چگونه برای مقطع دکترا در ایالات‌متحده درخواست کنیم: نکاتی از یک داوطلب موفق

یک دانشجوی یونانی به نام پلاتون سلماناکیز در دانشگاه کلرادو آمریکا در حال تحصیل در مقطع دکترا، در رشته سرطان‌شناسی است. او در گفتگو با تیم TopUniversities، درباره انتخاب دانشگاه، درخواست تحصیل در مقطع دکترا و زندگی در ایالات‌متحده، نکاتی را ارائه داده است.

چه دلیلی باعث شد که برای مقطع دکترا در رشته سرطان‌شناسی درخواست دهید؟

من به تحقیقات علاقه داشتم، بخصوص در زمینه سرطان‌شناسی. این رشته بسیار چالش‌برانگیز است، مخصوصاً به این دلیل که رفتار سلول‌های سرطانی کاملاً مشخص نیست. هرچه بیشتر به حوزه تومورشناسی وارد می‌شوید، به مبهم بودن آن بیشتر پی می‌برید. من چالش را دوست دارم و به همین دلیل تصمیم گرفتم در مقطع دکترای رشته سرطان‌شناسی تحصیل کنم.

پیش‌ازاین در چه رشته‌ای تحصیل کردید و در کدام دانشگاه؟

در سال 2014 در مقطع کارشناسی زیست‌شناسی در دانشگاه آتن تحصیل کردم. پس از پایان تحصیلات به مدت دو سال در آزمایشگاه دکتر گرگولیوس، مدرسه پزشکی آتن، مشغول به کار شدم.

چرا به تحصیل در مقطع دکترا در ایالات‌متحده علاقه‌مند شدید؟

من تابعیت دوگانه دارم زیرا یونانی آمریکایی هستم، زیرا در بروکلین متولد و در یونان بزرگ شدم. ازآنجایی‌که در آمریکا اقوامی داشتم بنابراین تصمیم دشواری نبود. علاوه براین، دانشگاه‌های آمریکا به من این امکان را می‌دادند که مستقیماً برای دکترا اقدام کنم، این همان چیزی بود که می‌خواستم.

دانشگاه خود را چگونه انتخاب نمودید؟ چه چیزی باعث شد که ایالت کلرادو را انتخاب کنید؟

من بر اساس دو مورد دانشگاه‌ها را بررسی کردم: برنامه دکترا در رشته موردعلاقه‌ام و اعضای هیئت‌علمی در رشته انتخابی‌ام. رویداد QS World Grad School Tour هم در تصمیم‌گیری به من کمک کرد و باعث شد شانس دیدن دانشگاه سنت جان (St.John) را داشته باشم. اما سپس دانشگاه کلرادو در فورت کولینز (Fort Collins) را انتخاب نمودم. زمانی که برای مصاحبه به این دانشگاه رفتم، از برنامه دکترا، اعضای هیئت‌علمی و کیفیت تحقیقات شگفت‌زده شدم. دانشگاه سنت جان برنامه درسی موردنظر من را نداشت، به همین دلیل کلرادو را انتخاب کردم. البته ناگفته نماند که شهر فورت کولینز هم بسیار زیبا و با مردمی مهربان است.

در حین انتخاب برنامه دکترا چه چیزی مهم‌تر است؟

در هنگام انتخاب دانشگاه مقطع دکترا باید این موارد را در نظر بگیرید:

  1. آیا مقطع دکترای رشته موردنظر شما را ارائه می‌دهند؟
  2. شرایط پذیرششان چیست و آیا شما شرایط را دارا هستید؟
  3. اعضای هیئت‌علمی و کیفیت تحقیقات، مقالات چاپ‌شده و جوایزشان.
  4. هزینه تحصیل، مزایا و هزینه زندگی – آیا با مبلغ اعطایی می‌توانید از پس این هزینه‌ها بربیایید؟

برای دانشجویان دیگری که می‌خواهند برای مقطع دکترا در ایالات‌متحده درخواست بدهند چه نصیحتی دارید؟

باید هرچه زودتر، حداقل از یک سال قبل، برای این کار خوب تحقیق کنید. حداقل هفت یا هشت ماه پیش از مهلت درخواست خود را برای آزمون‌ها آماده کنید. درباره اعضای هیئت‌علمی در رشته خودتان خوب تحقیق کنید. از انجاییکه مقطع دکترا بسیار رقابتی است، بنابراین به بیش از یک دانشکده درخواست بفرستید.

نقطه قوت درخواست پذیرش دکترا چیست؟

نمره بالا، رزومه قوی، و مصاحبه موفق، ازجمله نقاط قوت درخواست پذیرش هستند. علاوه براین، اگر مقالات چاپ‌شده هم دارید، شرایط را بهتر می‌کند. در ایالات‌متحده، علاوه بر میانگین بالای نمرات در مقاطع گذشته و آزمون ورودی، به میزان فعالیت شما هم نگاه می‌کنند. آن‌ها فقط به دنبال یک دانشجوی درس‌خوان نیستند، بلکه به دنبال فردی هستند که فعال باشد و در انجمن‌های مختلف فرهنگی و ورزشی عضویت داشته باشد. در مصاحبه‌های شخصی اشتیاق خود نسبت به رشته تحصیلی و اطلاعاتتان را نشان دهید. باید به آن‌ها ثابت کنید که شما لایق آن جایگاه هستید و باید میان متقاضیان دیگر شما را انتخاب کنند.

تا به این جای تحصیل در ایالات‌متحده چه تجربه‌ای کسب نموده‌اید؟

با اطمینان می‌توانم بگویم که تا به اینجا بهترین تجربه را داشته‌ام. از تصمیم بسیار راضی هستم. در طول هفته برنامه بسیار سفت و سختی دارم، اما کارم بسیار پرفایده است و از انجام آن لذت می‌برم. البته تعجبی ندارد و امیدوارم که همین فرایند ادامه داشته باشد. دشوارترین بخش این بود که بتوانم با زندگی در آمریکا و تفاوت‌های فرهنگی خودم را وفق دهم. در ابتدا این امر دشوار بود اما به‌مرور تلاش کردم با دانشجویان بین‌المللی ارتباط برقرار کنم، در رویدادهای علمی و مراسم مختلف شرکت کنم و به باشگاه‌های ورزشی ملحق شوم. همیشه برای تجربه‌های جدید آماده باشید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم