رتبه بندی بهترین فیلم‌های “رابین ویلیامز” (Robin Williams) براساس امتیاز IMDb

از نظر برخی افراد، “رابین ویلیامز” هیچ فیلم بدی در کارنامه خود ندارد، اما این لیست بهترین فیلم‌های او را در بر دارد که در انتها به افسانه تبدیل شدند.

“رابین ویلیامز” بازیگر و نابغه کمدی وقتی در سال 2014 از دنیا رفت جایی خالی بزرگی در قلبمان بر جایی گذاشت. ویلیامز تنها 63 سال داشت، اما میراثی از خود بر جای گذاشت، که تا دهه‌ها ماندگار باقی ماند. برخی، تا همیشه ویلیامز را با نقش آفرینی‌اش به عنوان روانشناس در “ویل هانتینگ خوب” (Good Will Hunting) به یاد خواهند داشت. اما برخی دیگر، او را به عنوان معلم زبان انگلیسی‌ای به یاد خواهند آورد که این دیالوگ را گفت: “پزشکی، وکالت، بازرگانی، مهندسی همگی شغل‌های شریفی هستن اما شاعری، زیبایی، عاشقانه و عشق چیزهایی هستند که ما بخاطرشان زنده می‌مانیم.”

این تنوع بازی ویلیامز بود که باعث شد در فیلم “خانم داوت‌فایر” (Mrs. Doubtfire)، هم نقش یک خدمتکار بریتانیایی و هم یک مرد مطلقه بی اعصاب را با اعتماد به نفس کامل بازی کند. این تنها یکی از چندین کاری است که او توانایی انجام آن را داشت. وقتی در سال 2014 خبر مرگ او را شنیدیم، ناگهان تماشای بازگشت او به همراه “بیلی کریستال” (Billy Crystal) در “دوستان” (Friends) خیلی سخت شد. امروز تصمیم گرفتیم کاپیتانمان را گرامی بداریم، مردی که شاهکارهای کمدی و فلسفی خود را به ما هدیه داد. این شما و این هم بهترین فیلم‌های رابین ویلیامز، طبق رده بندی وب سایت آی ام دی بی. با پروشات همراه باشید.


10. قفس پرنده – (The Birdcage – 1996 – (7.1

“قفس پرنده” پتانسیل ویلیامز در بازی به عنوان شخصیت‌های غیرعادی را به خوبی نشان می‌دهد. رابین نقش “آرم‌اند گولدمن” (Armand Goldman) را بر عهده دارد، که صاحب یک کلاب به نام “قفس پرنده” می‌باشد. “قفس پرنده” پر زرق و برق، پر انرژی و شاد است اما تنها متعلق به شخصیت آرماندِ رابین نیست، بلکه شریک او “ناتان لین” (Nathan Lane) در نقش “آلبرت گلدمن” (Albert Goldman) نیز ستاره کلاب می‌باشد.

این دو یک زوج همجنسگرا هستند که بخاطر پسرشان که قرار است با دختر یک سناتور جمهوری خواه به شدت محافظه کار به نام “کوین کیلی” (Kevin Keeley)، (“جین هکمن” (Gene Hackman)) ازدواج کند، وانمود می‌کنند اینطور نیست.

همچنین بخوانید: معرفی برترین فیلم‌های بلیک لایولی (Blake Lively) که باید تماشا کنید


9. جهان به گفته گارپ – (The World According To Garp – 1982 – (7.2

“خ.خ مخفف چیه؟”

“خیلی خیره کننده، قبلاً مخفف خیلی خجالتی بود، من تغییرش دادم.”

“جهان به گفته گارپ” یکی از کارهای جواهرگونه اما پنهان ویلیامز است. “جرج روی هیل” (George Roy Hill) این فیلم را از رمانی با همین نام نوشته “جان اروینگ” (John Irving) اقتباس کرده است. در این فیلم رابین ویلیامز نقش “تی. اس گارپ” (T. S. Garp) را بر عهده دارد، یک نویسنده جوان و در حال تلاش که گاهی رفتاری جذاب دارد و گاهی به طرز عجیبی ساکت است.

“جهان به گفته گارپ” قبل از “ویل هانتینگ خوب” منتشر شد و خلاقیت رابین ویلیامز را به خوبی به تصویر کشید. و نشان داد که علاوه بر نقش‌های کمدی و گستاخ گونه و عجیب می‌تواند هر نقشی را بازی کند. “جامعه مرده شعری گارپ” (Garp, Dead Poets Society) در آن زمان، پتانسیل ویلیامز به عنوان برنده متحمل جایزه اسکار را به تصویر کشید.


8. بی خوابی – (Insomnia – 2002 – (7.3

نبوغ رابین ویلیامز، “هیلاری سوانک” (Hilary Swank)، “آل پاچینو” (Al Pacino) با کارگردانی “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) ترکیب شده و در انتها “بی خوابی” به عنوان محصول آن به دست آمد.

در “بی خوابی” ویلیامز به عنوان “والتر فینچ” (Walter Finch) در کنار نقش “ویل دورمر” (Will Dormer) پاچینو، نقش مکمل را بر عهده دارد. ویل یک کارآگاه است که درباره پرونده قتل عجیب شهر آلاسکا تحقیق می‌کند. ویل که در پرونده پیشرفت‌های خوبی داشته، شب‌ها با زنگ‌های بی امان والتر بیدار می‌ماند. در واقع “بی خوابی” فیلمی کم‌تر دیده شده از نولان یکی از شگفت انگیز نقش‌های ویلیامز را در خود دارد.


7. صبح بخیر، ویتنام – (Good Morning, Vietnam – 1987 – (7.3

ویلیامزی کلاسیک و پر انرژی. “صبح بخیر، ویتنام” یکی از نمونه فیلم‌هایی است که نشان می‌دهد ویلیامز چگونه می‌تواند با صدای زیبا و شنیدنی‌اش بینندگان را دیوانه کند. فکر می‌کنید این مجری رایویی در ایستگاه ارتش در حال انجام وظیفه، به قوانین پایبند می‌ماند؟ نه واقعاً، اما ویلیامز کی این کار را انجام داده است؟

این داستان پشت زمینه جنگ ویتنام در سال 1965 را به طرزی واقعی نشان می‌دهد، “آدریَن کرونار” (Adrian Cronauer) فرستاده شده بود تا روحیه سربازان را افزایش دهد. کاری که آدرین به خوبی از پس آن بر آمده و به تمام افسرها ثابت کرد اشتباه می‌کنند.


6. شاه ماهیگیر – (The Fisher King – 1991 – (7.5

وقتی ویلیامز به همراه “جف بریجز” (Jeff Bridges) در یک فیلم نقش آفرینی کنند چه می‌شود؟ “شاه ماهیگیر” با فیلمنامه خلاقانه خود، مانند دیگر فیلم‌های ویلیامز، خود را مفتخر می‌کند. این فیلم داستان “پرِی” (Parry) و “لوکاس” (Lucas) است، یک مرد بیخانمان و یک مجری سابق رادیو که به دنبال رستگاری است. رابین و جف در “شاه ماهیگیر” با یکدیگر متحد می‌شوند. “من نیویورک رو تو ما ژوئن دوست دارم، تو چی؟”

همچنین بخوانید: رتبه بندی بهترین فیلم‌های پل توماس اندرسن برای فیلمسازان


5. آگوست راش – (August Rush – 2007 – (7.5

ممکن است “آگوست راش” جزو فیلم‌های ویلیامز محسوب نشود، اما نقش “مکسول ویزارد” (Maxwell Wizard) او در آن باعث شد احترام زیادی کسب کند. ویزارد یک پدر ناتنی بدجنس است که در آمد بچه‌ها را که از راه گداییان را به دست می‌آورند، جمع می‌کند.

رابطه‌ای کاملاً ناآرام اما جالب بین “ویزارد” رابین و “اوان تیلور” (Evan Taylor) ی “فردی هایمور” (Freddie Highmore) وجود دارد. بهتر است بگوییم آنها یکدیگر را کامل می‌کنند، با اینکه اولی یک دغلکار ریاکار است.


4. بیداری‌ها – (Awakenings – 1990 – (7.8

و حالا، نقش آفرینی ویلیامز به عنوان دکتری که از بیماران مجنون خود دست کشیده است در فیلم “بیداری‌ها” بسیار قدرتمند و خلاقانه می‌باشد. ویلیامز نقش دکتر “مالکوم سایرز” (Malcolm Sayer) را برعهده دارد که علاوه بر آن که توسط مردان ساکن تیمارستان بروکلین در شهر بروکلین نیویورک تعقیب می‌شود، داروی آل- دوپا (L-dopa) را با موفقیت بین آنها توزیع می‌کند. او اوضاع شیوع بیماری آنسفالیت آماس مغزی در هنگام و پس از جنگ جهانی اول را کاهش داد.

رابین ویلیامز فیزیکدان جهانی “دکتر ساکس” (Dr. Sacks) را در فیلم “بیداری‌ها” محصول سال 1990 به خوبی به تصویر کشید.


3. علاء الدین – (Aladdin – 1992 – (8.0

بیایید روراست باشیم، اگر بخاطر “غول چراغ جادو”ی (Genie) رابین نبود، “علاء الدین” نصف الانش جذاب و سرگرم کننده نمی‌شود. تا به الان، “علاء الدین” زیر پرچم اسم رابین می‌درخشد. در واقع، خواسته این بازیگر مرحوم نیز همین بود. اما همانطور که تاریخ نشان داد، اجرای صوتی ویلیامز در آخر روی بازی تمام بازیگران سایه انداخت. رابین در “علاء الدین” با انرژی زیادی با بینندگان صحبت می‌کند و با خرده فرهنگ پاپ مدام شوخی می‌کند.


2. انجمن شاعران مرده – (Dead Poets Society – 1989 – (8.1

آکادمی “والتون” (Welton) موسسه‌ای نبود که برای یک معلم انگلیسی که مدام خارج از عرف فکر می‌کند، اختصاص داشته باشد. معلم، فیلسوف، خطیب و بینیانگذار “انجمن شاعران مرده” دانش آموزانی بودند که دور هم جمع شده و عصرها در کنار یکدیگر شعر می‌خواندند.

نمی‌شد شعرهای “والت ویتمن” (Walt Whitman) از مجموعه اشعار “برگ‌های علف” (Leaves of Grass) بهتر از زبان “جان کیتینگ” (John Keating) در “انجمن شاعران مرده” خوانده شده و یا آموزش داده شود. کیتینگ در این کارش در دفاع از انسانیت کار بزرگی انجام داد، زبانی که در خواستگاری از یک زن وجود دارد، افرادی که برای شعر، عاشقانه و زیبایی زنده‌اند. شغل تنها برای ادامه زندگی نیاز است. “صدای فریاد وحشیانه‌ام را از سقف دنیا می‌شنوم!”

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)


1. ویل هانتینگ خوب – (Good Will Hunting – 1997 – (8.3

“ویل هانتینگ خوب” فیلمی است که همه آن را دوست خواهند داشت، هر چیزی هم که در زندگی پشت سر می‌گذارید، اگر ویلیامز را بشناسید، میدانید که این فیلم جواب شماست و این موضوع بخاطر آن است که “ویل هانتینگ خوب” به مضامین مختلفی می‌پردازد، موضوعاتی مانند این که، معنای بیوه شدن، یتیم بودن، نابغه‌ای که کسی کمکش نمی‌کند، کودکی دردسر ساز بودن، کسی که جلوی خودش را می‌گیرد، چیست.

شخصیت “شان” (Sean) ویلیامز در این فیلم بدون توجه به نسل‌ها و مرزها، با افراد زیادی صحبت می‌کند. که ما را با درس‌های زیاد و ارزشمندی آشنا می‌کند که مهم‌ترین آن این است، معنای واقعی پشیمانی چیست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم

  1. هامون

    مهر 10, 1401

    فیلم قفس پرنده، قطعا جایگاه بالاتری از دهم داره

    پاسخ