بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر مستند

ژانر مستند به کارگردان کمک می‌کند تا با در دست داشتن یک دوربین و قرار گرفتن در محیط‌های واقعی داستان‌های واقعی را به نمایش بگذارد و بیننده را به دنیاهای مختلف وارد کند. عرصه فیلم کوتاه نیز در ژانر مستند فعالیت داشته، و آثار دیدنی را عرضه کرده است. در اینجا می‌خواهیم برترین فیلم‌های کوتاه مستند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


شب و مه – Night And Fog

“آلن رنه” (Alain Resnais) کارگردان و نویسنده برای ساخت این فیلم کوتاه از متن و ساختار و همچنین فیلم‌های سراسر اروپا استفاده کرد. در این اثر با کمک تصویر و سکون وحشت هولوکاست به نمایش گذاشته شده است. موضوع فیلم نقطه قوت آن نیست. همچنین اولین فیلمی نبود که زشتی‌های جنگ جهانی دوم را نشان دهد.

این ساختار فیلم است که آن را از بقیه فیلم‌های کوتاه ژانر مستند متمایز می‌کند. رنه داستان کامل و موضوع دیدنی را در کنار ساختارهایی پیوسته قرار می‌دهد و داستانی ترسناک را به نمایش می‌گذارد.

این فیلم با در کنار هم قرار دادن فیلم‌های قدیمی و رنگی یک داستان رنگی را به نمایش می‌گذارد. صحنه‌های فیلم به اعتراض نازی‌ها منجر شد و زمین‌های سال‌های 1950 را به صورت زمین ارواح نشان می‌دهد. متن فیلم بی رحمانه و سرد است و به همین دلیل به یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه مستند تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست


کلوپ ماش روم – The Mushroom Club

یک فیلم کوتاه قوی برنده اسکار به کارگردانی “استیو اوکازاکی” که داستان استفاده بمب اتمی توسط آمریکا در مقابل ژاپن را نشان می‌دهد. داستان واقعی فیلم 34 دقیقه‌ای بر زندگی افرادی که در آن شرایط قرار داشتند تأثیر گذاشت. فیلمساز در پنجاهمین سالگرد این اتفاق این داستان‌ها را در قالب یک فیلم کوتاه تراژیک خلق کرد.

کارگردان سوالاتی می‌پرسد که هیچکس جرات پرسیدنش را ندارد. پاسخ‌ها نمای ترسناک پیروزی را از دید افرادی نشان می‌دهد که پس از این حادثه زنده ماندند. بازماندگان داستان خود را بیان می‌کنند. مهارت‌های فیلمسازی از ساختار مهمتر است. داستان‌ها گرد هم آمده و یک فیلم فراموش نشدنی می‌سازند.


خدا در رواندا می‌خوابد – God Sleeps In Rwanda

برترین فیلم‌های کوتاه مستند به تاریک‌ترین جنبه‌های تجربه انسانی می‌پردازند و این فیلم هم استثنا نیست. “کیمبرلی آکوارو” (Kimberlee Acquaro) برای این فیلم بورس پیو و سپس نامزدی اسکار را دریافت کرد. بازهم موضوع داستان درخشان است. اما متن داستان هم توانسته مضامینی نظیر کشتار و محرومیت‌های انسانی را به تصویر بکشد.

این داستان روایت شده از “روزاریو داوسن” (Rosario Dawson) داستان پنج زن را نشان می‌دهد که در رواندا زندگی‌شان را دوباره از نو می‌سازند. این فیلم کوتاه داستان امید است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 مستند جذاب و دیدنی که در سال 2020 منتظر انتشارشان هستیم


مرگ کوین کارتر – The Death of Kevin Carter

فیلمی کوتاه از “دن کراس” (Dan Krauss) درباره زندگی تراژیک یک روزنامه نگار که با وجود زمان 27 دقیقه‌ای با برترین فیلم‌های بلند رقابت می‌کند.

فیلم خودکشی کوین کارتر روزنامه نگاران هم چند ماه پس از دریافت جایزه پولیتزر و مرگ دوستش را نشان می‌دهد. آشنا بودن اثر کوین کارتر بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فیلم به زندگی کارتر و اتفاقات پس از مرگ او می‌پردازد. میزان تحقیقات انجام شده برای این فیلم باعث شد سزاوار اسکار باشد.


مهارت‌های آشپزی – Knife Skills

یک فیلم کوتاه نامزد اسکار در سال 2017 که به عنوان یکی از معدود فیلم‌های کوتاه پیام امید و رستگاری را نشان داد. داستان درباره یک رستوراندار است که می‌خواهد بهترین رستوران فرانسوی را در آمریکا باز کند. نکته اینجاست که کارکنان رستوران مجرمین سابق هستند که می‌خواهند زندگی خود را تغییر دهند. آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های آشپزی چند هفته وقت دارند. بنابراین درس انسانیت هم یاد می‌گیرند. ساختار داستان به گونه‌ای است که به فیلمساز نکاتی را می‌آموزد.

فیلم از شب افتتاح رستوران آغاز شده و سپس کارکنان را در حالی نشان می‌دهد که باید با آشپزی فرانسوی آشنا شوند. یک داستان جالب که گرچه می‌توانست به یک داستان آبکی تبدیل شود، اما در عوض به یکی از برترین داستان‌ها درباره رستگاری زنان و مردان تبدیل شد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندهای سال 2019 که نباید از دست بدهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم