معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره تروریسم که شاید دوست داشته باشید تماشا کنید

ما در دوران سختی زندگی می‌کنیم. دنیا در آستانه جنگ افروزی است و حکومت‌های خودخواه به یکدیگر حمله می‌کنند. این حکومت‌ها با ادعای صلح خلاف آن عمل می‌کنند. تروریسم می‌تواند انسان را بیدار کند، در غیر این صورت در چنگال قدرت‌های بزرگ گیر می افتد. خوشبختانه فیلمسازان بزرگی داریم که گهگاه آثار درخشانی تولید می‌کنند. آن‌ها نیز مانند هنرمندان دیگر به زیبایی‌های انقلاب علاقه‌مند شده و این موضوع داغ را روایت می‌کنند. در حقیقت آنچه که برای یک طرف تروریسم است برای طرف دیگر مبارزه برای انقلاب نام دارد. در اینجا می‌خواهیم 10 فیلم جذاب درباره تروریسم را به شما معرفی کنیم؛ توجه داشته باشید که محتوای هیچ‌یک از فیلم‌های زیر مورد تایید و یا رد ما نیست و این لیست صرفا به دلیل جنبه سینمایی تهیه شده‌است. با پروشات همراه باشید.


10. ایر فورس وان – Air Force One – 1997

تروریسم روسی همیشه تاثیرگذار است، مخصوصاً برای کمپانی تولید آمریکایی. در این فیلم “ولفگانگ پترسن” (Wolfgang Petersen) با حرکت بزرگی توانسته تفاوت میان دو ملت را نشان داده و یکی را مجرم نشان دهد. فیلم بسیار مهیج بوده و “هریسون فورد” (Harrison Ford) که همیشه اجرای درخشانی داشته در این فیلم نیز در نقش یک جاسوس اجرای درخشانی ارائه می‌دهد. اجرای “گری الدمن” (Gary Oldman) در نقش “ایوان کورشنف” هم دست کمی نداشت. یک فیلم درخشان و تریلر درباره رئیس جمهور ایالات متحده که می‌خواهد پرواز تروریست‌های روسی را تلافی کند. شاید داستان کلی آشکار باشد، اما اجراهای زیبا فیلم را به سطح جدیدی رساند. آهنگسازی “جری گلداسمیت” (Jerry Goldsmith) الهام بخش بوده و کارگردان هم عملکرد همکارانش را تحسین کرد. یک فیلم سرگرم کننده که در گیشه موفق بود و در آرشیو آثار مدرن قرار گرفت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. مونیخ – Munich – 2005

فیلمی براساس عملیات واقعی خشم خدا که اسرائیلی‌ها در پی انتقام گیری به خاطر حمله تروریستی المپیک مونیخ در سال 1972 آن را انجام می‌دهند و فیلم هم به کارگردانی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) به یک تریلر سیاسی دیدنی بدل شد. داستان درباره دستگیری و کشتار اعضای گروه تروریستی سپتامبر سیاه است که مسئول کشتار بودند. تنش و فضای رازآلود داستان امضای تریلرهای اسپیلبرگ است و این فیلم هم دست کمی ندارد. فیلمی بیدار کننده که درباره اخلاقیات و انسانیت سؤالات زیادی پرسیده و با خلق شخصیت‌های پیچیده مخاطب را سرگرم نگه می‌دارد.

موسیقی متن “جان ویلیامز” شنیدنی بود و به حق نامزد اسکار شد. زندگی مأمور موساد “اونر کافمن” به خوبی روح انتقام جویی را نشان می‌داد. اجرای “اریک بانا” (Eric Bana) و “دنیل کریگ” (Daniel Craig) دیدنی بوده و فیلم با تحسین منتقدین به یکی از آثار دیدنی این دهه بدل شد.


8. یک مشت دروغ – Body of Lies – 2008

اگر قدرت بازیگری “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) و “راسل کرو” (Russell Crowe) را در کنار کارگردانی “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) قرار دهید اثری درخشان پدید می‌آید. داستانی با مضمون بحث برانگیز درباره همکاری سازمان سیاه و سازمان جاسوسی اردنی برای دستگیری السلیم تروریست، که تمرکز فیلم بر وضعیت روحی افسرهای همکار است. تفاوت ذهنیت آنها پرونده را به سمت ناهمسویی می‌برد. با این حال در پایان و در میان این فریب‌ها کارشان را درست انجام داده و بر غریزه‌شان مسلط می‌شوند.

نمایش تنش‌ها و ناراحتی شخصیت‌ها در کنار هم که هرکدام می‌خواهد دیگری را شکست دهد این فیلم را خاص می‌کند. اجرای دیدنی و فیلمبرداری هم با موسیقی متن “مارک استریتنفلد” (Marc Streitenfeld) در موفقیت فیلم بی تأثیر نبود. اگر عاشق تریلر اکشن هستید این فیلم را تماشا کنید.


7. جمعه سیاه – Black Friday – 2004

حمله تروریستی به بمبئی در 31 مارس سال 1993 یکی از ترسناک‌ترین اتفاقات این کشور است که هنوز در ذهن هندی‌ها مانده و مشکلات میان هندی‌ها و پاکستانی‌ها را بیشتر کرد. در این باره چندین مستند ساخته شده، اما وقتی مهارت “حوسین الزیدی” (Hussian Zaidi) با کارگردانی “آنوراگ کاشیاپ” (Anurag Kashyap) همراه شود شاهکاری متولد می‌شود که نظیر آن در بالیوود کم است. این فیلم نتوانست توجه همه تماشاگران را جلب کند، اما منتقدین آن را دوست داشتند. فیلم اقدامات غیرانسانی تروریست‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

مهارت اجرای “کی کی منون” (Kay Kay Menon) و “آدیتا سیرواستاو” (Aditya Srivatsava) به همراه موسیقی روح نواز اقیانوس هند یکی از جذاب‌ترین مستندها درباره تاریخ هند را ساخت. یک فیلم جذاب و دیدنی و بدون عناصر ملودرام که می‌تواند در لیست بهترین فیلم‌های تروریستی جهان جای بگیرد.


6. جان سخت – Die Hard – 1988

“جان سخت” برای طرفداران سینمای اکشن آشناست. یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ با بازی “بروس ویلیس” (Bruce Willis) و “الن ریکمن” (Alan Rickman) که در ژانر فیلم‌های اکشن انقلاب به پا کرد. فیلم درباره تروریست‌های آلمانی است که پس از تماشای “آسمانخراش جهنمی” (The Towering Inferno) به برجی در لس آنجلس حمله می‌کنند. صحنه‌های اکشن خوب طراحی شده و فیلم پرتنش است. موسیقی “مایکل کامن” (Michael Kamen) که بر تنش فیلم می‌افزاید.

ویلیس یک شبه از شخصیت کامیک به ستاره اکشن تبدیل شد و ریکمن هم به عنوان یک ویلن در هالیوود جایش را محکم کرد. این فیلم آنقدر زیباست که در بسیاری از لیست فیلم‌ها راه یافته، حتی لیست فیلم‌های کریسمس. مطمئن باشید بارها می‌توانید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم جان سخت (Die Hard)


5. اینک بهشت – Paradise Now – 2005

درحالی که بسیاری از فیلم‌های این ژانر بر صحنه‌های خونین و اکشن تمرکز می‌کنند، “هانی ابواسعد” (Hany Abu-Assad) کارگردان فلسطینی تصمیم گرفت در این فیلم فیلمنامه متفاوتی را پیش بگیرد. داستان درباره دو بمبگذار انتحاری فلسطینی است که می‌خواهند در تل آویو بمبی را منفجر کنند و این مستند به شخصیت دو فردی که حاضرند برای فلسطین قربانی شوند، می‌پردازد. این فیلم چندان پراز تنش و خونریزی نیست، اما به جای آن روایت جذابی را نشان می‌دهد.

درد ناشی از این قربانی شدن، خودخواهی انسان و ماندگاری عشق و دوستی باعث جذابیت داستان می‌شود. فیلم از ما می‌پرسد که چه کسی تروریست واقعی است؟ پاسخ این سؤال به بیننده واگذار می‌شود. این مستند با پشت سر گذاشتن موانع و تحسین شدن به یکی از برترین مستندها و فیلم‌های تروریستی این دهه بدل شد. نقطه عطفی در تاریخ سینمای فلسطین که امیدواریم برای این سرزمین معجزه شود.


4. شوالیه تاریکی – The Dark Knight – 2008

دومین فیلم از سه گانه بتمن “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) که شاهکاری مدرن درباره روان انسان و تقابل میان خیر و شر توسط جوکر آنارشیست و بتمن شوالیه است. جوکر فقط می‌خواهد شاهد نابودی جهان باشد و بنابراین کار بتمن سخت‌تر می‌شود زیرا در عین حفظ ارزش‌های خود باید با آشوب مبارزه کند. تأثیر تروریسم بر همه حتی انسان‌های خوب توسط شخصیت‌ها نمایش داده شده و بنابراین می‌توان برای مطالعه شخصیتی از این شخصیت‌ها استفاده کرد.

لحظات به یادماندنی و مونولگ ها در کنار توجه به شخصیت‌ها و موانع آنها فیلم را دیدنی می‌کند. عدم تمایل انسان‌ها برای مواجهه با آشوب، غرق شدنشان در تاریکی و واکنش جنبه تاریک جامعه در صحنه‌های مختلف به تصویر کشیده می‌شود. موسیقی “هانس زیمر” (Hans Zimmer) فیلم را دیدنی‌تر می‌کند. “شوالیه تاریکی” یکی از بهترین فیلم‌های این نسل است که می‌توان بارها آن را تماشا کرد.


3. یونایتد 93 – United 93 – 2006

حمله 11 سپتامبر 2001 یکی از مخوف‌ترین حملات تروریستی تاریخ است. به جز حمله به برج‌های تجاری، در جریان ربودن هواپیمای مسافربری هم بین تروریست‌ها مخالفت‌هایی ایجاد شد. یکی از مسافران پیامی مبنی بر مقاومت سربازان فرستاد و “پل گرینگرس” (Paul Greengrass) از این پیام استفاده کرد تا نه تنها از این قهرمان‌ها بلکه وطن پرستی در مقابل خطر، تجلیل کند.

در این فیلم می‌بینیم که یک فرد عادی می‌تواند به خاطر وطن و عزیزانش بدون ترس از مرگ مبارزه کند. در این صورت هیچ خطری آنقدر بزرگ نیست که چنین افرادی را شکست دهد. گرینگرس براساس داستان واقعی چنین قهرمان‌هایی مستندی دیدنی ساخت. این فیلم باعث می‌شود تماشاگر برخواسته و با چشمان اشکبار قهرمانان را تشویق کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت خلبان‌ها که باید تماشا کنید


2. سی دقیقه پس از نیمه‌شب – Zero Dark Thirty – 2012

داستان شکار خطرناک‌ترین مرد جهان داستان ترسناک و هراس آوری است که روایت آن آسان نیست و مقاومت و مبارزه آمریکا در برابر مردی که پس از جنگ سرد بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا بود را نشان می‌دهد. دومین فیلم “کاترین بیگلو” (Kathryn Bigelow’s) گرچه نگاهی تخیلی دارد اما سرویس مخفی آمریکا را نشان می‌دهد که برای دانستن حقیقت و یافتن کسانی که آزارشان داد، سخت تلاش می‌کند. بیگلو پس از فیلم “مهلکه” (The Hurt Locker) نگاه دقیق‌تری به جنگ می‌اندازد. نمایش مسیری ده ساله آسان نیست و او از عهده آن برمی آید. دوم مه 2011 در ساعت 00:30 بامداد پایان یکی از نفرت انگیزترین مردن عالم پس از هیتلر، رقم می‌خورد.

داستان از نگاه مأمور مخفی باهوش و جذاب، مایا، که فقط به فکر دستگیری “اسامه بن لادن” است، روایت می‌شود. فیلم نه تنها تلاش‌های انجام شده بلکه تغییر نگرش فکری شخصیت‌ها، از جمله مایا، را نشان می‌دهد. “جسیکا چستین” (Jessica Chastain) با اجرای تحسین برانگیز خود عمق این شخصیت را نشان داده و این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های دهه تبدیل کرد.


1. نبرد الجزیره – The Battle of Algiers – 1966

هر اتفاق دو مقصر دارد. هر طرف براساس دیدگاه و فلسفه‌های خودش آن را روایت کرده و به نسل‌های بعد منتقل می‌کند. بنابراین حقیقت و تاریخ تجزیه می‌شود و نمی‌توانیم به واقعیت اصلی پی ببریم. در سال 1966 فیلمی درباره انقلاب الجزیره علیه فرانسه استعمارگر به نام “نبرد الجزیره” به کارگردانی “جیلو پونته‌کوروو” (Gillo Pontecorvo) ساخته شد. این شاهکار سیاه و سفید جدا از کارگردانی و فیلمسازی درخشان، روایتی خاص دارد که طرف هردو کشور را می‌گیرد و هیچکدام را برتر نمی‌داند. زیرا با نمایش منطق و ایراد طرفین تاریخ را به خوبی بازگو می‌کند.

انقلابی‌ها برای رسیدن به آزادی مبارزه می‌کنند و همدردی تماشاگر را برمی انگیزند، اما بمب گذاری در فرانسه که به کشتن بیگناهان می‌انجامد نیز همدردی مخاطب را برمی انگیزد. مقابله فرانسه با تروریسم هم گرچه از نظر خودشان منطقی است اما سؤالات اساسی ایجاد می‌کند. دوگانگی تاریخ باعث واقعی بودن این فیلم می‌شود. بنابراین “نبرد الجزیره” را می‌توان بهترین درام جنگی و بهترین فیلم تروریستی دانست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم