معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی با محوریت سیاست در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

سیاست بازی هوشمندانه‌ای است که اگر یکی از طرفین خوب بازی نکند اوضاع بهم می‌ریزد. از بدشانسی زندگی ما در هزارتویی از دروغ‌ها و فریب‌ها غرق شده است. با این حال گاهی اوقات بازی‌های سیاسی خوب پیش می‌روند. کارگردان‌های سراسر جهان به این بازی‌های سیاسی علاقه نشان می‌دهند و توانسته‌اند برخی از آنها را به تصویر بکشند. در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های سیاسی تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. تاریخ مجهول آمریکا – American History X – 1998

دلیل قرار گرفتن این فیلم در آخر لیست پایان کلیشه آن است، که با وجود نویسندگی و کارگردانی موفق، شرم آور است. در هر صورت فیلم خوبی است که با قصد خوبی ساخته شده و داستان درباره درک وینیارد است که به خاطر جرمی سه سال در زندان مانده. او پیش از اسارت عضو جنبش نئو-نازی بود و حالا که عوض شده باید پس از زندان مسیر دیگری را پیش بگیرد.

این فیلم بیشتر به خاطر اجرای درخشان “ادوارد نورتون” (Edward Norton) در نقص اصلی شناخته می‌شود. او بار اصلی فیلم را بر دوش کشیده و از یک فرد خونسرد به فردی با ایده و عقاید متفاوت تبدیل می‌شود. این فیلم یکی از بهترین اجراهای او را دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر ادوارد نورتون که باید تماشا کنید


14. به نام پدر – In the Name of the Father – 1993

فیلمی با حضور “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis) در نقش اصلی، درباره مرد بی گناهی که به خاطر جرم مرتکب نشده 15 سال در زندان بوده. دی-لوئیس نقش گری کانلن را ایفا می‌کند که به بمب گذاری متهم شده و فیلم 15 سال تلاش او برای اثبات بیگناهی را نشان می‌دهد، زیرا به اجبار اعترافی را امضا کرد و به همراه پدرش زندانی شد. “جیم شریدان” (Jim Sheridan) که با آثار موفق خود به هوش و قریحه بیننده احترام می‌گذارد، نویسندگی و کارگردانی فیلم را برعهده دارد.

دی-لوئیس در نقش اصلی می‌درخشد و با اجرای صادقانه‌اش شما را میخکوب می‌کند. صحنه‌ای که یکی از ماموران او را تهدید می‌کند تا در صورت امضا نکردن اعتراف پدرش را می‌کشد خیره کننده است. او بار احساسی صحنه را درک کرده و آن را به خوبی نشان می‌دهد. این اجرا واقعاً دیدنی است و او را به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ ثابت کرد.


13. سی دقیقه پس از نیمه شب – Zero Dark Thirty – 2012

یکی از بهترین فیلم‌های این دهه به کارگردانی “کاترین بیگلو” (Kathryn Bigelow) درباره تلاش‌های سازمان سیا و دولت آمریکا برای تعقیب و قتل یکی از خطرناک‌ترین مردان یعنی “اسامه بن لادن”. رهبری تیم سیا را زن جوانی به نام مایا برعهده دارد که می‌خواهد به هرقیمتی این تروریست را دستگیر کند. فیلمنامه “مارک بول” (Mark Boal) یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین جنبه‌های فیلم است که انسجام خود را حفظ می‌کند. نظم بخشیدن به حواشی سیاسی این داستان مشکل است، اما فیلم از پس آن برآمده و تمام این جنبه‌ها را پوشش می‌دهد.

سبک کارگردانی خاص بیگلو و موفقیت آن از صحنه اول پیداست. او با روش خاص و بی نظیر خود توانست هر صحنه را به حقیقی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشد. “جسیکا چستین” (Jessica Chastain) هم با اجرای زیبای خود یکی از بهترین نقش آفرینی‌های زندگی‌اش را ارائه داد. او در هر نقش درخشیده و سبک خاص بیگلو و فیلمنامه بی نقص بول را تکمیل می‌کند.


12. انتخابات – Election – 1999

“الکساندر پین” (Alexander Payne) با ساخت این هجو سیاسی خلاقیت زیادی به خرج داد و با نمایش انتخابات یک دبیرستان بازی کثیف سیاست را نشان داد. طنز داستان نه تنها در نمایش دانش آموزان بلندپرواز بلکه در نمایش معلمی خودخواه و فریبکار، نهفته است. یک فیلم کلاسیک درباره سیاست آن هم با داستان نوجوانان معصوم. تماشاگران به راحتی می تونند استعاره و اشاره به سیاستمداران واقعی را درک کنند. اجرای “ریس ویترسپون” (Resse Witherspoon) با تحسین مواجه شد و حضور او را به عنوان یک بازیگر جدی ثابت کرد.


11. میلک – Milk – 2009

این فیلم حماسی از “گاس ون سنت” (Gus Van Sant)، “شان پن” (Sean Penn) را در نقش یک سیاستمدار کالیفرنیایی و فعال حقوق همجنسگرایان، به نام هاروی میلک نشان می‌دهد و به خوبی توانست این جنبش اجتماعی در پس مسائل سیاسی را نشان دهد. این فیلم زیبا تماشاگران را به یک ماجراجویی عطفی وارد می‌کند که با بی عدالتی‌ها و دورویی‌های جامعه مدرن دست و پنجه نرم می‌کنند. مرگ “هاروی میلک” در صحنه آخر از لحاظ اجرایی و سینمایی هنری است. یک فیلم جالب و دیدنی که امید را زنده می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 18 فیلم جذاب و دیدنی این دهه درباره افراد دگرباش (LGBT)


10. سقوط – Downfall – 2004

این فیل به خاطر نمایش صحنه‌های طنز هیتلر در اینترنت معروف شد و تأسف آور است که این موضوع فیلم را در سایه قرار داد. یکی از بهترین درام‌های جنگی/سیاسی قرن، با اجرای فراموش نشدنی “برونو گانتس” (Bruno Ganz) در نقش اصلی آدولف هیتلر، که داستان یکی از مشهورترین رهبران جنگی تاریخ را روایت می‌کند. گانتس از لحاظ فیزیکی و روانی در این شخصیت غرق شده است. همدردی و همزادپنداری با شخصیتی مانند هیتلر سخت است، اما این بازیگر با یکی از بهترین اجراهای ممکن این کار را می‌کند.

کارگردانی موفق “الیور هرشبیگل” (Oliver Hirschbiegel) با توجه به جزئیات باعث موفقیت فیلم شد. او به خوبی فیلم را پیش برد. توجه او به جزئیات باعث شد به حوادث روی داده در روزهای پیش از مرگ هیتلر نگاهی بی طرفانه داشته باشد. این فیلم به دلیل سبک زیبا و اجراها باید دیده شود. زیرا بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های آن دهه است.


9. نبرد الجزیره – 1966 – The Battle of Algiers

هر اتفاق دو مقصر دارد. هر طرف براساس دیدگاه و فلسفه‌های خودش آن را روایت کرده و به نسل‌های بعد منتقل می‌کند. بنابراین حقیقت و تاریخ تجزیه می‌شود و نمی‌توانیم به واقعیت اصلی پی ببریم. در سال 1966 فیلمی درباره انقلاب الجزیره علیه فرانسه استعمارگر به نام “نبرد الجزیره” به کارگردانی “جیلو پونته‌کوروو” (Gillo Pontecorvo) ساخته شد.

این شاهکار سیاه و سفید جدا از کارگردانی و فیلمسازی درخشان، روایتی خاص دارد که طرف هردو کشور را می‌گیرد و هیچکدام را برتر نمی‌داند. زیرا با نمایش منطق و ایراد طرفین تاریخ را به خوبی بازگو می‌کند. انقلابی‌ها برای رسیدن به آزادی مبارزه می‌کنند و همدردی تماشاگر را برمی انگیزند، اما بمب گذاری در فرانسه که به کشتن بیگناهان می‌انجامد نیز همدردی مخاطب را برمی انگیزد. مقابله فرانسه با تروریسم هم گرچه از نظر خودشان منطقی است اما سؤالات اساسی ایجاد می‌کند. دوگانگی تاریخ باعث واقعی بودن این فیلم می‌شود. بنابراین “نبرد الجزیره” را می‌توان بهترین درام جنگی و بهترین فیلم سیاسی دانست.


8. مالکولم ایکس – Malcolm X – 1992

یک اثر زندگی نامه‌ای سیاسی ساخته “اسپایک لی” (Spike Lee) درباره زندگی یک مجرم آفریقایی-آمریکایی که به یک فعال اجتماعی به نام مالکولم ایکس تبدیل شده که به خاطر عقایدش نسبت به اسلام ترور می‌شود. این فیلم نشان می‌دهد که مبارزه با جریان حاضر می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. تلاش برای محافظت از یک فرد هم به خوبی در فیلم نشان داه می‌شود. یکی از قدرتمندترین فیلم‌های اخیر تاریخ، که پیامش را به خوبی منتقل می‌کند. اجرای “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) در نقش اصلی این رهبر به خوبی باورپذیر است.


7. زد – Z – 1969

“کاستا-گارواس” (Costa-Garvas) در سومین فیلم خود یک هجو درباره دیکتاتوری نظامی یونان و ترور “گریگوریاس لامبراکیس” را نشان می‌دهد. او در این فیلم درباره کشمکش سیاسی و به فساد کشیده شدن موفقیت صحبت می‌کند. فیلم بدون اینکه شعارگونه باشد این پیام را منتقل می‌کند. این فیلم می‌تواند افرادی را که با دورویی و تظاهر زندگی کرده و کارشان را درست می‌دانند، بیدار کند. فیلمی درباره دروغ، حقیقت و فساد کاری و یکی از صادقانه‌ترین فیلم‌های سیاسی تاریخ.

همچنین بخوانید: معرفی 9 فیلم درباره خون آشام‌ها و گرگینه‌ها که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


6. مونیخ – Munich – 2005

یکی از بهترین آثار “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) که تا به امروز دست کم گرفته شده است. فیلم درباره پنج نفر است که باید اعضای یک گروهک تروریستی که مسئول کشتار مونیخ هستند را یافته و به قتل برسانند. رهبری این پنج نفر را اونر کافمن (با بازی درخشان “اریک بانا” (Eric Bana)) برعهده دارد. مأموریت آنها خطرناک است و اونر به عنوان یک مأمور موساد باید سخت تلاش کرده و شواهدی را در اختیار دولت اسرائیل بگذارد. آن‌ها مأموریت خود را آغاز کرده، اما به زودی متوجه می‌شوند اوضاع پیچیده‌تر بوده و با یک دوراهی اخلاقی مواجه می‌شوند. اعضای این گروه افرادی خام و ایده آلیست هستند که می‌خواهند کار درست را انجام دهند، اما به زودی متوجه می‌شوند جهان پر از دروغ و راز و توطئه است.

این فیلمی است که تمام شب شما را بیدار نگه می‌دارد و صحنه‌های آزاردهنده آن تا پایان عمر همراهتان خواهد ماند. یکی از صحنه‌ای داستان صحنه عاطفی اونر با همسرش است که ناگهان صحنه‌هایی از کشتار به ذهنش رسیده و به فروپاشی روانی دچار می‌شود. صدقات این فیلم آن را دیدنی می‌کند.


5. کاندیدای منچوری – The Manchurian Candidate – 1962

یکی از بهترین تریلرهای سیاسی درباره شستشوی مغزی یکی از کاندیدای حزب راست تا برای کمونیست‌ها کاری انجام دهد. این فیلم در زمان حمله موشکی به کوبا اکران شد و به خاطر داستان و ساخت موفقش به یک اثر کلاسیک بدل گشت. قهرمان‌ها می‌خواهند با این توطئه مبارزه کنند و بازی سیاسی هم به خوبی نمایش داده می‌شود. این فیلم نحوه شستشوی مغزی مهره‌های درشت بازی را به خوبی نشان می‌دهد. “فرانک سیناترا” (Frank Sinatra) و “لارنس هاروی” (Laurence Harvey) در نقش اصلی اجرای درخشان ارائه دادند. این فیلم که پدر فیلم‌های نئو-نوآر است الماسی در هالیوود محسوب می‌شود.


4. همشهری کین – Citizen Kane – 1941

بهترین فیلم تاریخ به معرفی نیاز ندارد. “اورسن ولز” (Orson Welles) به شکل‌های مختلف در تاریخ فیلمسازی انقلاب به پا کرده و محدودیت‌ها را کنار گذاشته است. داستان زندگی یک روزنامه خوان است که در راه یک ماجراجویی ایده آلیستی درگیر قدرت و جاه طلبی می‌شود. فیلم نشان می‌دهد که گریز از سیاست ممکن است و عطش قدرت قهرمان را در خود غرق می‌کند. این فیلم با وجود فلش بک‌ها به یک تراژدی شکسپیری تبدیل شده و به داستان اصلی هم پایبند می‌ماند. فیلم از لحاظ بصری جذاب بوده و با نمایش زندگی قهرمان داستان بیننده را به مرحله جدیدی می‌رساند.


3. آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود – Mr. Smith Goes to Washington – 1939

“فرانک کاپرا” (Frank Capra) از زمان خود جلوتر بود، و در سال 1939 این کمدی درام سیاسی را ساخت و مردی معمولی را نشان داد که ناخواسته به دنیای سیاست وارد شده و به زودی به بخشی از این بازی کثیف تبدیل می‌شود. در این فیلم می‌بینیم که سادگی یک مرد معمولی در بازی سیاسی مورد سواستفاده قرار می‌گیرد و او هم به تدریج به نفع جامعه خود را عوض می‌کند. لازم به ذکر نیست که اشارات سیاسی باعث شد فیلم در زمان اکران سروصدا به پا کند. با این حال تماشاگران از آن استقبال کردند و فیلم در گیشه پرفروش بود. “جیمز استوارت” (James Stewart) پس از اکران فیلم موردتوجه قرار گرفت و شناخته شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های کاپرا و یکی از بهترین کمدی-سیاسی های تاریخ است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های جنگی سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


2. دکتر استرنج لاو – Dr. Strangelove – 1964

هر اثر “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) درخشان است. اقتباس آزادی از تریلر “پیتر جرج” به نام “وضعیت قرمز”، درباره ترس در دوران جنگ سرد درباره هولوکاست هسته‌ای که به یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ تبدیل شد. فیلمنامه هوشمندانه و کارگردانی موفق این فیلم را از سایر کمدی‌ها جدا می‌کند. زیرا با وایت جالب خود خودخواهی و آسیب پذیری انسان را هدف قرار می‌دهد. در این فیلم می‌بینیم انسانی که با برتری سیاسی کور شده با تصمیم‌های خود جهان را در آستانه رنج قرار می‌دهد. این فیلم قدرتمندان را به زانو درآورده و جهان را از منظر دیگری نشان داد. این فیلم با طنز خود پیام قدرتمندی را به جهان منعکس کرد و ترفندهای سیاست را نشان داد.


1. همه مردان رئیس‌جمهور – All the President’s Men – 1976

سروکله زدن با سیاست شجاعت می‌خواهد و “آلن جی پاکولا” (Alan J. Paluka) زمانی که تصمیم گرفت از کتاب “کارل برنستین” و “باب وودوارد” فیلمی بسازد شجاعت به خرج داد. تأثیر فیلم زیاد بود و یک شبه موردتوجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. روایت آلن از رسوایی واترگیت در سناتوری آمریکا طی یک روایت روزنامه وارانه گرچه مستقیماً سیاسی نبود، اما توانسته جنبه تاریک سیاست و بازی‌های آن را نشان دهد. اجرای زیبای “داستین هافمن” (Dustin Hoffman) و “رابرت ردفورد” (Robert Redford) باعث موفقیت فیلم شد و هم داستان را باورپذیر کرد و هم ترس و وحشت پنهان در پس یک بازی سیاسی را نشان داد. این فیلم بهترین فیلم سیاسی است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. امیرمهدی

    تیر 6, 1399

    چرا ادولف هیتلر رو خونخوار لقب دادین(البته گمان کنم منبع سایت هیتلر رو اینگونه خطاب کرد )
    توی جنگ که حلوا پحش نمیکنن بکش تا کشته نشوی
    نود درصد اینای هم که میگن تحریف مخصوصا وقتی سفارشی ساخته بشه

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به امیرمهدی

      تیر 6, 1399

      سلام امیرمهدی جان،
      متن مقاله اصلاح شد

      پاسخ

      • Siyavash در پاسخ به عباس

        تیر 6, 1399

        سلام
        عباس عزیز:حالا خودمونیما:هیتلر واقعا خونخوار بوده خب…چون هیتلر تو جنگ بوده پس حق داشته و تبرئه ست…آدم بد،بده دیگه،بعضیا تو شرایط مشابه هیتلر بودن و خونخوار نبودن:اینا آدم خوبان…البته که هدف من دفاع از یهودیت نیس…

        پاسخ

    • جمال در پاسخ به امیرمهدی

      تیر 8, 1399

      به هر حال تاریخ رو برنده ها مینویسن

      پاسخ