نگاهی به بهترین آثار “میشل گوندری” (کارگردان فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک)

سبک کارگردانی “میشل گوندری” (Michel Gondry) در هالیوود بی همتاست. طراحی صحنه فانتزی و از میان برداشتن واقعیت و خیال از مشخصه کارهای اوست. بسیاری از شخصیت‌های گوندری دنیای خود را دارند و با مسائل روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند.

آثار گوندری زبان، جغرافیا و سبک‌های مختلف را باهم ترکیب می‌کنند. گوندری طی چند دهه برای چهره‌هایی مانند “بیورک” (Björk) و “فو فایترز” (Foo Fighters) موزیک ویدیو ساخت و سپس به یک فیلمساز تبدیل شد. او از ساخت مستند تا کمدی سیاه و انیمیشن ژانرهای مختلف را امتحان کرده است. در اینجا 10 فیلم برتر او براساس امتیاز IMDb را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. من و ما – The We And The I – 2012 – 6.1

فیلمی برای جوانان و نامه عاشقانه‌ای به برونکس، یکی از مناطق نیویورک. “میشل گوندری” نویسندگی، کارگردانی و تهیه این فیلم که درباره گروهی از دانش آموزان دبیرستانی است که هرروز با یک اتوبوس به مدرسه می‌روند و فیلم آخرین روز مدرسه آنها را نشان می‌دهد. بازیگران جوان انرژی و لذت بی همتایی را به فیلم می‌آورند که در فضای کوچک فیلم دیدنی است.

همچنین بخوانید: معرفی سینمای موج نوی فرانسه: لیستی از فیلم‌های منتخب به همراه کارگردان آنها


9. تیری در قلب – The Thorn In The Heart – 2009 – 6.2

یکی از مستندهای گوندری که مستندی درباره زادگاه این کارگردان در منطقه جنوبی فرانسه است. بیشتر فیلم حاوی مصاحبه با عمه‌اش “سوزه گوندری” است که 30 سال معلم مدرسه بود.

گوندری مناطق روستایی و متروک فرانسه را نشان می‌دهد و داستان جذاب و سبک خاص او فیلمی دیدنی خلق می‌کند.


8. طبیعت انسان – Human Nature – 2001 – 6.4

اولین فیلم به کارگردانی گوندری با معرفی چهره‌های جدید همراه بود، از جمله “پاتریشیا آرکت” (Patricia Arquette) و “تیم رابینز” (Tim Robbins). گوندری براساس فیلمنامه “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman) فیلم را کارگردانی کرد که این فیلمنامه نویس مستعد بعدها در “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) با او همکاری کرد.

“طبیعت انسان” داستانی درباره جنسیت و غریزه است و قصه زنی را روایت می‌کند که در جنگل زندگی کرده و به دلیل مشکلات هورمونی کل بدنش مو درآورده، به همین دلیل زندگی در انزوا را ترجیح داده است. پس از علاقه به جنس مخالف به شهر می‌رود، موهایش را لیزر می‌کند و سپس با یک دانشمند روبرو می‌شود.


7. مهربان باش، بپیچان – Be Kind Rewind – 2008 – 6.4

در این کمدی درباره دوران نوار ویدیویی “مس دف” (Mos Def) و “جک بلک” (Jack Black) حضور دارند. شخصیت دف یعنی مایک در یک ویدیوکلوپ به نام “مهربان باش بپیچان” کار می‌کند. با وجود اتفاقات مختلف شخصیت بلک به نام جری تصادفاً محتوای فیلم‌های کلوپ را پاک می‌کند.

مایک و جری تصمیم می‌گیرند تمام فیلم‌ها را پر کنند تا کار فروشگاه لنگ نشود. متاسفانه رئیس کلوپ در کارشان تداخل ایجاد می‌کند. “دنی گلاور” (Danny Glover) و “میا فارو” (Mia Farrow) در این فیلم بازی می‌کنند.


6. حالت نیلی – Mood Indigo – 2013 – 6.5

فیلمی که از کتابی نوشته “بوریس ویان به نام Froth on the Daydream که داستانی سورئال در فرانسه است. روایت بصری گوندری داستان لذت و درد دو زوج را نشان می‌دهد.

گوندری به افزودن جلوه‌های کودکانه به فیلم‌هایش شهرت دارد و این فیلم هم چنین است. فیلمی پر از جلوه‌های بصری که لذتبخش و غم انگیز است و بازیگرانی مانند “رومن دوریس” (Romain Duris) و “اودره توتو” (Audrey Tautou) در آن حضور دارند.

همچنین بخوانید: نگاهی تخصصی به سبک کارگردانی ‌ام. نایت شیامالان و بررسی آثار او


5. میکروب و گازوئیل – Microbe & Gasoline – 2015 – 6.7

یک کمدی فرانسوی زبان با ماجراجویی‌های بچگانه با بازی دو بازیگر جوان در نقش دو دوست که با ماشین دست ساز خود سفر می‌کنند. این دو با نام مستعار میکروب و گازوئیل ماجراجویی در فرانسه را آغاز می‌کنند که با لنز رنگی گوندری دیدنی می‌شود. “اودره توتو” در نقش مادر میکروب حضور دارد.


4. آیا مرد قدبلند شاد است؟ – Is The Man Who Is Tall Happy – 2013 – 7.1

گوندری به جای نمایش یک مستند زندگی نامه‌ای درباره نوآم چامسکی فعال و زبان شناس این انیمیشن را ساخت. او با انیمیشن بچگانه مکالمه با چامسکی را پخش می‌کند.

گوندری در فیلم مانند یک دانش آموز از چامسکی می‌خواهد فلسفه زندگی را به او یاد دهد. آن دو درباره همه چیز بحث می‌کنند.


3. بلاک پارتی دیو شاپل – Dave Chappelle’s Block Party – 2005 – 7.5

بله درست است گوندری این فیلم را کارگردانی کرد. فیلمی که در تابستان 2004 ضبط شد و تلاش‌های “دیو شاپل” برای برگذاری مهمانی در محله کلینتن هیل بروکلین نیویورک را نشان می‌دهد.

او برترین هنرمندان آر اند بی زمان را به مهمانی خود دعوت کرد. از جمله “کانیه وست” (Kanye West)، “لارین هیل” (Lauren Hill)، “اریکا بادو” (Erykah Badu) و “د روتس” (The Roots). خودش هم در هر صحنه اجرا دارد.


2. علم خواب – The Science Of Sleep – 2006 – 7.3

یک کمدی رمانتیک فانتزی درباره تنهایی، خلاقیت و رویاها با بازی بازیگر مکزیکی “گائل گارسیا برنال” (Gael Garcia Bernal) در نقش استفان میروکس، مردی خجالتی که زندگی فانتزی خود را به زندگی واقعی ترجیح می‌دهد. “شارلوت لوسی گَنسبور” (Charlotte Gainsbourg) هم نقش استفانی همسایه استفان را بازی می‌کند.

وقتی این دو همسایه بیشتر وقت گذرانی می‌کنند استفان به برقراری رابطه با او فکر می‌کند. انیمیشن لایو-اکشن و مقیاس بزرگ فیلم تخیل استفان را به حقیقت بدل می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جیم کری، ستاره سرشناس ژانر کمدی هالیوود


1. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine Of The Spotless Mind – 2004 – 8.3

“چارلی کافمن” با نوشتن فیلمنامه این فیلم معروف جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اوریجینال را دریافت کرد. این شاهکار گوندری “جیم کری” (Jim Carrey) و “کیت وینسلت” (Kate Winslet) را در نقش دو شخصیت به نام‌های جوئل باریش و کلمنتاین نشان می‌دهد که عاشق هم بوده و حافظه خود را پاک می‌کنند تا خاطرات یکدیگر را از یاد ببرند.

فیلم به خاطرات جوئل پرداخته و افکار او درباره کلمنتاین و زندگی پیش از دیدار با او و همچنین اجتنابش از آشتی با عشق را نشان می‌دهد. “الیجا وود” (Elijah Wood)، “مارک روفالو” (Mark Ruffalo)، “کیریستن دانست” (Kirsten Dunst) و “تام ویلکینسون” (Tom Wilkinson) از ستاره‌های دیگر فیلم هستند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم