معرفی فیلم “گسیختگی” (Detachment)؛ فیلمی که فضای آموزشی را به چالش می‌کشد

تاکنون آثار زیادی درباره معضل برقراری ارتباط صحیح و مفید با نوجوانان ساخته شده که هرکدام از زاویه مختلفی به این دوران و مشکلاتش پرداخته‌اند. بیشتر این آثار از نقطه نظر شخص نوجوان روایت شده و ما را با دنیای آشفته‌ای که پیش‌رو دارد همراه می‌کنند؛ اما فیلم “گسیختگی” موفق شده این بار داستانی با اولویت نقش معلمان بر رفتار دانش‌آموزان نوجوان را به نمایش بگذارد. معلمانی که در یک حل کردن یک چالش بزرگ پا به پای شاگردانشان سختی کشیده و آسیب می‌بینند. ما در این مقاله به معرفی فیلم “گسیختگی” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “گسیختگی” (Detachment)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: تونی کی (Tony Kaye)
  • بازیگران: آدرین برودی، مارسیا گی هاردن،‌ سمی گیل
  • سال تولید: 2011
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 57/100

تریلر فیلم

از هر زاویه‌ای که بررسی کنیم، این معلمان هستند که نقش بسیار ویژه‌ای را در جهت پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند. وظیفه‌ای که یک معلم به عنوان شخصی که تربیت نسل‌های کودک و نوجوان را بر عهده دارد چیزی است که بعدها و در زمان وارد شدن افراد به دوران بزرگسالی و قرار گرفتن در جامعه خود را نشان می‌دهد. اما آیا در به‌کارگیری افرادی که واقعا شایستگی و استعداد تربیت نسل‌های جوان را داشته باشند سخت‌گیری می‌شود؟ آیا همه‌ی کسانی که شغل معلمی را انتخاب می‌کنند علاقه و دغدغه‌ای نسبت به بهتر شدن نسل‌های بعدی خود را دارند؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که رفتار یک معلم چقدر توانسته زندگی‌مان را چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی تغییر دهد؟

در فیلم “گسیختگی” ما در مدت زمان نسبتا کوتاهی فرصت فکر کردن به سوالات فوق را پیدا می‌کنیم؛ داستانی که در این فیلم روایت می‌شود آنقدر قابل لمس است که مطمعنا با شخصیت‌هایش احساس همدردی و نزدیکی کرده و موارد مشابه آنها را در زندگی خودمان پیدا می‌کنیم.

داستان این فیلم درباره تجربه یک ماهه معلمی به نام هنری بارتیس (با بازی برودی) است که در یک دبیرستان به‌عنوان معلم جایگزین مشغول به تدریس می‌شود. هنری که با گذشته‌ی خود درگیر است و در دنیای غمگین خود غرق است،‌ با وارد شدنش به این مدرسه با چالش بزرگی مواجه می‌شود و آن کمک به دانش‌آموزانی است که هیچکدام علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند و در مشکلات شدید خود غرقند. چیزی که فیلم “گسیختگی” را از دیگر آثار این ژانر متفاوت کرده، پرداختن به اوضاع و احوال معلمانی است که خودشان با بحران‌های شدیدی در زندگی شخصی مواجه هستند و در عین حال از شاگردان خود توقع دارند زندگی خوبی را پیش بگیرند.

یکی دیگر از جذابیت‌ها و نقاط قوت فیلم “گسیختگی” بازی آدرین برودی در نقش معلمی است که باوجود مشکلات شخصی‌اش، نحوه ارتباط با دانش‌آموزان و به طور کلی فضا و محیطی که نوجوانان در آن مشغول به تحصیل هستند را زیر سوال می‌برد. “گسیختگی” شاید فیلمی مشهوری در ژانر درام نباشد اما اثری است که بیننده را به فکر فرو می‌برد و احساساتش را خدشه‌دار می‌کند.

تصاویری از فیلم “گسیختگی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم