معرفی فیلم “پلتفرم” (The Platform)؛ نمایشی عجیب و نمادین از اختلاف طبقاتی

بعد از سر و صدایی که فیلم کره‌ای “انگل” (Parasite) با داستان موفق خود در نشان دادن زشتی‌های اختلاف طبقاتی در یک جامعه در سال 2019 به پا کرد، فیلم اسپانیایی “پلتفرم” با روایتی به شدت نمادین و وحشیانه، وارد این میدان شد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. این فیلم در مدت زمان یک ساعت و سی و چهار دقیقه‌ای خود روایتی پرآشوب از دردهای اجتماعی و فرهنگی را به گونه‌ای نشان می‌دهد که بیننده را میخوب کرده و جایی برای بیان هیچگونه نقصی نمی‌گذارد. ما در این مقاله به معرفی فیلم “پلتفرم” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “پلتفرم” (The Platform)
  • ژانر: علمی-تخیلی، ترسناک، هیجان‌انگیز
  • کارگردان: گالدر گازتلو-اوروتیا (Galder Gaztelu-Urrutia)
  • بازیگران: “ایوان ماساگوئه”، “آنتونیا سن خوان”، “زوریون اگیولئور”
  • شبکه توزیع کننده: نتفلیکس
  • سال تولید: 2019
  • زبان: اسپانیایی
  • امتیاز آی ام دی بی: 7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82/100

تریلر فیلم

داستان فیلم “پلتفرم” مربوط به یک سازهٔ عمودی است که تعداد زیادی انسان در آن زندانی هستند. در این زندان یا دخمه، همهٔ سلول‌ها به‌صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌است و از بالاترین طبقه (طبقه اول) تا پایین‌ترین طبقه، که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد و کسی نمی‌داند دقیقا در کدام طبقه این دخمه به پایان می‌رسد، ادامه دارد. در هر سلول ۲ نفر به مدت یک ماه زندگی می‌کنند و این افراد تا وقتی که یکی از آنها از بین نروند با هم هستند. ماه بعد افراد همه طبقه‌ها به طور کاملا تصادفی جا به جا می‌شوند. انسان‌ها توافق کرده‌اند در این سازه محبوس شوند و تعدادی از آنها دورهٔ حکم زندان خود را در آن می‌گذرانند و برخی داوطلبانه به آن آمده‌اند.

سکویی برای غذا رسانی به زندانیان وجود دارد که هر روز مقدار زیادی غذا روی آن وجود دارد. غذاها بر اساس سلیقه تمام زندانیان که در ابتدای ورود از آنها پرسیده شده ‌است، به بهترین نحو آماده می‌شود. این سکو از طبقه اول شروع به حرکت می‌کند و در هر طبقه (سلول) چند دقیقه توقف می‌کند و دو زندانی هر طبقه می‌توانند در این چند دقیقه هر مقدار غذا که می‌خواهند بخورند ولی اجازه ندارند از غذاهای روی سکو برای خود ذخیره کنند و فقط می‌توانند از آن بخورند.

اتفاق معمولی که در این زندان اتفاق می‌افتد این است که طبقات اول بیش از اندازه‌ای که نیاز دارند غذا مصرف می‌کنند اما هیچ غذایی به طبقات پایین نمی‌رسد. در این میان، شخصیت اصلی داستان که به صورت داوطلبانه به این دخمه آمده است، به تشویق یکی از کارمندان سابق این سازمان تلاش می‌کند که این نظام ظالمانه زندان را به هم بزند. اما برای اصلاح چنین اوضاع نابسامان و وحشتناکی از چه روشی می‌توان استفاده کرد؟ آیا باید به خشونت متوسل شد یا توسط مذاکره با افراد زندانی می‌توان امید به قانع شدن آنها داشت؟

فیلم “پلتفرم” فیلمی نمادین است که از همه‌ي عناصر موجودش برای بیان منظور خود استفاده کرده و می‌توان گفت تقریبا هیچ یک از اتفاقات آن بدون دلیل و اتفاقی نیست؛ در واقع در پس هر یک از شخصیت‌ها و رفتارهایشان، غذاها و اشیائی که نشان داده می‌شود، مفاهیم و معانی نهفته که همه‌ی ما در طول زندگی‌مان به روش‌های مختلف با آنها روبرو شده‌ایم. “پلتفرم” تلاشی برای نمایان ساختن حقیقت‌های زندگی در دنیایی است که هر روز توسط خود انسان‌ها رو به نابودی می‌رود و در این میان نسل‌ها و انسان‌های بی‌گناه زیادی هستند که قربانی تصمیمات اشتباه و خودخواهی برخی دیگر شده و در عین حال وجودشان در جامعه و در کنار دیگر افراد انکار می‌شود.

تصاویری از فیلم “پلتفرم”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. عبآس

    اردیبهشت 27, 1399

    با کسبِ اجازه از محضر جنابِ آقای فراستیِ بزرگ‌وار و دور بین، فیلمِ بسیار عمیقی بود، مگه اینکه توو این دنیا با چنین چرخه‌ای، زندگی نکرده باشی که از این فیلم با “بیهودگی” یاد کنی. البته شایدم همیشه توو طبقات اول بودی یا اینکه اونی بودی که تصمیم میگیره بقیه کِی تغذیه شن!!!

    پاسخ

  2. امیرمهدی

    اردیبهشت 26, 1399

    خیلییی فیلم فوق العاده ای بود پر از نماد های مفهومی بشدت پیشنهادی

    پاسخ