رتبه بندی فیلم‌های جذاب و دیدنی “تنها در خانه” (Home Alone)

از همان لحظه در سال 1990 که “مکالی کالکین” (Macaulay Culkin) دزدان خوشتیپ خانه‌اش را به فنا داد و از عمق گلویش جیغ زد، “تنها در خانه” (Home Alone) به فیلمی کلاسیک که طبق رسم همیشه در کریسمس آن را تماشا می‌کنیم، تبدیل شد، اما با توجه به مجموعه فیلمی که “جان هیوز” (John Hughes) آن را نوشته و “کریس کلمبوس” (Chris Columbus) کارگردانی آن را برعهده گرفت و دی وی دی‌هایش که طبق سنت همه در تعطیلات آن را مشاهده می‌کردند، این مجموعه هم فیلمسازی خوب و هم فیلمسازی بد داشته است. در اینجا هر پنج قسمت این مجموعه را از بدترین به بهترین برایتان لیست کرده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


5. تنها در خانه 4: پس گرفتن خانه – Home Alone 4: Taking Back the House – 2002

چهارمین قسمت این مجموعه یک فاجعه بزرگ بود.

تنها هدف این فیلم فروش زیادش در دی وی دی فروشی‌ها بود. این اثر به کارگردانی “راد دنیل” (Rod Daniel) که شخصیت‌های به یاد ماندنی “کوین مک آلیستر” (با بازی “مکالی کالکین، Macaulay Culkin”) و “مارو” (“دنیل استرن، Daniel Stern”) در آن حضور داشتند، بی حرمتی را از حد گذرانده و مفهوم داستانی را به طرز مسخره‌ای تغییر داد. واقعاً اگر فکر می‌کردید داستان پسربچه‌ای که با تله‌های خنده دار دزدان خانه‌اش که دو مرد بالغ هستند را فراری می‌دهد، مسخره است، پس صبر کنید ببینید این قسمت چه با خود دارد.

در “تنها در خانه 4: پس گرفتن خانه”، کوین مک آلیستر باید حرف‌های پدر و مادرش را نادیده بگیرد و یک شاهزاده را از دست مارو و همسر او نجات دهد.

واقعاً همانقدر که به نظر می‌رسد مسخره و بی معنی است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر کمدی سیاه که باید تماشا کنید


4. تنها در خانه: سرقت در تعطیلات – Home Alone: The Holiday Heist – 2012

خوشبختانه “تنها در خانه 5” فقط برای جلب نظر بینندگان، کاراکترهای قسمت اول را تکرار نکرد، اما به نظر می‌رسد این قسمت نیز حتی قبل از آنکه “تنها در خانه” ساخته شود، آماده شده بود.

این قسمت نیز به دلایلی مختلفی یک فیلم تأسف بار دیگر بود که به جای آنکه سازندگان آن را به اثری دوستداشتنی و خوب از مجموعه “تنها در خانه” تبدیل کنند، تنها قصد داشتند از مشتریان امیدوار پول دریافت کنند. در واقع “سرقت در تعطیلات” داستانی بهتر از قسمت قبلی ارائه داد و یکی از ویژگی‌های خوب آن، انتخاب بازیگران خوبی از جمله “اد اسنر” (Ed Asner) اسطوره و “مالکوم مک داول” (Malcolm McDowell) بوده است.

“پیتر هویت” (Peter Hewitt) کارگردان فیلم بوده، کسی که فیلم “سفر وحشیانه بیل و تد” (Bill & Ted’s Bogus Adventure) را تنها یک سال پس ازانتشار قسمت اصلی “تنها در خانه” خلق کرد و بعدها فیلم کمدی مسخره و کودکانه “رعد و برق” (Thunderpants) را در سال 2002 ساخت. حداقل کار او در “سرقت از خانه” این بود که حس قدیمی قسمت‌های قبل را تا حدودی کاملاً ضعیف برایمان تکرار کرد.


3. تنها در خانه 3 – Home Alone 3 – 1997

“تنها در خانه 3” در این مجموعه، فیلمی تقریباً متوسط است و گروهی جدید از کاراکترها و بازیگران را در خود دارد. اما اگر بخواهید آن را به عنوان یک فیلم سینمایی مجزا مخصوص کودکان حساب کنید، بسیار خوب و زیباست.

نویسنده “تنها در خانه 3” همان “جان هیوز” است که فیلمنامه “تنها در خانه 1 و 2” را نوشته و فضای دو قسمت اصلی خود را دارد، اما بسیاری از صحنه‌های خلاقانه (و گاهی مضحک) از قسمت‌های اول مجموعه در این فیلم به کارگردانی “راجا گاسنل” (Raja Gosnell) گنجانده نشده‌اند. (او کارگردان فیلم‌های “هرگز بوسیده نشده، Never Been Kissed”، “اسکوبی دو، Scooby-Doo” و “اسمورف ها، The Smurfs” می‌باشد).

با این وجود، این فیلم پس از دو قسمت اول، یک موفقیت جداگانه محسوب می‌شود، و حتی اگر به اندازه “تنها در خانه 1 و 2” خلاقانه و شگفت انگیز نباشد، به اندازه‌ای خوب هست که شما را سرگرم کند همچنین “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johansson) جوان نیز در آن نقش آفرینی می‌کند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر اسکارلت جوهانسون که باید تماشا کنید


2. تنها در خانه 2: گمشده در نیویورک – Home Alone 2: Lost in New York – 1992

دوباره چطور می‌خواهند “کوین” بیچاره را ببخشند؟

این بار شخصیت کوچک و بازیگوش ما (که خود “مکالی کالکین” نقش او را بازی می‌کند) در فرودگاه شیکاگو، منتظر است که به پرواز فلوریدا وارد شود اما با اشتباه شرکت هوایی، کوین قصه ما هواپیمای نیویورک را سوار می‌شود.

جدای از نوع روایت داستان، در این قسمت از فیلم کلاسیک “تنها در خانه” زیبایی‌ها و شگفتی‌های کریسمس را در خیابان‌های برفی و زیبای نیویورک مشاهده می‌کنیم و داستان کریسمس و زیبایی‌های آن در مرکز فیلم قرار دارد. کوین رفته رفته متوجه می‌شود وقت گذرانی با کارت اعتباری پدرش در یک هتل مجلل، ارزش آن را ندارد که بقیه زندگیش را به همراه یک کبوتر بی خانمان در پارک زندگی کند. اوه، لازم به ذکر است که سارقان داستان “هری” و “مارو” (“پشی، Pesci ” و “استرن، Stern “) نیز با تمام حیله‌های همیشگی خود بازگشته‌اند.

این فیلم که با همکاری دوباره “کریس کلمبوس” و “جان هیوز” ساخته شده، یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های کودکانه است که موضوعات بزرگسالانه را با شگفتی‌های کودکانه ترکیب کرده و اثری به یادماندنی می‌سازد که تا قرنها بعد هر کریسمس آن را تماشا خواهیم کرد.


1. تنها در خانه – Home Alone – 1990

“تنها در خانه” محصول 1990 نقطه اوج این مجموعه بوده و بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های کودکانه کریسمسی است.

با ترکیب شدن استعداد و توانایی کارگردان فیلم، “کریس کلمبوس” (سازنده کارهایی نظیر “خانم داوت فایر، Mrs. Doubtfire”، “هری پاتر و سنگ جادو، Harry Potter and The Philosopher’s Stone “)، فیلمنامه نویس “جان هیوز” (“کلوپ صبحانه، The Breakfast Club “، “مرخصی فریس بولر، Ferris Bueller’s Day Off”، “هواپیماها، قطارها، اتومبیل‌ها، Planes, Trains and Automobiles “)، آهنگساز “جان ویلیامز” (“آرواره‌ها، Jaws “، “جنگ ستارگان، Star Wars “، “پارک ژوراسیک، Jurassic Park”، “هری پاتر، Harry Potter “) و همچنین بازیگر دوست داشتنی “مکالی کالکین” و ستاره نقش مکمل “جان کندی” (John Candy)، این فیلم یک همکاری بزرگ با ایده‌ای تازه و اصیل بوده که این روزها به سختی می‌توان شاهد آن بود.

هر تصویری که مردم از مجموعه “تنها در خانه” داشته‌اند، از این فیلم نشات گرفته؛ چه پا گذاشتن مارو روی میخ باشد، برخورد هری با یک تکه آهن، فریاد کوین پس از زدن افتر شیو به صورتش یا همسایه عجیب و غریب او که قهرمان می‌شود و دوست دارد جلوی خانه‌اش را تمیز کند که روزی خانواده‌اش به ملاقات او بیایند.

از همه مهمتر این است که “تنها در خانه” موضوعی خالص و جدید دارد: کریسمس درباره عشق، بخشش، تقسیم کردن و خانواده است، هیچ جایگزینی هم نداریم. این فیلم در تک تک لحظاتش نشان می‌دهد که یک اثر کلاسیک کامل بوده و فیلمی مناسب تعطیلات و تماشا با خانواده می‌باشد. بهترین قسمت مجموعه “تنها در خانه”.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جیم کری، ستاره سرشناس ژانر کمدی هالیوود


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. ابوالفضل

    تیر 8, 1400

    به نظر من تنها در خانه ۲ بهتر از ۱ بود

    پاسخ

    • ساسان در پاسخ به ابوالفضل

      اردیبهشت 30, 1402

      آره اکثر مردم هم تنهاخانه۲ رو هنوز دانلودوتماشامیکنندچون بی نظیرترین سری ازتمام سری های این مجموعه هاست.همون که اشتباهی سوارهواپیمای نیویورک میشه.فوق العاده است وبه قدری باکیفیته که دیدنش هنوزخالی ازلطف نیست🙂

      پاسخ

  2. فیلمبین

    اردیبهشت 27, 1399

    به نظرم یک چی مثل همین برا هری پاتر هم بگذارین

    پاسخ

  3. علی

    اردیبهشت 26, 1399

    دو فیلم اول شاهکارن مخصوصا اولین فیلم ولی طبق عادت هالیوود برای اینم چند تا دنباله مزخرف ساختن

    پاسخ

  4. محمدرضا

    اردیبهشت 24, 1399

    تنها در خانه فقط اونجایی که ترامپ میاد

    پاسخ