رتبه بندی بهترین فیلم‌های “دارن آرونوفسکی” برای فیلمسازان

“دارن آرونوفسکی” (Darren Aronofsky) یکی از بهترین کارگردانان حال حاضر می‌باشد. اگر بدانید او تنها با ساخت هفت فیلم بلند توانسته است چنین تاثیری به وجود آورد، پس از تماشای کارهایش متأثرتر خواهید شد.

با اینکه او تهیه کننده فیلم‌های بزرگی مانند “جکی” (Jackie) و “ریک پسر سفیدپوست” (White Boy Rick) بوده است، اما در این لیست تنها به هفت فیلم کارگردانی شده توسط او خواهیم پرداخت. درست مانند فیلمسازی این کارگردان، درمورد فیلم‌های موجود در این لیست نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. و حالا بیایید کارهای “دارن آرونوفسکی” بزرگ را بررسی کنید. با پروشات همراه باشید.


7. نوح – Noah – 2014

آرونوفسکی در هنگام اقتباس داستان “نوح” از انجیل، خلاقیت زیادی به کار برد. این داستان از انجیل تنها چهار بخش دارد، و همسر او نیز نامی ندارد. شاید دلیل آن این است که فیلم در جنگی با خود به سر می‌برد. هدف این بود که فیلم در عین خانوادگی بودن داستانی حماسی از انجیل باشد. او در این جا عناصر واقع گرایانه را با نماد پردازی ترکیب می‌کند. این فیلم تناقضاتی دارد، و در برخی لحظات به نظر می‌رسد که آرونوفسکی باید برخی از سکانس‌ها را حذف می‌کرد.

اجرای بازیگران: 65%

داستان: 50%

فیلمسازی: 70%

سبک: 45%

امتیاز کل: 58%

نقاط قوت:

  • جلوه‌های ویژه قدرتمند
  • تمثیل‌ها
  • اجرای خوب بازیگران

نقاط ضعف:

  • کمبود انسجام موضوعی
  • کمبود ظرافت داستانی
  • صحنه‌های مبارزه

نتیجه:

مشخص است که آرونوفسکی در “نوح” حرف‌هایی برای گفتن دارد. اما این فیلم در نهایت کاری متعادل است که او به درستی از پس کنترل آن بر نمی‌آید.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرونوفسکی: از عدد پی تا مادر!


6. پی – Pi – 1998

“پی” اولین کار آرونوفسکی می‌باشد، و برای آنکه نشان می‌دهد این کارگردان در آینده چگونه فیلمسازی خواهد شد، ارزشمند است. این فیلم به مسائل مختلفی مبنی بر مذهب می‌پردازد، گفتنی است که این موضوع را در دیگر فیلم‌های این کارگردان هم مشاهده خواهید کرد. “پی” فیلمی است که آرونوفسکی را معرفی می‌کند، و برای فیلمسازان مشتاق عالی می‌باشد، و نشان می‌دهد چطور می‌توانید همزمان عقیده خود را حفظ کرده و حرفه‌ای که می‌خواهید را برای خود بسازید.

اجرای بازیگران: 60%

داستان: 75%

فیلمسازی: 80%

سبک: 70%

امتیاز کل: 71%

نقاط قوت:

  • موسیقی متن
  • موضوع قدرتمند
  • طراحی صدای خلاقانه

نقاط ضعف:

  • ویرایش متلاطم
  • کمی تکراری
  • لرزش‌های دوربین

نتیجه:

“پی” بهترین کار آرونوفسکی نیست، اما به عنوان اولین کار او، بسیار عالی است. منتقدان و بینندگان با تماشای این فیلم فوراً متوجه شدند این کارگردان چه چیزهایی برای گفتن دارد، و این خود موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید.


5. چشمه – The Fountain – 2006

هدف اصلی “چشمه” آن بود که فیلمی علمی- تخیلی باشد که از تکنولوژی فراتر برود. در عوض، آرونوفسکی در نظر داشت فیلمی بسازد که در جستجوی معنای زندگی و معنای حقیقی خداوند باشد. متاسفانه بودجه کم این اثر زیبا باعث شد کمی ضعیف‌تر از آنچه باید می‌شد، ساخته شود. با این حال، کمبودهای فیلم در زمینه فیلمنامه و کاراکترها، با جلوه‌های بصری چشم نواز و یکی از بهترین موسقی متن‌های سال 2000 جبران شد. ممکن است خطاهایی در طول فیلم مشاهده کنیم، اما وقتی با آرونوفسکی روبرو هستیم، یک خطا بسیار قابل تحمل تر از فیلم‌های امروزی است.

اجرای بازیگران: 55%

داستان: 50%

فیلمسازی: 85%

سبک: 100%

امتیاز کل: 73%

نقاط قوت:

  • موسیقی متن
  • جلوه‌های بصری
  • تفکر برانگیز بودن آن

نقاط ضعف:

  • کمبودهایی در فیلمنامه
  • نقش آفرینی‌های خشک برخی بازیگران
  • نقص‌های بلندپروازانه

نتیجه:

“چشمه” از لحاظ داستان و نوع روایت آن بسیار تحسین برانگیز است. با این حال، بهتر است برخی افراد “درخت زندگی” (The Tree of Life) اثر “ترنس مالیک” را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم چشمه (The Fountain)؛ فیلمی سراسر توهم درباره مرگ


4. مادر! – mother! – 2017

“مادر!” فیلمی بسیار هیجانی است. هر چه بیشتر در ذهنتان باقی بماند، می‌توانید چیزهای بیشتری از آن یاد بگیرید. آرونوفسکی گفت که می‌خواهد فیلمی درباره تغییر آب و هوا بسازد، اما موضوعات مذهبی را نیز با آن را ترکیب کرده، و در نیمه ابتدایی فیلم مانند فیلم “جنسیس” (Genesis) عمل می‌کند. در نیمه دوم، نابودی سیاره را نشان می‌دهد. همه چیز این فیلم خوب و به اندازه است چرا که برخلاف “نوح” در اینجا آرونوفسکی ابتدا با نمادگرایی شروع می‌کند، و برای واقع گرایی مقدمه سازی می‌کند، با این کار در انتها پیامی ترکیبی درباره محیط زیست و مذهب را در هم می‌تابد.

اجرای بازیگران: 70%

داستان: 65%

فیلمسازی: 85%

سبک: 90%

امتیاز کل: 78%

نقاط قوت:

  • ایده‌های فلسفی
  • سورئالیسم
  • بحث برانگیز بودن آن

نقاط ضعف:

  • داستان گیج کننده
  • کمبود ظرافت
  • پرمدعا بودن آن

نتیجه:

“مادر!” یکی از تفکیکی‌ترین فیلم‌های آرونوفسکی است. یا عاشقانه آن را دوست خواهید داشت، و یا از آن متنفر می‌شوید، اما باید آن را تماشا کنید تا خود به نتیجه برسید.


3. مرثیه‌ای بر یک رؤیا – Requiem for a Dream – 2000

زمانی که صحبت از ساخت فیلمی درباره اعتیاد به مواد مخدر، به میان می‌آید، فیلمبرداری درست و مخصوص می‌تواند از هر دیالوگی تاثیرگذارتر باشد. به همین دلیل آرونوفسکی در “مرثیه‌ای بر یک رؤیا” از مونتاژ و صحنه‌های کلوز آپ استفاده می‌کند تا بینندگان را با تفکر کاراکترها آشنا کند. بی شک این فیلم یکی از کارهای ساخته آرونوفسکی است که به سختی می‌توان آن را تماشا کرد، اما برای اینکه بدانید او به چه سبک داستان‌هایی گرایش دارد، باید حتماً آن را تماشا کنید.

اجرای بازیگران: 80%

داستان: 80%

فیلمسازی: 95%

سبک: 90%

امتیاز کل: 86%

نقاط قوت:

  • فیلمبرداری خاص
  • شخصیت‌های قدرتمند
  • سرعت عالی

نقاط ضعف:

  • پوچ گرایی آن
  • 20 دقیقه آخر فیلم

نتیجه:

“مرثیه‌ای بر یک رؤیا” می‌تواند تجربه‌ای زجرآور باشد. دارن آرونوفسکی حتی ثانیه‌ای از شکنجه کردن کاراکتر خود دست نمی‌کشد، اما نتیجه آن ارزشش را دارد.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم مرثیه‌ای بر یک رؤیا (Requiem for a Dream)؛ داستانی آزاردهنده و غمگین که دیدگاهتان به زندگی را تغییر می‌دهد


2. قوی سیاه – Black Swan – 2010

آرونوفسکی در فیلم‌هایش همزمان به چند موضوع می‌پردازد. اما، “قوی سیاه” یقیناً بر پایه تفسیر بوده و در اصل بر یک موضوع تمرکز دارد: جستجوی تکامل هنری. با فیلمبرداری وحشت برانگیز داستان از همان ابتدا محو بازی فوق العاده “ناتالی پورتمن” می‌شویم. در ادامه با پیچیدگی بیشتر و ترس‌های جدیدتر، در این کابوس غرق می‌شویم، این موضوع همان چیزی است که ثابت می‌کند، آرونوفسکی می‌تواند به ذهن بیننده نفوذ کرده، و هرگز آن را رها نکند.

اجرای بازیگران: 95%

داستان: 90%

فیلمسازی: 90%

سبک: 85%

امتیاز کل: 90%

نقاط قوت:

  • اجرای بازیگران
  • فیلمبرداری
  • جذاب بودن آن

نقاط ضعف:

  • کمبود ظرافت
  • سرعت کم داستان در ابتدای فیلم

نتیجه:

“قوی سیاه” فیلمی است که کارگردانان تازه کار و مشتاق باید حتماً آن را تماشا کنند. فیلمبرداری و نوع ویرایش آن خاص و فوق العاده است، و داستان آن به قدری جذب کننده می‌باشد که در ذهنتان باقی خواهد ماند.


1. کشتی گیر – The Wrestler – 2008

در حالی که آرونوفسکی برای سورئالیستی بودن کارهایش و فیلمبرداری فوق العاده ای که دارد محبوب می‌باشد، با “کشتی گیر” چند قدم عقب نشینی می‌کند. نتیجه این کار بهترین اثر طول حرفه او را رقم زد. این فیلم، اثری ناراحت کننده است که قلبتان را می‌شکند، و در حالی که برخی از کارهای این کارگردان باب میل تمام اقشار نیست، اما تقریباً همه می‌توانند از تماشای “کشتی گیر” لذت ببرند.

اینکه “کشتی گیر” با “قوی سیاه” در هم تنیده می‌شود، موضوع جالب توجه این اثر می‌باشد. هر دوی آنها درباره هنرمندی است که زندگی خود را برای کارش فدا می‌کند. این فیلم با منحصر به فرد بودن خود به حال روز کسانی که سعی دارند در هنر برتری یابند، کاملاً مرتبط است.

اجرای بازیگران: 100%

داستان: 95%

فیلمسازی: 95%

سبک: 90%

امتیاز کل: 95%

نقاط قوت:

  • نقش آفرینی “میکی رورک”
  • فیلمبرداری عالی
  • انسانی بودن عمیق آن

نقاط ضعف:

ضعفی ندارد.

نتیجه:

“کشتیگیر” از بسیاری از دیگر کارهای آرونوفسکی بهتر است، و داستانی انسانی و جذاب را روایت می‌کند. این فیلم تا به امروز بهترین کار او است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هالیوود که ستارگان کشتی کج (WWE) در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. علی

    اردیبهشت 13, 1399

    ۲۰ دقیقه آخر فیلم نقطه ضعفه؟؟؟؟؟؟؟یا خدا کل فیلم توی اون ۲۰ دقیقه خلاصه شده:)))

    پاسخ

  2. علی

    اردیبهشت 13, 1399

    چقدر لیست های سایت شما بیخوده چطور تونستید فیلم مرثیه ای بر یک رویا را سوم بذارید؟چطور؟؟؟؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به علی

      اردیبهشت 14, 1399

      سلام علی جان،
      اول اینکه همونطور که از عنوان مقاله مشخصه این لیست از نگاه یک فیلمساز نوشته شده و دلایل رده بندی هم تو متن مقاله ذکر شده،
      دوم اینکه همیشه که قرار نیست فیلم‌های مورد علاقه خودمون رو تو آیتم 1 لیست‌ها ببینیم، سلیقه‌ها متفاوته و خیلی‌ها ممکنه مثلا فیلم Mother رو بهترین بدونن،
      و سوم اینکه اگه از این لیست خوشت نیومده خوب نیست که کل لیست‌های سایت رو زیر سوال ببری،
      مرسی بابت فیدبک،

      پاسخ

      • علی در پاسخ به عباس

        اردیبهشت 14, 1399

        ببخشید من کمی لحنم تند بود🙂
        ولی آخه حداقل ایراد منطقی بگیرید نوشته ۲۰ آخر فیلم نقطه و پوچ گراییش نقطه ضعفه! این دوستتون یا خیلی فیلم باز نیست یا آرونفسکی را نمیشناسه در ضمن پایان فیلم اصلا پوچ گرا نیست داره اثرات مصرف مواد مخدر را نشون میده بنظر من بسیار هم امیدبخش هست!

        پاسخ