معرفی برترین فیلم‌های “بیل مری” (Bill Murray) که باید تماشا کنید

این لیست برخی از بهترین و باشکوه‌ترین کارهای “بیل مری” را دربردارد.

میگویند یا پیشرفت کن یا بمیر. نزدیک به 40 سال است که “بیل مری” در سینما حضور دارد، اما هرگز یکنواخت باقی نماند. او برای “برنامه زنده شنبه شب” و همچنین کارگردانان کمدی دهه 70 و 80، یک کمدین ارزشمند بوده است. در دهه 90 او یکی از خاص‌ترین بازیگران مرد فیلم‌های طنز بوده است. در سال 2000 پادشاه فیلم‌های کمدی-جدی محسوب می‌شد. حالا که حرفه او را تا حدودی شرح دادیم باید بگویم، مری در حال حاضر به آرامی به زندگی ادامه می‌دهد، و نقش‌هایی مثل نقش سیاستمداران، یا نقش‌های فرعی اما تاثیرگذار را قبول می‌کند، تا به ما یادآوری کند دلیل اینکه تا به الان غول سینما بوده چیست. این شما و این هم لیستی از ده فیلم برتر “بیل مری”. با پروشات همراه باشید.


10. پادوی گلف – Caddyshack – 1980

کارگردان: هارولد ریمیس

مری سر صحنه فیلم “پادوی گلف” انرژی فوق العاده زیادی داشت (در کنار بازیگران “چوی چیس” و “رادنی دنگرفیلد”) که حتی از نقش اصلی فیلم “مایکل اوکلیف” فراتر رفته، و کم کم با استفاده از فکر و ابتکارش به میان بازیگران اصلی راه پیدا کرد. مری که فی البداهه صحبت می‌کرد در مسیر گلف فلوریدا از “هارپو ماکس” به “کارل اسپاکلر” تبدیل شد. “پادوی گلف” بیشتر از آنکه یک فیلم باشد، مجموعه‌ای از تصاویر است، و مری به طرزی غیرقابل پیش بینی کاری می‌کندتا طرح‌هایش به طرز احمقانه‌ای جالب توجه باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کریستین بیل که باید تماشا کنید


9. راه راه – Stripes – 1981

کارگردان: ایوان رایتمن

در این فیلم ماشین چیچ و چانگ (کمدین های معروف “ریچارد چیچ مارینو” و “تامی چانگ”) نمایش داده می‌شود، و همچنین کارگردان “پادوی گلف” یعنی “هارولد ریمیس” به همراه مری به عنوان دو دوست بدشانس اهل شیکاگو هستند که تنها برای ماجراجویی کردن به ارتش ملحق می‌شوند. “راه راه” مانند “پادوی گلف” فیلمی کمدی است که در دوره خود کنترل نشده بود، که به مری فرصت داد بار دیگر توانایی‌های غیرمعمول خود را به نمایش بگذارد البته این بار به همراه شریکی توانا. مری و ریمیس می‌توانستند در کنار یکدیگر فیلم‌های موفق زیادی منتشر کنند، اما ارتباط آنها هرگز به اندازه ارتباطشان در “راه راه” قدرتمند نبوده است. آن‌ها به عنوان پایه‌های این فیلم لحظات طنزی که کارگردان “ایوان رایتمن” رقم زد را تا آخرین دیالوگ آن استوار نگه داشتند.


8. شکارچیان روح – Ghostbusters – 1984

کارگردان: ایوان ریتمن

مری تنها برای اینکه اشتیاقش برای پروژه “لبه تیغ” (The Razor’s Edge) که درباره جنگ جهانی اول بود را از لحاظ مالی پشتیبانی کند، این فیلم را بازی کرد، اما در حالی که “لبه تیغ” پس از مدتی از یادها رفت، این “شکارچیان روح” بود که به یکی از بهترین کارهای کل حرفه مری تبدیل شد. در اینجا شخصیت بی میل، ویرانگر و طعنه آمیزی که او حتی تا سالهای بعد از آن استفاده کرد ساخته شد، مری– شاید چون می‌دانست که قرارداد او موقتی است– بسیار هیستریایی و بی دقت با این کار رفتار می‌کند. فیلم‌های موفق تاثیرگذار می‌توانند ستارگان خود را غرق کنند، اما در “شکارچیان روح” سبک خشک مری بر کل فضا تأثیر می‌گذارد.


7. تغییر سریع – Quick Change – 1990

کارگردان: بیل مری

مری به پشت صحنه نیز دستبرد زد (او به همراه “هوارد فرانکلین” به کارگردانی پرداخت) اما این کار او به اندازه دیگر کارهای کلاسیکش به یادماندنی نیست. شاید به این دلیل باشد چون “تغییر سریع” را نمی‌توان به آسانی دوست داشت: سه شخصیت اصلی داستان (مری، “جینا دیویس” و “رندی کوئید”) تبهکاران تازه کاری هستند که سعی دارند پس از سرقت از یک بانک از نیویورک به فیجی بروند، در حالی که شخصیت‌هایی را که در هنگام سفر خود ملاقات می‌کنند آنقدرها هم دوستانه رفتار نمی‌کنند. این فیلم یک کمدی سیاه است که مری نقش تلخی را در آن بازی می‌کند، و خستگی از هیاهو و ازدحامات زندگی مدرن را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین سریال‌های کمدی انیمیشن دهه اخیر


6. روز گراندهاگ – Groundhog Day – 1993

کارگردان: هارولد ریمیس

شرکای خلاق همیشگی “هارولد ریمیس” و مری پس از شکست بر صحنه “روز گراندهاگ” دیگر هرگز با هم همکاری نخواهند کرد– اما باز هم حتی تصور دو زوج دیگر کار سختی است. داستان کلی درباره یک گزارشگر آب و هوای انسان گریز است که در بدترین روز زندگیش در یک حلقه زمانی گرفتار می‌شود، و این کار نقطه اوج حرفه کمدی مری است، می‌توان گفت نوعی “چه زندگی شگفت انگیزی” (It’s a Wonderful Life) برای دهه 90 می‌باشد، که موقعیت‌های فراطبیعی باعث می‌شوند یک مرد اشتیاق خود برای زندگی را دوباره پیدا کند. مری در اینجا به عنوان یک بازیگر پخته است، و اما بازی او نقص‌هایی هم دارد.


5. راشمور – Rushmore – 1998

کارگردان: وس اندرسون

“زندگی در آب با استیو زیسو” (The Life Aquatic with Steve Zissou) محصول سال 2004 بیشتر شبیه یک برنامه نمایش است، اما “راشمور” اولین همکاری از هفت همکاریش با “وس اندرسون” (و هشتمین آن در راه است) می‌باشد، که در آن آغاز یک تغییر واقعی را شاهد هستیم. در این فیلم مری کارخانه داری بدخلق است که در جلب کردن توجه یک زن بیوه که معلم مدرسه است با پسری 15 ساله رقابت دارد. مری در ابتدا یک تازه کار با نقش‌های کوچک بود، اما حالا به نقش‌های اصلی و رنگارنگ رسیده است، از هالیوود گرفته تا سینمای مستقل که بعدها به حرفه او رنگ بخشید.


4. سرگشته در غربت – Lost in Translation – 2003

کارگردان: سوفیا کاپولا

حساسیت ناجور آکادمی هنری و علمی موشن پیکچرز به کمدی حتی کمدی کسی با توانایی مری باعث شد که او هرگز برای کارهای کمدیش موردتوجه آکادمی اسکار قرار نگیرد. اما نقش آفرینی مری در فیلم حزن انگیز “سوفیا کاپولا” در فیلم “سرگشته در غربت” باعث شد نامزد جایزه اسکار شود. او ستاره‌ای در حال افول می‌باشد که در توکیو سرگردان است. “کاپولا” دیوار طنز طعنه آمیز مری را می‌شکند، و در نتیجه یک نقش آفرینی کمیاب و واقع گرایانه و صادقانه از او بیرون می‌کشد. “اسکارلت جوهانسون” به عنوان روح گمشده‌ای دیگر بازی فوق العاده ای از خود به اجرا در می‌آورد، اما مری قلب نرم و آرام این فیلم رمانتیک که بزرگترین فیلم رمانتیک تاریخ است، می‌باشد.

همچنین بخوانید: رده بندی بهترین سریال‌های کمدی انیمیشن دهه اخیر


3. گل‌های پرپر – Broken Flowers – 2005

کارگردان: جیم جارموش

در ادامه پس از “سرگشته در غربت” مری در”گل‌های پرپر” نیز با بحران روبرو شد، سبک جالب “جیم جارموش” توانست طعم تلخ و شیرین افسانه مردی رو به پیری که مدام به گذشته‌اش فکر می‌کند را به خوبی پوشش دهد. مری که در دهه 80 همچنان سبز باقی مانده بود، با “لبه تیغ” خنجری بی اثر را به کار گرفت. دو دهه بعد، در “گل‌های پرپر”، دسته‌ای از زنان با استعداد (از جمله “جولی دلپی”، “تیلدا سوئینتن” و “جسیکا لنگ”) را می‌یابیم که زوجی عالی برای او هستند، صورت او با سالها درد حرف‌های نزده، شرم‌ها و پشیمانی‌ها پر است.


2. سرزمین زامبی‌ها – Zombieland – 2009

کارگردان: روبن فلیشر

مری برای اینکه بار دیگر قدرت عظیم خود در صحنه را نشان دهد در فیلم کمدی- وحشت خلاقانه “روبن فلیشر” به نام “سرزمین زامبی‌ها” به نقش آفرینی می‌پردازد. او در این فیلم به مدت پنج دقیقه روی صحنه ظاهر می‌شود، اما همین چند دقیقه کافی است تا به یادماندنی‌ترین عنصر این فیلم باشد. مری در یکی از بهترین بازگشت‌هایش نقش خودش را به طرزی قوی و به یادماندنی بازی می‌کند، و زمانی که آخرالزمان زامبی خارج از عمارت او در لس آنجلس شدت می‌گیرد درباره نشیب‌های حرفه خود افسوس می‌خورد (“پشیمونی هم داری؟”، “گارفیلد، شاید!”). “سرزمین زامبی” ما را با شخصیتی که موری در عصر اینترنت آن را به دست آورده آشنا می‌کند: اسطوره‌ای با تفکرات پست مردن زنده، اما به طور کلی قابل اعتماد و دارای انسانیت.


1. کتاب جنگل – The Jungle Book – 2016

کارگردان: جان فاوارو

مری در انیمیشن‌ها هم نقش آفرینی کرده است– “آقای فاکس شگفت انگیز” (Fantastic Mr. Fox)، و دو قسمت از مجموعه فیلم “گارفیلد” (Garfield)– اما جدیدترین انیمیشنی که مری در آن بازی کرده، یکی از زیباترین و دوستداشتنی ترین نقش‌های او می‌باشد. “جان فاوارو”،”کتاب جنگل” نوشته “رودیارد کیپلینگ” را به انیمیشن سی جی اقتباسی خود تبدیل کرد. مری در این فیلم نقش خرس تنبل “بالو” را بازی می‌کند، نقشی که به مری این شانس را دارد روش خود را نشان دهد. شخصیت او خرسی آسان گیر و دوستانه است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 لایو اکشن پرفروش تاریخ دیزنی در باکس‌آفیس


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم