بیوگرافی کامل “ام. نایت شیامالان” (M. Night Shyamalan) از کودکی تا به امروز

نام: ام. نایت شیامالان (موناج نلیاتو شیامالان)

تاریخ تولد: 6 آگوست، 1970 (15 مرداد 1349)

سن: 49 سال

محل تولد: ماهه، پودوچری، هند

قد: 1.57

حرفه: کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی ام. نایت شیامالان

در سال 2019 فیلم مهیج “گلس” (Glass) در سینما منتشر شد که با فیلم‌های “شکست ناپذیر” (Unbreakable) و “شکافته” (Split) مجموعه‌ای سه گانه را تشکیل داد. این سه گانه توسط “ام. نایت شیامالان” کارگردانی شده، و در وب سایت IMDb نظرات بحث برانگیزی دریافت کرد و در لیست اثرهای او، فیلم‌های اکشن موفقی وجود دارند. همچنین چندین جایزه تمشک طلایی نیز دریافت کرده است.

کودکی و نوجوانی

“موناج نیلیاتو شیامالان” در 6 آگوست سال 1970 در شهر ماههٔ پودوچری هند، در خانواده‌ای پزشک دیده به جهان گشود. پدر او “دکتر نلیت سیو شیامالان” متخصص عصب شناس شهر ماهه بوده، و مادرش “دکتر جایالاکاشیم” از نژاد تامیل، متخصص زنان و زایمان بوده است. والدین موناج در زمانی که او تنها شش هفته داشت به آمریکا مهاجرت کردند. او دوران کودکیش را در پن ولی، پنیسیلوانیا گذراند.

شیامالان به عنوان یک هنو بزرگ شد، اما در مدرسه کاتولیک آکادمی والدرون مری، سپس آکادمی مسیحیت، و پس از آن دبیرستان خصوصی مسیحی که در مریون پنیسیلوانیا واقع بود، درس خواند.

موناج در سال 1988، از طرف دانشگاه نیویورک بورسیه شد. آنجا بود که این مرد جوان احساس کرد می‌تواند خلاق باشد. در سال 1992، از مدرسه هنری تیش فارق التحصیل شد. شیامالان در طول تحصیل، برای راحتی نام خود را به “ام. نایت” تغییر دارد، و سپس نام مستعار خود را رسمی کرد.

فیلم‌های او

شیامالان برای اولین بار در 15 سالگی زمانی که یک دوربین سوپر 8 را در دستانش گرفت، درباره حرفه کارگردانی فکر کرد. پدر او می‌خواست که پسرش حرفه خانوادگیشان را ادامه دهد، اما مادرش اشتیاق او برای زیبایی و آفرینش را حمایت کرد. تا سن 17 سالگی شیامالان 45 فیلم خانگی را در سبک “استیون اسپیلبرگ” الگوی خود، ساخته بود. هر کدام از فیلم‌هایش، در انتشار به صورت دی وی دی که اولین آن “حس ششم” (The Sixth Sense, 1999)، سپس “زنی در آب” (Lady in the Water, 2006)، او قسمت‌هایی از تجربه نوجوانیش را اضافه می‌کند.

شیامالان اولین فیلم خود “دعا کردن با خشم” (Praying with Anger, 1992) که اثری درام و بیوگرافی بود را، زمانی که در نیویورک دانشجو بود، با استفاده از پولی که از خانواده و دوستانش قرض کرده بود ضبط کرد.

دومین پروژه او “کاملاً بیدار” (Wide Awake, 1998) نیز با موضوع مذهب است: پسری 10 ساله که سعی دارد با مرگ پدربزرگ عزیزش کنار بیاید، به دنبال خدا می‌گردد. قرار نبود این فیلم برای بیننده‌های زیادی جذاب باشد، و با بودجه 6 میلیون دلاری‌اش تنها 305000 دلار فروش رفت. در سال 1999، “کاملاً بیدار” به عنوان نامزد جایزه بهترین فیلم درام در لیست جایزه هنرمندان جوان قرار داشت. در این زمان بود که شیامالان فعال و خلاق بزرگ شد.

ام نایت شیامالان در صحنه فیلم کاملا بیدار

این کارگردان در نوشتن فیلمنامه انیمیشن “استوارت کوچولو” (Stuart Little, 1999) دست برد. این انیمیشن درباره دوستی بین یک پسرک با یک موش است. در آن زمان فیلم کمدی “همه چیز اوست” (She’s All That) با بازی “ریچل لی کوک” و “فردی پرینز” منتشر شد. در سال 2013، شیامالان در توئیتر اعلام کرد، که در نوشتن فیلمنامه این فیلم کمک کرده بود، اما این موضوع در لفافه نگهداشته شده بود. نمایشنامه نویس اجرایی “او همه چیز است”، “آر. لی فلمینگ جونیور” این ادعا را رد کرد.

پس از انتشار “حس ششم” (The Sixth Sense, 1999) با بازی “بروس ویلیس” شیامالان به موفقیت جهانی دست یافت. این فیلم با بودجه 40 مییون دلاری، 672 میلیون دلار فروش رفت، و نامزد شش جایزه اسکار و دو جایزه گلدن گلوب شد. علیرغم اینکه منتقدان به طور کلی آن را تحسین کردند، اما این فیلم هیچکدام از جایزه‌ها را دریافت نکرد.

در سال 2000، شیامالان در مصاحبه‌ای با “هاوارد استرن”، مجری آمریکایی، آشکار کرد که “استیون اسپیلبرگ” از او دعوت کرده است تا در نوشتن فیلمنامه فیلم “ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین” (Jones and the Kingdom of the Crystal, 2008 Skull) با او همکاری کند. علیرغم اینکه این پروژه 786 میلیون فروش رفت، اما شکست خورد: گفته شد که داستان فیلم ضعیف بود.

“شکست ناپذیر” (Unbreakable, 2000) اولین فیلم مهیج سه گانه شیامالان بود که در سطح جهانی توجهات را به خود جلب کرد. “بروس ویلیس” و “ساموئل ال. جکسون” نقش‌های اصلی این فیلم را بازی کردند. داستان فیلم درباره “دیوید دان”، کسی است که به طرز معجزه واری از یک حادثه قطار ایستریل 177 جان سالم به در می‌برد. دست تقدیر کاری می‌کند او با نقطه مقابلش “الایژا پرایس” ملاقات کند، کسی که به دلیل ضعیف بودن استخوان‌هایش همه او را “آقای شیشه” صدا می‌کنند.

بروس ویلیس در فیلم شکست ناپذیر

او تصمیم می‌گیرد که دیوید به دلیل آسیب ناپذیر بودنش به نوعی یک ابرقهرمان است. آن‌ها با انجام آزمایشات متعدد نظریات خود را بررسی می‌کنند. بازیگران که از ایده پروژه الهام گرفته بودند، برای ساخت ادامه داستان اعلام آمادگی کردند، اما شیاملان فوراً این پیشنهاد را رد کرد چون از عملکرد فیلمش در گیشه سینما ناامید شده بود: این فیلم با بودجه 75 میلیون دلاری حدود 248 میلیون دلار فروش رفت. طبق فیلم‌هایی که او ساخته، این کارگردان به ایستریل 177 بازگشت، اما شش سال بعد.

در سال 2001، شیامالان فرصت این را داشت تا فیلمنامه افسانه‌ای “هری پاتر و سنگ جادو” (Harry Potter and the Philosopher’s Stone) را بنویسد، اما آن زمان مشغول کار بر روی “شکست ناپذیر” بود، بنابراین این پیشنهاد را رد کرد. بعدها، از او خواسته شد تا در دو بخش آخر داستان روی مبارزه جادوگران کار کند.

ام نایت شیامالان در صحنه فیلم شکافته

سختی‌های شیامالان آغاز شدند: “اتفاق” (The Happening, 2008) در گیشه سینما با شکست مواجه شد، “آخرین بادافزار” (The Last Airbender, 2010) که بر اساس کارتون کلاسیک “آواتار: آخرین بادافزار” (Avatar: The Last Airbender) ساخته شد چندین جایزه تمشک طلایی گرفت، و در بین 9 نامزدی پنج تای آن را برنده شد. حتی پروژه‌های بعدی او نیز نظرات خوبی از جانب منتقدان دریافت نکردند: “شیطان” (Devil, 2010)، “بعد از زمین” (After Earth, 2013)، “ملاقات” (The Visit, 2015)، و سریال تلویزیونی “ویوارد پاینز” (Wayward Pines, 2015).

ام نایت شیامالان در صحنه فیلم بانویی در آب

در سال 2017، داستان مورد انتظار درباره قربانیان قطار ایستریل 177، “شکافته” در سینما منتشر شد، و شیاملان هیچگونه نظری درباره انتهای “شکافته” نداد تا از هر گونه اسپویل جلوگیری کند. شیامالان اعلام داشت که ایده داستان فیلم از آن خود بوده است. این فیلم ترکیبی از داستان‌های کلاسیک است: داستان درباره “بیلی میلیگان” معروف است که از اختلال چند شخصیتی رنج می‌برد، و درون ذهنش 24 شخصیت زندگی می‌کنند، و اولین رمان “جان فلوز” به نام “گرد آورنده” (The Collector) درباره اوست.

“شکافته” یکی از موفق‌ترین کارهای این کارگردان است که با بودجه 9 میلیون دلاری، 278 میلون دلار فروش رفت. شاید این فاکتور قطعی قسمت آخر یعنی “گلس” (Glass, 2019) بوده است.

ام نایت شیامالان در صحنه فیلم گلس

این فیلم با نقش آفرینی ستارگان “بروس ویلیس”، خود “ام. نایت شیامالان” و “جیمز مک آووی” که نقش “کوین وندل کرامب” که از اختلال چند شخصیتی رنج می‌برد، و به عنوان دیوید و آقای گلس نیز دیدیه می‌شود، را بازی می‌کند. منتقدان انتهای سه گانه ایستریل 177 را خوب نمی‌دانند، و این فیلم با بودجه 20 میلیون دلاری در گیشه سینما نیز به سختی حدود 223 میلیون دلار فروش رفت. این پروژه به طور کلی “نا امید کننده” خوانده شد.

زندگی شخصی

شیامالان همسر آینده‌اش “بوانا واسمانی” را هنگام تحصیل در نیویورک ملاقات کرد. مراسم عروسی آنها هفتم مارس سال 1993 صورت گرفت. این زوج صاحب سه فرزند شدند، اما هرگز آنها را به صورت عمومی نشان ندادند تا از توجه عکاس‌ها به انها جلوگیری کنند. دختر بزرگ او “سالیکا” گاها به همراه پدرش در مراسم فرش قرمز حضور می‌یابد.

شیامالان طرفدار توئیتر است، اما کمتر موقعی در صفحه اینستاگرامش حاضر می‌شود.

جزئیات زندگی شخصی و خلاقانه او در مستند “راز سر به مهرام. نایت شیامالان” (The Buried Secret of M. Night Shyamalan, 2004) بررسی می‌شود. که شامل مصاحبه خانواده و دوستان آنها نیز می‌باشد.

نام “ام. نایت شیامالان” در یکی از قسمت‌های مجموعه انیمیشنی “ریک و مورتی” (Rick and Morty) نیز استفاده شده بود، “ام. نایت شیام فضایی ها”.

جدای از سینما و تلویزیون، شیامالان چند کتاب نیز نوشته است. او کتاب “به مدرسه رفتم: داستان غیرمتحمل درباره اینکه چطور یک سازنده فیلم پنج کلید پایان دادن به فاصله نسلی آمریکا را یاد گرفت” (I Got Schooled: The Unlikely Story of How a Moonlighting Movie Maker Learned the Five Keys to Closing America’s Education Gap) را بر اساس تحقیقاتش برای فیلم “اتفاق” نوشت.

ام. نایت شیامالان در حال حاضر

شیامالان صاحب شبکه‌ای به ارزش 50 میلیون دلار می‌باشد. در حال حاضر، روی پروژه‌ای جدید کار می‌کند. در بین فیلم‌های جدید او “زحمت عشق” (Labor Of Love) قرار دارد که “بروس ویلیس” در آن نقش آفرینی خواهد کرد. شایعه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که شیامالان می‌خواهد این فیلم را در شبکه نتفلیکس منتشر کند.

ایده فیلم درباره یک کتاب فروش است که همسرش را از دست می‌دهد، و در زمان ساخت فیلم “شکست ناپذیر” به فکر شیامالان رسید، ولی تا به الان ساخته نشد.

فیلم شناسی

  • دعا کردن با خشم – Praying with Anger – 1992
  • کاملاً بیدار – Wide Awake – 1998
  • استوارت کوچولو – Stuart Little – 1999
  • حس ششم – The Sixth Sense – 1999
  • شکست ناپذیر – Unbreakable – 2000
  • نشانه‌ها – Signs – 2002
  • روستا – The Village – 2004
  • بانوی در آب – Lady in the Water – 2006
  • اتفاق – The Happening – 2008
  • آخرین بادافزار – The Last Airbender – 2010
  • شیطان – Devil – 2010
  • پس از زمین – After Earth – 2013
  • ملاقات – The Visit – 2015
  • ویوارد پاینز – Wayward Pines – 2015
  • شکافته – Split – 2016
  • شیشه – Glass – 2019

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم