چگونه مقطع دکترا را در کشور کانادا تحصیل کنیم؟

کانادا به‌عنوان یک کشور جذاب و چند فرهنگی یک مقصد گردشگری مهم به شمار می‌رود، اما در حین حال یک گزینه مهم برای تحصیل مقطع دکترا نیز است، زیرا برای توسعه تخصصتان فرصت‌های تحقیقاتی بسیاری در اختیارتان قرار می‌دهند. بیش از یک‌سوم تحقیقات جهانی در دانشگاه‌های کانادایی انجام می‌شود و این تحقیقات به اقتصاد کشور میلیاردها دلار کمک می‌کند.

شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا چیست؟

شرایط پذیرش دانشجوی دکترا در دانشگاه و رشته‌های مختلف، متفاوت است، اما به‌طورکلی این موارد موردنیاز هستند:

  • مدرک کارشناسی ارشد در همان رشته، با نمرات بالا و توانایی فرد در انجام تحقیق.
  • مدارکی مبنی بر تسلط به زبان فرانسه یا انگلیسی، درصورتی‌که از کشورهای فرانسه یا انگلیسی‌زبان نیستید. (برخی از برنامه‌های درستی در استان کبک به هر دو زبان ارائه می‌شوند).
  • دریافت نمره بالا در آزمون پذیرش تحصیلی مانند آزمون پذیرش فارغ‌التحصیلان ارشد (GMAT) یا معاینه تحصیلی فارغ‌التحصیلان (GRE).

در موارد استثنائی می‌توانید با پذیرش سریع در مقطع دکترا تحصیل کنید – که پذیرش بدون مدرک کارشناسی ارشد است. در این صورت باید در دو سال آخر کارشناسی نمرات بسیار بالا کسب کرده باشید (شاگرد اول کلاس) و توانایی تحقیقاتی بالایی داشته باشید.

مقطع دکترا در کانادا چقدر طول می‌کشد؟

بیشتر مقاطع دکترا در کانادا حدود چهار تا شش سال طول می‌کشد.

چگونه می‌توان برای درخواست پذیرش دکترا در کانادا درخواست کرد؟

اگرچه مراحل پذیرش در دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است، اما به‌طورکلی باید این مراحل را طی کنید:

  1. رشته موردنظر خود برای تحصیل در مقطع دکترا، استاد راهنما و موضوع تحقیقاتی خود را انتخاب کنید. ممکن است خود دانشگاه موضوع تحقیقاتی شما را آماده کند (بخصوص در رشته‌های علمی) یا اینکه خودتان موضوع تحقیقاتی مقطع دکترا را انتخاب کنید (اغلب در رشته‌های هنر و انسانی). زمانی که استاد راهنما را انتخاب کردید، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند که نامه تأیید استاد راهنمایتان نیز در مدارک پذیرش قید شود.
  2. اگر برای دکترای باز درخواست می‌دهید، باید پروپوزال خود را طبق دستورالعمل‌های دانشگاه موردنظر آماده کنید، یا اینکه طرح موضوع موردنظر خود را ارائه دهید تا ثابت شود که یک پروژه مهم است.
  3. به‌صورت آنلاین درخواست دهید، هزینه درخواست را پرداخت کنید و مدارک لازم را ارسال کنید. این مدارک عبارت‌اند از:
  • هدف تحقیق – این قسمت باید شامل تجارب تحصیلی و حرفه‌ای، جوایز، مقالات چاپ‌شده و تجارب مرتبط، باشد. همچنین باید اهداف شغلی، و هدف تحصیل در دانشگاه موردنظر را بیان کنید و البته زیاده‌گویی نکنید.
  • دو یا سه نامه ارجاع (شامل یک نامه از استاد راهنمای موردنظر). این نامه‌ها باید تا حد امکان آکادمیک باشند.
  • مدارک علمی و آکادمیک – دانشگاه‌های کانادایی ممکن است بخواهند که دانشگاه مبدأ یک نامه آکادمیک نوشته و به همراه مدارک ترجمه‌شده به آن‌ها ارسال کنید.
  • نوشتن نمونه (اغلب برای رشته‌های هنر و انسانی)
  • رزومه (CV)
  • نتایج آزمون‌های زبان، در صورت نیاز
  • نمونه کارهای خلاقانه (در صورت درخواست تحصیل در مقطع دکترا برای رشته‌های هنر و انسانی)

برخی از دانشگاه‌های کانادایی ممکن است از شما مصاحبه پذیرش نیز بخواهند.

  1. پس از پذیرش، گام بعدی این است که پذیرش تحصیل را دریافت کنید، که چیزی مانند ویزای تحصیلی است. همچنین باید بیمه سلامت دریافت کنید و راهنمایی‌های وب‌سایت دانشگاه را مطالعه کنید.

تحصیل دکترا در کانادا چقدر هزینه دارد؟

هزینه تحصیل دکترا در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و حدود دو برابر هزینه تحصیل دانشجویان کانادایی است. برای مثال، هزینه تحصیل دکترا در دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia) سالانه 5690 دلار است (دلار آمریکا)، درحالی‌که هزینه تحصیل در دانشگاه مانیتوبا (Manitoba) در دو سال اول حدود 7525 دلار است.

برای مقطع دکترا چه نوع بورس‌های تحصیلی یا کمک‌هزینه‌های مالی دیگر موجود است؟

خوشبختانه به دلیل وجود بورس‌های تحصیلی مختلف، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در این کشور تحصیل کنند. دولت کانادا سایتی ارائه می‌دهد که می‌توانید بر اساس کشور خود بورس‌های تحصیلی موجود را انتخاب کنید. همچنین باید وب سایت‌های دانشگاه‌های کانادایی را بخوانید تا ببینید چه بورس‌هایی را ارائه می‌دهند.

برخی از بورس‌های تحصیلی مقطع دکترا در کانادا عبارت‌اند از:

  • کمک‌هزینه تحصیلی تحصیلات تکمیلی کانادا، که به دانشجویان بین‌المللی یا بومی برتر مقطع دکترا در رشته‌های علوم اجتماعی، انسانی، علوم تجربی، مهندسی و بهداشت، سالانه 37210 دلار کمک‌هزینه اعطا می‌کنند.
  • کمک‌هزینه تحصیلی دکترای الیوت ترودو (Elliott Trudeau)، که به دانشجویان شهروند کانادا یا دانشجویان خارجی سالانه و برای سه سال اول، 29770 دلار کمک‌هزینه اعطا می‌کند (که البته بیشتر دانشجویان کشورهای توسعه‌یافته را شامل می‌شود). برای استفاده از این وام باید توسط مرکز آموزشی موردنظر یا جایی که در آن تحصیل می‌کنید، تقاضا بدهید.
  • کمک‌هزینه دکترای چهارساله دانشگاه بریتیش کلمبیا، که برای هر چهار سال تحصیل دانشجویان دکترا سالانه حداقل 13545 دلار، به‌علاوه هزینه کامل تحصیل را پرداخت می‌کند.

تدریس یا دستیار تحقیق

برخی از دانشجویان نیز تصمیم می‌گیرند برای دریافت حقوق تدریس کنند و یا به‌عنوان دستیار کارهای تحقیقاتی انجام دهند. به‌عنوان دستیار تحقیق می‌توانید در انجام تحقیقات به یکی از اعضای دانشکده (در بیشتر مواقع استاد راهنمایتان) کمک کنید و کارهایی مانند جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل، نوشتن گزارش، کارهای آزمایشگاه و کارهای دیگر را انجام دهند. به‌عنوان مدرس می‌توانید در تدریس واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی و ارشد، واحدهای آزمایشگاه، کارهای اداری و تصحیح برگه‌های امتحانی، کمک کنید. برای تدریس باید تسلط خود بر واحد درسی و مهارت خود در افزایش یادگیری دانشجویان را نشان دهید.

برای درخواست دستیار تحقیق یا تدریس باید اطلاعات ارائه‌شده توسط دانشگاه را مطالعه کرده و درخواست آنلاین را پر کنید.

آیا در طول تحصیل در کانادا می‌توان کارهای پاره‌وقت انجام داد؟

بله، تمام دانشجویان دارای مجوز تحصیل می‌توانند در طول‌ترم 20 ساعت به‌طور پاره‌وقت و یا در ماه‌های تعطیل، به‌طور تمام‌وقت در داخل یا خارج دانشگاه کار کنند. بااین‌حال، برخی از مقاطع دکترا ممکن است اجازه ندهند که بیش از 10 ساعت در هفته کار کنید. همچنین باید بدانید که دروس مقطع دکترا بسیار مشکل هستند بنابراین ممکن است نتوانید کار کنید و فقط تحصیل کنید. همچنین باید بدانید که برای تأمین مخارج شغل پاره‌وقت کافی نیست، برای کار در کانادا به شماره بیمه تأمین اجتماعی نیاز دارید.

آیا پس از مقطع دکترا هم می‌توان در کانادا ماند و کار کرد؟

بله اگر می‌خواهید پس از مقطع دکترا هم در کانادا بمانید باید مجوز کار پایان تحصیلات (PGWPP) را دریافت کنید که به شما اجازه می‌دهد حداکثر سه سال در کانادا کار کنید. اگر می‌خواهید در کانادا سکونت داشته باشید این سه سال می‌تواند تجربه لازم را در اختیارتان قرار دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم