معرفی 10 فیلم درباره سفر در زمان که قبل از فیلم Tenet از کریستوفر نولان باید ببینید

“انگاشته” (Tenet) یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های “کریستوفر نولان” است، و قبل از تماشای آن، باید چند اثر دیگر را ببینید تا آماده شوید.

به لطف گسترش ویروس کرونا، انتشار بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها به تاخیر افتاد، و قرار است موراد بیشتری هم به این تاخیری ها اضافه شود. یکی از مورد انتظارترین فیلم‌ها که هنوز قربانی این تعویق‌ها نشده فیلم موفق “انگاشته” اثر “کریستوفر نولان” می‌باشد. اثری مهیج درباره جاسوسی، جنگ و سفر در زمان.

به احتمال زیاد، نولان برای انتشار به موقع این فیلم خواهد جنگید، چرا که این فیلمساز نامزد جایزه اسکار، در اواخر این هفته در مقاله‌ای که برای روزنامه “واشنگتن پست” (The Washington Post) نوشت، از کنگره ایالات متحده درخواست کرد تا بودجه‌ای مبنی بر باز شدن سالن‌های سینما اختصاص دهند. چه “انگاشته” موفق بشود در زمان معین شده خود منتشر شود یا خیر، شما باید حتماً این فیلم‌های مهیج و تفکر برانگیز را تماشا کنید، تا برای آن آماده باشید! با پروشات همراه باشید.


10. انتقامجویان: پایان بازی – Avengers: Endgame – 2019

با توجه به اینکه “انتقامجویان: پایان بازی” یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ است، ممکن است تا به الان آن را تماشا کرده باشید، اما اگر شانس تماشای آن را نداشتید، پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را ببینید. انتقامجویان باقیمانده برای شکست “تانوس” (Thanos)، (جاش برولین، Josh Brolin) با استفاده از فناوری قلمرو کوآنتوم در زمان سفر می‌کنند، تا سنگ‌های ابدیت را از موقعیت‌های گوناگونشان پیدا کنند.

فناوری سفر در زمان به کار رفته در “نگاشته” با “پایان بازی” تفاوت زیادی دارد، اما این شاهکار ابرقهرمانی در توضیح درست تاثیرات سفر در زمان، کار بزرگی انجام داده است. با اینکه بعید است قلمرو کوآنتوم در “انگاشته” تأثیر داشته باشد، ولی امکان وجود فیزیک کوآنتوم همچنان بالاست.

همچنین بخوانید: لیست 25 تایی قوی‌ترین اعضای تیم انتقام‌جویان در تاریخ کمیک‌های مارول


9. دیوان محاسبات – The Adjustment Bureau – 2011

“دیوان محاسبات” که هم اکنون از شبکه اچ بی او پخش می‌شود (بر اساس داستان ” فیلیپ کی. دیک” (Philip K. Dick) ساخته شده) درباره رابطه شوم بین “دیوید نوریس” (David Norris)، (مت دیمون، Matt Damon) سیاستمدار نیویورکی و یک رقصنده مدرن به نام “آلیس” (Elise)، (امیلی بلانت، Emily Blunt) می‌باشد.

در حالی که این دو کاراکتر عمیقاً عاشق یک دیگرند، یک سازمان قدرتمند و تاریک به نام “دیوان محاسبات” هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد، تا به دلایلی مرموز این دو را از هم دور نگه دارد. این سازمان می‌تواند زمان را متوقف کرده و اتفاقات را آن گونه که خودشان می‌خواهند تغییر دهد، و به طور مداوم نشان می‌دهد که اتفاقات کوچک زمان حال، آینده هر فرد را تغییر می‌دهد.


8. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

این فیلم نیز که بر اساس داستانی از “فیلیپ کی. دیک” (Philip K. Dick) ساخته شده، بر اتفاقات حال حاضری می‌پردازد، که بر آینده در حال تغییر تأثیر می‌گذارد. “گزارش اقلیت” اثر “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) در آینده رخ می‌دهد، جایی که یک واحد پلیس ویژه مأموریت دارد قاتلان را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کنند، اینکار با کمک انسان‌هایی تغییر شکل دهنده (به نام “پریکاگ ها” (precogs)) که توانایی آن را دارند، قبل از رخ دادن جرم آن را ببیند، انجام می‌گیرد.

زمانی که رئیس”جان اندرتون” (John Anderton)، (تام کروز، Tom Cruise) الهام یک پریکاگ را می‌بیند که او را در حال ارتکاب قتل نشان می‌دهد، تحقیقاتش او را به سیاه چاله‌ای عمیق می‌کشاند که باعث می‌شود تمام اعتقاد جان در مورد کارش، زیر سؤال برود. جدای از لهجه آمریکایی ” کالین فارل” (Colin Farrell)، این فیلم لحظات مهیج و سرگرم کننده‌ای را برایتان به ارمغان می‌آورد.


7. لبه فردا – Edge Of Tomorrow – 2014

“لبه فردا” یکی دیگر از فیلم‌های “تام کروز” است که در آن “ویلیام کیج” (William Cage)، (کروز) سربازی است که توانایی آن را دارد، که پس از مردن در مبارزه با موجوداتی فضایی و قدرتمند که اروپا را تسخیر کرده‌اند، دوباره همان روز را زندگی کند. این موضوع باعث می‌شود، “لبه فردا” به فیلم علمی- تخیلی “روز گراندهاگ” (Groundhog Day) شبیه باشد.

ویلیام و سرگروهبان “ریتا وراتاسکی” (Rita Vrataski)، (امیلی بلانت) با هم همکاری کرده و متوجه می‌شوند همان تکنولوژی که باعث شده ویلیام در این چرخه زمانی گرفتار شود، کلید پیروزی بر فضائیان و غلبه بر آن‌ها می‌باشد.


6. پیش از آنکه شیطان بفهمد مرده‌ای – Before The Devil Knows You’re Dead – 2007

“پیش از آنکه شیطان بفهمد مرده‌ای” آخرین فیلمی است که توسط کارگردان ” سیدنی لومت” (Sidney Lumet)، (کارگردان فیلم‌های “شبکه” (Network) و “بعد از ظهر سگی” (Dog Day Afternoon)) ساخته شده، با دستکاری زمان سر و کار ندارد، اما در خط داستانیش چرا. در این فیلم که به ترتیب زمانی روایت می‌شود، “اندی” (Andy)، (فیلیپ سیمور هافمن، Philip Seymour Hoffman) و “هنک” (Hank)، (ایثن هاک، Ethan Hawke) دو برادر هستند که برنامه می‌ریزند به مغازه جواهرفروشی پدر و مادرشان دستبرد بزنند.

در حالی که ممکن است داستان به یکی از کارهای کمدی تاریک “برادران کوئن” (Coen Brothers) شبیه باشد، اما به هیچ وجه اینطور نیست و کاملاً تراژدی است. اشتباه پیش رفتن دزدی اولین اتفاق از زنجیره رخدادهای بعدی است که در نهایت به نقطه اوج احساسی می‌رسد، که کل خانواده با آن درگیر هستند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر کمدی سیاه که باید تماشا کنید


5. کد منبع – Source Code – 2011

هنوز چیز زیادی از داستان “انگاشته” نمی‌دانیم، چرا که نولان آخرین داستان خود را رازآلود نگاه داشته اما ویدئوهای پیش نمایش “انگاشته” نشان می‌دهد که تکنولوژی دستکاری زمان در آن به کار رفته تا از رخ دادن جنگ جهانی سوم (یا چیزی بدتر از آن) جلوگیری شود.

در “کد منبع” نیز مفهوم مشابه ای به کار رفته است. در این فیلم سرباز ارتش آمریکا “کولتر استیونز” (Colter Stevens)، (جیک جیلنهال، Jake Gyllenhaal) که پس از ماموریتی در افغانستان از خواب بیدار می‌شود، متوجه می‌شود در بدن فردی دیگر، در قطاری به شیکاگو حضور دارد. استیونز متوجه می‌شود که موش آزمایشگاهی یکی از برنامه‌های آزمایشی دولت می‌باشد و تنها را خارج شدن از آنجا این است که از منفجر شدن قطار توسط بمب، جلوگیری کند.


4. تلقین – Inception – 2010

فیلم “انگاشته” جلوه‌های بصری فوق العاده ای دارد که طرفدارن نولان با دیدن آن، فیلم “تلقین” محصول سال 2010 را به یاد می‌آورند که جوایز اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین ترکیب صدا، بهترین ویرایش صدا، و بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد.

داستان فیلم درباره “دومینیک کاب” (Dominick Cobb)، (لئوناردو دیکاپریو، Leonardo DiCaprio) و گروهی دزد حرفه‌ای است که سعی دارند با استفاده از تکنولوژی اشتراک گذاری رؤیا، از افراد اطلاعات بدزدند، که البته این بار مأموریت دارند یک ایده را در ناخودآگاه یک شخص جای دهند. جلوه‌های بصری نفس گیر و لایه بندی پیچیده خط‌های زمانی، بینندگان را برای شاهکار بعدی نولان آماده می‌کند.


3. 12 میمون – 1995 – Twelve Monkeys

“12 میمون” نیز درست مانند “انگاشته” فیلم دیگری درباره سفر در زمان است که با هدف آن جلوگیری از یک فاجعه جهانی می‌باشد. اما کسانی که سعی دارند از موضوعات مربوط به بیماری کرونا دوری کنند، دور این فیلم را خط بکشند، چرا که وقایع فیلم در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق میفتد که در آن بیشتر انسانها به دلیل هجوم یک بیماری همه گیر، از بین رفته‌اند.

زمانی که دانشمندان از زمان و منشاء شروع این بیماری مطلع می‌شوند، زندان “جیمز کول” (James Cole)، (بروس ویلیس، Bruce Willis) را به گذشته می‌فرستند تا نسخه اصلی این ویروس ساخته دست انسان را پیدا کند، تا پادزهری برای آن ساخته شود.


2. نابودگر – The Terminator – 1984

قدیمی‌ترین فیلم این لیست، “نابودگر” ساخته “جیمز کامرون” (James Cameron) است که پنج دنباله (تا به الان) برای آن ساخته شد و یکی از بهترین وبه یادماندنی‌ترین نقش‌های ” آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) می‌باشد. برخلاف فیلم “12 میمون”، “نابودگر” آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن دنیا توسط ماشین‌ها اداره می‌شود.

“کایل ریس” (Kyle Reese)، (مایکل بین، Michael Biehn) که از سال 2029 به عقب فرستاده شده، مأموریت دارد مکان “سارا کانر” (Sarah Connor)، (لیندا همیلتون، Linda Hamilton) را پیدا کرده و از او محافظت کند، چرا که پسر آینده او در آینده جبهه مقاومت انسانها را رهبری خواهد کرد. اما افراد نابه کار نیز به همان تکنولوژی سفر در زمان دست پیدا کرده‌اند و حالا ریس و کانر باید تمام تلاش خود را بکنند تا سایبورگ مرگباری به نام “نابودگر” (Terminator) که از آینده فرستاده شده تا آنها را بکشد را نابود کنند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم نابودگر (Terminator)


1. لوپر – Looper – 2012

“ریان جانسن” (Rian Johnson) کارگردان قبل از آن که فیلم‌های پربودجه مانند “جنگ ستارگان: آخرین جدای” (Star Wars: The Last Jedi) یا فیلم نامزد جایزه اسکار “چاقوکشی” (Knives Out) محصول 2019 را کارگردانی کند، موفق‌ترین فیلم و بهترین اثر از نظر منتقدان یعنی “لوپر” را کارگردانی کرد.

در آینده‌ای که در آن از زیر قتل در رفتن تقریباً غیرممکن است، وقتی گانگسترها نیاز دارند کسی را بکشند، چه می‌کنند؟ آن‌ها هدف خود را به گذشته می‌برند تا در آنجا بمیرد. اما وقتی آدمکش “جو” (Joe)، (جوزف گوردون لویت، Joseph Gordon-Levitt) متوجه می‌شود هدفش خود او در آینده (بروس ویلیس) است چه چاره‌ای می‌اندیشد؟ باید فیلم را تماشا کنید، تا بفهمید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Siyavash

    خرداد 26, 1399

    سلام به همگی
    فیلم لوپر اشکال داره…ینی منطق فیلم یه جا گیر داره…اما فیلم فوق العاده ایی…

    پاسخ

  2. علی

    خرداد 7, 1399

    ده، چهار و دو را دیدم ممنون از مقاله

    پاسخ

  3. عبآس

    خرداد 1, 1399

    ممنون از شما…خودِ مبحثِ “زمان” بقدر کافی جذاب هست، نولان هم که بهش اضافه بشه، جذابیتش دو چندان میشه.
    مثل اینسپشن، و اینتراستلار حتی

    پاسخ