معرفی 8 فیلم و سریال جذاب و دیدنی شبیه فیلم “برف‌شکن” (Snowpiercer)

بسیاری هنور فیلم “برف شکن” از “بونگ جون-هو” (Bong Joon-ho) را یکی از بهترین فیلم‌های پسا-آخرالزمانی می‌دانند. با الهام از این فیلم یک سریال تلویزیونی به همین نام هم ساخته شده که عناصر اکشن، جدی و علمی تخیلی هم داراست. هردوی این فیلم و سریال‌ها درباره زندگی مسافران یک قطار است که در میان دنیای منجمد پیش می‌رود. درحالی که افراد ثروتمند قطار زندگی خودشان را دارند، افراد فقیر بدترین شرایط را داشته و بنابراین تضاد طبقاتی ایجاد می‌شود که مشخصه اصلی “برف شکن” است.

اگر هردوی این فیلم و سریال‌ها را تماشا کرده‌اید، احتمالاً دوست دارید فیلم و سریال‌های مشابه را تماشا کنید. در اینجا لیستی از فیلم و سریال‌های مشابه را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


8. 100 – The 100 – 2014

سریالی براساس یک رمان پادآرمان شهری که درامی خشن است. این سریال مانند “برف شکن” به مضامینی مرتبط با آزادی و حقوق مدنی می‌پردازد.

این سریال دنیایی را نشان می‌دهد که پس از فاجعه هستی بشریت و حیات از کره زمین پاک شده است. تنها چند بازمانده که پیش از این فاجعه به فضا رفته‌اند زنده مانده‌اند. از میان تعدادی از آنها هم زندانیانی هستند که در آن سیاره زنده مانده‌اند. در حقیقت در سفینه بزرگی که چند نسل از بازماندگان را نگه می‌دارد. بنابراین این افراد به عنوان نمونه آزمایشگاهی به زمین می‌آیند تا ببیند امکان حیات وجود دارد یا نه. با آزاد شدن این زندانی‌ها نبردی برای بقا آغاز می‌شود که خطر هم در کمین است.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


7. سقوط آسمان‌ها – Falling Skies – 2011 – 2015

سریالی با تهیه کنندگی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg)، درباره زندگی انسان‌هایی که پس از حمله بیگانه‌ها زنده مانده‌اند. آن‌ها به عنوان یکی از آخرین بازماندگان بشریت، به نیروهایی ملحق می‌شوند تا با بیگانه‌ها مبارزه کنند. از آنجاییکه برخلاف “برف شکن” در اینجا بیگانه‌ها هم وجود دارند، رئال محسوب نمی‌شود. همچنین از جمله مضامین ظلم علیه بشریت است.


6. زیر گنبد – Under the Dome – 2013-2015

سریالی اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته “استیون کینگ” درباره شهر کوچکی که ناگهان از بقیه دنیا جدا شده و زیر یک گنبد قرار می‌گیرد. پس از ایجاد آشوب افرادی که درون آن هستند برای آزادی تقلا کرده و افرادی که بیرون هستند آنها را نجات می‌دهند. این داستان علمی-تخیلی جذاب است و این را مدیون کینگ می‌باشد. اگر این سریال را تماشا کنید متوجه می‌شود تمثیل‌های آن نشان دهنده مشکلات محیطی امروز است.


5. انقلاب – Revolution – 2012-2014

این سریال مانند آثار دیگر این لیست در دنیایی پسا-آخرالزمانی رخ می‌دهد که سیستم حکومتی سنتی از بین رفته، تکنولوژی و قوانین هم وجود ندارند. درنتیجه افرادی که به خشونت دست می‌زنند کنترل جامعه را به دست می‌گیرند. میان “برف شکن” و “انقلاب” شباهت‌هایی وجود دارد. اما مهم‌ترین مضامین مشترک این دو عبارتند از آزادی، ظلم و ارزش جامعه.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تام هاردی، ستاره‌ توانای سینمای هالیوود


فیلم‌هایی مانند “برف شکن”:

4. منطقه 9 – District 9 – 2009

این فیلم با موضوع نابرابری اجتماعی دنیایی را نشان می‌دهد که در آن بیگانه‌ها در اقلیت بوده و باید در شرایط سخت زندگی کنند. حکومت تصمیم می‌گیرد آنها را از ویرانه‌ها به منطقه 9 ببرد. با این حال سپس متوجه می‌شود در منطقه 9 رازهای بسیاری وجود دارد. این فیلم از بسیاری جهات نشانگر نابرابری‌های نژادی است که زمانی در جهان رایج بودند.


3. قطار بوسان – Train to Busan – 2016

یک تریلر آخرالزمانی‌های درباره زامبی‌ها که مانند “برف شکن” کل داستان در یک قطار رخ می‌دهد که با حمله زامبی‌ها مسافران در آن گیر افتاده‌اند. صحنه‌های اکشن و مهیج فیلم دست کمی از “برف شکن” ندارد. در پس زمینه حمله زامبی‌ها فیلم درباره شورش طبقات اجتماعی هم استعاراتی را دربر دارد، درست مانند “برف شکن”.


2. چارلی و کارخانه شکلات‌سازی – Charlie and the Chocolate Factory – 2005

شاید برخی این فیلم را اقتباسی از داستان کلاسیک کودکانه “رولد دال” بدانند. با این حال این فیلم با حضور “جانی دپ” (Johnny Depp) در نقش اصلی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد که باعث شده آن را با “برف شکن” مقایسه کنیم. حتی طبقه نظریه‌ای این فیلم را پریکوئل “برف شکن” می‌دانند.

فیلم درباره کودک فقیری است که بلیت طلایی دیدار از کارخانه شکلات سازی ویلی وانکا را دریافت می‌کند. از بین تمامی کودکان حاضر در آنجا چارلی تنها کودکی است که این کارخانه را به خاطر آنچه که هست دوست دارد نه به خاطر طمع خودش. اگر دقیق‌تر شوید متوجه خواهید شد فیلم درباره طبقات اجتماعی نقدهای تند و تیزی دارد. هردو فیلم درباره گروه‌هایی هستند که برای سیستمی مخوف کار می‌کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جانی دپ به انتخاب منتقدین


1. انگل – Parasite – 2019

“انگل” پس از اکران نقدهای مثبت دریافت کرد و از این نظر جریان ساز بود. از این نظر هردو فیلم “بونگ جون-هو” مشابه هستند. این دو فیلم بر تفاوت طبقاتی میان قشر ثروتمند و فقیر تمرکز می‌کنند. همچنین خشونت دو فیلم زیاد بوده و پایان تاثیرگذاری دارند. بنابراین اگر فیلم “برف شکن” بونگ جون-هو” را دوست دارید، حتماً فیلم “انگل” را هم در لیست فیلم‌های خود قرار دهید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. hamed

    تیر 7, 1399

    از همه اینها شبیه تر به اسنوپیرسر فیلم پلتفرمه که خیلی عمیقتر به اختلافا طبقاتی میپردازه و بجای قطار(افقی) طبقاتو بصورت آسانسور(عمودی) نشون میده

    پاسخ