چگونه بورس دکترا دریافت کنیم

معمولاً افرادی به سراغ مقطع دکترا می‌روند که به موضوع رشته خود بسیار علاقه‌مندند و می‌خواهند به‌طورجدی در آن رشته فعالیت کنند. اگر شما هم می‌خواهید در مقطع دکترا تحصیل کنید و به دنبال منبع مالی هستید، در این مقاله چگونگی دریافت بورس دکترا را به شما معرفی می‌کنیم.

مقطع دکترا چقدر هزینه دارد؟

در ابتدا باید بدانید که مقطع دکترا چقدر هزینه دارد؟ هزینه تحصیل دکترا در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در کانادا هزینه تحصیل در مقطع دکترا بالاست، زیرا هزینه سالانه مقطع دکترا برای سه سال اول تحصیل، برای دانشجویان بومی حدود 4300 – 8700 دلار و دانشجویان بین‌المللی 26000 دلار، است.

در ایالات‌متحده هزینه تحصیل در مقطع دکترا بالاتر بوده و هرسال حدود 28000 تا 40000 دلار است. از سوی دیگر، در کشور آلمان دانشجویان دکترا هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده و هر ترم حدود 162 دلار تا 217 دلار کمک‌هزینه دریافت می‌کنند. اما پیش از اینکه این ارقام شما را بترساند، باید بدانید که در مقطع دکترا بورس‌های مختلفی اعطا می‌شود، و تعداد کمی از دانشجویان دکترا هستند که خودشان هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنند.

بورس دکترا از شوراهای پژوهشی ملی

در بریتانیا بورس دکترا از طریق هفت شورای پژوهشی اعطا می‌شود که هرکدام یک بخش آکادمیک را پشتیبانی می‌کنند. این بورسیه در سراسر اروپا از طریق شورای پژوهشی اروپا اعطا می‌شود. سیاست‌های ایالات‌متحده و کانادا درباره شورای پژوهشی تحقیقاتی مشابه است، به این صورت که بورس یا جداگانه به هر دانشجو اعطا می‌شود یا در ازای پروژه تحقیقاتی به تیم تحقیقاتی یا سازمان مربوطه داده می‌شود.

بورس دکترا از دانشگاه‌ها

بیشتر دانشگاه‌ها بورس دانشجویی و انواع دیگر بورس را ارائه می‌دهند. این طرح‌ها تا حدی هزینه تحصیل را پوشش می‌دهند. دانشگاه‌ها اغلب برای سفرهای تحقیقاتی و کنفرانس‌های دانشجویان دکترا هم بودجه‌ای اختصاص می‌دهند. یکی دیگر از روش‌های دریافت بورس دکترا این است که کارهای تحقیقاتی انجام دهید، برای مثال در دانشگاه مربوطه تدریس کنید و یا اینکه به‌عنوان دستیار استاد راهنما کارهای تحقیقاتی انجام دهید و در ازای آن پول دریافت کنید. با این کار فرصتی ایجاد می‌شود که در تیم‌های تحقیقاتی گسترده‌تر فعالیت داشته و برای انجام پروژه خود تجربه بیشتری کسب کنید.

هزینه زندگی و هزینه تحصیل

در هنگام محاسبه بورس دکترا باید دو مورد را در نظر بگیرید: هزینه زندگی و هزینه تحصیل. هزینه زندگی در هر شهر و کشور متفاوت است. برای مثال، مسلماً هزینه زندگی در پاریس بسیار بالاتر از هزینه زندگی در بانکوک است. علاوه براین، هزینه تحصیل هم ممکن است بالا باشد. برخلاف کارشناسی ارشد که یک یا دو سال طول می‌کشد، مقطع دکترا طولانی‌تر بوده و حداقل سه سال و حداکثر پنج یا شش سال طول می‌کشد، که به کشور بستگی دارد.

در این مدت تنها در صورتی می‌توان کار تمام‌وقت انجام داد که به برنامه دکترا مربوط باشد. برخی از دانشجویان در کنار تحصیل کارهای پاره‌وقت انجام می‌دهند، که به‌جز موارد استثنائی واقعاً مشکل است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد میزان افت تحصیلی دانشجویان دکترا به خاطر انجام کارهای پاره‌وقت حدود 66% است.

چشم‌اندازی شغلی با مدرک دکترا

باوجوداینکه دریافت مدرک دکترا مشکلات خود را دارد اما می‌تواند مزایا و فوایدی داشته باشد. به معنای دیگر، چشم‌انداز شغلی با مدرک دکترا بسیار خوب است. نه‌تنها حقوق و مزایای مقطع دکترا نسبت به کارشناسی ارشد بیشتر است، بلکه می‌تواند موفقیت شغلی بلندمدت‌تری داشته باشد. و بسیاری از آن‌ها هم مشاغل غیردانشگاهی را انتخاب می‌کنند.

رفته‌رفته مشاغل غیردانشگاهی، مانند مشاوره، به دانش و مهارت دانشجویان دکترا توجه بیشتری می‌کند. زیرا دارندگان مقطع دکترا به دلیل طی کردن مراحل مختلف توانایی‌های مختلفی دارند، مانند سخت‌کوشی، توانایی تحقیقاتی، تمرکز، انضباط، مهارت‌های اجرایی، و توانایی کار در شرایط پرفشار.

دانشجویان دکترا که می‌خواهند به‌سرعت به بازار کار وارد شوند باید بدانند که مزایای و فواید دکترا به‌سرعت به دست نمی‌آید. بلکه در بلندمدت می‌توان از مزایای مالی، حرفه‌ای و علمی آن بهره برد. افرادی مقطع دکترا را دنبال می‌کنند که عاشق آن باشند و مطمئناً هر کاری که با عشق و علاقه شروع شود سختی‌های خودش را دارد، اما اگر در کنار علاقه، انتظارات واقع‌بینانه و مثبت داشته باشید، نتیجه سعی و تلاش خود را خواهید دید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم