودارضایی با صلیب حالشان بد شد. حتی چند مورد حمله قلبی و سقط جنین هم به این فیلم مربوط شد. فیلم درباره تسخیر شدن یک دختر 12 ساله و تلاش مادرش برای بهبود او با کمک دو کشیش است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


1. بچه رزماری – Rosemary’s Baby – 1968

بله “بچه رزماری” در صدر لیست قرار گرفت. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی “رومن پولانسکی” (Roman Polanski) به مضامینی مانند پارانویا، آزادی زنان، مسیحیت (کاتولیک) و فعالیت‌های فرقه‌ای مانند شیطان پرستی، می‌پردازد. داستان درباره گای و رزماری وودهاوس است که به آپارتمان برمفورد در نیویورک نقل مکان می‌کنند. رزماری خواب می‌بیند یک موجود شیطانی به او تجاوز کرده و سپس باردار می‌شود. همچنین شک می‌کند که همسایگان برای فرزندش نقشه‌های شوم دارند. “میا فارو” (Mia Farrow) در نقش اصلی درخشیده و به زیر پوست شخصیت می‌رود. این فیلم در سال 2014 از لحاظ فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی تقدیر شده و فهرست ملی ثبت فیلم افزوده شد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم