چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم

ساختن فیلم آموزشی روش بسیار خوبی است تا به‌وسیله آن اطلاعات خود را با جهان تقسیم کنید. باوجود سایت‌های جالبی مانند یوتیوب، به‌آسانی می‌توانید فیلم‌های آموزشی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. فرقی نمی‌کند که مخاطب شما دانش آموزان ابتدایی باشند یا میلیون‌ها مخاطب آنلاین، درهرصورت فیلم‌های آموزشی وسیله بسیار خوبی هستند که بتوانید اطلاعات خود را به‌صورت بصری و شنیداری با دیگران به اشتراک بگذارید.

بخش اول: توجه به جزئیات تکنیکی

چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: لوازم فیلم برداری
  1. لوازم لازم برای فیلم‌برداری را مشخص کنید. آیا می‌خواهید فیلم خود را به‌وسیله گوشی تلفن فیلم‌برداری کنید یا یک دوربین دیجیتال؟ شاید هم بخواهید از دوربین‌های فیلم‌برداری و میکروفون استفاده کنید. پیش از شروع کار به این فکر کنید که به چه لوازم و تجهیزاتی نیاز خواهید داشت.
  • به نورپردازی توجه کنید. نورپردازی فیلم شما بسیار مهم است، بنابراین یا در طول روز فیلم‌برداری کنید که نور طبیعی روشنایی فیلمتان را افزایش دهد و یا اینکه به مکان فیلم‌برداری نور کافی اضافه کنید تا فیلم آموزشی شما از نور کافی بهره‌مند باشد.
  • از میکروفون استفاده کنید. استفاده از یک میکروفون مناسب باعث می‌شود که پیام آموزشی شما رسا و واضح به گوش برسد. حتی یک میکروفون کوچک هم می‌تواند در افزایش کیفیت صدا مؤثر باشد.
  • هدف فیلم خود را در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید این فیلم را در یک کلاس نمایش دهید یا یک کارگاه آموزشی حرفه‌ای؟ اگر چنین است پس باید از دوربین با کیفیت استفاده کنید. اما اگر این فیلم را برای سرگرمی می‌سازید می‌توانید برای فیلم‌برداری از تبلت یا تلفن همراه خود استفاده کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: مکان فیلم برداری
  1. مکان فیلم‌برداری را انتخاب کنید. مکان مناسب فیلم‌برداری باید جایی باشد که برای فیلم‌برداری احساس راحتی داشته و همچنین تجهیزات موردنیاز را هم دارا باشد. این مکان باید حداقل سروصدا را داشته باشد تا در فیلم‌برداری شما تداخل ایجاد نشود.
  • در صورت امکان، پیش از شروع فیلم‌برداری از مکان موردنظر دیدن کنید. میزان سروصدای محیط در زمان‌های مختلف روز را در نظر گرفته و پس‌زمینه موردنظر خود را نیز انتخاب کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: ابزار ویرایش
  1. با ابزار ویرایش فیلم آشنا شوید. پس از فیلم‌برداری ممکن است لازم باشد که برخی قسمت‌ها را ویرایش کنید. برای ویرایش فیلم‌های آموزشی تکمیل‌شده می‌توانید از ابزارهایی مانند Windows Movie Maker (برای کامپیوتر) یا iMovie (برای مک) استفاده کنید. با کمک این نرم‌افزارها می‌توانید فیلم را وارد و ویرایش کرده، صدا افزوده و ویرایش نموده و فیلم خود را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.
  • با کمک ابزارهای مختلف می‌توانید به فیلم خود ویژگی‌های جالبی را اضافه کنید. ابزارهایی مانند Go!Animate (که باعث ایجاد انیمیشن می‌شود)، Google Story Builder (به کمک آن می‌توانید فیلم‌های داستانی تهیه کنید) و Stupeflix (به کمک آن می‌توانید از تصویر و فیلم اسلایدشو بسازید)، می‌توانند فیلم آموزشی شما را به یک فیلم حرفه‌ای تبدیل کنند.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: یوتیوب
  1. از سایت‌هایی مانند یوتیوب دیدن کنید. یک سایت پیدا کنید که به کمک آن فیلم خود را به اشتراک بگذارید. یوتیوب یک سایت بسیار خوب است که ابزارهای لازم را در اختیارتان قرار داده و به کمک آن می‌توانید فیلم‌های آموزشی خود را به‌آسانی به اشتراک بگذارید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فیلم‌های آموزشی خود را در یوتیوب به اشتراک بگذارند.
  • فیلم‌های آموزشی دیگر را تماشا کنید. شاید پیش از شروع کار بهتر باشد که فیلم‌های آموزشی دیگر را تماشا نموده و با اصول کار و بایدونبایدها آشنا شوید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: اصول کار
  1. فیلم‌های موجود را بررسی نموده و ببینید که چگونه می‌توان یک فیلم خاص تولید نمود. با جستجوی موضوع فیلم خود در یوتیوب یا گوگل می‌توانید فیلم‌های ساخته‌شده درباره موضوع موردنظر خود را ببینید.
  • از دیدن فیلم‌های موجود در حیطه موردنظر خود ناامید نشوید زیرا بسیاری از افراد برای یادگیری یک مهارت جدید فیلم‌های متعدد را تماشا می‌کنند.
  • سعی کنید فیلم خود را به یک فیلم خاص تبدیل کنید. نکاتی که در فیلم‌های دیگر نیامده را مشخص نموده و آن را در فیلم‌های خود بگنجانید.

بخش دوم: آماده‌سازی برای ساخت فیلم آموزشی خود

چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: موضوع موردعلاقه
  1. موضوع موردعلاقه خود را مشخص کنید. موضوعی که به آن تسلط دارید را انتخاب نموده و یا یک مهارت جدید فراگرفته و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهید.
  • نوع فیلم آموزشی خود را مشخص کنید.
  1. آیا می‌خواهید چیزی را آموزش دهید یا اینکه درباره موضوعی خاص اطلاعات بیشتر ارائه دهید.
  2. آیا باید خودتان هم فعالیت‌هایی انجام دهید یا اینکه فقط صحبت کنید؟
  • پیش از شروع فیلم‌برداری از مراحل موردنظر یک لیست تهیه کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: آماده سازی متن
  1. متن موردنظر را آماده کنید. رمز موفقیت یک فیلم آموزشی آمادگی قبلی است. بیشتر افراد، بخصوص افراد خجالتی، اگر چند بار تمرین کنند راحت‌تر می‌توانند در جلو دوربین صحبت کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات لازم را به‌درستی بیان می‌کنید. پیش از شروع فیلم‌برداری فیلم آموزشی از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید. زیرا نمی‌دانید که چند نفر ممکن است این فیلم را تماشا کنند.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: تمرین متن موردنظر
  1. متن موردنظر را تمرین کنید. برای اینکه در فیلم آموزشی خود یک فرد متخصص به نظر برسید باید به پیام خود تسلط کامل داشته باشید. بهترین راه کسب این اعتمادبه‌نفس تکرار و تمرین است.
  • در جلو آینه تمرین کنید. تمرین متن موردنظر زمانی که کسی در اطرافتان نباشد، باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس لازم را به دست آورید.
  • با یک دوست تمرین کنید و از واکنش او استفاده کنید. بهتر است که پیش از فیلم‌برداری و به اشتراک‌گذاری فیلم موردنظر فرد دیگری به شما گوش دهد.
  • در صورت امکان بهتر است بدون نگاه کردن به متن و از حفظ آن را بیان کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: آماده سازی تجهیزات
  1. تجهیزات لازم را فراهم کنید. به پیام موردنظر خود فکر کرده و تجهیزات لازم برای انتقال بهتر و واضح‌تر آن پیام را در نظر بگیرید.
  • به فیلم‌های آموزشی دیگر توجه کرده و ببینید از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنند. البته نباید مستقیماً فیلم‌های دیگر را تقلید کرد، اما می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.
  • درواقع برای ساخت فیلم آموزشی هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از تجهیزات با لوکیشن های ساده و پیچیده استفاده کنید که با موضوع موردنظر شما متناسب و هماهنگ باشند.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: پوشش مناسب
  1. پوشش مناسب داشته باشید. فراموش نکنید که صحبت در جلو دوربین از صحبت جلوی آینه متفاوت است. هرچقدر بیشتر تمرین کنید نتیجه بهتری دریافت خواهید نمود.
  • در تمرین‌های خود لباس موردنظر را پوشیده و فیلم بگیرید. با مرور آن فیلم و اجرای خود می‌توانید اشتباهات رخ‌داده را بررسی کنید.
  • از یک دوست مورد اعتماد بخواهید که فیلم شما را تماشا کرده و آن را نقد کند. شاید یک شخص بی‌طرف بهتر بتواند اشتباهات و معایب فیلم شما را تشخیص دهد.

بخش سوم: شروع فیلم‌برداری

چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: فیلم برداری
  1. در صورت امکان برای فیلم‌برداری از یک فرد کمک بگیرید. زمانی که خودتان می‌خواهید فیلم آموزشی را تهیه کنید، بهتر است برای فیلم‌برداری از یک شخص دیگر کمک بگیرید تا خودتان بر مطالب تمرکز کنید. علاوه براین، فرد موردنظر می‌تواند راهنمایی‌تان کند و به مواردی مانند نور و صدا توجه کند.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: ظاهر مناسب
  2. ظاهر مناسبی داشته باشید. برای ساختن فیلم آموزشی به دنبال این هستید که مخاطب شما تصور کند شما در حیطه موردنظر متخصص هستید، حتی اگر این‌گونه نباشد.
  • ظاهر خود را به‌گونه‌ای آماده کنید که به موضوع مرتبط باشد. اگر درباره مصاحبه کاری صحبت می‌کنید، همانند یک فرد مصاحبه‌کننده و جویای کار لباس بپوشید؛ درحالی‌که اگر درباره تعمیر خودرو و تعویض روغن آن صحبت می‌کنید باید پوشش دیگری داشته باشید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: فیلم مختصر و مفید
  1. یک فیلم مختصر و مفید بسازید. تحقیقات نشان داده که میانگین تمرکز یک فرد حدود 7 الی 15 دقیقه است. در هنگام ساخت فیلم این نکته را به یاد داشته و فیلم خود را تا حد امکان کوتاه بسازید، البته درعین‌حال باید پیام خود را نیز به‌خوبی منتقل کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: انتقال فیلم به کامپیوتر
  2. فیلم خود را به کامپیوتر منتقل کنید. پس از فیلم‌برداری باید آن را به کامپیوتر منتقل نموده و ویرایش‌های لازم را انجام دهید.
  • فراموش نکنید که فیلم خام خود را در پوشه دیگری نیز ذخیره کنید تا در آینده بتوانید ویرایش و تغییرات لازم را اعمال کنید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: پست کردن فیلم
  1. فیلم خود را پست کنید. فیلم خود را در سایتی مانند یوتیوب منتشر کنید تا مخاطبان بسیاری به آن دسترسی داشته باشند.
  • در سایت یوتیوب به صفحه “YouTube for Creators” مراجعه کنید. این صفحه که به زبان انگلیسی است، به شما کمک می‌کند که مهارت‌های فیلم‌سازی را افزایش داده، مخاطب خود را بشناسید و کانال یوتیوب خود را بهبود بخشید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: واکنش مخاطبین
  1. از مخاطبین درخواست کنید که نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند. واکنش و بازخورد مخاطبین شما بسیار مهم است، بنابراین به تعداد like و dislike توجه کرده و به نظرات و پیشنهادات سازنده توجه کنید.
  • به نظرات منفی و بی‌ادبانه توجه نکنید. انتقادهای شخصی و غیر سازنده را نادیده بگیرید.

    چگونه یک فیلم آموزشی بسازیم: آمار و ارقام
  1. آمار و ارقام را تجزیه‌وتحلیل کنید. برای مثال، یوتیوب به شما اجازه می‌دهد ببینید که چه کسی فیلم شما را تماشا می‌کند، چه مدت آن را تماشا می‌کند و چه افراد، از چه مناطق جغرافیایی و یا گروه‌های سنی، فیلم شما را تماشا می‌کنند. این آمار و ارقام به شما کمک می‌کند تا بدانید با فیلم آموزشی خود چه جمعیت هدفی را تحت تأثیر قرار داده‌اید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. rzamir

    بهمن 27, 1398

    خوشم اومد
    ایولا

    پاسخ