لیست بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر درام

با وجود لیست بلند بالای فیلم‌های بلند تاریخ سینما، فیلم‌های کوتاه همچنان محبوب مانده‌اند. بسیاری از فیلمسازان در شروع فعالیت هنری خود فیلم‌های کوتاه می‌سازند، و بسیاری از کارگردان‌های مطرح نیز در لابلای فعالیت حرفه‌ای خود فیلم‌های کوتاهی نیز تولید می‌کنند. این فیلم‌ها عناصر اصلی فیلمسازی از جمله طرح داستان، شخصیت‌ها و مضامین را حفظ می‌کنند، و آن را در ابعاد محدودتر به نمایش می‌گذارند.

فیلم‌های کوتاه نیز مانند فیلم‌های بلند در ژانرهای مختلف ساخته می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم برترین فیلم‌های کوتاه در ژانر درام را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


بادکنک قرمز – The Red Balloon

این فیلم کوتاه درباره تجربه یک پسر جوان و بادکنش در پاریس به کارگردانی ” آلبر لاموریس” (Albert Lamorisse) ساخته شده است.

یکی از برترین داستان‌ها درباره بقا و دوستی که به تدریج به داستانی رازآلود شباهت یافته، و به “دور افتاده” (Cast Away) نزدیک است.

همچنین بخوانید: چگونه فیلم کوتاه خود را نوشته، کارگردانی و تدوین کنید


تماس تلفنی – The Phone Call

فیلم کوتاهی درباره داوطلب یک مرکز امداد که از مردی که خود را مسموم کرده، و به تدریج دارد می‌میرد، تماس تلفنی دریافت می‌کند. این فیلم ریتم تنش زایی دارد که هم استرس زا است، و هم به آرامی شخصیت را شکل می‌دهد.


عضو دوره گرد – Session Man

فیلم کوتاه برنده جایزه اسکار به کارگردانی “سث وینستن” (Seth Winston) درباره گیتاریست دوره گردی که توسط یک گروه معروف راک استخدام می‌شود تا آلبوم آخری آنها را آماده کند.

نمونه بارز یک داستان مینیمال که به عنوان یک فیلم کوتاه خوب از آب درآمده، و به عنوان یک فیلم بلند نمی‌توانست چنگی به دل بززند.


هتل شوالیه – Hotel Chevalier

فیلمی کوتاه به کارگردانی “وس اندرسن” (Wes Anderson) درباره دو عاشق سابق که در هتلی در پاریس به هم محلق شده، و مقدمه “دارجلینگ محدود” (The Darjeeling Limited) است.

این فیلم موفق بود زیرا داستان خودش خلاصه است. داستان دو عاشق در گذشته، و چگونگی مشاهده آنها توسط ما در زمان حال.

همچنین بخوانید: معرفی کاراکترهای محبوب سینما که دیالوگ بسیار کوتاهی در فیلم‌ها داشتند


مرگ‌های کوچک – Small Deaths

فیلمی به کارگردانی “لین رمزی” (Lynne Ramsay) که در زمینه فیلم کوتاه موفق عمل می‌کند، زیرا سه لحظه از زندگی دختری را نشان می‌دهد که دنیا را می‌شناسد، گرچه داستان جذابی به نظر نمی‌رسد، اما به دلیل تمرکز بالا یک فیلم خوب از آب درآمده است.


شکوه در کنار دریا – Glory At Sea

“بن زیتلین” (Benh Zeitlin) با ساخت هوشمندانه این فیلم نام خود را در کنار کارگردان‌های جدی قرار داد، و بعدها “جانوران حیات وحش جنوب” (Beasts of the Southern Wild) را ساخت که باعث شد در قسمت کارگردانی، نویسندگی و بهترین فیلم اسکار نامزد شود.

این فیلم عالی بوده و به گونه‌ای با حقیقت و مرگ بازی می‌کند که به یکی از برترین فیلم‌ها تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کوتاه در تاریخ سینما که ذهن مخاطب را تکان می‌دهند


هشت – Eight

نمایش کاملی از توانایی کارگردانی “استیون دالدری” (Stephen Daldry) که اولین فیلم حرفه‌اش است. مسلماً درخشش آثاری بعدی‌اش یعنی “بیلی الیوت” (Billy Elliot)، “ساعت‌ها” (The Hours) و “کتابخوان” (The Reader) در این فیلم مشخص است.

داستان این فیلم کوتاه کاملا دقیق و متمرکز است و افراد ریزبین می‌توانند با دیدن این فیلم کوتاه، سبک خاص کارگردانی دالدری را در فیلم‌های بعدی او نیز تشخیص دهند. دالدری از نمایش شات ها و کلوزآپ ها نشان می‌دهد که تئوری فیلمسازی را شناخته و آن را استفاده می‌کند.


به ستاره زبان بزن – Lick The Star

“سوفیا کاپولا” (Sofia Coppola) با این فیلم کوتاه خود درباره سلبریتی ها، خشم نوجوانان و خودکشی صحبت کرد. این مضامین با نگاهی عینی و فضای رئال و همچنین تصویرسازی دراماتیک ادغام شده است.

“پیتر باگدانوویچ” و “زوئی کاساوتیس” در این فیلم حضور دارند.


آشغال گوشت – Carne

اگر می‌خواهید فیلمی از “گاسپار نوئه” (Gaspar Noé) را ببینید باید از این فیلم شروع کنید. فیلم‌های او برای تماشا راحت نیستند، اما آنقدر خوب هستند که شما را به فکر فرو برده و باعث شوند خودتان را به چالش بکشید.

فیلم‌های نوئه زشت نیستند، اما هضم آنها هم آسان نیست.

همچنین بخوانید: 10 کارگردانی که بحث برانگیزترین آثار تاریخ سینما را ساختند


چهارراه – Crossroads

فیلمی که در فستیوال‌های مختلف وارد شده و حتی در لیست فیلم کوتاه برتر هالیوود هم جای دارد. این فیلم توسط شرکت گیلد تولید شد.

“مارتین نئوکلاز” (Marvin Nuecklaus) نویسنده و کارگردان یک تصویر زیبا با پالت رنگارنگ و ابدی خلق کرده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم