معرفی فیلم “نمایش ترومن” (The Truman Show)؛ روایتی درام و کمدی از جستجوی هویت

بدونن شک یکی از بهترین آثار ساخته شده در دهه ۹۰ میلادی فیلم “نمایش ترومن” است که هر سینما دوستی باید آن را تماشا کند. داستان فیلم درباره مردی است که زندگی‌اش موضوع برنامه تلویزیونی است و خودش از این موضوع خبر ندارد. “ترومن بربنک” در یک دنیای ساخته شده زندگی می‌کند که همه چیز آن از جمله بازیگران مکمل جز فیلمنامه‌ای هستند که متاسفانه زندگی ترومن است. قدرت کارگردانی “ویر” و اجرای دیدنی جیم کری، این داستان را به یک داستان دیدنی تبدیل می‌کند. اکنون بیست و دو سال از اکران فیلم “نمایش ترومن”  می‌گذرد و این فیلم همچنان به‌عنوان اثری فلسفی که از زمان خودش جلوتر بوده شناخته می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل فیلم “نمایش ترومن” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “نمایش ترومن” (The Truman Show)
  • ژانر: درام، کمدی، علمی-تخیلی
  • کارگردان: “پیتر ویر” (Peter Weir)
  • بازیگران: “جیم کری”، “لورا لینی”، “اد هریس”
  • سال تولید: 1998
  • جوایز: برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94/100

تریلر فیلم

فیلم “نمایش ترومن” روایتی ساده اما مفهومی دارد که از همه‌ی اجزایش برای بیان داستانی کاملا فلسفی بهره برده است. این فیلم که فیلمنامه‌ای قوی و بی‌نقص را به تصویر کشیده، از ژانرهای مختلفی در طول داستان استفاده کرده و با بازی دیدنی جیم کری به یک اثر تحسین‌آمیز و به‌یادماندنی تبدیل شده است.

در دقایق اولیه داستان گویی شاهد جیم کری همیشگی با همان شوخی‌ها و رفتارهای طنز آمیزش روبه رو هستیم، اما با پیشبرد داستان، شاهد مردی هستیم که برای یافتن حقیقت زندگی خود مبارزه می‌کند. صحنه قایقی که بیچارگی فیزیکی و اراده روانی خود برای یافتن دنیای خویش را نشان می‌دهد و دیالوگ زیبایی را به زبان می‌آورد، مدرکی بر توانایی بازیگری اوست.

“ترومن بربنک” در این فیم در واقع نماد همه‌ی ما انسان‌هاست که درحال سپری کردن روزهای عادی خود در این جهان هستیم و هیچگاه فکر نمی‌کنیم ممکن است تمام اتفاقات تلخ و شیرین زندگی‌مان فقط داستانی ساختی و غیرواقعی برای سرگرم کردن عده‌ی دیگری باشد. اگر واقعا به یک باره بفهمیم که تا این لحظه در جهانی دروغین زندگی می‌کردیم و داستان زندگی‌مان به شکل قصه‌ای درحال پخش است چه حالی پیدا می‌کنیم؟

فیلم “نمایش ترومن” به‌خوبی توانسته است با ادغام کردن جدیت و طنز، داستانی تاثیرگذار و دنبال‌کننده را به مخاطب خود عرضه کند که بعد از گذشت چند دهه هنوز هم تماشایی و قابل تامل است. لحظاتی در این فیلم وجود دارد که دوست داریم حقیقت زندگی بربنک را فریاد بزنیم و هرطور شده به او بفهمانیم که هیچکدام از حوادثی که برایش رخ می‌دهند واقعی نیستند؛ و این بدون شک هنر کارگردان در به نمایش درآوردن رنج و سختی جستجوی هویت حقیقی هر انسانی است که اکنون ترومن بربنک نماینده‌ی آن است.

“نمایش ترومن” یکی از بهترین و جالب‌ترین پایان‌بندی‌ها را داشته و تماشای لحظات پایانی آن چیزی است که مخاطب در طول فیلم انتظارش را می‌کشیده است. گرچه این فیلم لحظات غمگین و شوکه‌کننده کم ندارد، اما به طرزی هوشمندانه تمام این عناصر را در خود جای می‌دهد و با روایتی جذاب و دلنشین داستانش را مقابل چشمان مخاطب قرار داده‌است.

تصاویری از فیلم “نمایش ترومن”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. عبآس

    خرداد 18, 1399

    لطفا راجب اخرین مطلب تلگرام، مربوط به فیلمای علمی تخیلی، مطلبِ کامل‌تری بنویسین اگه امکانش هست. ممنونم

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به عبآس

      خرداد 18, 1399

      سلام،
      اون مطلب مربوط به لیستی هست که قبلا منتشر شده. لینکش رو براتون میذارم، میتونید توضیحات بیشتر درباره هر فیلم رو مطالعه کنید:
      https://paroshat.com/48400

      پاسخ