معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی به کارگردانی “دیوید کراننبرگ” (David Cronenberg) که باید تماشا کنید

در تاریخ سینما هیچ فیلمسازی نتوانسته مانند “دیوید کراننبرگ” در نمایش وحشت جسم انسان به جایگاه ویژه‌ای دست یابد. فیلم‌های او بسیار خاص و دلهره آور بوده، و برخی از کاربردی‌ترین جلوه‌های قرن بیستم را نمایش می‌دهند. ذهن بیمار و پیچیده او اغلب با “دیوید لینچ” مقایسه می‌شود، زیرا هردو بر وحشت و خشونت پنهان زندگی روزمره تمرکز می‌کنند.

فیلم‌های کراننبرگ اغلب در ژانرهای مختلف پراکنده هستند، از فیلم‌های ترسناک درجه دو گرفته تا علمی-تخیلی و فیلم‌های ژانر وحشت، او اغلب ژانرها را تجربه نموده است. او برخلاف سایر کارگردان‌های درجه دو، توانسته تا به اینجای حرفه خود تحسین منتقین و مخطبین را جلب کند. با این حال همیشه اینگونه نبوده است. با نگاهی به کارنامه او می‌توان دلیل موفقیت او را فهمید. با پروشات همراه باشید.


10. شباهت کامل – Dead Ringers

این فیلم کراننبرگ با بازی “جرمی آیرونز” در هر دو نقش اصلی، به دو پزشک زنان دوقلو می‌پردازد که از شباهتشان سواستفاده می‌کنند. به تدریج تفاوت‌هایشان آشکار شده، و هردو را به جنون می‌رساند.

همچنین بخوانید: 10 کارگردانی که بحث برانگیزترین آثار تاریخ سینما را ساختند


9. عنکبوت – Spider

فیلمی اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته “پاتریک مک گراث” درباره داستان غم انگیز و دراماتیک مردی روانی که با ورود به خانه‌ای سر راهش، روانش بهم خورده، و خاطرات کودکی‌اش را به یاد می‌آورد. تمرکز اصلی فیلم که در سایر فیلم‌های کراننبرگ هم دیده می‌شود روح و روان است.


8. قول‌های شرقی – Eastern Promises

گرچه این فیلم کمی با سایر فیلم‌های او تفاوت دارد، اثری تمام و کمال از کروننبرگ است. برای او خشونت و جسم انسان با هم همراه هستند. فیلم درباره یک خانواده روسی خلافکار است که با مرگ نوجوانی در حین زایمان، مورد بازجویی قرار می‌گیرند، تماشای این صحنه دشوار است، و این هنر کروننبرگ را نشان می‌دهد.


7. تاریخچه خشونت – A History of Violence

“تاریخچه خشونت” مانند “قول‌های شرقی” به ارتباط میان خشونت و روان انسان می‌پردازد. “ویگو مورتنسن” نقش اصلی را برعهده دارد، یک مرد عادی که پس از دفاع از خودش و مهمانش در یک عصر، به مرکز توجه ملت تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان؛ کارگردان برجسته سینمای هالیوود


6. مگس – The Fly

یک فیلم کالت که کراننبرگ از فیلمی محصول سال 1958 به همین نام بازسازی کرد تا ثابت کند فیلم‌های بازسازی شده نیز می‌توانند دیدنی باشند. این فیلم با حضور “جف گلدبلوم” و “جینا دیویس”، به تهیه کنندگی “مل بروکس” (که تهیه کنندگی فیلم “مرد فیل نما” (The Elephant Man) از لینچ را هم برعده داشت، یک اثر کلاسیک در ژانر وحشت که شش سال پیش از این فیلم تولید شد)، بازسازی کراننبرگ از “مگس” چندش آور و مبهوت کننده است. او عناصر فیلم اول را برداشته، و آنها را به اوج می‌رساند.


5. فرزندان – The Brood

سه فیلم دیگر لیست از لحاظ فضا مشابه بوده، و درباره فردی عادی هستند که در چنگ موجودی سورئال و ماورایی قرار می‌گیرد این سبک و هنر کراننبرگ است که همه چیز را متفاوت می‌کند. در این فیلم همسر یک مرد به دنبال درمان است. مرد در حین جستجو متوجه می‌شود که شاید زنش با قتل اخیر کودکان سروسری داشته باشد.


4. ویدئودروم – Videodrome

در این فیلم مردی یک نوار ویدویی پیچیده و آزاردهنده دریافت می‌کند. ابتدا این موضوع برایش جالب است، و به آن معتاد می‌شود، اما سپس متوجه می‌شود که بیش از حد شیفته آن شده است. جلوه‌های ویژه کراننبرگ در این فیلم دیدنی هستند.

همچنین بخوانید: نگاهی به برترین آثار فرانک کاپرا: کارگردانی که همیشه از امید به بشریت گفت


3. اسکنرها – Scanners

در “اسکنرها” مردی به وجود گروهی از موجودات ماورایی پی می‌برد که به امید نابودی دنیا فعالیت‌های دورجنبی دارند. در این فیلم شات هایی معروفی وجود دارد که برخی شبیه گیف هستند.


2. یک روش خطرناک – A Dangerous Method

فیلم‌های کراننبرگ به پیچیدگی‌های روح و روان می‌پردازد، آنچه که کل بدن به آن نیاز دارد. او به عنوان ارباب دنیای وحشت، متوجه شده که همه چیز به روح و روان بستگی دارد. یک روش خطرناک به ارتباط میان یکی از متخصصین حوزه روان شناسی یعنی “زیگموند فروید” و همکارانش “کارل یونگ” و “سابینا اسپیلرین” می‌پردازد.


1. منطقه مرده – The Dead Zone

فیلمی اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته “استیون کینگ” با حضور “کریستوفر واکن” در نقش مردی که پس از پنج سال به هوش آمدن از کما توانایی‌های روانی دارد، “بروک آدامز” دوست دختر او پیش از تصادف، و مرکز توجه او پس از به هوش آمدن است. او چیزهایی می‌بیند، مانند پیشگویی درباره آینده سیاسی شهرش و آن را دلیل تغییر آینده می‌داند، هرچند کسی حرف او را باور نمی‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم