نگاهی به بهترین آثار “برایان دی پالما”: از صورت زخمی تا عملیات غیرممکن

“برایان دی پالما” (Brian De Palma) حرفه‌اش را از سال‌های 1960 آغاز کرد و طی دهه‌ها کارنامه‌ای حرفه‌ای برای خود ساخته است. در کارنامه او آثار مختلفی از فیلم‌های اسلشر تا آثار حماسی گانگستری و فیلم‌های اکشن پربودجه دیده می‌شود و بسیاری از آثار دی پالما جز برترین آثار تاریخ سینما هستند.

با اینکه منتقدین فیلم‌های خود را اعلام کرده‌اند، اما طرفداران هم نظر خود را دارند. در اینجا می‌خواهیم برترین فیلم‌های “برایان دی پالما” براساس امتیاز IMDb را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. خواهران – Sisters – 1973 – 6.9

یک فیلم اسلشر دست کم گرفته شده در سال‌های 1970 و یکی از اولین تلاش‌های او در ژانر وحشت که به تریلری پررمزوراز و سرگرم کننده منجر شود و طرفدارانی داشت.

فیلم درباره خبرنگاری به نام گریس کولیر است که پس از مشاهده قتل توسط دومینیک برتون (با بازی “مارگو کیدر” (Margot Kidder)) یکی از دوقلوها به شرایط بد و مرگباری دچار می‌شود. این فیلم با وجود موسیقی متن زیبا و شنیدنی “برنارد هرمن” (Bernard Herrmann) اهنگساز فیلم “روانی” (Psycho) یکی از بهترین آثار دی پالما است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. ضایعات جنگ – Casualties Of War – 1989 – 7.1

فیلمی با حضور “مایکل جی.فاکس” (Michael J. Fox) و “شان پن” (Sean Penn) درباره وقایع واقعی رخ داده بر تپه 192 و بخشی از جرائم جنگی رخ داده توسط سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام.

این فیلم به قدرت و خشونت دوران جنگ نگاه چالش برانگیزی داشته و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جنگی چند دهه گذشته است. اجرای دیدنی پن و فاکس و سبک فیلمسازی دی پالما این اثر را دیدنی کرد.


8. در لباسی خیره‌کننده – Dressed To Kill – 1980 – 7.1

فیلم اسلشر دیگری از دی پالما درباره قتل یک زن خانه دار خیانت کار و وقایع پس از آن. سبک و فیلمسازی خاص دی پالما این اثر را دیدنی کرد. “مایکل کین” (Michael Caine) نقش رابرت الیوت روامپزشک را ایفا کرده و این فیلم با وجود بودجه 6.5 میلیون دلاری 31.9 میلیون دلار فروش داشت که موردتوجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت.


7. مأموریت غیرممکن – Mission: Impossible – 1996 – 7.1

یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه دی پالما که به عنوان یک چندگانه موفق تا به امروز ادامه دارد. نسخه سال 2018 آن به نام “مأموریت غیرممکن – فال اوت” (Mission: Impossible – Fallout) به فروش 791 میلیون دلاری دست یافت.

مأمور این مأموریت‌های غیرممکن ایتان هانت (با بازی “تام کروز” (Tom Cruise)) که به قتل مأمورین دیگر متهم شده است و باید به خیانت‌های اطرافش پی برده و آنها را فاش کند. دی پالما با حضور در این چندگانه‌ها توانست بهترین فیلم‌های هالیوود را بسازد که جز پرطرفدارترین آثار هستند.


6. شبح بهشت – Phantom Of The Paradise – 1974 – 7.4

عجیب‌ترین فیلم کارنامه دی پالما که بسیار محبوب بوده و طی سال‌ها طرفداران بسیاری دست و پا کرده است. این فیلم داستان آثار کلاسیک مختلف مانند “شبح اپرا” و فاوست” را ترکیب کرده و یک اثر موزیکال کمدی-ترسناک خلق می‌کند که وینسلاو لیچ شبح موزیسین می‌خواهد از سوان تهیه کننده انتقام بگیرد زیرا او آهنگ لیچ را ربوده است.

این فیلم در زمان اکران مورداستقبال منتقدین قرار نگرفت، اما نامزد اسکار بهترین موسیقی شد و از آن زمان فیلم به تدریج موردتوجه قرار گرفت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 انیمه سریالی جذاب و دیدنی برای طرفداران انیمه


5. به هم ریختن – Blow Out – 1981 – 7.4

فیلمی با حضور “جان تراولتا” (John Travolta)، “نانسی آلن” (Nancy Allen) و “جان لیسگو” (John Lithgow)، درباره آهنگسازی به نام جک تری که در زمان ضبط یک فیلم ترسناک به مدرک صوتی یک قتل برمی خورد.

این فیلم الهام گرفته از ژانر جالو و فیلم‌های کلاسیکی مانند “آگراندیسمان” (Blowup) در سال 1966، در گیشه موفق نبود و حتی بودجه را احیا نکرد. با این حال یکی از بهترین آثار ژانر نئو-نوآر محسوب شد و به تدریج موردتوجه قرار گرفت.


4. کری – Carrie – 1976 – 7.4

یکی از برترین فیلم‌های ترسناک فرهنگ عامه با اقتباس از رمان اول “استیون کینگ” به نام “کری”، با داستانی درباره کری وایت نوجوان که توسط مادر مذهبی‌اش آزار دیده و سپس توسط همکلاسی‌های قلدرش هم مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

این فیلم نامزد دو جایزه بازیگر زن برای “سیسی اسپیسک” (Sissy Spacek) و “پایپر لوری” (Piper Laurie) شد که در نقش‌های کری و مارگارت وایت توانستند این داستان کینگ را زنده کنند.


3. راه کارلیتو – Carlito’s Way – 1993 – 7.9

آل پاچینو” (Al Pacino) نقش کارلیتو بریگانته، گانگستر بازنشسته، را ایفا می‌کند که می‌خواهد از دنیای جرم و جنایت خداحافظی کند، اما پس از آزاد شدن از اسارت پنج ساله دوباره به دنیای جنایت وارد می‌شود.

یک داستان کلاسیک گانگستری درباره رستگاری و چرخه خشونت که برترین صحنه‌های اکشن کارنامه دی پالما و موسیقی جذابی را نشان می‌دهد. این فیلم مانند بسیاری از آثار درخشان دی پالما در زمان اکران موردتوجه قرار نگرفت و فقط چند اجرای آن نامزد گلدن گلوب شد.


2. تسخیرناپذیران – The Untouchables – 1987 – 7.9

فیلمی به کارگردانی “برایان دی پالما”، نویسندگی “دیوید ممت” (David Mamet) و موسیقی متن “انیو موریکونه” (Ennio Morricone) با بازی “شان کانری” (Sean Connery)، “کوین کاستنر” (Kevin Costner) و “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) که این بازیگران و تیم افسانه‌ای یکی از بهترین فیلم‌های گانگستری تاریخ را تولید کرده‌اند.

داستان تلاش‌های مأمور مخفی الیوت نس و تیم تسخیرناپذیران را نشان می‌دهد که می‌خواهند آل کاپون افسانه‌ای (دنیرو) را دستگیر کنند. این فیلم یکی از آثار موفق سال 1987 بود که به فروش 106.2 میلیون دلاری دست یافت و نامزد چهار اسکار شد.

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های آل پاچینو بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


1. صورت زخمی – Scarface – 1983 – 8.3

بهترین نمونه اثر بازسازی شده‌ای که از نسخه اولیه درخشان‌تر شد و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با بهترین دیالوگ و موسیقی متن. این فیلم با اقتباس از کلاسیک سال 1932 با حضور “پل مونی” (Paul Muni) و افزودن کمی خشونت بیشتر به یک فیلم گانگستری دیدنی و یکی از بهترین آثار دهه 80 بدل شد. داستان درباره ارباب مواد مخدر “لرد مونتانا” با بازی “آل پاچینو” است که می‌خواهد به هر قیمتی به قله دنیای مواد مخدر برسد. فیلم بیشتر به جلوه‌های بصری و شخصیت پردازی توجه می‌کند تا مضامین طمع و زیاده روی.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    خرداد 30, 1399

    ماموریت غیرممکن 6 کی با اینهمه اختلاف پرفروشترین فیلم تاریخ شد ما نفهمیدیم 791 میلیون کجا 3.5 میلیارد کجا لطفا تصحیح شود سپاس از ترجمه

    پاسخ