معرفی پنج مورد از برترین کتاب‌های رمان که تا به حال نخوانده‌اید

وقتی صحبت از معرفی رمان می‌شود؛ بیشتر پیشنهادات شامل کتاب‌هایی می‌شوند که مدت‌ها از انتشار آن‌ها گذشته و امتحانشان را پس داده‌اند یا نویسنده‌های بسیار مشهوری دارند؛ اما واقعیت این است که تمام رمان‌های خوب را حتما عده زیادی نخوانده‌اند و اتفاقا بر عکس، این کتاب‌ها مخاطب‌های خاص خودشان را دارند.

به همین دلیل هم در این مقاله به شما پنج رمان برتر را معرفی می‌کنیم که در ایران هنوز چندان شناخته نشده‌اند؛ اما در دنیا در میان معروف ترین رمان ها و داستان ها قرار دارند و موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌اند.


1. اطلس ابر

دیوید میچل چهره‌ای است که هنوز در ایران به اندازه سایر کشورهای جهان که دغدغه ادبیات دارند، شناخته نشده است. این نویسنده انگلیسی که به تازگی پنجاه سالگی را گذرانده است، چندین رمان نوشته است که دو نمونه از آن‌ها نامزد دریافت جایزه معتبر بوکر شده‌اند؛ یکی رویای شماره 9 و دیگری همین کتابی است که قصد معرفی‌اش به شما را داریم؛ اطلس ابر.

اطلس ابر رمانی است مناسب برای تمام کسانی که به روایت‌های تو در تو که با نشانه‌هایی به هم مرتبط هستند، علاقه دارند. این کتاب که سومین کتاب منتشر شده دیوید میچل است برنده جایزه کتاب سال بریتانیا شده که یکی از معتبرترین جوایز ادبی است. اطلس ابر شش داستان تو در تو را روایت می‌کند و فاصله زمانی بین اواسط قرن نوزدهم تا زمانی پسا آخر الزمانی در هاوایی را روایت می‌کند. جالب است بدانید نویسنده شیوه نگارش این کتاب را که بسیار جالب است، بعد از خواندن کتاب «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری» از ایتالو کالوینو الهام گرفته و آن را به سبکی دیگر بدل کرده که بسیار خواندنی است. از روی این کتاب فیلمی نیز در سال 2012 با بازی تام هنکس، هالی بری و جیم استارگس ساخته شد.


2. پاییز

کتاب پاییز اثر آلی اسمیت

یکی از رمان‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر، هفتمین رمان آلی اسمیت، نویسنده اسکاتلندی است که پاییز نام دارد. این کتاب در سال 2017 برنده جایزه معتبر بوکر شد و به عنوان جلد اول از یک مجموعه چهار جلدی در نظر گرفته می‌شود. این کتاب روایت ارتباط دوستانه یک پیرمرد 101 ساله و یک دختر جوان 32 ساله است؛ دنیل و الیزابت. دنیل که در گذشته ترانه سرا بوده، اکنون به دلیل کهولت سن در مرکز نگهداری از سالمندان بستری است و الیزابت که همسایه او بوده است و از کودکی دوست او به شمار می‌رود، مرتب به او سر می‌زند. ماجرای کتاب با یکی از رویاهای دنیل شروع می‌شود. رویاهایی که گویی روند نزدیک شدن او به مرگ را نشان می‌دهد.

«پاییز» روایت زندگی، پیچیدگی‌های آن، سالخوردگی و ارتباطات است و به شیوه جریان سیال ذهن بیان می‌شود. نویسنده مرتب در زمان عقب و جلو می‌رود؛ اما این کار باعث خستگی خواننده نخواهد شد و او را نسبت به نتیجه کنجکاوتر خواهد کرد. از آنجایی که آلی اسمیت از حیث ادبی یکی از افراد شایسته دریافت نوبل ادبیات در نظر گرفته می‌شود و تا به حال چهار بار به عنوان راه یافته مرحله آخر جایزه بوکر شناخته شده است، خوب است مطالعه این اثر او را در برنامه خود داشته باشید.


3. دوست نابغه من

«دوست نابغه من» نام کتابی نوشته النا فرانته نویسنده ایتالیایی است؛ دیگر درباره او چه می‌دانیم؟ سال تولدش را که 1943 بوده است و همین! النا فرانته نام مستعار نویسنده‌ای است که نیویورک تایمز در سال 2015 کتاب او، «دوست نابغه من» را جزو 10 کتاب برتر دنیا معرفی کرد و مدتی پس از انتشار هم از روی آن سریالی پر بیننده ساخته شد؛ اما او دوست ندارد شناخته شود و از مجامع گریزان است.

دوست نابغه من روایت دوستی دو دختر به نام‌های النا و لی‌لا را بیان می‌کند. آن‌ها در ناپل زندگی می‌کنند و با هم بزرگ می‌شوند و این دوستی بر زوایای متفاوت شخصیتشان تاثیرات بزرگی می‌گذارد و تا بزرگسالی ادامه پیدا خواهد کرد؛ تا اینکه با چالشی جدی رو به رو می‌شوند. «دوست نابغه من» سرشار از توصیفات دقیق و هنرمندانه روابط و عواطف انسانی است و می‌تواند زوایای تازه‌ای از دوستی را به خواننده نشان دهد. این کتاب را نشر نفیر با ترجمه سارا عصاره منتشر کرده و در دسترس خوانندگان فارسی زبان قرار داده است که از طریق سایت فیدیبو نسخه الکترونیک آن در دسترس قرار دارد.


4. ماجرای عجیب سگی در شب

کتاب ماجرای عجیب سگی در شب

مارک هادون نویسنده موفقی است، این را نه تنها با توجه جوایزی که تا به حال دریافت کرده و نامزد دریافتشان شده، می‌توان فهمید؛ بلکه نگاهی به فروش بالای کتاب معروف «ماجرای عجیب سگی در شب» و ترجمه آن به حداقل 15 زبان زنده دنیا کافی است تا بدانیم با اثری پر خواننده رو به رو هستیم که توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

ماجرای این کتاب، داستان پسر نوجوانی به اسم «کریستوفر بون» است؛ یک نوجوان مبتلا به طیفی از اوتیسم که هوش بسیار بالایی دارد؛ اما از باب ارتباط برقرار کردن با اطرافیان و فهمیدن روابط اجتماعی مشکل دارد. او شبی متوجه می‌شود سگ همسایه مرده است؛ مردنی که عادی نیست و کریستوفر را به این نتیجه می‌رساند که وجود چنگک در پهلوی سگ احتمالا نشان دهنده قتلی است که او باید از آن پرده بردارد. این کتاب در زمره کتاب‌های جنایی قرار می‌گیرد و به ویژه برای رده سنی ج و د در نظر گرفته شده است. این کتاب را نشر افق با ترجمه شیلا ساسانی نیا در دسترس علاقمندان قرار داده است.


5. تصرف عدوانی

در میان کتاب‌هایی که ممکن است بسیاری با آن آشنا نداشته باشند، خوب است کتاب عاشقانه و متفاوت «تصرف عدوانی» را هم معرفی کنیم که در زمره چند رمان با مضمون عاشقانه که با خواندن اولین کلمه شما را مجذوب خود خواهند کرد، قرار می‌گیرد که در این مطلب قابل مشاهده هستند. این کتاب را لنا آندرشون نوشته است و نشر مرکز آن را با ترجمه سعید مقدم منتشر کرده است. تصرف عدوانی داستان دختری به نام استر نیلسون را تعریف می‌کند که دغدغه زبان شناسی و فهم مفاهیم عمیق زندگی را دارد، مقاله می‌نویسد و بسیار دقیق است. او رابطه عاطفی خوبی با نامزدش دارد و همه چیز برایش خوب به نظر می‌رسد؛ تا اینکه از او دعوت می‌کنند در یک همایش درباره هنرمند مشهوری به نام «هوگو رسک» سخنرانی کند. در این سخنرانی خود هوگو هم حضور پیدا می‌کند و ناگهان زندگی استر عوض می‌شود. خواندن این کتاب درس‌های بزرگی را به ویژه به زنان امروزی می‌دهد که یاد گرفتنشان در جامعه امروزی ضروری است.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Thomas

    تیر 4, 1399

    هیچکدوم رو نخوندم!
    فقط اطلس ابر فیلمشو دیدم که عالی بود..

    پاسخ

  2. زهرا اکیما

    خرداد 20, 1399

    تصرف عدوانی عالیه 👌🏻

    پاسخ