10 فیلم جذاب و دیدنی “ویگو مورتنسن” (Viggo Mortensen) بازیگر نقش آراگورن “ارباب حلقه‌ها”

اگر قرار باشد “ویگو مورتنسن” در یک فستیوال سینمایی جایزه افتخاری را دریافت کند، احتمالاً این جایزه به خاطر نقش آراگورن فیلم “ارباب حلقه‌ها” (The Lord Of The Rings) به او داده می‌شود. شاید چندگانه “ارباب حلقه‌ها” او را در یادها ماندنی کرده باشد، اما این بازیگر دانمارکی امریکایی در فیلم‌های دیگری هم حضور یافته است.

مورتنسن طی دوران حرفه‌ای خود شخصیت‌های جذابی را اجرا کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بهترین فیلم‌های دیگر این بازیگر “ارباب حلقه‌ها” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سابقه خشونت – A History Of Violence – 2005

طرفداران مورتنسن در “ارباب حلقه‌ها” با دیدن او در “سابقه خشونت” به خود آمدند. این فیلم اقتباسی “دیوید کراننبرگ” (David Cronenberg) از رمان تصویری سال 1997 به همین نام، مورتنسن را در نقش توماس تام استال، مالک رستوران شهر کوچکی نشان می‌دهد که با دفاع در برابر دو سارق با گذشته خود مجدداً روبرو می‌شود.

مورتنسن نقش مردی را ایفا می‌کند که بین گذشته‌ای که تصور می‌کرد پشت سر گذاشته و خانواده‌ای که از گذشته‌اش چیزی نمی‌دانند، گیر افتاده و یکی از احساسی‌ترین اجراها را نشان می‌دهد. ظاهر تروتمیز این نقش در این تریلر اکشن در نیمه دوم فیلم کاملاً تغییر می‌کند. این فیلم فیزیکی و عاطفی را حتماً تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره سه گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)


9. قول‌های شرقی – Eastern Promises – 2007

مورتنسن و کراننبرگ دو سال بعد مجدداً در این فیلم همکاری کردند. فیلمی درباره مامایی به نام آنا ایوانونا کیتروفا (نائومی واتس “Naomi Watts”) که فرزند یک فاحشه روسی نوجوان که در زمان زایمان از دنیا رفت را یافته و متوجه می‌شود مافیای روسیه در لندن او را به فاحشگی کشانده‌اند. در این تریلر گانگستری سال 2007 مورتنسن نقش نیکلای لوژین را ایفا می‌کند، یک مافیای روسی که مراقبت از آنا و کودک را برعهده دارد.

خالکوبی های گانگستری روسی، لهجه غلیظ و ظاهری کاملاً شرقی با آن چکمه‌های معروفش، مورتنسن را در نقش یک مافیای بی رحم نشان می‌دهد. تعجبی ندارد که این بازیگر نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد، صحنه مبارزه در خانه یا صحنه‌ای اصلی فیلم بهترین اجراهای او را نشان می‌دهند.


8. جاده – The Road – 2009

فیلمی اقتباسی از رمانی به همین نام در سال 2006 نوشته “کورمک مک‌کارتی” که برنده پولیتزر شد و کارگردان موزیک ویدیو، “جان هیلکات” (John Hillcoat) آن را به یک فیلم پساآخرالزمانی تبدیل کرد. این اقتباس سال 2009 داستان پدر و پسری (کودی اسمیت مک فی “Kodi Smit-McPhee”) را نشان می‌دهد که پس از فاجعه جهانی که دنیا را سرنگون کرده به جنوب می‌روند.

شخصیت مورتنسن در جریان رویارویی با مرگ باید برای نجات زندگی پسرش و امنیت او هرکاری کند. این کار آسان نیست، آن هم درحالی که در اطراف فقط خانه‌های متروک و گروه‌های وحشی را می‌بینیم. گاهی اوقات از شخصیت پدر متنفر شده و گاهی او را درک می‌کنیم، اما در هر صورت می‌توان غم چشم‌هایش را دید.


7. جزر و مد سرخ – Crimson Tide – 1995

در این فیلم نظامی سال 1995 ساخته “تونی اسکات” (Tony Scott) مورتنسن خود را در یک زیردریایی هسته‌ای و در شرایط دشوار می‌یابد. او در کنار “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) در نقش کلانتر ران هانتر و “جین هکمن” (Gene Hackman) در نقش کاپیتان فرانک رمزی، نقش کوچک اما مهم کلانتر پیتر اینک را برعهده دارد که مسئولیت نگهداری از سلاح است.

زمانی که هانتر و رمزی نمی‌توانند بر سر مقابله با تهدید حمله هسته‌ای گروه جدایی خواه روسی به توافق برسند، این اینک جوان است که باید تصمیم بگیرد. درحالی که بیشتر خدمه آرامش خود را از دست می‌دهند، او آرام مانده و به راحتی می‌تواند شرایط را آرام کند. شخصیت آرام و خونسرد او این درام نظامی را زنده می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 6 فیلم ترسناک داریو آرجنتو (Dario Argento)؛ ارباب دنیای وحشت


6. کاپیتان خارق‌العاده – Captain Fantastic – 2015

یک درام کمدی خانودگی محصول سال 2015 به نویسندگی و کارگردانی “مت راس” (Matt Ross) درباره مشکلات خانواده عجیبی که باید به جامعه وارد شوند. این فیلم با حضور مورتنسن در نقش پدر وطن پرست بن کش، خانواده منزوی‌ای را نمایش می‌دهد که در طبیعت زندگی می‌کنند تا اینکه مادر خانواده از دنیا می‌رود.

در این فیلم که مورتنسن را نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد کرد (برای دومین بار)، بن کش به شخصیت‌های دیگر و البته تماشاگران این فرصت را می‌دهد تا راه و رسم یک خانواده عجیب را تماشا کنند. این شخصیت در مقابله با جک برتانگ (فرانک لانگلا “Frank Langella”) پدرزنش و فرزندانش، به این نتیجه می‌رسد که تمدن آنقدرها هم بد نبوده است. زمانی که همه چیز عوض می‌شود شاهد شخصیت جدیدی از بن هستیم.


5. آپالوسا – Appaloosa – 2008

در سال 2008 مورتنسن در یکی از بهترین فیلم‌هایش که وسترنی اقتباسی از رمانی به همین نام در سال 2005 بود، حضور یافت. این فیلم با کارگردانی “اد هریس” (Ed Harris) داستان ویرجیل کول وکیل (اد هریس) و نوچه‌اش اورت هیچ (ویگو مورتنسن) را نشان می‌دهد که در اواخر قرن 19 باید از شهر آپالوسا در نیومکزیکو محافظت کنند.

گرچه این آخرین همکاری این دو نیست (سابقه خشونت) و داستان شهر کوچک وسترن را نشان می‌دهد که مردم آن را خانه و مجرمین آن را زمین بازی خود می‌دادند. اغلب صحنه‌های اکشن فیلم حاصل رویارویی بین هیچ و یاغی‌هاست. زمانی که دختر مورد علاقه‌اش (رنی زلوگر “Renée Zellweger” در نقش آلی) عاشق کول می‌شود، هیچ باید دردش را پنهان کند.


4. یک روش خطرناک – A Dangerous Method – 2011

در این درام تاریخی مورتنسن و کراننبرگ برای سومین بار باهم همکاری می‌کنند. مورتنسن در نقش کارل، “مایکل فاسبندر” (Michael Fassbender) در نقش زیگموند فروید و “کیرا نایتلی” (Keira Knightley) در نقش سابینا اسپیلرین حضور یافته و شاهد زندگی این سه روانپزشک در جریان جنگ جهانی اول هستیم.

مورتنسن نامزد گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل شد، زیرا نقش مردی را بازی کرده بود که پایه گذار روانشناسی تحلیلی بود و به همراه همکارانش در زمینه روانشناسی روش‌های نوینی معرفی کرده بود. گرچه این فیلم عناصر خشن دو فیلم قبلی مورتنسن و کراننبرگ را ندارد، اما به همان اندازه دیدنی و دردناک است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی به کارگردانی دیوید کراننبرگ (David Cronenberg) که باید تماشا کنید


3. کتاب سبز – Green Book – 2018

یک درام تاریخی برنده اسکار سال 2018 که با وجود سروصداها در زمان اکران، نمی‌توان از بازی زیبای “ویگو مورتنسن” و “ماهرشالا علی” (Mahershala Ali) که نزدیک بود اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کند، گذشت.

در این فیلم مورتنسن نقش تونی لیپ، لافزن نیویورکی را ایفا می‌کند که راننده شخصی پیانیست کلاسیک، دکتر دان شیرلی است تا در تور آمریکای جنوبی او را همراه کند. بنابراین این دو با دو پیشینه متفاوت سفری جاده‌ای را آغاز می‌کنند و تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند. گرچه این فیلم لحظات زیبایی دارد، اما این اجرای مورتنسن و علی است که موردتوجه قرار می‌گیرد.


2. جی.آی.جین – G.I. Jane – 1997

سال‌ها پیش از اینکه مردم مورتنسن را برای اجرا در فیلم‌های “ارباب حلقه‌ها” بشناسند، او در این درام نظامی محصول سال 1997 ساخته “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) حضور یافت. داستان درباره کلانتر جوردن اونیل (دمی مور “Demi Moore”) است، که در برنامه‌ای حضور دارد که به زنان اجازه حضور در نیروی دریایی آمریکا را می‌دهد. اونیل حین آموزش‌ها با رئیس جیمز ارگیل با بازی مورتنسن مواجه می‌شود که او را به مرز خستگی جسمی و روانی می‌کشاند.

مورتنسن در این فیلم نهایت تلاشش را به خرج می‌دهد تا زندگی واقعی این رئیس را نشان دهد، اما اجرایش در مقابل اونیل بهترین است. این موضوع زمانی که اونیل در اوج درام اکشن نظامی جان ارگیل را نجات می‌دهد بیشتر مشخص است.


1. هیدالگو – Hidalgo – 2004

سرانجام فیلمی به کارگردانی “جو جانستون” (Joe Johnston) که به عنوان یک اثر حماسی زندگی نامه‌ای داستان فرانک هاپکینز، با بازی مورتنسن و اسبش هیدالگو را نمایش می‌دهد که در مسابقه اقیانوس آتش در صحرای نجد شرکت کردند.

این فیلم اولین فیلم مورتنسن پس از اکران سومین و آخرین سری “ارباب حلقه‌ها” بود که این بازیگر در آن نقش پرفشاری داشت. با وجود صحنه‌های اسب سواری در هر دو فیلم، فرانک هاپکینز مورتنسن مانند آراگورن بوده که سال‌ها پیش از این فیلم هم او را دوست داشتیم. در هر صورت “هیدالگو” فیلمی دیدنی و اکشن در کارنامه این بازیگر است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه کتاب سبز (Green Book)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم