نگاهی به 15 فیلم برتر “گری کوپر” (Gary Cooper) از بدترین تا بهترین

“گری کوپر” (Gary Cooper) در 7 مه 2020 صد و نوزدهمین سالگرد تولد او را جشن گرفتیم. این بازیگر که دو بار برنده اسکار شده، پیش از مرگ در سال 1961 در فیلم‌های متعددی بازی کرده است، اما چند مورد از این فیلم‌ها ماندگار شده‌اند؟ به افتخار تولد او تصمیم گرفتیم به 15 فیلم برتر او از بدترین تا بهترین نگاهی بیندازیم.

کوپر در سال 1901 به دنیا آمد و در فیلم‌های صامت حضور یافت که معروف‌ترین آن درام “بال‌ها” (Wings – 1927) است که برنده اولین جایزه اسکار بهترین فیلم شد. برای فیلم بعدی جنگ جهانی اولش یعنی درام زندگی نامه‌ای “گروهبان یورک” (Sergeant York – 1941) جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. در این فیلم به کارگردانی “هاوارد هاکس” (Howard Hawks) نقش یک مرد معمولی را بازی کرد که در شرایط سخت شجاعت زیادی از خود نشان می‌دهد.

او به خاطر بازی در نقش شخصیتی مشابه در وسترن “نیمروز” (High Noon – 1952) از “فرد زینمان” (Fred Zinnemann) دومین اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد که در مقابل گروهی از قاتلین که یک قطار را نگه داشتند ایستادگی کرد. نقش‌های ایده آلیستیک دیگر او در این فیلم‌ها دیده می‌شوند: “آقای دیدز به شهر می‌رود” (Mr. Deeds Goes to Town – 1936)، “غرور یانکی‌ها” (The Pride of the Yankees – 1942) که در آن نقش افسانه بیسبال “لو جهریگ” را ایفا کرد و فیلم “زنگ‌ها برای که به صدا درمی آیند” (For Whom the Bell Tolls – 1943). او در سال 1961 اسکار افتخاری به دست آورد.

کوپر علاوه بر نامزدی در اسکار برای فیلم “نیمروز” که با “ترغیب دوستانه” (Friendly Persuasion – 1956) رقابت می‌کرد گلدن گلوب دریافت کرد. از جمله فیلم‌های برتر دیگر او عبارتند از “مراکش” (Morocco – 1930)، “توپ آتش” (Ball of Fire – 1941) و “ملاقات با جان دو” (Meet John Doe – 1941). با پروشات همراه باشید.


15. سرچشمه – THE FOUNTAINHEAD – 1949

به کارگردانی “کینگ ویدور” (King Vidor)، فیلمنامه نویسی “آین رند” (Ayn Rand) و براساس رمانی نوشته خودش. با حضور: گری کوپر، پاتریشیا نیل (Patricia Neal)، ریموند مسی (Raymond Massey)، کنت اسمیت (Kent Smith) و رابرت داگلاس (Robert Douglas)

اقتباس سینمایی ویدور از رمان “سرچشمه” یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های هالیوودی است. این کارگردان در استفاده از رمان پرفروش “آین رند” با تکیه به تصاویر مردانه و تعلیمات نویسنده این فیلم را از رمان قابل تحملتر می‌کند. کوپر نقش هاوارد رورک را ایفا می‌کند، یک معمار فردگرا و ایده آلیست که نمی‌خواهد ایده آل‌هایش را رها کرده و استانداردهای صنعتش را دنبال کند. به همین دلیل نمی‌تواند جایی استخدام شود. او عاشق یک وارث ثروتمند (پاتریشیا نیل) می‌شود، اما وقتی سرانجام می‌تواند طرح‌های موردعلاقه‌اش را بسازد او را رها می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم کلاسیک جذاب و دیدنی با بازی جیمز استوارت (James Stewart) که باید تماشا کنید


14. بال‌ها – WINGS – 1927

به کارگردانی “ویلیام ای.ویلمن (William A. Wellman) و فیلمنامه نویسی “هوپ لورینگ” (Hope Loring) و “لوئیس دیولایتون” (Louis D. Lighton) با داستانی از “جان مانک ساندرز” به نام “جولیان جانسون”. با حضور: کلارا بو (Clara Bow)، چارلز بادی راجرز (Charles “Buddy” Rogers)، ریچارد آرلن (Richard Arlen) و گری کوپر.

کوپر کارش را با فیلم‌های صامت آغاز کرد که معروف‌ترین آن این اثر حماسی سال 1927 است که اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. در سال‌های جنگ جهانی دوم، “بال‌ها” به دو مرد روستایی (چارلز بادی راجرز و ریچارد آرلن) می‌پردازد که هردو عاشق یک زن (کلارا بو) هستند. هردو در نیروی هوایی نام نویسی می‌کنند و کدت وایت (کوپر) را می‌بینند. گرچه داستان عاشقانه فیلم ملودراماتیک است، اما این صحنه‌های مبارزه است که تا به امروز هم بسیار فنی است (این فیلم اسکار بخش جلوه‌های مهندسی را نیز دریافت کرد که تازه به لیست اضافه شده است).


13. زنگ‌ها برای که به صدا درمی آیند – FOR WHOM THE BELL TOLLS – 1943

به کارگردانی “سم وود” (Sam Wood) و فیلمنامه نویسی “دادلی نیکلاس” (Dudley Nichols) براساس رمان “ارنست همینگوی”. با حضور: گری کوپر، اینگرید برگمان (Ingrid Bergman)، آکیم تامیروف (Akim Tamiroff)، کتینا پاکسینو (Katina Paxinou) و جوزف کالیا (Joseph Calleia).

براساس شایعات همینگوی حین خلق شخصیت “رابرت جردن” در رمان “زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند” کوپر را در نظر داشت، بنابراین جالب است که توانست همین نقش را در اقتباس سینمایی آن ایفا کند (درباره برگمان که نقش ماریا را ایفا کرد هم همین را می گویند). این درام رمانتیک درباره یک داوطلب آمریکایی (کوپر) است که عاشق یک مبارز جوان (برگمان) می‌شود و اجرا، فیلمبرداری و موسیقی متن زیبایی دارد، گرچه ریتم داستان، با مدت زمان 170 دقیقه‌ای، کند است. این فیلم در نه قسمت اسکار نامزد شد، از جمله: بهترین فیلم، و بازیگری برای کوپر، برگمان، تامیروف و پاکسینو که جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد.


12. وسترنر – THE WESTERNER – 1940

به کارگردانی “ویلیام وایلر” (William Wyler) و فیلمنامه نویسی “جو سوئرلینگ” (Jo Swerling) و “نئون بوش” (Niven Busch) و داستانی از “استوارتان. لیک”. با حضور: گری کوپر، والتر برنان (Walter Brennan)، فرد استون (Fred Stone)، دوریس دونپورت (Doris Davenport) و دینا اندروز (Dana Andrews).

در این فیلم از وایلر کوپر نقش سارقی را ایفا می‌کند که از دست قاضی روی بین (والتر برنان) فرار می‌کند زیرا به سرقت یک اسب متهم شده است. او برای فرار از محکومیت مرگ به خاطر این سرقت تظاهر می‌کند با لیلی لانتری بازیگر رابطه دارد که قاضی هم عاشق او بوده و قول می‌دهد یک طره از موهایش را به قاضی بدهد. گرچه کوپر نقش اصلی را دارد، اما برنان آنقدر در نقش خود می‌درخشد که سومین اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت می‌کند. داستان اورجینال لیک و کارگردانی سیاه و سفید فیلم هم نامزد اسکار شدند.


11. مردی از غرب – MAN OF THE WEST – 1958

به کارگردنی “آنتونی ‌مان” (Anthony Mann) و فیلمنامه نویسی “رجینالد رز” (Reginald Rose) براساس رمان The Border Jumpers نوشته “ویل سی. براون”. با حضور: گری آرتور اوکاوپر، جولی لاندن (Julie London)، لی جی. کاب (Lee J. Cobb)، آرتور اوکانل (Arthur O’Connell) و جک لرد (Jack Lord).

در این اثر وسترن ساخته “آنتونی ‌مان” که یکی از آخرین فیلم‌های کوپر پیش از مرگش بود، یکی از بهترین اجراهایش را ارائه داد. او نقش یک متجاوز پشیمان به نام لینک جونز را ایفا می‌کند که به فورت ورث سفر می‌کند تا معلم جدیدی استخدام نماید. او در قطار با سارقی (آرتور اوکانل) آشنا می‌شود که می‌خواهد از او سرقت کند، اما به جای آن گروهی از سارق‌ها به آنها حمله می‌کنند. آن‌ها به همراه خواننده‌ای (جولی لاندون) در کنار راهزن مسنی (لی جی.کاب) پناه می‌گیرند که به کوپر آموزش داده و کوپر هم در سرقت از بانک به او کمک می‌کند. یک اثر حماسی و ماجراجویی جذاب درباره رستگاری و کهنسالی.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


10. ملاقات با جان دو – MEET JOHN DOE – 1941

به کارگردانی “فرانک کاپرا” (Frank Capra)، فیلمنامه نویسی “رابرت ریسکین” (Robert Riskin)، متن نوشته “رابرت پرزنل” براساس داستان A Reputation نوشته “ریچارد کانل” در مجله سنچری. با حضور: گری کوپر، باربارا استانویک (Barbara Stanwyck)، ادوارد آرنولد (Edward Arnold)، والتر برنان، اسپرینگ باینگتون (Spring Byington) و جیمز گلیسون (James Gleason).

گرچه کاپرا در سال‌های 1930 گیشه را در اختیار خودش داشت، اما در سال‌های 1940 بود که تصمیم گرفت به عنوان یک تهیه کننده مستقل کار کند. با این حال کیفیت فیلمسازی او کم نشد. در این فیلم “باربارا استانویک” نقش خبرنگار اخراج شده روزنامه را ایفا می‌کند که از فردی به نام جان دو که وجود ندارد نامه‌ای چاپ کرده و خواهان عدالت اجتماعی است. زمانی که نامه سروصدا می‌کند او بی خانمانی (کوپر) را استخدام می‌کند تا نقش جان دو را ایفا کرده و فلسفه سیاسی او را اجرا نماید.


9. طرح زندگی – DESIGN FOR LIVING – 1993

به کارگردانی “ارنست لوبیچ” (ارنست لوبیچ) و فیلمنامه نویسی “بن هکت” (Ben Hecht) و براساس نمایشنامه “نوئل کوارد”. با حضور: فردریک مارچ (Fredric March)، گری کوپر، میریام هاپکینز (Miriam Hopkins)، ادوارد اورت هورتون (Edward Everett Horton)، فرانکلین پاننگبورن (Franklin Pangborn)، ایسابل جول (Isabel Jewell) و جین دارول (Jane Darwell).

پیش از اعمال قوانین مربوط به تولید فیلم، فیلمسازان هالیوودی می‌توانستند به هر موضوع پرسروصدا و جنسی بپردازند. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه “نوئل کوارد” درباره چند امریکایی شیک، یک هنرمند تجاری (میریام هاپکینز) یک نقاش (کوپر) و یک نمایشنامه نویس (فردریک مارچ) که پس از ملاقات در قطار پاریس به عشق سه نفره دچار می‌شوند. اما این فیلم یک فیلم کثیف نیست بلکه کارگردانی لوبیچ و فیلمنامه هکت آن را دیدنی می‌کند.


8. عشق در بعدازظهر – LOVE IN THE AFTERNOON – 1957

به کارگردانی “بیلی وایدلر” (Billy Wilder) و فیلمنامه نویسی “بیلی وایدلر” و “آی.ای.ال دایموند” (I.A.L. Diamond) براساس نمایشنامه “” نوشته “کلاود آنت”. با حضور: گری کوپر، “آدری هیپورن” (Audrey Hepburn)، “موریس شوالیه” (Maurice Chevalier) و جان مک گیور (John McGiver).

کمدی رمانتیک “بیلی وایدلر” با حضور کوپر در نقش یک زن باره میانسال که کارآگاه بیوه‌ای (موریس شوالیه) به دنبال اوست و امیدوار است تا او را با همسر یکی از مشتری‌ها به دام بیندازد. اما به زودی عاشق دختر او می‌شود (آدری هیپورن). مطمئناً تفاوت سنی میان کوپر 56 ساله و دختر 26 ساله فاحش است، اما صحنه‌های طنز و اجرای دیدنی شوالیه فیلم را دیدنی‌تر می‌کند. شوالیه و هیپورن نامزد گلدن گلوب شدند، اما کوپر نادیده گرفته شد.


7. مراکش – MOROCCO – 1930

به کارگردانی “جوزن فون اشترنبرگ” (Joseph von Sternberg)، فیلمنامه نوسی “جولز فورتمن” (Jules Furthman) و براساس رمان “امی جولی” نوشته “بنو ویگنی”. با حضور: گری کوپر، مارلنه دیتریش (Marlene Dietrich) و آدولف منژو (Adolphe Menjou).

فیلمی که “مارلنه دیتریش” را به تماشاگران آمریکایی معرفی کرد و اولین همکاری او با کارگردان اکسپرسیونیست “جوزف فون اشترنبرگ” که با هم شش فیلم ساختند. او نقش امی جولی، خواننده کاباره را ایفا می‌کند که عاشق لژیونری (کوپر) در آفریقای جنوبی (فیلم بیرون لس آنجلس ضبط شد) می‌شود. اما زن بارگی‌های لژیونر و آمدن مرد ثروتمندی (منژو) رابطه آنها را تهدید می‌کند. یکی از صحنه‌های معروف فیلم صحنه رقص دیتریش است که لباس مردانه پوشیده و یکی از زنان حاضر را اغوا می‌کند. بازیگر زن این فیلم نامزد اسکار شد.

همچنین بخوانید: فیلموگرافی کلینت ایستوود: بررسی و رتبه بندی تمام فیلم‌های کارگردانی شده توسط کلینت ایستوود


6. توپ آتش – BALL OF FIRE – 1941

به کارگردانی “هاوارد هاکس” (Howard Hawks)، فیلمنامه نویسی “چارلز براکت” (Charles Brackett) و “بیلی وایلدر” (Billy Wilder) و براساس داستانی از وایلدر و “توماس مونرو”. با حضور: گری کوپر، باربارا استانویک، اسکار هومولکا (Oskar Homolka) و هنری تراورز (Henry Travers).

کوپر به خاطر کمدی‌هایش شناخته نمی‌شود، اما “توپ آتش” ثابت کرد که تواند با بازی در نقش یک آدم معمولی در میان آشوب ما را به خنده بیندازد. این فیلم به کارگردانی هاکس کوپر را در نقش یک پروفسور جوان نشان می‌دهد که با گروهی از افراد آکادمیک کار می‌کند تا فرهنگ لغات کلمات کوچه و بازاری را جمع اوری کنند. سپس به خواننده کلوپ (باربارا استانویک) برمی خورد که از دست دوست پسر گانگستر خود در حال فرار است و درحالی که از این زن برای تحقیقات خود استفاده می‌کند، به او دل می‌بازد. این فیلم در چهار قسمت اسکار نامزد شد، از جمله: بهترین بازیگر زن برای استانویک و بهترین داستان اورجینال برای “بیلی وایلدر” و “تومامس مونر”. همان سال کوپر جایزه بهترین بازیگر مرد برای درام جنگی “گروهبان یورک” را به دست آورد.


5. ترغیب دوستانه – FRIENDLY PERSUASION – 1956

به کارگردانی “ویلیام وایدلر” و فیلمنامه نویسی “مایکل ویلسون” (Michael Wilson) براساس رمانی نوشته “جسمین وست”. با حضور: گری کوپر، دوروتی مک گویر، آنتونی پرکینز (Anthony Perkins)، ریچارد ایر (Richard Eyer)، رابرت مدیلتون (Robert Middleton)، فیلیس لاو (Phyllis Love)، پیتر مارک ریچمن (Peter Mark Richman)، مارجوری ماین (Marjorie Main) و جان اسمیت (John Smith).

در ظاهر این فیلم از وایدلر درامی درباره خانواده کواکر است که می‌خواهند در دوران جنگ داخلی صلح طلب بمانند. در باطن شاهد تاثیرات لیست سیاه هالیوود هستیم که “مایکل ویلسون” فیلمنامه نویس قربانی آن بود (در اصل نام فیلمنامه نویس در فیلم قرار نگرفت و سرانجام در سال 1996 نام ویلسون اضافه شد). کوپر نقش وطن پرست خانواده بردول را ایفا می‌کند که درباره عشق و مقاومت نکردن حرف میزند. پرکینز هم نقش پسر بزرگ او را ایفا می‌کند که بین تمایلش به حمایت از خانواده و نفرتش از خشونت گیر افتاده است. این فیلم در شش قسمت اسکار نامزد شد، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد مکمل (پرکینز). کوپر در گلدن گلوب نامزد شد، اما آن را به دست نیاورد.


4. غرور یانکی‌ها – THE PRIDE OF THE YANKEES – 1942

به کارگردانی “سم وود”، فیلمنامه نویسی “جو سوئرلینگ” و “هرمن جی. منکیویچ” (Herman J. Mankiewicz) و داستانی نوشته “پل گالیکو”. با حضور گری کوپر، ترزا رایت (Teresa Wright)، بیب روث (Babe Ruth)، والتر برنان (Walter Brennan) و دن دوریا (Dan Duryea).

بدون شک از بین قهرمان‌هایی که کوپر طی سال‌ها نقششان را ایفا کرده، هیچکدام به اندازه “لو جهریگ” یانکی نیویورکی که در سن 37 سالگی براساس یک اختلال عصبی نادر که بعدها به نام او نامگذاری شد، از دنیا رفت، محبوب نبودند. گرچه این اثر یک درام ورزشی است، اما در اصل می‌توان آن را یک داستان عاشقانه دانست که “ترزا رایت” نقش همسر وفادار جهریگ را بازی می‌کند. برترین صحنه فیلم صحنه پایانی آن است که خطاب به طرفداران توی استادیوم و بدون اینکه قطره اشکی بریزد خود را خوشبخت‌ترین مرد روی زمین می‌نامد. این فیلم نامزد 11 اسکار شد، از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر برای کوپر و رایت و جایزه بهترین تدوین را نیز به دست آورد.


3. اقای دیدز به شهر می‌رود – MR. DEEDS GOES TO TOWN – 1936

به کارگردانی “فرانک کاپرا”، فیلمنامه نویسی “رابرت ریسکین” و براساس داستان “کلاه اپرا” نوشته “کلارنس بودینگتن کل‌اند”. با حضور: گری کوپر، جین آرتور (Jean Arthur)، جرج بنکرافت (George Bancroft)، لایونل استندر (Lionel Stander)، داگلاس دامبریل (Douglass Dumbrille) و اچ.بی. وارنر (H.B. Warner).

کوپر اغلب نقش شخصیت‌های ایده آلیست را برعهده داشت و به همین دلیل فیلمسازهای ایده آلیستی مانند “فرانک کاپرا” او را انتخاب می‌کردند. این کمدی درباره مردی روستایی (کوپر) است که ثروت زیادی به ارث می‌برد. زمانی که او به نیویورک می‌رود خبرنگار بدبین یک مجله (جین آرتور) تصمیم می‌گیرد درباره او تحقیق کند تا به هویتش پی ببرد. زمانی که متوجه می‌شود دیدز می‌خواهد تمام ثروتش را به افراد نیازمند بدهد تعجب می‌کند. درحالی که نسخه بازسازی شده “آدام سندلر” (Adam Sandler) با تکیه بر طنز و شوخی‌هایش موردتوجه قرار گرفت، این نسخه به خاطر واقعی بودنش محبوب شد. این فیلم دومین اسکار بهترین کارگردان را برایش به ارمغان آورد و کوپر هم نامزد بهترین بازیگر مرد شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم باحال از آدام سندلر که هنوز فوق العاده هستند


2. گروهبان یورک – SERGEANT YORK – 1941

به کارگردانی “هاوارد هاکس”، فیلمنامه نویسی “آبم فینکل” (Abem Finkel)، “هری چندلی” (Harry Chandlee)، “هاوارد ئی کخ” (Howard Koch) و “جان هیوستون” (John Huston) براساس کتابی نوشته “تام اسکیهل” و “الوین یورک”. با حضور گری کوپر، والتر برنان، جوآن لزلی (Joan Leslie) و جرج توبیاس (George Tobias).

کوپر برای این درام زندگی نامه‌ای اولین اسکار از میان دو اسکار بهترین بازیگر مرد خود را دریافت کرد. کوپر نقش الوین یورک را ایفا می‌کند، یک کشاورز عمیقاً مذهبی اهل تنسی که با هر خشونتی مخالف است. زمانی ک در دوران جنگ جهانی اول به ارتش می‌رود متوجه می‌شود که می‌تواند برای جنگ دلیل اخلاقی پیدا کند و به همین دلیل به یک سرباز ماهر تبدیل شده و جان عده‌ای را نجات می‌دهد. هاکس هرگز به کلیشه‌ها پایبند نمی‌شود و یورک را از یک صلح طلب به یک قهرمان جنگی تبدیل می‌کند و میان صحنه‌های نبرد و صحنه‌های روستایی کانتراست جالبی ایجاد می‌کند. کوپر در نقشی که نقطه عطف حرفه‌اش به شمار می‌رفت درخشید و نقش مردی را ایفا کرد که در زمان لزوم به خوبی انجام وظیفه می‌کند.


1. نیمروز – HIGH NOON – 1952

به کارگردانی “فرد زینمان” (Fred Zinnemann)، فیلمنامه نوسی “کارل فورمن” (Carl Foreman)، براساس داستان “ستاره حلبی” نوشته “جان دبلیو. کانینگام”. با حضور: گری کوپر، توماس میچل (Thomas Mitchell)، لوید بریجز (Lloyd Bridges)، کتی هورادو (Katy Jurado)، گریس کلی (Grace Kelly)، اوتوی کروگر (Otto Kruger)، لان چینی جونیور (Lon Chaney Jr) و هنری مورگان (Henry Morgan).

ویل کین (کوپر) یک مارشال بازنشسته است که باید با گروهی از تیراندازهایی که به قطار نیمروز حمله کرده‌اند مقابله کند و در این بین با فاحشگی همسر جدیدش کواکر (گریس کلی) هم کنار بیاید. گرچه از مردم شهر کمک می‌گیرد اما متوجه می‌شود که تنهاست. “فرد زینمان” کارگردان و “کارل فورمن” فیلمنامه نویس تنش را حفظ می‌کنند و صحنه‌های اکشن داستان هم مشخص است (با وجود ساعت‌هایی که در سراسر فیلم دیده می‌شوند). این فیلم که در زمان اوج مک کارتیسیزم ساخته شد (فورمن در زمان تهیه آن در لیست سیاه قرار گرفت)، وسترن محدودی درباره اهمیت انجام دادن کار درست در هر شرایطی است. کوپر برای این اجرا دومین اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و شخصیتی را ایفا کرد که بعدها به خاطر آن معروف شد: شخصیتی عادی که در شرایط عجیب هم شجاعت نشان می‌داد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم