15 مکان دیدنی ارمنستان

ارمنستان، یک کشور کوچک با تاریخ غنی، رفته‌رفته به یک مقصد مهم گردشگران تبدیل می‌شود. ارمنستان به‌عنوان اولین کشوری که مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی خود پذیرفت، بهترین دیدنی‌های اروپا را در کنار قله آرارات در خود جای داده است. آرارات که در کنار رشته‌کوه‌های ترکیه قرار گرفته به‌عنوان سمبل ملی ارمنستان به شمار می‌آید و به دلیل ذکر نامش در کتاب مقدس، به‌عنوان مکان به خشکی نشستن کشتی نوح، به‌عنوان یک کوه مقدس شناخته می‌شود. صومعه‌های مختلفی در این کشور وجود دارد که در کنار زیبایی‌های طبیعی، منظره خاصی را ایجاد می‌کنند. پایتخت این کشور، ایروان، با افزایش گردشگری، جز شهرهای توسعه‌یافته اروپا به شمار می‌آید. در اینجا به 15 مکان دیدنی ارمنستان نگاهی می‌اندازیم.

1. ایروان      

مکان های دیدنی ارمنستان: ایروان

ایروان به‌عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور بهترین نقطه برای شروع سفر شماست. این شهر خانه میدان جمهوری است که حتماً از آن دیدن کنید، و دیدن نمای یادبود شکست شوروی در جنگ جهانی دوم را هم فراموش نکنید. این شهر تاریخ غنی دارد و یادبود قتل‌عام ارامنه هم یکی از جاذبه‌های مهم شهر است. بازار ورنیساژ در آخر هفته باز است، حتماً به خیابان Hrazdan هم سری بزنید. درواقع بیشتر دیدنی‌های شهر در ایروان است، که به شهر کافه شهرت دارد. تنها مسجد شهر که مسجد آبی نامیده می‌شود نیز در این شهر واقع شده و همچنین دنیای زیرزمینی لوون (Levon) که یکی از جاذبه‌های عجیب اروپا است نیز در ایروان قرار دارد.

2. پارک ملی شیکاهو (Shikahogh State Reserve)

مکان های دیدنی ارمنستان: پارک ملی شیکاهو

دومین جنگل محافظت شده بزرگ ارمنستان که حتی بسیاری از قسمت‌های آن هنوز کشف نشده است. تصور می‌شود جاندارانی نظیر پلنگ، خرس، بزکوهی و مار و حدود 1100 گونه گیاهی، در این جنگل وجود داشته باشد. در سال 2005 طرح احداث یک بزرگراه این جنگل را به خطر انداخت اما حافظان محیط‌زیست به‌سرعت مانع آن شدند. در این جنگل چندین آبشار زیبا هم وجود دارد.

3. دریاچه سوان (Sevan)

مکان های دیدنی ارمنستان: دریاچه سوان

دریاچه سوان در قلب ارمنستان بزرگ‌ترین دریاچه کشور و یک جاذبه گردشگری زیباست. در اطراف دریاچه صومعه‌های مختلفی دیده می‌شود که زیباترین آن صومعه Sevanavank است. در این دریاچه می‌توان موج‌سواری کرد و یا اینکه در رستوران‌های اطراف غذاهای دریایی نوش جان کرد. در کنار این دریاچه می‌توان حمام آفتاب گرفت و از مناظر کوه‌های اطراف لذت برد.

4. پارک ملی دیلیجان (Dilijan)

مکان های دیدنی ارمنستان: پارک ملی دیلیجان

در ارمنستان چهار پارک ملی وجود دارد که پارک ملی دیلیجان زیباترین آن است. این پارک که در سال 2002 احداث شد دارای چشمه‌های آب‌معدنی بهاره و سازه‌های طبیعی است. بسیاری از مکان‌های فرهنگی ارمنستان در زمین‌های این پارک وجود دارند، مانند صومعه حجاریسین (Haghartsin)، صومعه گوشواناک (Goshavank) و Jukhtak Vank، صومعه موتاساوانک (Matosavank) و کلیسای آخنابات (Akhnabat). رودخانه‌های آگستو (Aghestev) و جتیک (Getik) در اطراف این پارک وجود دارند.

5. کوه آراگاتس (Aragats)

مکان های دیدنی ارمنستان: کوه آراگاتس

کوه آراگاتس به همراه آتش‌فشانش که در شمال کشور واقع شده، یکی از جاذبه‌های زیبای ارمنستان است. این کوه بلندترین قله ارمنستان بوده و کنده‌کاری‌های هنری چند صدساله بر روی صخره‌های آن دیده می‌شود. باوجوداینکه در بیشتر ماه‌های سال این قله برفی است اما در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر می‌توان در آنجا کوه‌نوردی نمود. قله چهارم جنوبی برای کوه‌نوردی آسان‌تر است، درحالی‌که قله شمالی با ارتفاع 4000 متر از همه دشوارتر است.

6. دریاچه آرپی (Arpi)

مکان های دیدنی ارمنستان: دریاچه آرپی

درحالی‌که دریاچه سوان در فصل‌های گردشگری شلوغ‌تر است، بنابراین این دریاچه آرامش بیشتری دارد. این دریاچه علاوه بااینکه منبع آبیاری و تولید برق است، منبع رودخانه Akhurian نیز به شمار می‌رود. در سال 2009 در کنار دریاچه یک پارک جدید ساخته شد تا از منطقه محافظت نموده و 100 گونه پرنده را نیز در آنجا قرار دادند. پوشش گیاهی این منطقه بسیار زیبا است. این دریاچه زیستگاه مرغ دریایی ارمنی است. در اطراف این دریاچه می‌توان کمپ زده و گردش نمود.

7. نوراوانک (Noravank)

مکان های دیدنی ارمنستان: نوراوانک

صومعه‌ها یکی از جاذبه‌های اصلی این کشور هستند و این صومعه یکی از زیباترین صومعه‌های ارمنستان است. این صومعه با آجرهای قرمزش، در قرن 13 ساخته شده است. این صومعه به دلیل داشتن کلیسای مادر مقدس شهرت دارد و ارمنی‌ها معتقدند که در هنگام حمله مغول در هزاران سال قبل، ای صومعه توسط خدا محافظت شد. هر ساله هزاران توریست از این صومعه دیدن می‌کنند و اگر به ارمنستان رفتید حتماً ازآنجا دیدن کنید.

8. گیومری (Gyumri)

مکان های دیدنی ارمنستان: گیومری

گیومری به‌عنوان دومین شهر بزرگ ارمنستان حتماً ارزش یک‌بار دیدن را دارد. ازجمله دیدنی‌های این شهر عبارت‌اند از قلعه سیاه و مجسمه مادر هستند. ازجمله مناطق فرهنگی این شهر عبارت‌اند از موزه اجتماعی Dzitoghtsyan، موزه معماری ملی، موزه خواهران اسلامزیان (Aslamazyan) و موزه سرگی مرکروف (Sergey Merkurov). محله تاریخی کومایری (Kumayri) قدیمی‌ترین منطقه شهر است که هزاران ساختمان قدیمی در آن وجود دارند.

9. وانادزور (Vanadzor)

مکان های دیدنی ارمنستان: وانادزور

این شهر در شمال کشور سومین شهر مهم ارمنستان است که زیبایی بی‌نظیری دارد. موزه هنرهای زیبا و باغ گیاه‌شناسی این شهر ازجمله جاذبه‌های مهم گردشگری آن هستند. منابع آب‌معدنی این شهر گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. اگرچه این شهر یک شهر صنعتی است اما تئاترهای مهمی در آنجا وجود دارد مانند Bohem Chamber Theatre of Vanadzor و Vanadzor Puppet Theatre.

10. آمبرد (Amberd Fortress)

مکان های دیدنی ارمنستان: آمبرد

این شهر قدیمی که یک ساعت با ایروان فاصله دارد به قرن هفتم میلادی بازمی‌گردد. این شهر در زمستان پوشیده از برف است و در ماه مه آب‌وهوای آن کمی بهتر می‌شود. از این شهر می‌توانید به روستای نزدیک آن به نام بیورکان (Byurakan) بروید و از رصدخانه بیورکان دیدن کنید.

11. تساغکادزور (Tsaghkadzor)

مکان های دیدنی ارمنستان: تساغکادزور

این شهر که در قلب ارمنستان واقع شده رشته‌کوه‌های زیبایی دارد که می‌توانید در آنجا به ورزش‌های زمستانی مانند اسکی، بپردازید. پیست‌های اسکی این کشور از دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر هستند. این شهر بهترین هتل‌های کشور و بهترین مجموعه‌های سرگرمی را داراست، مانند مجموعه کازینوی Senator Royale. همچنین صومعه Kecharis، یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی کشور که به قرن 11 بازمی‌گردد، نیز در این شهر قرار دارد.

12. دره Upper Azat

مکان های دیدنی ارمنستان: دره Upper Azat

یکی از میراث‌های باشکوه ارمنستان است که صومعه گهارد (Geghard) نیز در آنجا واقع شده است. کلیسای صومعه 800 سال پیش ساخته شد اما تاریخ صومعه به قرن چهارم بازمی‌گردد و توسط گریگوری قدیس ساخته شد. طبق افسانه‌ها گریگوری قدیس یکی از تیرهایی که برای به صلیب کشیدن مسیح استفاده شده بود را با خود به ارمنستان آورد و مهم‌ترین کلیسای مذهبی ارمنستان را ساخت. این دره همچنین مآمن کلیسای سنت آستواتساتین (Astvatsatsin) که در دل کوه کنده شده است.

13. زوراتس کارر

مکان های دیدنی ارمنستان: زوراتس کارر

این منطقه همانند استون هنج بریتانیا است که از بیش از 200 سنگ بزرگ ساخته شده که 40 سنگ به شکل دایره در کنار هم قرار گرفته‌اند و به‌احتمال‌زیاد برای پرستش خدای ارمنیان یا الهه خورشید ساخته شده‌اند. این منطقه در شهر سیسیان (Sisian) و در استان سیونیک (Syunik) قرار گرفته است. در شهر سیسیان یک موزه کوچک نیز ساخته شده است.

14. صومعه خور ویراپ (Khor Virap)

مکان های دیدنی ارمنستان: صومعه خور ویراپ

از تمام قسمت‌های ارمنستان می‌توانید رشته‌کوه‌های آرارات را ببینید، اما زیباترین منظره آن از این صومعه است. این صومعه یکی از مکان‌های تاریخی مهم کشور است که گریگوری قدیس به مدت 14 سال در آنجا زندانی بود، تا اینکه پس از درمان شاه تردات سوم از بیماری‌اش، آزاد شد. سپس این شاه به مسیحیت گروید و باعث که ارمنستان به یک کشور مسیحی تبدیل شود. امروزه بیشتر مراسم‌های عروسی در ارمنستان در این صومعه برگذار می‌شود و زیرزمین آن، یعنی جایی که گریگوری زندانی شد، یکی از جاذبه‌های مذهبی مهم کشور است.

15. دوین (Dvin)

مکان های دیدنی ارمنستان: دوین

این شهر قدیمی در دوران میانه پایتخت کشور ارمنستان بوده است. در این شهر قدیمی یک قلعه قرن ششمی ساخته شده بود و بر اساس یونسکو، در این منطقه آثار تاریخی مختلفی پیدا شده است. در این شهر قدیمی سازه‌های مدرنی هم ساخته شده، مانند کلیسای سنت هاروتیان (St. Harutyun) که در سال 2000 ساخته شد. در گذشته کلیسای جامعه سنت گریگور هم در این مکان واقع شده بود که باستان شناسان خرابه‌های آن را از زیر خاک درآورده‌اند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم