رتبه بندی مجموعه فیلم‌های “دزدان دریایی کارائیب” (Pirates of the Caribbean)

دزدان دریایی از همان ابتدای فعالیت شرکت دیزنی در فیلم‌های آن حضور داشتند، برای مثال اولین لایو اکشن “والت دیزنی” (Walt Disney) به نام “جزیر گنج” (Treasure Island) که از رمانی با همین نام نوشته “رابرت لویی استیونسن” (Robert Louis Stevenson) محصول 1950 اقتباس شد. سه سال پس از انتشار این فیلم، انیمیشنی بسیار محبوب‌تر از آن به نام “پیتر پن” (Peter Pan) ساخته شد که در آن دزدان دریایی بد ذات و حتی پری‌های دریایی حضور داشتند. شیفتگی دیزنی نسبت به دزدان دریایی همچنان ادامه پیدا کرد و این شرکت تا هفت دهه به ساخت لایو اکشن‌ها و انیمیشن‌هایی با این مضمون پرداخت.

در سال 1967، اولین قسمت “دزدان دریایی کارائیب” در دیزنی لند، کالیفرنیا منتشر شد و علاقه این شرکت به دزدان دریایی و جستجوی آنها برای صندوق‌هایی پر از طلا را نشان داد. 36 سال پس از آن زمان یعنی سال 2003، بالاخره کسب درآمد از این فیلم روی پرده سینما شروع شده، و افسانه دزدان دریایی داستان مرکزی یک لایو اکشن عالی شد، که تا به آن زمان مانند آن را ندیده بودیم.

“دزدان دریایی کارائیب” با شخصیت “کاپیتان جک اسپارو”ی (Captain Jack Sparrow) بی همتا، که “جانی دپ” (Johnny Depp) با بازی در این نقش به یک ستاره بزرگ تبدیل شد، و با تهیه کنندگی شرکت موفق “جری بروکهایمر” (Jerry Bruckheimer)، (دیگر فیلم‌ها “تاپ گان” (Top Gun) و “آرماگدون” (Armageddon))، طرفداران زیادی را به پارک تفرحی دیزنی جذب کرده و فیلمی بسیار موفق در گیشه سینما بوده است.

حالا “دزدان دریایی کارائیب” با پنج فیلم اصلی خود، به یکی از بزرگترین مجموعه‌های سینما تبدیل شده است. و حالا که قرار است یکی از قسمت‌های آن بازسازی شود، بهترین زمان است که آن را دوباره بررسی کینم و بگوییم کدامیک از قسمت‌ها از بقیه بهتر است.

به همین دلیل، در این مطلب، تمام فیلم‌های مجموعه “دزدان دریایی کارائیب” را از بدترین به بهترین رده بندی کرده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


5. دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته – Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides – 2011

کارگردان: “راب مارشال” (Rob Marshall)

“دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته” تا به الان بدترین قسمت این مجموعه بوده است.

انتظارات از “جک” (Jack) و “ویل” (Will) و بازگشت آنها با یک ماجراجویی شجاعانه و هیجان انگیز دیگر بسیار بالا بوده، اما به دلیل مشکلاتی در برنامه ریزی و همچنین دلایل شخصی ” اورلاندو بلوم” (Orlando Bloom) برای بازنگشتن به این مجموعه در قسمت چهارم، این اتفاق رخ نداد.

ویل در هیچ کجا دیده نمی‌شود و متاسفانه غمگینانه تر از آن، جک تنهای تنهاست.

داستان نیز کمبودهایی داشت، ریش سیاه شرور (“ایان مک شین” (Ian McShane)) که یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های منفی بین دزدان دریایی است، به جای آنکه دشمنی بد ذات و قابل باور باشد، بیشتر مانند یک جوجه پر سر و صدا نشان داده شد، همچنین نکاتی در داستان شخصیت او وجود داشت که برای بینندگان مشخص بوده اما پس از مدتی ناپدید شدند، برای مثال شمشیر جادویی او که می‌تواند به طناب تبدیل شود.

“پنه لوپه کروز” (Penelope Cruz) به عنوان عشق قدیمی جک به نام “آنجلیکا” (Angelica) در این مجموعه حضور یافت و ستاره “مرد ایرلندی” (The Irishman) و شخصیت اصلی “استیون گراهام” (Stephen Graham) نقش‌های مکمل را بر عهده داشتند، اما متاسفانه این فیلم موفق نشد از پتانسیل خود استفاده کند و یا به استانداردهای سه قسمت قبلی خود نزدیک شود.

“راب مارشال” با ساختن فیلم‌های پر بودجه‌ای نظیر “شیکاگو” (Chicago) محصول 2002 و ” خاطرات یک گیشا” (Memoirs of a Geisha) محصول 2005، هنر کارگردانی خود را ثابت کرده است، اما نتوانست به اندازه کافی مایه بگذارد تا به استانداردهای مفهومی این کار دست پیدا کند.

اگر می‌توانید داستانی کاملاً بد را تحمل کنید، این فیلم می‌تواند لحظاتی سرگرمتان کند، اما به طور کلی این قسمت از “دزدان دریایی کارائیب” نتوانست انتظارات را برآورده کرده و به یکی از ضعیف‌ترین قسمت‌های این مجموعه تبدیل شد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)


4. دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان – Pirates of the Caribbean: At World’s End – 2007

کارگردان: “گور وربینسکی” (Gore Verbinski)

این قسمت از “دزدان دریایی کارائیب” در اصلی به صورت دو بخشی نوشته شده بود، و بزرگترین مشکل آن این است که یک قلاب درخشان که پر از دزدان دریایی است در بحبوحه موضوعات پیچیده و متراکم فیلم ناپدید می‌شود؛ این فیلم سعی دارد مفاهیم زیادی را به یکباره به تصویر بکشد.

به طور کلی، زیبایی شناسی فیلم فوق واقعاً عالی است و حتی برخی از فوق العاده ترین سکانس‌های کل پنج فیلم را در خود دارد (صحنه خوش ساخت مرگ “فرماندار بکت” (Governor Beckett)) این قسمت به مسائلی که در قسمت‌های قبلی نیز آنها را دیده بودیم، نگاهی تیره‌تر و جدی‌تر دارد و به قسمت شرورانه‌تر دزدان دریایی و نیروی دریایی و همچنین روح و روان دزدان دریایی در دریا، می‌پردازد: صندوقچه “دیوی جونز” (Davy Jones) دقیقاً نشان دهنده آن است که سرگردان شدن در دریا و اینکه هیچوقت ندانی به کجا می‌روی، چه احساسی خواهد داشت. متاسفانه، بیشتر این اکتشاف بالغانه، با هدف‌های این مجموعه فیلم در تناقض است، و در نتیجه آن این شد که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مجموعه به اندازه کافی خوب از آب در نیامد، و اعتماد به نفسی که دیگر قسمت‌ها داشته‌اند را دارا نیست.

“پایان جهان” یک فیلم دزد دریایی بد نیست، و البته ویژگی‌های قدرتمندی نیز دارد که یکی از آنها تبهکار داستان “کاتلر بکت” (Cutler Beckett)، (تام هولندر، Tom Hollander) است که هم ترسناک و هم حیله گر است، اما نیت‌ها و انگیزه‌هایش کاملاً مشخص و قابل باور می‌باشد و اگر این فیلم را در رده پایین‌تری قرار دهیم، بی رحمی کرده‌ایم. با این حال، با پایان باز خود، آن پایانی را که به ما قولش را داده بودند، نخواهیم دید و با فیلم‌های بیشتر این مجموعه که نیاز به این فیلم تقریباً بلند (2 ساعت و 49 دقیقه‌ای) را خنثی می‌کنند، به نظر می‌رسد که این فیلم بیشتر برای اینکه به فروش برود و پولی به دست آورد ساخته شده نه برای هدفی هنری، که به همین دلیل این قسمت در شماره چهار و قسمت “صندوقچه مرد مرده” (Dead Man ‘s Chest) در رده اول قرار گرفته است.


3. دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند – Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge – 2017

کارگردانان: “یوآخیم رونینگ” (Joachim Rønning) و “اسپن سندبرگ” (Espen Sandberg)

این قسمت بعدی است که “پایان دنیا” لیاقت آن را داشت.

در هنگام تماشای دوباره مجموعه “دزدان دریایی کارائیب” بهتر است از دیدن “سوار بر امواج ناشناخته” بگذرید و یک راست به تماشای “مردگان حکایت نمی‌کنند” بنشینید. (نام اصلی این مجموعه همان “مردگان حکایت نمی‌کنند” (Dead Men Tell No Tales) می‌باشد).

در سکانس ابتدایی فیلم که کاپیتان جک را مبینیم که از یک بانک دزدی می‌کند، عالی و جالب توجه است، مجموعه کاراکترهای جدید (که برای ساخت چند فیلم بازسازی شده آنها را معرفی کردند) درست کار می‌کند (به طرزی عجیب) و حداقل برخی از ویژگی‌های تازگی تماشای کاپیتان جک اسپارو که در حال رخ دادن اتفاقات مختلف این طرف و آن طرف می‌دود، را فرآهم می‌آورد. و آنها نام‌های گمشده‌ای که در قسمت چهارم حضور داشتند را نیز باز گردانده‌اند.

خاویر باردم” (Javier Bardem) به عنوان نقش جدید “کاپیتان سالزار” (Captain Salazar) به نقش آفرینی می‌پردازد، او کاپیتان کشتی دزدان دریایی زامبی مانندی است که به دلیل خوشگذرانی های کاپیتان جک، تا ابد در مثلث برمودا گرفتار شده بودند، و او شخصیت اصلی مجموعه دوست داشتنی‌مان را دنبال می‌کند تا دستگاه عزیز او یعنی قطب نمایش را به دست آورد.

این قسمت دقیقاً همانی است که طرفداران مجموعه سه گانه فوق العاده “دزدان دریایی کارائیب” لیاقتش را داشتند؛ جلوه‌های کامپیوتری عالی که تمام انتظارات را برآورده کرد، بازیگران به زیبایی نقش خود را اجرا کردند و پایان فیلم به اندازه کافی ناراحت کننده و طنز بوده است.

همچنین بخوانید: 10 کارگردان سینما که فیلم‌هایی می‌سازند که ارزش تماشای چندباره دارند


2. دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl – 2003

کارگردان: “گور وربینسکی” (Gore Verbinski)

فیلمی که جک اسپاراو را معرفی کرد، یکی از بهترین‌های سینماست. به محض اینکه او را بر صفحه سینما تماشا می‌کنیم می‌خواهیم بدانیم که او کیست و داستانش چه می‌باشد (و چرا قایق او در حال غرق شدن است) ورود او به بندرگاه سلطنتی یکی از خلاقانه‌ترین و عالی‌ترین لحظه‌های فیلم است. سولی که بعدها جواب آن را خواهیم فهمید “آیا او همه این‌ها را برنامه ریزی کرده یا در طول مسیر همه ترتیب آنها را می‌دهد؟” به سرعت ذهنمان را پر خواهد کرد. او پر انرژی، باهوش، احمق و جالب است، و به هیچکدام از شخصیت‌هایی که قبلاً دیده‌اید شباهت ندارد.

کمی بعد “ویل” (Will) به عنوان دست راست جک محسوب می‌شود و با جلو رفتن فیلم مسئولیت‌های بیشتری بر دوشش قرار می‌گیرد، داستان او بیشتر درباره رقابتش با “جیمز نورینگتون” (James Norrington) بر سر تصاحب قلب “الیزابت” (Elizabeth) محوریت دارد، که با داستان‌های او در قسمت‌های بعدی قابل مقایسه نیست.

وقتی داستان به پیش می‌رود، به اندازه‌ای طنز، جالب توجه و ترسناک می‌شود که بچه‌ها برای تماشای آن احساس شجاعت می‌کنند، اما به اندازه‌ای سرگرم کننده است که والدین نیز از دیدنش لذت می‌برند.

نقش آفرینی “جفری راش” (Geoffrey Rush) به عنوان “کاپیتان باربوسا” (Captain Barbossa) به همراه نقش فوق العاده “دپ” به عنوان اسپارو در تعادل می‌باشد. کاپیتان مروارید سیاه فردی وحشتناک است که دیالوگ‌های فوق العاده ای دارد، لحظه‌ای که فاش می‌کند به نفرینی مرگبار دچار شده و می‌گوید “”خانوم ترنر” (Miss Turner) بهتره داستان روح‌ها رو باور کنی، چون خودت هم تو یکی از اون داستان‌هایی” فراموش ناشدنی است، جلوه‌های بصری اعضای کشتی که وقتی در معرض نور ماه قرار می‌گیرند، به اسکلت تبدیل می‌شوند، تا به الان از امتحان زمان سربلند بیرون آمده است.

برای کسانی که به پارک موضوعی آنن علاقه داشتند “نفرین مروارید سیاه” مانند این است که تخیلاتشان به حقیقت پیوسته است. این فیلم بسیار سرگرم کننده و خلاقانه بوده و جزئیات زیادی دارد که تنها طرفداران بزرگ آن با دقت خود توانستند متوجهشان شوند. “نفرین مروارید سیاه” هم یک تجربه موفقیت آمیز در دریاها بوده، و هم یک فیلم خانودگی- اکشن که اگر برای شخصیت سازی متوسط “الیزابت” نبود، می‌توانست در جایگاه اول این لیست قرار گیرد.


1. دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده – Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest – 2006

کارگردان: “گور وربینسکی” (Gore Verbinski)

“دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده” تنها به یک دلیل در صدر این رده بندی قرار دارد، و آن “دیوی جونز” (Davy Jones) است.

نقش آفرینی “بیل نای” (Bill Nighy) به عنوان کاپیتان نیمه ماهی مرکب این قسمت، فوق العاده تر از آن است که می‌توان این نقش را در نظر گرفت، بازی او و همچنین جلوه‌های کامپیوتری این کاراکتر باعث شد یک شخصیت طلایی و خالص سینمایی ساخته شود.

داستان پیچیده است اما گیج کننده نیست، کاراکترها از روش‌های خاص خود رشد می‌کنند و در آخر “الیزابت سوان” (Elizabeth Swan) کاری بیشتر از شکایت کردن درباره پوشیدن سوتین دارد.

معرفی دوباره “جیمز نورینگتون” (“جک دونپورت” (Jack Davenport)) نیز خوب است و جنگ همیشگی او با خودش یکی از جالب‌ترین و بهترین ویژگی‌های کل این مجموعه است. اخلاقیات و کشف درونی خود مهم‌ترین بخش این آرک بوده و به طور کلی داستان با انگیزه‌های کاراکترها ترکیب می‌شود و موقعیت‌ها خلاقانه‌تر از پیش ساخته شده‌اند.

“صندوقچه مرد مرده” بهترین قسمت این مجموعه است که می‌توان بارها و بارها آن را تماشا کرد و از لحاظ تکنیک، و قدرت‌های هنری بهترین بوده و در رده اول این لیست قرار دارد.

همچنین بخوانید: لیست پرهزینه ترین فیلم هایی که تا به حال ساخته شده اند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. امیر حسین مایلی

    مرداد 21, 1400

    تمام فیلم دارای رتبه چند سال است؟

    پاسخ

  2. پوکر من

    خرداد 29, 1400

    خدایی جانی دپ تکه نمیدونم چطور قراره این فیلمو بدون جک اسپارو ادامه بدن یعنی من اگه جانی دپ توش نباشه نگاه نمیکنم هیچ هیت میدم

    پاسخ

  3. g

    خرداد 29, 1400

    بر اساس امتیاز:
    1_فیلم اول:79
    2_فیلم دوم:54
    3_فیلم سوم:44
    4_فیلم چهارم:33
    5_فیلم پنجم:29
    6_فیلم ششم:16

    پاسخ

  4. rim

    خرداد 27, 1400

    بهترین فیلم با امتیاز 79ازرطرف منتقدان فیلم اول بود که شاهکار بود دومینش هم فیلم دوم بود با امتیاز54که اونم فیلم خوبی بود
    بقیه همه ضعیف بودند و همه امتیازشان زیر 50بود مثلا فیلم سوم 33وچهارم۲9و پنجم 21و ششم16بود!

    پاسخ

  5. avinavevy

    تیر 13, 1399

    انقدر جانی دپ عالیه که تنها نیست و در ضمن نبود ویلیام یه تجربه جدید بود

    پاسخ

  6. avinavevy

    تیر 13, 1399

    من کاملا با نظر شما مخالف هستم به نطر من برای هر کس دزدان دریایی یه جذابیتی داره و وقتی متن شما رو راجب دزدان دریایی 4 (سوار بر امواج ناشناخته) خوندم اصلا چیز هایی که گفتید رو احساس نکردم دزدان دریایی کاراییب بهترین فیلمی هستش که دیدم و همش عالی بود.

    پاسخ

  7. علی

    خرداد 7, 1399

    لیست جامعی بود با همه موافقم

    پاسخ

  8. کیارش

    خرداد 3, 1399

    کلا تو این سری صندوقچه مرده و نفرین مروارید سیاه یه فیلم کامل بود.سوار بر امواج ناشناخته با نبود ویل یه افتضاح بود البته نمیگم مردگان حکایت نمی کنند بد بود ولی نسبت به پایان جهان خدایی خوب بود…بگذریم ولی با اینکه گفتین سوار بر امواج ناشناخته رو رد کنین و سریع برین سراغ مردگان حکایت نمیکنند حال نکردم چون وقتی ادم یه مجموعه رو نگاه میکنه باید پشت سر هم بره کل قسمت هارو نگاه کنه چه بد بوده باشه چه خوب جون اینجوری شاید از شخصیت انجلیکا باخبر نباشه یا هرچی.

    پاسخ

  9. فاطمه

    خرداد 2, 1399

    عالی بود و درباره فروش صحنه های فیلم می گوید

    پاسخ