رده‌بندی سریال‌های پیشتازان فضا (Star Trek)

کدام سری “پیشتازان فضا” از همه بهتر است؟ “پیشتازان فضا” یکی از محبوب چندگانه‌های فرهنگ عامه است که از سال 1966 نمونه تلویزیونی آن توسط “جین رادنبری” ساخته شد. در حقیقت در هر دهه حداقل یک مجموعه “استار ترک” ساخته شد تا اینکه این چندگانه در سال‌های 1990 به اوج خود رسید، زیرا چند سری مختلف آن ساخته شد: “پیشتازان فضا: نسل بعدی”، “پیشتازان فضا: دیپ اسپیس ناین” (Star Trek: Deep Space Nine) و “پیشتازان فضا: مسافر” (Star Trek: Voyager).

“پیشتازان فضا: سری اولیه” (Star Trek: The Original Series) با یک سری انیمیشن و پنج اسپین آف لایو-اکشن و همچنین 13 فیلم “پیشتازان فضا” ادامه یافت. از آنجاییکه از زمان ساخت این چندگانه 53 سال گذشته، نسل مختلفی از طرفداران دارد که شاهد فیلم و سریال‌های مختلف آن بوده‌اند. این فیلم تمام عناصر لازم داستان علمی-تخیلی از سفر در زمان تا تمثیل‌های سیاسی و ماجراجویی‌های فضایی را دربر دارد. هر سری این فیلم مورد رضایت عده خاصی است و هر طرفدار انتظار خاصی از این فیلم دارد. به طور کلی دید طرفداران به آینده این فیلم‌ها مثبت است. در این سری فیلم‌ها شخصیت‌های مختلفی دیده می‌شود، از کاپیتان‌های سفینه‌های فضایی مانند جیمز. تی کیرک، ژان-لوک پیکارد و “کاترین جنوی تا بیگانه‌هایی مانند اسپاک، کوارک یا کلپین سارو.

از سال‌های 2005 تا 2017 هیچ سریال تلویزیونی از این چندگانه ساخته نشد، تا اینکه “پیشتازان فضا: اکتشاف” (Star Trek: Discovery) پخش شد. در حال حاضر با خلق گروه جهانی چندگانه‌های پیشتازان فضا باید شاهد سری‌های تازه این چندگانه با ژانرهای مختلف باشیم. طی چند سال آینده سری‌های مختلف آن چالش برانگیزتر می‌شوند، در حال حاضر هفت سریال “پیشتازان فضا” را برایتان طبقه بندی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. پیشتازان فضا: سریال انیمیشن – Star Trek: The Animated Series – 1973-1974

“پیشتازان فضا: سریال انیمیشن” در دو فصل 22 قسمتی نیم ساعته از سال 1973 تا 1974 از ان بی سی پخش شد. این سریال تولیدی توسط “جین رادنبری” (Gene Roddenberry) و “دی. سی. فونتانا” (D.C. Fontana) در آن زمان چهارمین سری “پیشتازان فضا” بود که در سال 1975 جایزه ‌امی برترین سریال کودکان را دریافت کرد. همه صداپیشگان بازیگران اصلی “پیشتازان فضا” بودند، البته به جز “والتر کونیگ” (Walter Koenig) که بعدها به اولین بازیگری تبدیل شد که یک قسمت از سریال انیمیشن را نوشت. شخصیت پاول چخوف کونیگ بعدها توسط دو بیگانه جدید، کلانتر آرس (با صداپیشگی “جیمز دوهان” (James Doohan)) و کلانتر ام رس (با صداپیشگی “ماژل برت” (Majel Barrett)) جایگزین شد.

این سریال در اپیزودهای خود نکات مهمی دارد، مخصوصاً در اپیزود More Tribbles, More Troubles که به حوادث پس از اپیزود The Trouble With Tribbles اشاره دارد؛ همچنین شاهد بازگشت سیرانو جونز و یستریر هستیم، علاوه بر این، نگهبانان ابدی از اپیزود City on the Edge of Forever از گذشته بازمی گردند. این سریال تکنولوژی عرشه بدل را معرفی کرد که اتاق ویژه‌ای است و مانند تکنولوژی عرشه بدل “پیشتازان فضا: نسل بعدی” می‌باشد. همچنین در این سریال بود که اسم میانی شخصیت جیمز تی.کیرک به عنوان تیبریوس معرفی شد.

این سریال در پایان فصل اول “پیشتازان فضا: نسل بعدی” لغو شود زیرا از قوانین پیشتازان فضا تخطی کرد، اما در تمام سری‌های “پیشتازان فضا” به آن ارجاع داده شد. به طور کلی این سریال توسط طرفداران پیشتازان فضا نادیده گرفته شد، اما در نتفلیکس موجود است.

همچنین بخوانید: لیست مهم‌ترین فیلم‌های سال 2020 + تریلر و خلاصه داستان


6. پیشتازان فضا: انترپرایز – Star Trek: Enterprise – 2001-2005

“پیشتازان فضا: انترپرایز” (که در دو فصل اول با نام “انترپرایز” شناخته می‌شد) از سال 2001 تا 2005 در چهار فصل پخش شد. سریال پریکوئل قرن 22 را نشان می‌دهد و سفرهای اولین سفر فضایی انترپرایز به ریاست کاپیتان جاناتان آرکر (اسکات باکولا ” Scott Bakula”) را به تصویر می‌کشد. بازیگران اصلی پیشتازان فضا در آن حضور داشتند، که در کنار آرچر افسر ارشد ولکان زن، تی پل (جولین لالوک ” Jolene Blalock”)، بهترین دوست و مهندس ارشد تریپ تاکر (کانر ترینی‌یر ” Connor Trinneer”)، دبوبولان دکنر فلوکس (جان بیلینگزلی ” John Billingsley”) و افسر هوشی ساتو (لیندا پارک ” Linda Park”) حضور دارند. همچنین این سریال با آهنگ پاپ آغازین خود به نام Where My Heart Will Take Me با اجرای “راسل واتسون” (Russell Watson) سنت سری‌های پیشین را شکست.

دو فصل آغازین “انترپرایز” داستان‌های آشنای خدمه فضایی را نمایش می‌دهند. در فصل سوم نامش به ” پیشتازان فضا: انترپرایز” تغییر یافت، همزمان صحنه‌های اکشن افزایش یافت و جنگ جهانی سرد و نژادی به نام زیندی معرفی شدند. همچنین این سریال بیش از حد جنسیت زده بود زیرا بر جذابیت جنسی “جولین بلالوک” (Jolene Blalock) در نقش تی پل تمرکز شد و تاکر هم رابطه عاطفی را آغاز کرد. این سریال پرکوئل به خاطر جلوه‌های ویژه‌اش هم مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا تکنولوژی آن از سری اولیه که یک قرن بعد را نشان می‌داد جلوتر بود (مشکلی که “پیشتازان فضا: اکتشاف” هم با آن مواجه شد). امتیاز پایین “پیشتازان فضا: انترپرایز” باعث شد پس از چهار فصل لغو شود.

بسیاری از داستان‌های “انترپرایز” شبیه بازخوانی بودند که حتی قبلاً بهتر عمل کرده بودند، مانند نوآوری در اپیزودهای Mirror Universe. متاسفانه، سری پایانی آن به نام These Are The Voyages با حضور رایکر و تروی و حضور بازیگران در عرشه بدل با اقبال مواجه نشد.


5. پیشتازان فضا: مسافر – Star Trek: Voyager – 1995-2001

این سریال از سال 1995 تا 2001 در هفت فصل و به عنوان پرچمدار شبکه UPN پخش شد و اولین سریال “پیشتازان فضا” بود که نقش اصلی آن، کاپیتان کاترین جنوی، یک زن بود که ” کیت مولگرو” (Kate Mulgrew) نقش آن را ایفا کرد. مفهوم این سریال “پیشتازان فضا” را با “گمشده در فضا” ادغام می‌کند. سفینه جنوی و مسافرانش در دلتا کوادرنت گم شده و بنابراین بیگانه‌هایی به نام کازن، هیروگن و گونه‌های 8472 معرفی می‌شوند. در نهایت بورگ به ویلن اصلی سریال تبدیل شد و سون آف ناین (جری راین ” Jeri Ryan”) به عنوان یک بورگ به انسان تبدیل شد و دیگر عضو مهمی از خدمه بود. برخی از اپیزودهای نیمه پایانی سریال درباره او بودند که با لباس گربه‌ای چسبانش به جاذبه جنسی جدید “پیشتازان فضا” تبدیل شد.

از آنجاییکه مسافر 75 سال از خانه‌اش دور بود، سریال توانست از سنت همیشگی این سریال فاصله گرفته و جنوی گاهی پروتکل استارفلیت را نادیده می‌گیرد تا در سفینه دشمن زنده بماند. این سریال در فصل‌های اولیه خود خدمه استارفلیت و شورشی‌های ماکویس را در کنار هم گذاشت و چاکاتوی (رابرت بلتران ” Robert Beltran”) به افسر ارشد و بلانا تورس (روکسان داوسن ” Roxann Dawson”) نیمه انسان و نیمه کلینگان به مهندس ارشد تبدیل شد. علاوه بر این، افسر ارشد پزشکی سفینه یک هولوگرام به نام دکتر (رابرت پیکاردو ” Robert Picardo”) بود و یک تالاکسی به نام نیلیکس (اتان فیلیپس ” Ethan Phillips”) به رئیس سفینه تبدیل شد. با وجود اینکه این سری در فضای ناشناخته‌ای رخ می‌دهد، برخی از شخصیت‌های “پیشتازان فضا” مثل کیو (جان دی لانسی ” John de Lancie”) و بازیگران معروفی (مانند “دواین راک جانسون” (Dwayne “The Rock” Johnson)) به عنوان بازیگر مهمان ظاهر شدند. در پایان سریال، اپیزود Endgame، سفینه به زمین بازمی گردد و کاپیتان جنوی هم در “پیشتازان فضا: انتقام” (Star Trek: Nemesis) به عنوان دریاسالار جنوی حضور می‌یابد.

میراث “پیشتازان فضا: مسافر” طرفداران جدیدی پیدا کرد، به خصوص دختران و زنانی که به خاطر حضور شخصیت‌های زن قدرتمندی مانند جنوی، سون و بقیه، از این چندگانه استقبال کردند.

همچنین بخوانید: لیست قوی‌ترین سلستیال‌‌ها در کمیک‌های مارول


4. پیشتازان فضا: اکتشاف – Star Trek: Discovery – 2017

اولین سری جدید “پیشتازان فضا” در 12 سال اخیر که در سال 2017 از CBS پخش شد. سریالی ساخته “برایان فولر” (Bryan Fuller) و “الکس کورتزمن” (Alex Kurtzman) که از مفهوم تا داستانی که پریکوئل بود و یک دهه پیش از سفر 23 ام سفینه تی کیرک را نشان می‌داد، بحث‌های فراوانی ایجاد کرد. جلوه‌های بصری این سریال موردتوجه طرفداران قرار گرفته و طراحی مجدد کلینگان از همان ابتدا استقبال نشد. با این که شخصیت انقلابی مایکل بورنهام (با بازی “سنیکا مارتین-گرین” (Sonequa Martin-Green)) به عنوان اولین زن آفریقایی-آمریکایی بود که در این سریال‌ها حضور یافت، اما بسیاری از ین انتخاب راضی نبودند. او دختر ناتنی سرک (جیمز فرین ” James Frain”) و خواهر اسپاک (اتا پک “Ethan Peck”) و اولین جهش یافته‌ای بود که جنگ کلینگان را آغاز کرد.

و البته تاثیرگذار بود. این سریال در فصل دو به محبوب‌ترین سریال جهان تبدیل شد زیرا “انسون مونت” (Anson Mount) در نقش کاپیتان کریستوفر پایک، فرمانروای انتپرایز، البته پیش از کیرک، حضور یافت. این سریال پریکوئل با وجود پایک توانست ریشه‌های خود را قوی کند و سپس در فصل این سفینه و خدمه‌اش در قرن 23 در زمان سفر می‌کنند. این سریال شخصیت‌های به یادماندنی معرفی کرد، مانند: افسر ارشد کاپلین سارو (داگ جونز ” Doug Jones”)، کلانتر پال استمش (آنتونی رپ ” Anthony Rapp”) که با دکتر هیو کالبر (ویلسون کروز ” Wilson Cruz”) رابطه دارد، سیلویا تیلی (می وایزمن ” May Wiseman”) و امپراتور ویلن فیلیپا جئورجیو (میشل یئو ” Michelle Yeoh” از دنیای آینه.

درحالی که این سریال متفاوت است، اما داستان‌های تریلر و شخصیت‌های پیچیده آن را به اوج رساند و موفقیت آن به ساخت اسپین آف هایی درباره ژان-لوک پیکار (پاتریک استوارت ” Patrick Stewart”)، منطقه 31 و کمدی‌ها و انیمیشن‌های “پیشتازان فضا” منجر شد.


3. پیشتازان فضا: سری اورجینال – Star Trek: The Original Series – 1966-1969

این سریال در سه فصل از سال 1966 تا 1969 روی آنتن رفت، اما در سال‌های 1970 بود که محبوب شد و بازیگران آن به شش فیلم موفق دیگر درباره کاپیتان کیرک و سفینه انترپرایز بازگشتند. سریالی ساخته “جین رادنبری” با حضور “ویلیام شاتنر” (William Shatner) در نقش کاپیتان جیمز تی.کیرک، “لئونارد نیموی” (Leonard Nimoy) در نقش آقای اسپاک و “دی فارست کلی” (DeForrest Kelley) در نقش دکتر لئونارد بونز مک کوی. گرچه این سریال از دوره خود جلوتر بود، اما رادنبری اصرار کرد که خدمه از نژادهای مختلف به دورترین نقطه فضا سفر کنند تا پیشرفت انسان در آینده را نشان دهد و بیگانه اسپاک را به عنوان شخصیت اصلی نشان داد. همچنین سازنده از رمان نویس های ژانر علمی تخیلی استفاده کرد تا متن هر اپیزود را بنویسند. بهترین اپیزود آن The City on the Edge of Forever توسط “هارلن الیسون” (Harlan Ellison) فقید نوشته شد.

درحالی که جلوه‌های بصری سریال با وجود استانداردهای امروزی قدیمی هستند، در فصل 3 که بودجه سریال کم شد اپیزودهای بدی ساخته شد که امتیاز آن را کاهش داد؛ اما بهترین اپیزودهای آن جز برترین‌های این چندگانه‌ها هستند: اپیزود Space Seed خان نونین سینگ (ریکاردو مونتالبان ” Ricardo Montalban”) را معرفی کرد، یک ویلن جذاب که بعدها در “پیشتازان فضا 2: خشم خان” (Star Trek II: The Wrath of Khan) حضور یافت؛ سیاره ولکان اسپاک در اپیزود Amok Time دیده شد؛ پدرش سرک (مارک لنارد ” Mark Lenard”) در اپیزود Journey to Babel معرفی شد. “سری اورجینال” در اپیزود Tomorrow is Yesterday سفر در زمان، در اپیزود Errand of Mercy کلینگان ها و در Balance of Terror رامولان ها را معرفی کرد.

“پیشتازان فضا: سری اورجینال” در گذر زمان محبوب مانده و الهام بخش سری‌های مختلف بوده است. همچنین “جی.جی.آبرامز” (J.J. Abrams) سه فیلم از آن ساخت که “کریس پاین” (Chris Pine) در نقش کیرک و “زکری کینتو” (Zachary Quinto) در نقش اسپاک حضور یافتند.

همچنین بخوانید: لیست 10 کاراکتر قدرتمند از اعضای گروه شرور هایدرا (Hydra) در کمیک‌های مارول


2. پیشتازان فضا: دیپ اسپیس ناین – Star Trek: Deep Space Nine – 1993-1999

سریالی که در هفت فصل از سال 1993 تا 1999 پخش شد و به عنوان سریال انقلابی “پیشتازان فضا” آن را در مسیر جدیدی قرار داد، توسط “ریک برمن” (Rick Berman) و “مایکل پیلر” (Michael Piller) ساخته شده، و اولین سریال این چندگانه بود که در یک ایستگاه فضایی جیان دارد نه یک سفینه فضایی: سیاره Bajor و چارک گاما. در این سریال ” ایوری بروکس” (Avery Brooks) در نقش فرمانده بنجامین سیسکو (که در فصل 3 به کاپیتان تبدیل شد) اولین رهبر آفریقایی-آمریکایی این سریال تبدیل شد. او همچنین به عنوان یک پدر پسر نوجوانش جیک (سایراک لافتن ” Cirroc Lofton”) را در ایستگاه بزرگ کرد. این سریال علاوه بر افسرهای سیاره و استارفلیت، شخصیت‌های دیگری هم دارد: کوارک (آرمین شیرمن ” Armin Shimmerman”) و خانواده فضایی فرنگی، اودو (رنه اوبرژونوا ” Rene Auberjonois”) رئیس امنیتی ایستگاه، و گاراک (اندرو رابینسون ” Andrew Robinson”) جاسوس بیگانه‌ای که در ایستگاه زندگی می‌کند. در فصل 4 “پیشتازان فضا: نسل بعدی” ورف (مایکل دورن ” Michael Dorn”) به سریال ملحق شده و محبوبیت طرفداران “پیشتازان فضا” بیشتر می‌شود.

به لطف ” آیرا استیون بهر” (Ira Steven Behr) تهیه کننده، این اولین سری سریالی شده “پیشتازان فضا” بود که به مضامین مهمی چون عشق، مرگ، مذهب، سرکوب بیگانه‌ها در سیاره جدید توسط گال دوکات ویلن (مارک آلیمو ” Marc Alaimo”) و جنگ دامینین که تعادل قدرت در چارک آلفا را بهم زد، پرداخت. بهترین اپیزودهای این سریال عبارتند از: Trials and Tribble-ations که خدمه طی سفر در زمان به قرن 23 رفتند تا کیرک و خدمه انترپرایز را ببینند، Far Beyond the Stars که سیسکو آرزو داشت نویسنده علمی تخیلی سال‌های 1950 باشد و In the Pale Moonlight که سیسکو رامولون ها را به شرکت در جنگ دامینین ترغیب کرد. سیسکو با پیشبینی های اهالی سیاره باجور متوجه شد خودش نیمه پیامبر است و در پایان فصل What We Leave Behind خط زمانی را رها می‌کند. با وجود اپیزودهای طنز فرنگی‌ها، علاقه سیسکو به بیسبال و معرفی ویک فانتین، خواننده هولوگرافیک سال‌های 1960، این سریال محبوب شد.

به طور کلی “پیشتازان فضا: دیپ اسپیس ناین” توانست این چندگانه را به چندگانه عمیق‌تری تبدیل نماید.


1. پیشتازان فضا: نسل بعدی – Star Trek: The Next Generation – 1987-1994

این سریال در هفت قسمت از سال 1987 تا 1994 پخش شد و نمونه خوبی از موفقیت “پیشتازان فضا” است. این سریال ساخته “جین رادنبری” در قرن 24 روی می‌دهد و “پاتریک استوارت” نقش کاپیتان ژان-لوک پیکار، فرمانده را برعهده دارد. این سریال اپیزودی (که گاهی اپیزود دو قسمتی داشت)، در زمان خود بسیار محبوب بود. از آنجاییکه داستان آن حدود 100 سال پس از سفرهای کیرک را نشان می‌دهد بنابراین تکنولوژی‌های جدیدی مانند نشانک و عرشه بدل را استفاده می‌کند و همچنین شخصیت‌های بازیگران “اورجینال سری” هم در آن حضور داشتند، از جمله بونز مک کوی با بازی “دی‌فارست کلی”، اسکاتی با بازی “جیمز دوهان” و اسپاک با بازی “لئونارد نیموی”.

گرچه دو فصل آغازین این سریال طوفانی بود، اما رفته رفته سبک خاص خود را به دست آورد و برخی از درخشان‌ترین اپیزودهای این چندگانه‌ها را ساخت، از جمله The Best of Both Worlds با حضور بورگ، The Inner Light با حضور پیکارد، Cause and Effect با تریلر حرقه زمانی و All Good Things به عنوان اپیزود پایانی که توسط 30 میلیون نفر دیده شد. بازیگران آن عبارتند از: دیتای اندروید (برنت اسپاینر ” Brent Spiner”)، ورف کلینگان و مهندس ارشد (لوار بارتون ” Levar Burton”) که همانند شخصیت‌های دیگر محبوب شده و در چهار سری دیگر هم حضور یافتند. گرچه این سریال موجودات کهکشانی و کامیک مانند کیو را هم نشان می‌دهد اما توانست دنیای این چندگانه را وسیع‌تر کرده، و مضامین سیاسی و تاریخی کلینگان، بیگانه‌ها، و البته بورگ که یکی از بزرگ‌ترین ویلن‌های این چندگانه است را نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست قدرتمندترین نژادها در کمیک‌های مارول که هر طرفداری باید بشناسد


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم