رتبه بندی بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما برای فیلمسازان

بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ کدامند؟ استودیوهای مختلف هزینه زیادی را صرف این فیلم‌ها کرده و دهه‌هاست که مسابقه بهترین بودن و ارزش تولیدی بهتری داشتن در حال انجام است.

در اینجا 15 تا از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی را بر اساس داستان، فیلمسازی، و زیبایی شناسی آنها بررسی خواهیم کرد. اگر با لیست ما موافق نیستید، دلیل آن را در نظرات ذکر کنید.

چه چیزی باعث می‌شود یک فیلم ابرقهرمانی، ساخته شود؟

لیست بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ را براساس چند قانون آماده کرده‌ایم. فیلم‌های انیمیشنی را در اینجا بررسی نخواهیم کرد.

این لیست برای آن ساخته شده تا به بهترین لایو اکشن‌های ابرقهرمانی بپردازد، پس فیلم‌هایی مانند “پسران” (The Boys) و “لگو بتمن” (Lego Batman) در این لیست جایی ندارند.

هدف این لیست آن است که فیلمسازی و زیبایی شناسی این اثرهای ابرقهرمانی را طبق معیارهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. با پروشات همراه باشید.


16. پسر جهنمی: ارتش طلایی – Hellboy 2: The Golden Army – 2008

“پسر جهنمی: ارتش طلایی” با صحنه‌های مبارزه با زاویه‌ای بسیط، طراحی پیچیده، و زاویه دید کارگردانی که دارد توانست چیزی بهتر از یک فیلم ابرقهرمانی را به تصویر می‌کشد.

“گی‌یرمو دل تورو” (Guillermo del Toro) نشان داد که با خلاقیت خود می تواند فیلم زیبایی بسازد و فیلم‌های ابرقهرمانی او نیز جزو استثنا نیستند. تنها به دلیل رقیبان سرسختی که وجود دارند، این فیلم در ابتدای لیست ما قرار دارد.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران گیلرمو دل تورو هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


15. زن شگفت انگیز – Wonder Woman – 2017

“زن شگفت انگیز” لحظات فوق العاده ای در فیلم دارد، مثل زمانی که “دایانا” به سرزمین بی انسان پا می‌گذارد، یا صحنه مبارزه به همراه موسیقی متن عالی آن– که به طرزی عجیب تنها یکبار اجرا شد.

انتخاب بازیگران عالی است، “گل گدوت” (Gal Gadot) برای نقش خود فوق العاده می‌باشد، و به اندازه‌ای ورزشکترانه است که صحنه‌های باشکوه مبارزه، خیلی طبیعی و باورپذیر به نظر می‌رسند. دلیل اصلی آنکه این فیلم در رده بالاتری قرار نگرفته، تنها نبود یک تبهکار مشخص، و داشتن صحنه مبارزه پایانی آن می‌باشد.

“دیوید تیولیس” (David Thewlis) عالی هستم. او بازیگر بسیار خوبی است، اما باید شخصی پویاتر انتخاب می‌شد تا یک صحنه مبارزه پایانی عالی را بسازد، در غیر این صورت، به اجبار باید از یک تبهکار شبیه سازی شده با جلوه‌های سی جی استفاده کرد تا نقطه اوج فیلم بهتر و پر هیجان تر شود.


14. کلاغ – The Crow – 1994

“کلاغ” فیلمی کلاسیک با طرفداران خاص است که درباره زندگی “براندون لی” ستاره می‌باشد. علیرغم تصادف مرگباری که در صحنه رخ داد، این تیم هنوز هم یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی را گردهم آورده اند. فیلمی که بی شک قدرتمند و عالی است.

بهترین ویژگی “کلاغ” موضوع کلی آن، و اینکه چگونه آن را در رابطه با هرج و مرج، شیطان و تاریکی در جامعه تعریف می‌کند، می‌باشد. حتی ممکن است برخی اعتقاد داشته باشند این فیلم از زمان خود جلوتر بوده است و در فیلم‌های ابرقهرمانی تاریک تأثیر به سزایی داشته است.


13. پلنگ سیاه – Black Panther – 2018

“پلنگ سیاه” یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی است که یکی از پرهیجان‌ترین تعقیب و گریزهای ماشینی کل فیلم‌های ابرقهرمانی را به تصویر می‌کشد. بسیاری از صحنه‌های مبارزه پر از تنش و هیجان هستند و هر دو تبهکار به شدت سرگرم کننده می‌باشند، هر کدام به دلایل خاص خودش.

همچنین صحنه‌های احساسی قدرتمندی در فیلم وجود دارد، بیشتر آنها درباره رابطه “تی چلا” با پدرش می‌باشد و صحنه آخر “پلنگ سیاه” در برابر “کیلمانگر” نیز صحنه‌ای فوق العاده است.


12. مرد عنکبوتی – Spider-Man – 2002

فیلم اصلی “سم ریمی” (Sam Raimi) به دلایل مختلف، یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی دنیاست، مانند صحنه آتش گرفتن ساختمان، یا صحنه پایانی مبارزه با “گوبلین سبز”. این فیلم یکی از بهترین کارهایی است که داستان اصلی “مرد عنکبوتی” را روایت می‌کند، و کیست که “مرد ماچو” و “وقت پیتزا” را دوست نداشته باشد.

باید بگوییم، با انتشار این فیلم انتظارات ینندگان بسیار بالا رفت، و دنباله‌های آن به اندازه کافی خوب نبودند، اما فیلم اصلی “مرد عنکبوتی” موفقیت بزرگی بود و به همین دلیل است که در لیست بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی ما حضور دارد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ابرقهرمانی این دهه (2019 تا 2010)


11. مرد آهنی – Iron Man – 2008

درست مانند “مرد عنکبوتی”، قسمت اول “مرد آهنی” موفقیت بزرگی به دست آورد و حرفه بازیگر نقش اصلی خود را از نو ساخت. ترکیب طنز، اکشن، و احساسی بودن فیلم چیزی است که پایه اصلی تمام فیلم‌های مارول می‌باشد.

پایان “مرد آهنی” نیز به شدت شگفت آور می‌باشد، و لحظه‌ای است که کل فیلم را از هم جدا می‌کند. در حالی که بیشتر فیلم‌های ابرقهرمانی با مخفی کردن هویت قهرمان، به درام فیلم توجه می‌کنند، اما این فیلم در جهت مخالف این موضوع حرکت می‌کند. تا جایی که در فیلم‌های مارول و داستان‌های اصلی آن مشاهده می‌کنیم، “مرد آهنی” توانست الگویی سفت و سخت و عالی بسازد که بارها و بارها در صدر گیشه سینما قرار گرفت.


10. تیغه – Blade – 1998

“تیغه” یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ است، چرا که بسیار خلاقانه بوده و ترس واقعی را به بینندگان القا کرد آن هم فقط با گفتن اینکه، ما باید از داستان‌های تبهکاران بهراسیم.

“وسلی اسنایپس” (Wesley Snipes) بازیگری تغییرپذیر است که کیفیتی متفاوت و عالی به شخصیت خود القا کرد. “تیغه” تجلی تاریکی است و چند بار پیش می‌آید فردی که مقرر شده با شیطان مبارزه کند، کمی از آن را در خون خود داشته باشد. اگر کسی اعتقاد داشته باشد که این فیلم کمی بیش از حد مصنوعی بوده، تعجب نمی‌کنیم، اما به اندازه کافی آگاهانه ساخته شده که این موضوع به چشم نیاید.


9. ددپول – Deadpool – 2016

“ددپول” فیلمی ابرقهرمانی است که “رایان رینولدز” (Ryan Reynolds) مقدر شده بود تا ستاره آن باشد، و فضای طنزآمیز آن به قدری خاص و تازه است که باعث شده یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ باشد. اکشن موجود در فیلم نیز کاملاً به طنز آن مرتبط بوده و به همان اندازه هیجان انگیز و سرگرم کننده می‌باشد.

در این فیلم ددپول با دوربین صحبت می‌کند و این موضوع باعث شده لایه‌های بیشتری به فیلم اضافه شده و عمیق‌تر شود. به طور کلی نوع فیلمسازی این اثر بسیار خلاقانه و مبتکرانه‌تر از بیشتر فیلم‌های ابرقهرمانی معمولی است. در بین تمام فیلم‌های ابرقهرمانی طنز، “ددپول” منحصر به فرد می‌باشد.


8. لوگان – Logan – 2016

“لوگان” در این لیست حضور دارد چون چیز خاصی در خود دارد. جدای از فیلمسازی قوی آن، این تنها زمانی است که به جای داستان پیدایش یک کاراکتر داستان جداسازی آن را تماشا می‌کنید.

“لوگان” پر جرات، وحشی، احساساتی و سرسخت است به قدری که هنگامی که در حال ورود به سینما هستید، انتظار چنین چیزی را از ژانر ابرقهرمانی ندارید، اما شاید این موضوع به آن دلیل باشد که طرفداران کتاب‌های کمیک از آثار پیچیده استقبال می کنند و می‌توانند متوجه آن شوند. به طور کلی جمعیت، از شکوه عظمت این دااستان ابرقهرمانی، لذت می‌برند، اما طرفداران واقعی دوست دارند داستان های پیچیده کاراکترهای مورد علاقه‌شان را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: رتبه بندی برترین فیلم‌های استنلی کوبریک برای فیلمسازان


7. دکتر استرنج – Doctor Strange – 2016

“دکتر استرنج” از لحاظ بصری، یکی از بهترین لایو اکشن‌های ترکیب شده با تصاویر کامپیوتری می‌باشد، اما ارتباط تصویری با مفهوم داستان چیزی است که چنین فیلم فوق العاده ای را ساخته است.

در حالی که “دکتر استرنج” بیشتر موفقیت فضای خود را مدیون “مرد آهنی” است، طراحی صدا، فیلمسازی، و پایان هوشمندانه آن، ارزش فیلم را بالا برده و آن را از فیلمی طنز به اثری کامل تبدیل می‌کند. نظرات زیادی را مطالعه کردیم که بسیاری از آنها از فرمولی که مارول در داستان اصلی به کار برده بود انتقاد کرده بودند، اما “دکتر استرنج” چیزهایی در خود داشته که باعث شد در به قدری خاص و بی همتا باشد که در میان ده فیلم برتر این لیست قرار گیرد.


6. مردان ایکس: روزهای گذشته آینده – X-Men: Days of Future Past – 2014

یکی از دلایلی که “مردان ایکس: روزهای گذشته آینده” در رده بالای این لیست قرار دارد، آن است که این فیلم سفری فوق العاده در طول فضا و زمان می‌باشد و صحنه‌های منحصر به فرد زیادی در خود دارد.

دلیل دیگر آن است که این فیلم به قدری خنده دار است که حتی تماشای لباس‌های معمولی و گوش دادن به موسیقی متن آن نیز لذت بخش می‌باشد. می‌توانید تناقض مد سال 1970 و موسیقی آن را در کنار هم تماشا کنید. “برایان سینگر” (Bryan Singer)) اخیراً چند نفری را عصبانی کرده و در حال حاضر کار کردن با او کار سختی است، اما لازم به ذکر است که او کارگردان با استعدادی می‌باشد که توانسته یکی از بزرگترین و بهترین فیلم‌های اقتباس شده از کتاب‌های کمیک با مجموعه بزرگی از بازیگران را بسازد.


5. سوپرمن – Superman – 1978

با اینکه از نظر فنی این قسمت، فیلم اصلی نیست، اما به الگوی طلایی همان سال تبدیل شد. بار دیگر، بسیاری از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی به تبهکار اصلی خود تکیه می‌کنند، و “لکس لوتر” یکی آر بهترین‌هاست.

کاریزمای “جین حکمن” (Gene Hackman) چیزی است که همگان را به “لکس لوتر” علاقمند کرد، و همین موضوع است که باعث شد بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی از آن الهام بگیرند. این همان چاشنی مخصوصی است که یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ را برایتان به ارمغان آورده است. متاسفانه هنوز خیلی باقی مانده تا تبهکاران دوست داشتنی زیادی را در این ژانر مشاهده کنیم.


4. بتمن آغاز می‌کند – Batman Begins – 2005

“بتمن آغاز می‌کند” یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی است، نه بخاطر فضای تاریک و عمیقان، بلکه بخاطر احساس برانگیز بودن آن می‌باشد. این فیلم مخصوص بزرگسالان است اما بسیاری از نوجوانان به آن علاقمند بوده و این به دلیل نوع فیلمسازی آن است که باعث شده چنین تاثیری داشته باشد. همچنین بازیگران فوق العاده ای نیز در آن نقش آفرینی می‌کنند.

در “بتمن آغاز می‌کند” عناصر وحشت، جاسوسی، ماجراجویی و مهم‌ترین ویژگی فیلم‌های بتمن، کارآگاه بازی وجود دارند. این فیلم داستان اصلی است که بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی دیگر می‌توانستند مانند آن باشند.

همچنین بخوانید: لیست پرفروش ترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما که جزو MCU نیستند


3. واچمن – Watchmen – 2009

“واچمن” به دلیل کنایات منحصر به فرد خود، یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی است. این فیلم (و داستان کمیک آن) از قدرت و شهرت ابرقهرمانان استفاده می‌کند تا فرهنگ جنگ افروزی و جنگ سرد را به سخره بگیرد.

بازیگران فوق العاده هستند، فیلمنامه تاریک، بامزه و عالی است. همچنین جدای از “300” این اثر یکی از بهترین کارهای “زک اسنایدر” (Zack Snyder) می‌باشد. فلسفه داستان که با جلوه‌های بصری آن ترکیب شده، این فیلم را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.


2. انتقامجویان: جنگ ابدیت – Avengers: Infinity War – 2018

“انتقامجویان: جنگ ابدیت” یکی از پرخرج‌ترین و شگفت انگیزترین فیلم‌های ابرقهرمانی است که ترکیب استادانه‌ای از فضا، داستان، اکشن، جلوه‌های ویژه را به تصویر کشیده و نشان داد اثری خالص است.

“انتقامجویان: جنگ ابدیت” بهترین فیلم دنیای سینمایی مارول بوده، و برخی از بهترین قهرمانان سری “انتقامجویان” که به نظر نتواستند با بودجه‌های عظیم خود موفقیتی به دست آورند، را با یکدیگر هم پیمان می‌کند.


1. شوالیه تاریکی – The Dark Knight – 2008

ممکن است برخی از شما تعجب کنید، ولی شک داریم که اینطور باشد. “شوالیه تاریکی” برترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ است. این اثر بهترین عناصر “بتمن آغاز می‌کند” را در بر گرفته و آن را به اوج خود رسانید.

بسیاری موافقند که جوکر “هیث لجر” (Heath Ledger) فقید، بهترین و بزرگترین ابر- شروری است که صفحه سینما به خود دیده است. فیلمسازی خلاقانه و مبتکرانه، استفاده از جلوه‌های کاربردی، و خط داستانی جذاب آن باعث شده “شوالیه تاریکی” در میان فیلم‌های ابرقهرمانی، جایگاه خاصی را از آن خود کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم