نگاهی به 10 فیلم برتر پیتر جکسون

“پیتر جکسون” (Peter Jackson) بیش از هرچیز به خاطر برداشت خود از سرزمین میانی که به تولید شش فیلم بلند منجر شد، شهرت دارد. برداشت خاص او از خلاقیت‌های عجیب و ترسناک این اثر حماسی فانتزی آن را جذاب می‌کند. با وجود جلوه‌های رایانه‌ای این فیلم‌ها به راحتی می‌توان جلوه‌های ویژه فیلم‌های پیشین را از یاد برد.

با این حال، پس از حضور خاص جکسون در این آثار، توانایی او برای خلق یک اثر پرفروش اثبات شد. فیلمبرداری خاص، نوآوری و دقت آثار او آنها را خاص کرده است. این شخصیت بدون زیرسوال بردن اثرش توانسته داستانی جادویی خلق کند که همه را مات و مبهوت می‌کند. در اینجا می خواهیم 10 فیلم جذاب و دیدنی “پیتر جکسون” براساس امتیاز IMDb را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. موجودات آسمانی – Heavenly Creatures – 1994 – 7.3

شاید نزدیکترین اثر به این اثر در کارنامه جکسون “استخوان‌های دوست داشتنی” (The Lovely Bones) است، اما این اثر متفاوت بوده و با شخصیت پردازی و عناصر وحشت دیدنی می‌شود.

فیلمی براساس داستان واقعی در نیوزلند، زادگاه جکسون، با حضور “کیت وینسلت” (Kate Winslet) که با دیگر آثار جکسون متفاوت است. اغلب آثار اولیه او شوکه کننده و مبهوت کننده است. با این حال این اثر درون گرایانه تر و غنی‌تر است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کیت وینسلت که باید تماشا کنید


9. نقره فراموش شده – Forgotten Silver – 1997 – 7.4

یک فیلم تلویزیونی فراموش شده که می‌توانست اولین اثر به یادماندنی او باشد و جکسون این کمدی کوتاه یک ساعته را کارگردانی کرد.

یک مستند طنز درباره یک فیلمساز تخیلی به نام “کالین مک کنزی” که کمدی صریحی نیست و به همین دلیل نباشد شاهد حضور ارواح و زامبی‌ها باشیم. با این وجود عناصر عاطفی و عمیق فیلم جز اصلی داستان هستند.


8. هابیت: نبرد پنج سپاه – The Hobbit: The Battle Of The Five Armies – 2014 – 7.4

این فیلم مانند پریکوئل های پیشین “جنگ‌های ستارگان” (Star Wars) سه گانه جدید او درباره زمین میانی است که با اقتباس از رمان‌های تالکین خلق شده است. ریتم خاص فیلم و پایان جاه طلبانه آن فیلم را دیدنی می‌کند.

جنون تورین و صحنه‌های زیبای آلفرد دیدنی بوده و نبرد اصلی فیلم نیز آن را تماشایی می‌کند. با این حال فصل پایانی شخصیت‌های اصلی را جسورانه از میان برمی دارد و داستان اصلی بیلبو نیز به خوبی پرداخته شده است.


7. مخ تعطیل – Braindead – 1992 – 7.5

بهترین واژه برای توصیف این فیلم “عجیب” است. داستانی در زادگاه جکسون، ولینگتن، که قهرمان داستان لیونل بیشتر درگیر مادر زامبی‌اش است.

این فیلم سراسر عجیب و غریب است و عناصر خیالپردازانه آن هم بر شدت آن می‌افزاید. در یکی از صحنه‌های خونین فیلم لیونل با ماشین چمن زنی به سراغ زامبی‌ها می‌رود. فیلمی عجیب، با ریتم آرام و چندش آور که به عنوان یک اثر کلاسیک نباشد فراموش شود.


6. هابیت: برهوت اسماگ – The Hobbit: The Desolation Of Smaug – 2013 – 7.8

تنها چند رأی توانسته میان این فیلم و قبلی‌ها فاصله بیندازد. رابطه میان بیلبو و اژدها لازمه این پریکوئل ها بود. “بندیکت کامبربچ” (Benedict Cumberbatch) توانست با موفقیت خطرات و تهدیدهای اسماگ را نشان دهد. صحنه‌های اکشن ترلر به همراه صحنه‌های لذتبخش آن را دیدنی می‌کند.

داستانی ساده که قهرمان‌های دائم تعقیب می‌شوند، با این حال شخصیت لذتبخش و مثلث عشقی آن را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره سه گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)


5. هابیت: یک سفر غیرمنتظره – The Hobbit: An Unexpected Journey – 2012 – 7.8

اولین بازگشت جکسون به زمین میانی تحت تأثیر موفقیت‌های پیشین او بود. با این حال “مارتین فریمن” (Martin Freeman) انتخاب مناسب او برای جوانی بیلبو بود. عناصر طنز و درام آن را کامل کرد.

بیلبو خودش لازمه این چندگانه بود. عناصر طنز و جسورانه او برای شخصیت منفعل فرودو مکمل خوبی بود. با وجود واکنش‌های احمقانه او ماجراجویی‌اش کاملاً الهام بخش و پربار بود.


4. آن‌ها نباید پیر شوند – They Shall Not Grow Old – 2018 – 8.3

“پیتر جکسون” تصمیم گرفت درباره جنگ جهانی اول مستندی بسازد و همچنین هدف بعدی او مستندی درباره بیتل ها بود. با این حال او به خوبی توانست یک جنگ حماسی را به تصویر بکشد.

با وجود موضوعی گسترده و مهم، جکسون توانست سبک خاص خود را به تصویر بکشد. یک مستند تاثیرگذار و با ریتم مناسب که از فیلم هاص اصلی نیز استفاده شده است.


3. ارباب حلقه‌ها: دو برج – The Lord Of The Rings: The Two Towers – 2002 – 8.7

فیلمی تحسین شده که به عنوان یک سیکوئل نامزد چندین جایزه شد، اما هنوز ضعیف‌ترین اثر این سه گانه است. بله درست است، در کنار سری‌های دیگر ضعیف است. اما ریتم آن متفاوت بوده و داستان‌های فرعی فیلم هم دیدنی هستند.

مکالمه‌های گالوم با خودش به خوبی اجرا شده و دیدنی هستند. رویارویی مری و پیپین دربرابر انت لازم بوده، و حیاتی هستند. در حقیقت جکسون توانسته داستان‌ها و روایت‌های متفاوت را به یک پایان رضایتبخش ختم کند.


2. ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه – The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring – 2001 – 8.8

فیلمی که فیلم فانتزی را به اوج رساند و فراتر از انتظارات آن ظاهر شد. یک اثر جاهطلبانه که زمین میانی را به خوبی نشان داد. شخصیت‌های تالکین با وجود اجرای بازیگران و جلوه‌های ویژه و سبک خاص جکسون باورپذیر بودند. سبک هنرمندانه، خاص و جذاب وجه تمایز این فیلم بود و دنیای باورپذیر خلق شد. یک ماجراجویی حماسی با شخصیت‌های جذاب و اسطوره‌ای هیجان انگیز.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه سه گانه ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings)


1. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه – The Lord Of The Rings: The Return Of The King – 2003 – 8.9

سری پایانی این چندگانه به خوبی توانست سری‌های پیشین را به پایانی دیدنی تبدیل کند. صحنه‌های اکشن نفسگیر بوده و از ماجراهای شلوب، ارواح و الیفانتس تا نوآوری‌های جکسون در میدان جنگ این اثر را دیدنی می‌کند، با این حال شخصیت پردازی هم عامل موفقیت فیلم بوده است. مبارزه با گالوم در برابر ارتش‌ها نیز یکی از صحنه‌های دیدنی فیلم است.

یک سه گانه محبوب که شخصیت‌ها عناصر اصلی آن هستند و در کنار مضامین و قهرمان‌ها دیدنی شده‌اند. این فیلم‌ها نمونه کامل ژانر فانتزی هستند که هم طرفداران تالکین را راضی کرده و هم تماشاگران را، و تکنولوژی خیره کننده، عناص هنری و اجرای بازیگران، آن را کامل می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. Mersad

    فروردین 19, 1402

    کینگ کونگ نبود چرا؟ بعد از سه‌گانه ارباب حلقه ها بهترینه

    پاسخ

  2. Thomas

    تیر 4, 1399

    بهترین فیلمهای پیتر جکسون براساس سلیقه خودم:
    1. ارباب حلقه ها: یاران حلقه
    2. ارباب حلقه ها: دو برج
    3- ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه
    4- هابیت: نبرد پنج سپاه
    5- هابیت: برهوت اسماگ
    6- هابیت: یک سفر غیرمنتظره
    7- کینک کنگ
    8- استخوانهای دوست داشتنی
    9- موجودات آسمانی
    10- نقره فراموش شده

    پاسخ

    • Acoinas در پاسخ به Thomas

      تیر 5, 1399

      من یاران حلقه رو خیلی دوس دارم،یکی از بهترین فیلمای عمرمه:بهترین فیلمای عمرت چیه توماس؟به جز آثار جکسون

      پاسخ

  3. حمید مزینانی

    خرداد 26, 1399

    واقعا معلوم نیست با چه تحلیلی لیست تهیه می کنید.
    حداقل یه مطالع بکنید فیلم های فیلمساز رو خوب بشناسید بعد رتبه ببنددید برای خودتون
    فیلم Lovely Bones یا همان استخوان های دوست داشتنی از خیلی جهات بهترین فیلم آقای جکسون هست.
    لطفاً برای حرفه ای دیدن کار کنید نه از روی سرگرمی

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به حمید مزینانی

      خرداد 26, 1399

      سلام،
      دوست عزیز این لیست بر اساس امتیاز هر فیلم تو imdb رتبه‌بندی شده (تو مقدمه مقاله هم به این موضوع اشاره شده).
      درضمن،‌ ما نه از روی سرگرمی لیست تهیه می‌کنیم و نه مدعی حرفه‌ای بودن هستیم، هر ایراد و انتقادی که به لیست‌ها دارید رو می‌تونید محترمانه بیان کنید تا بررسی بشه. ممنون.

      پاسخ

    • Siyavash در پاسخ به حمید مزینانی

      خرداد 29, 1399

      مقاله ها ترجمه س حمید جان…

      پاسخ

  4. Siyavash

    خرداد 26, 1399

    واقعا ارباب حلقه ها یه چیز دیگه س…

    پاسخ

  5. محمدرضا

    خرداد 25, 1399

    ممنون از ترجمه فقط میخواستم بپرسم که معنی دد الایو چجوری شده مخ تعطیل؟؟؟

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به محمدرضا

      خرداد 25, 1399

      سلام،
      مثل اینکه دد الایو عنوان دوم این فیلمه و عنوان رسمیش Braindead هست که ترجمش میشه همون مخ تعطیل.
      ممنون از توجهتون، اسم فیلم رو به Braindead تغییر دادیم.

      پاسخ