نگاهی به بهترین آثار “ران هاوارد”: از یک ذهن زیبا تا آپولو 13

“ران هاوارد” (Ron Howard) از بازی با پدرش در سن 6 سالگی در “برنامه اندی گریفیث” (The Andy Griffith Show) بازی در نقش اصلی فیلم “مرد موسیقی” (The Music Man) در دو سال بعدی تا اجرا در سریال تلویزیونی “روزهای خوش” (Happy Days) در نقش یک آدم باحال، کارنامه حرفه‌ای درخشانی داشته است. با این حال بیشتر به خاطر کارگردانی خود در هالیوود شناخته می‌شود.

هاوارد برخی از بهترین آثار تاریخ سینما را تولید کرده است، برخی از آثار به کارگردانی او عبارتند از: “بازافروختگی” (Backdraft)، “رمز داوینچی” (The DaVinci Code)، “بید” (Willow) و “گانگ هو” (Gung Ho). در اینجا می‌خواهیم 10 فیلم برتر “ران هاوارد” بر اساس امتیاز راتن تومیتوز را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. یک ذهن زیبا – A Beautiful Mind – 2001 – 74%

فیلمی براساس زندگی ریاضی دان برنده نوبل “جان نش” که عمق نبوغ او و رنجی که از شیزوفرنی می‌برد را نشان می‌دهد. این موفق‌ترین فیلم هاوارد است که جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن مکمل برای “جنیفر کانلی” (Jennifer Connelly) در نقش آلیسیا همسر نش را به دست آورد.

گفته می‌شود این فیلم زندگی نش را به درستی نشان نداده است، اما این فیلم اقتباسی آزاد بود. به طور کلی اجرا و کارگردانی این داستان که تاثیرات بیاری روانی بر شخص و اطرافیان را نشان می‌داد، باعث موفقیت فیلم شد.

همچنین بخوانید: معرفی 6 فیلم ترسناک داریو آرجنتو (Dario Argento)؛ ارباب دنیای وحشت


9. جان بها – Ransom – 1996 – 75%

فیلمی براساس فیلمی به همین نام در سال 1956 با بازی “گلن فورد” (Glenn Ford) که ششمین فیلم پرفروش ایالات متحده در سال 1996 بود. این تریلر اکشن “مل گیبسون” (Mel Gibson) را در نقش یک میلیونر نشان می‌دهد که پسرش در ازای دریافت پول ربوده شده است و او می‌خواهد خودش اوضاع را به دست بگیرد.

گره‌های داستان و فضای آن فیلمی را به تریلری دیدنی تبدیل کرده و بازیگرانی نظیر “گری سینایس” (Gary Sinise) و “رنه روسو” (Rene Russo) وو “دانی والبرگ” (Donnie Wahlberg) تازه کار در آن حضور دارند.


8. پیله – Cocoon – 1985 – 78%

“دان آمچی” (Don Ameche)، “ویلفورد بریملی” (Wilford Brimley)، “هیوم کرونین” (Hume Cronyn) و “جسیکا تندی” (Jessica Tandy) در این کمدی علمی تخیلی نقش گروهی از دوستان پیر را بازی می‌کنند که پس از مواجهه با موجودات فضایی جوان می‌شوند. فیلم با تحسین مواجه شد و “دان آمچی” نیز اسکار بهترین بازیگر مکمل را دریافت کرد. فیلمی جالب و خانوادگی که یادآور آثار پیشین هاوارد است.

“رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis) کارگردان “بازگشت به آینده” (Back to the Future) قرار بود فیلم را کارگردانی کند، اما مسئولین استودیو از کار او راضی نبودند و کارگردانی فیلم را به هاوارد واگذار کردند.


7. مرد سیندرلا – Cinderella Man – 2005 – 80%

فیلمی درباره زندگی قهرمان بوکس سنگین وزن “جیمز جی برادوک در دوران رکود اقتصادی که “راسل کرو” (Russell Crowe) نقش او را ایفا کرده و تلاشش برای موفقیت و قهرمانی در شرایط ناامیدکننده دوران رکود را به تصویر می‌کشد.

روایت جذاب و نمایش تلاش انسانی این داستان را دیدنی کرده است. این فیلم به چندگانه “راکی” (Rocky) شباهت ندارد زیرا داستانی امیدبخش و تاثیرگذار را به تصویر می‌کشد.


6. روزنامه – The Paper – 1994 – 88%

داستان یک روز از زندگی یک ویراستار روزنامه به نام هنری هکت (کایکل کیتون “Michael Keaton”) که متوجه می‌شود پلیس در قتل دو تاجر دست دارد. این فیلم موفق همچنین رابطه این فرد با رئیسش آلیسیا کلارک (گلن کلوز “Glenn Close”) و همسرش مارتا (مریسا تومی “Marisa Tomei”) را نشان می‌دهد.

با وجود استقبال منتقدین مردم به داستان زندگی یک ویراستار روزنامه که با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کند چندان علاقه نشان ندادند. یکی از دیالوگ‌های شخصیت کیتون این است: “تا آنجا که می‌توانم با سرعت راه می‌روم، حرف می‌زنم و فکر می‌کنم تا خودم را سرپا نگه دارم.”

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تام هاردی، ستاره‌ توانای سینمای هالیوود


5. اسپلش – Splash – 1984 – 90%

اولین فیلم دیزنی با نام تاچ استون پیکچرز که موردتوجه بینندگان قرار گرفت و به عنوان یکی از برترین کمدی رمانتیک‌های دهه 80 و با حضور “تام هنکس” (Tom Hanks) و “داریل هانا” (Darryl Hannah) در گیشه هم موفق بود. این فیلم یکی از ده فیلم برتر سال 1984 است.

داستان ساده درباره یک مرد و یک ماهی، آلن که عاشق مدیسون پری دریایی شده، زیرا پری دریایی او و برادرش جان کمدی را نجات داد. این فیلم دیدنی یکی از برترین فیلم‌های دهه 80 است.


4. پدر و مادر – Parenthood – 1989 – 91%

در این کمدی درام درباره مشکلات و شرایط زندگی “استیو مارتین” (Steve Martin) نقش بوکمنز را بازی می‌کند. ستارگان دیگر فیلم عبارتند از “ریک مورانیس” (Rick Moranis)، “کیانو ریوز” (Keanu Reeves)، “مری استینبورگن” (Mary Steenburgen)، “دایان ویست” (Diane Wiest) و “جیسون روباردز” (Jason Robards).

این فیلم با موضوع جذاب در هفته اول 10 میلیون دلار فروش داشت و در جایگاه اول قرار گرفت. همچنین در سال‌های 1990 و 2010 دو سریال تلویزیونی کمدی از آن ساخته شد که دیدنی بود.


3. شیفت شب – Night Shift – 1982 – 92%

اولین فیلم هاوارد با همکاری همبازی‌اش در “روزهای خوش” یعنی “هنری وینکلر” (Henry Winkler) یک مرده شور که می‌خواهد به همراه همکاری “مایکل کیتون” یک فاحشه خانه باز کند. مشکلات و ایرادتراشی‌های صاحب مرده شور خانه مانع راه آنهاست.

منتقدین و تماشاگران اجرای وینکلر را دوست داشتند زیرا با “روزهای خوش” فاصله گرفته بود. او دیگر زنی که با اشاره هر زنی را به دنبال خود می‌کشاند نیست بلکه یک شخصیت حساس است.


2. فراست/نیکسون – Frost/Nixon – 2008 – 93%

فیلمی با مصاحبه‌هایی بین دیوید فراست (مایکل شین “Michael Sheen”) و ریچارد نیکسون (فرانک لانگلا “Frank Langella”) در سال 1977 و براساس فیلمنامه ای به همین نام که بازیگران برادوی به نقش خود بازگشته‌اند.

شین و لانگلا هردو اجرای زیبایی دارند و مانند بازی شطرنج می‌کوشند تا دیگری را در سایه قرار دهند. سه مصاحبه در هفته و در یک ماه به نمایش درمی آید. از دیالوگ شنیدنی نیکسون هم یادی می‌کنیم: “وقتی رئیس جمهوری کاری رو انجام میده پس غیرقانونی نیست.”

همچنین بخوانید: لیست تمام فیلم‌هایی که اکران آنها به دلیل کرونا به تعویق افتاد


1. آپولو 13 – Apollo 13 – 1995 – 95%

آپولو 13 باید به زمین برگردد تا جان جیم لوول (تام هنکس “Tom Hanks”)، فرد هیز (بیل پکستون “Bill Paxton”) و جک ویجرت (کوین ببیکن “Kevin Bacon”) به خطر نیفتد. این فیلم با امتیاز 8.2 از 10 و امتیاز 95% راتن تومیتوز برترین فیلم “ران هاوارد” است.

این فیلم توانست در دو هفته فیلم برتر آمریکا باشد و تمام توجهات را به خودش جلب نماید. این فیلم مستند نیست بلکه داستان الهام بخشیدن و اراده را نشان می‌دهد که اجرای بازیگران و کارگردانی توانسته آن را در گیشه هم موفق کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Mohammad Reza

    خرداد 29, 1399

    بهترین فیلم های برایس دالاس هاوارد که دختر ایشون هست هم معرفی کنید.

    پاسخ