معرفی انیمه “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” (Castle in the Sky)

نویسنده و کارگردان ژاپنی، “هایائو میازاکی”، بهعنوان بزرگترین کارگردان تاریخ انیمیشن‌سازی شناخته می‌شود. آثار او با معرفی احساسات انسانی به ژانر انیمیشن، توانستند محدودیت‌های فرهنگی آن را از بین ببرند. ما در این مقاله به معرفی انیمه سینمایی “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” پرداخته‌ایم که شاید بزرگ‌ترین اثر او نباشد اما یک اثر مهم و یک موفقیت انمیشینی است. با دیدن این انیمه به سبک میازاکی و فیلمسازی او پی برده و می‌توانید با آثار غنی بعدی او بهتر آشنا شوید. با پروشات همراه باشید.


  • نام انیمه: “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” (Castle in the Sky)
  • ژانر: ماجراجویی، فانتزی
  • کارگردان: “هایائو میازاکی” (Hayao Miyazaki)
  • صداپیشگان: “کیکو یوکوزاوا”، “مایومی تاناکا”، “مینوری ترادا”
  • سال تولید: 1986
  • زبان: ژاپنی
  • امتیاز آی ام دی بی: 8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96/100

تریلر انیمه

ماجراجویی‌های بی‌وقفه برای رسیدن به هدفی که عموما بی‌بهره از تخیل و جادو نیست، یکی از عناصر جدانشدنی آثار میازاکی است که در “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” هم به‌خوبی به آن پرداخته شده‌است. این انیمه سینمایی، در مدت زمان دو ساعتی خود، از طرفی به دنیای ساده و بی‌آلایش دو نوجوان وارد می‌شود که تمام تلاششان را برای نجات دادن قلعه‌ای قدیمی و افسانه‌ای به‌نام لاپوتا می‌کنند و از طرفی هم حرص و طمع بی‌پایان افراد بزرگسال برای نابودی بیشتر زندگی و رسیدن به قدرت و ثروت را به تصویر می‌کشد.

“لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” روایتگر تلاش دو نوجوان به نامهای شیتا و پازو برای رسیدن به قلعه‌ای به نام لاپوتا است. قلعه‌ای که باقی‌مانده از سرزمینی معلق در آسمان است که سال‌ها انسان‌ها بر روی آن در آرامش زندگی می‌کردند ولی بر اثر پدیده‌ای ناشناخته مجبور به بازگشت بر روی زمین می‌شوند. لاپوتا مورد توجه دو گروه دیگر نیز قرار دارد. راهزنانی که سال‌ها به دنبال گنج باقی‌مانده از تمدن شکوفای مردم آن سرزمین هستند و شخصی دولتی به نام موسکا که با سوء استفاده ارتش سعی دارد با دستیابی به تکنولوژی پیشرفته و روبات‌های باقی‌مانده در این قلعه به زمین بازگشته و یک امپراتوری خودکامه برپا کند. کلید رسیدن به لاپوتا نگین گردنبندی بر گردن شیتا است، دختری که اجدادش زمانی در این شهر افسانه‌ای زندگی می‌کردند. پازو نیز پسری که پدرش سال‌ها پیش در سفری توانسته عکسی از لاپوتا بیندازد و سودای رسیدن به آن را در سر دارد برای محافظت از دختر وارد ماجرا می‌شود.

“لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” شاید پختگی و جذابیت دیگر آثار این کارگردان خوش‌ذوق ژاپنی را نداشته باشد، اما شخصیت‌ها، گره‌های داستانی و به‌طور کلی فضاسازی مختص خود میازاکی را داراست که در سراسر داستان این انیمه می‌توان آنها را حس کرد. این انیمه یک بار دیگر نشان می‌دهد که قدرت عشق و تکیه به ارزش‌های واقعی انسانی، چیزی است که بیش از هر مورد دیگری برای بشر ضرورت دارد و تنها با حفظ شرافت و عشق ورزیدن است که می‌توان به آرامش و اهداف والا رسید.

تصاویری از انیمه سینمایی “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم