تشریح نحوه امتیازدهی به فیلم‌ها در سیستم راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)

سیستم امتیازدهی راتن تومیتوز خوب است یا بد؟ خب ظاهرا این روش بهتر از روشی است که در آن قضاوت توسط گوجه انجام می‌گرفت! چرا که حتی اگر هم بخواهیم که بر روی صحنه گوجه پرت کنیم، تکنولوژی قرن بیست و یکم به ما یادآوری می‌کند که نیازی به این کار نیست. راتن تومیتوز حتی قبل از آنکه به سینما برویم، نقدهای مناسبی منتشر می‌کند (در این صورت در مقدار زیادی پول، صرفه جویی می‌شود).

خب حالا راتن تومیتوز دقیقاً چگونه کار می‌کند؟ آیا به طور منصفانه کاراکترها را نقد می‌کند؟ خب، خب، صبر کنید لطفاً. بیایید به پشت صحنه اتفاقات راتن تومیتوز نگاهی بیندازیم. با پروشات همراه باشید.

انواع امتیازات در Rotten Tomatoes

سیستم امتیاز دهی راتن تومیتوز

راتن تومیتوز در سال 2000 کار خود را شروع کرد و خیلی زود به منبع نظرات و انتقادات فیلم بازان تبدیل شد.

از زمانی که Fandango این کمپانی را از آن خود کرد، با قرار دادن امتیازی به نام “تومیتومتر” در کنار هر فیلم و هر لیست از بلیط فیلم‌های موجود در سینما، محبوب‌تر نیز شد.

منتقدان بر این باورند که رابطه بین راتن تومیتوز با میزان فروش بلیط پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی وجود دارد. و با اینکه قرار نیست در این مقاله در مورد چنین چیزی صحبت کنیم، اما گفته می‌شود که میان دیدن امتیاز فیلم و تصمیم برای خرید بلیط آن از نظر روانشناختی، رابطه‌ای وجود دارد، که با این نظر مخالف هستیم.

امتیاز راتن تومیتوز چگونه ارزیابی می‌شود؟ منتقدان آن با چه معیاری انتخاب می‌شوند؟

نمونه امتیازارت Tomatometer

تومیتومتر (Tomatometer)

مقیاس راتن تومیتو که با نام “تومیتومتر” شناخته می‌شود، درصد نظرات مثبت یک فیلم یا برنامه را نشان می‌دهد. این امتیاز پس از دریافت پنج نقد ارزیابی می‌شود.

وقتی نظرات پدیدار شدند، تومیتومتر با بررسی میزان نظرات مثبت و منفی امتیازی کلی تعیین می‌کند که آنها را “امتیاز تازه” یا “امتیاز گندیده” فیلم یا برنامه مورد نظر، می‌نامند.

امتیاز گوجه قرمز نشان دهنده وضعیت تازه است و برای فیلم‌ها و برنامه‌هایی که حداقل 60% نظر مثبت دریافت کردند، می‌باشد.

همان علامت به رنگ سبز به برنامه‌هایی که کمتر از 60% نظرات مثبت دریافت کرده باشند، تعلق می‌گیرد.

اگر فیلمی امتیاز نداشته باشد، به آن معناست که یا هنوز منتشر نشده و یا هنوز نظرات کافی برای امتیاز دهی را کسب نکرده است. بنابراین، حالا که میدانیم امتیازات از چه طریق محاسبه می‌شوند، برای نظر دادن حاضرید؟

معیارهای منتقدان

راتن تومیتوز در نقدهای خود محتاطانه عمل می‌کند، و هر نقدی را قبول ندارد. این وب سایت، مجموعه‌ای از نظرات کسانی که به مدت دو سال به طور مداوم از فیلم‌ها و برنامه‌ها نقد کرده‌اند و کسانی که طبق استانداردهای سایت، فعال هستند را جمع آوری می‌کند. فعال بودن به آن معناست که کاربر، در طول سال گذشته، حداقل یک انتقاد منتشر کرده باشد. در حالی که حدود 3000 منتقد تأیید شده در راتن تومیتوز وجود دارد، اما معمولاً تنها چند صد تای آن‌ها به طور فعال برنامه‌ها را نقد می‌کنند. و دفعات زیادی تعداد از این کمتر هم بوده. و منتقدان برتر نیز با امتیازی جداگانه بررسی می‌شوند. در حالی که سیستم امتیاز دهی راتن تومیتوز کاملاً کلی و هماهنگ است، اما می‌توانید منتقدانی مشهورتر را در فضایی متفاوت ببینید.

اما فقط منتقدان نیستند که نقشی دارند! می‌توانید نظرات متفاوتی را بررسی کنید، چرا که نظرات بینندگان نیز موجود است.

امتیاز بینندگان (Audience Score)

این بخش بسیار خوب و مناسب است چرا که باعث می‌شود نظرات فیلم بازان معمولی مانند خودتان را بررسی کنید، و همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا ببینید امتیاز بینندگان تا چه حد به امتیاز منتقدان نزدیک است. این موضوع کمکتان می‌کند تصمیم بگیرید که آیا فیلم یا برنامه مورد نظرتان، ارزش تماشا کردن را دارد، یا باید از آن گذشت. و این نظرات نیز مانند نظرات منتقدان، ارزیابی می‌شود.

امتیاز بینندگان با علامت پفیلا مشخص می‌شود.

امتیاز بر اساس میزان درصد نظرات مثبت بینندگان ارزیابی می‌شود. همچنین بخشی به نام امتیازدهی تأیید شده قرار دارد و متعلق به کسانی است، که در واقع بلیط را خریداری کرده و فیلم را در سینما تماشا کرده‌اند.

فیلم‌هایی که حداقل 60% امتیاز بگیرند یا به اندازه 3.5 امتیاز یا بیشتر ستاره بگیرند، نشان یک ظرف پر از پفیلا را دریافت می‌کنند.

فیلم‌های با امتیاز زیر 60% و میزان امتیاز 3.5 ستاره یا کمتر، علامت ظرف خالی پفیلا را دریافت می‌کنند.

جالب‌ترین برنامه‌ها آنانی هستند که از طرف منتقدان گوجه سبز رنگ و از طرف بینندگان ظرف پر از پفیلا دریافت کرده‌اند.

با اینکه به ندرت بر عکس آن اتفاق می افتد، اما چنین موضوعی نیز پیش آمده است، و اینجاست که امتیازات راتن تومیتوز شخصی به نظر می‌رسند و باعث می‌شوند فکر کنیم، آیا این سیستم واقعاً درست کار می‌کند، یا خیر. در حالی که نظرات، تا حدودی شخصی هستند، اما قسمت دیگری در سایت وجود دارد که نام آن “امتیاز تازهٔ تأیید شده” می‌باشد و به منتقد اجازه می‌دهد شخصی‌تر عمل کند.

امتیاز تازهٔ تأیید شده (Certified Fresh) چیست؟

منظور راتن تومیتوز از “امتیاز تازهٔ تأیید شده” چیست؟

اگر فیلم یا برنامه‌ای جمله “امتیاز تازهٔ تأیید شده” را در کنار خود داشته باشد، یعنی ویژگی‌های زیر را داشته است:

  • حداقل پنج نقد از منتقدان برتر دریافت کرده باشد
  • امتیاز تومیتومتر ثابت آن حداقل 75% باشد
  • فیلم‌هایی که به صورت محدود منتشر شده‌اند باید حداقل 40 نظر دریافت کرده باشند
  • فیلم‌هایی که به صورت گسترده منتشر شده‌اند باید حداقل 80 نظر دریافت کرده باشند
  • برنامه‌های تلویزیونی با تعداد فصل‌های مطلوب باید برای هر فصل حداقل 20 نظر دریافت کنند

البته، این آمار و ارقام خصوصاً در چند هفته اولی که فیلم منتشر می‌شود، در نوسان هستند. اگر برنامه‌ای این ویژگی‌ها را داشته باشد، به صورت اتوماتیک پرچم انتقادات را دریافت می‌کند. زمانی که کارکنان راتن تومیتوز تأیید کنند این اعدا ثابت هستند، فیلم یا برنامه مورد نظر امتیاز تازهٔ تأیید شده را از آن خود خواهد کرد.

همچنین، اگر امتیاز تومیتومتر از 70% سقوط کند، فیلم و یا برنامه مورد نظر، این جایگاه را از دست می‌دهد. به دلیل آنکه، سیستم امتیاز دهی راتن تومیتوز بسیار کلی است، امتیاز تازهٔ تأیید شده، به آن اعتبار بیشتری می‌افزاید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    اردیبهشت 18, 1399

    حتی با اینکه با دقت خوندم هیچی نفهمیدم البته اینکه تاحالا تو راتن تومیتوز نظر ندادم هم بی تاثیر نیست من فقط تو imdb و metacritic نمره میدم ولی یک سوال ایا تو راتن تومیتوز هم مثل imdb میشه با 100 تا جیمیل 100 تا اکانت ساخت و به یک فیلم 100 بار نمره داد؟؟؟

    پاسخ